Hade ni polisanmält??????

S

skorpan

I helgen var sambon och jag och hälsade på mina föräldrar och dom har en afgan hund. (Vi hade henne även när jag bodde hemma ) Så hon blev överlycklig när jag och sambon gick ut en lång runda med henne. Mina föräldrar bor i ett bostadsområde men går man ett par minuter så är man på "landet" när vi gick gatan ner gick vi förbi ett hus och på tomten stod en bil med bakluckan öppen. i bilen låg en lite terrier och hoppade ut och sprang i mot oss, jag tänkte väll att han stannar när stacket tar vid men icke.
Han for ut på gatan och högg vår hund i bringan (jag skriker och försöker dra till mig vår hund, sambon vet inte om han ska våga fånga den lilla hunden eller ej) Vår hund för ett tag om den lille och lägger sig på honom men han kommer loss och hugger henne i bakbenen, då står han med ryggen mot sambon så han vågar sticka ner händerna och fånga korven på ben.
Ägaren kommer och tar hand om sin hund och ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag är så chockad att jag bara kollar igen vår hund, fatta ur mycket päls en afgan har.... men jag hittar inget sår så på direkten. Vi börjar gå hemåt för att bättre kolla igenom henne hemma. På vägen mötter vi ett par som hade sett det hella.
Och dom berättar att det inte är första gången detta händet utan den brukar springa ut så. Dom säger även att ägaren har hunden lös när dom är ute och går med den.
När vi kommer hem säger mamma att den har anfallit vår hund förut men mamma lyckas sparka mot den så den gav upp (Hon träffade inte hunden med sparken) sen när pappa kommer hem säger han att den bitit honom när han gjorde som sambon genom att försöka fånga honom.
Jag frågar om dom polisanmält det nä det hade dom inte för polisen gör ju inget. Dom hade pratat med en granne och grannen sa då att eftersom inte hunden hade bitit håll på någon hund eller människa så tog inte polisen ta i det.
Jag blev så arg, tycker ni att jag ska polisanmäla ägaren eftersom det har hänt så många gånger?
Vår hund har blivit rädd så nu när man möter andra hundar börjar hon morra och dra i kopplet mot den andre hunden man möter. För anfall är ju bästa försvar........

Sv: Hade ni polisanmält??????

Polisanmält, nej. Gått nån annanstans med hunden fortsättningsvis än förbi där, ja. Eller ringt i förväg och bett dem stänga in vovven när jag skulle förbi.

Polisen har tillräckligt att göra ändå, kan inte se att det skulle kunna LEDA till något vettigt att anmäla ifall hunden inte anfaller människor med allvarliga skador som följd. Även om jag förstår att man vill göra något.

Svar JA !!
Polisanmäl, om dom har andra anmälningar så måste dom
till slut göra något.
Det är inte meningen att en hel bygd ska behöva ta omvägar för
att en liten hund skrämmer dom !!
Du kan ju också skriva ett brev till "husse" och säga att
du tänker göra det om han inte fixar ett bättre staket
Hej från Hambo

Senast ändrad:

Nej,inte anmält,men tagit ett alvarligt samtal med hundägaren.

Vi har råkat ut för liknande med en gubbe där vi bodde förut.
Han blev beordrad av tingsrätten att avliva sin hund då han i FÖRSTA rättegången blivit beordrad koppel och munkorg på hunden.
Skaffade sen ny hund som uppfödaren tog tillbaka.
Tredje hunden fick även den avlivas.
Nu har han en fjärde hund...

Ja, att anmäla är väl bra om inte annat för att markera att detta inte är acceptabelt.
Men om det blir någon ändring, ja, hoppas på det kan man ju...

Ett pedagogiskt samtal med hundägaren hade inte skadat. Polisanmält? Nja... Resultatet blir förmodligen att hunden riskerar avlivning och det vore ju beklagligt om ägaren med enkla medel kan förhindra att hunden biter (t.ex. genom att hålla den kopplad och under uppsikt.

Fast man får nog vara försiktig hur man lägger fram samtalet så det inte uppfattas som ett förtäckt hot om att polisanmäla nästa gång hunden gör något.

Faktum är att den här frågan var uppe på ett annat forum där jag brukar skriva ibland, och då svarade en polis som också brukar skriva där, att det inte finns någon databas där allting samlas så att man kan se att "hunden X har anfallit si och så många gånger under den senaste månaden". Det är upp till polismannen att kolla upp det - och det gör väl h*n bara om h*n minns att det hänt förut osv.

Jag skulle dock prata med ägarna och säga ifrån på skarpen att om det händer igen så går ni till polisen nästa gång. Hundägare har strikt ansvar för sin hund och man är skyldig att hålla den kopplad om man inte har kontroll på den.
Nästa gång kanske den biter ett litet barn i stället!

:banana:

polisanmäl? njaaaaa, först skulle jag nog ta ett ordentligt snack med ägaren och säga att OM det händer igen så går jag till polisen. Ägaren ska ju ha hunden kopplad tycker man om ägaren inte har koll på hunden till hundra procent.

Jag har råkat ut för massor med tokiga hundar som sprungit fram, skällt ut massor med ägare. Min lilla chihuahua är livrädd andra hundar pga alla som sprungit på honom då han var liten. Jag säger dock till på skarpen åt hundar som kommer springandes... ställer mig framför mina hundar och ryter till och springer hotfullt mot mötande hund. De flesta hundar aktar sig ju. En gång kom en schäfer farandes och såg verkligen ut att den skulle hoppa upp och ha ihjäl mig men tack och lov tvärnitade den då jag hotade allt jag kunde. Men jag trodde i några sekunder att det var ute med mig.... idiothundar får hellre hugga mig än mina hundar, och de få som har varit riktigt jävliga har jag tagit i nackskinnet och kastat på backen. Sen har jag haft lust att göra likadant med ägaren.... men har nöjt mig med att svära som en borstspindel :angel:

En pratade jag me polisen om dock då det vid upprepade tillfällen hände och jag även hört av flera andra på bostadsområdet som råkat ut för de ouppfostrade vovvarna.... Hussen i fallet var en stereotypisk "har hund för att va tuff" (två vita schäfrar/herdehundar?) han ropade alltid "är det hanar eller tikar" medans hans två tikar kom flygande i full fart.... svarade man hanar så pustade han ut.... det va dom som skrämde halvt ihjäl min vavva. Tikarna hade ofta skador då dom råkat i bråk med andra tikar. Såg inte till killen igen efter jag pratat med polisen, antar så många hade klagat.....

Nu ballade jag iväg... prata med ägarna först tycker jag och om dom tar till sig det du säger så skippa polisen.... om dom däremot fortsätter vara ansvarslösa så skulle jag prata med polisen.

Låna en hund som äter små hundar :devil:
Allvarligt talat, om hunden upprepade gånger anfaller utan att det går hål kan den ju knappast anses direkt farlig så polisen kan nog ha svårt att göra ngt.
Ägarna måste vara osedvanligt korkade som inte inser att hunden riskerar att bli ihjälbiten.
PL

Har ett liknande problem med grannens Schäfer :smirk:
Det är skittrist, en jättefin hund i grund och botten men ägarna är inte fullt lika fina!

Hittills har han hoppat på våra hundar 3ggr, granne I-3ggr, granne L-1 gång. + några personer till med hundar som bor lite längre bort.
Totalt rör det sig om ca 15ggr.

Senaste incidenten var för några dagar sedan.. matte med son var ute med schäfern, granne L kom och gick med sina två hundar.. sonen släpper Schäfern lös och naturligtvis rusar han fram till dom mötande hundarna och placerar sin käft över nacken på den ena :crazy:
L blir rädd och vrålar åt Schäfern, Matte blir skitförbannad och menar på att hundarna måste ju få hälsa! :eek:
Visst tycker Lotta, och låter den äldsta av sina hundar gå fram igen och hälsa..och får återigen ett bett över nacken!
L undrar då vems hund det är fel på egentligen..Mattes eller L´s?
Matte blir skitförbannad och vrålar "Jävla kärring" några ggr och försvinner in till sig.
Jippie liksom!

Sonen i vår familj vill inte gärna gå uppför trappan när Schäfern är ute, även fast det är grind emellan. Grinden är ruggigt låg och vovven gör utfall mot oss numer även fast vi inte har hundarna med.
I helgen skrämde han min lillebror så han kom in och grät :mad:
Lillebror är ändå väldigt van vid hundar som låter och är ganska vilda.

Situationen börjar bli ohållbar, men det verkar ändå inte som att det går in i huvudet på ägaren till Schäfern.. att folk faktiskt tycker att det är väldigt obehagligt med en stor hund som kommer springandes, visar upp alla sina fina vita tänder och börjar cirkulera runt en. :smirk:

Uch för sådana människor som den där tanten med schäfrarna

Jag hade polisanmält. Men det är mest av princip. Hundägaren bör veta om att människor inte tolererar hundens beteende. Händer det igen, så anmäl igen.

Förr eller senare kommer polisen att vidtaga åtgärder.

Sonen i vår familj vill inte gärna gå uppför trappan när Schäfern är ute, även fast det är grind emellan. Grinden är ruggigt låg och vovven gör utfall mot oss numer även fast vi inte har hundarna med.

Ingen lösning på Ert problem, men för att slippa att sonen är rädd så ger jag Dig ett litet tips.

Se till att din son är beredd med köttbullar/korvbitar när schäfern är ute och sonen ska gå förbi. När schäfern börjar vråla eller gå emot din son, så be sonen kasta några köttbullar bakom hunden. Då har hunden något att göra och får framförallt ett gott öga till din son, och förväntningarna när han ser sonen kommer att bli positiva istället.

prinsessfeminist skrev:
Jag hade polisanmält. Men det är mest av princip. Hundägaren bör veta om att människor inte tolererar hundens beteende. Händer det igen, så anmäl igen.

Förr eller senare kommer polisen att vidtaga åtgärder.

Håller helt med! Polisanmäl! Det brukar i alla fall få hundägaren att tänka till.

Vi har haft problem med en rottishane i området och han har placerat 4 hundar, 2 människor på akuten och utöver dessa har han bitit och skrämt många fler som inte behövts uppsöka vård.

Han är polisanmäld alla gånger. Han är nu omplacerad till en ägare med bättre vett= vilket resulterade i en trevlig hund.

Jag polisanmäler alltid liknande händelser, då är det dokumenterat att hunden har bitit. Händer det en gång till så kan polisen gå tillbaka och se att det stämmer.

Men det mest effektiva jag och några bekanta gjort/gör är att när det hänt att vi fått en hund som hoppat på oss/våra hundar, så har vi kopplat och åkt in med dem till Hundstallet. :angel: Lite bökigt kan tyckas, men ack så effektivt! :D Sedan ringer man polisen och talar om att man hittat en hund och vart man lämnat den. Sen får ägaren ta sig till Hundstallet och betala 300-400:- för att få hämta ut sin hund. Det brukar svida i plånboken efter några gånger, och de lär sig snart att hålla sin hund kopplad eller inte lös på tomten utan uppsikt.

OBS! Detta görs på hundar som vi vet ägarna släpper vind för våg/utan konroll och på de hundar vi vet flyger på andra hundar vid möte.

Tack för tipset :bow:
Men jag vet inte, tänk om vovven sen rusar fram varje gång för att han vet att han ska få godis?!

Tydligen så händer det grejer nu.. grannen L hade ringt Polisen och frågat vad hon skulle kunna tänkas säga till Matten... dom hade tydligen tagit det rätt allvarligt och tagit med sig hyresvärden och gjort ett besök hos schäfern och matten igår!!
Matten hade sen gått ner till L och talat om att hon minsann hade läst hundpsykologi och att hundarna borde få göra upp.. och att L skulle få betala avlivning eller hennes flytt om det blev så att något av dom alternativen skulle bli aktuella. Vidare hade hon också sagt att hennes barn skulle avsky L för all framtid och att hon skulle sprida ut rykten om vem som var ansvarig för ev. avlivning eller flytt
:smirk: :eek:

Jag tycker iaf att det är skönt att det börjar hända något iaf..
hon behöver väl inte avliva sin hund, men kan hålla den kopplad på promenader.. och inomhus istället för på bron.

skorpan skrev:
I helgen var sambon och jag och hälsade på mina föräldrar och dom har en afgan hund. (Vi hade henne även när jag bodde hemma ) Så hon blev överlycklig när jag och sambon gick ut en lång runda med henne. Mina föräldrar bor i ett bostadsområde men går man ett par minuter så är man på "landet" när vi gick gatan ner gick vi förbi ett hus och på tomten stod en bil med bakluckan öppen. i bilen låg en lite terrier och hoppade ut och sprang i mot oss, jag tänkte väll att han stannar när stacket tar vid men icke.
Han for ut på gatan och högg vår hund i bringan (jag skriker och försöker dra till mig vår hund, sambon vet inte om han ska våga fånga den lilla hunden eller ej) Vår hund för ett tag om den lille och lägger sig på honom men han kommer loss och hugger henne i bakbenen, då står han med ryggen mot sambon så han vågar sticka ner händerna och fånga korven på ben.
Ägaren kommer och tar hand om sin hund och ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag är så chockad att jag bara kollar igen vår hund, fatta ur mycket päls en afgan har.... men jag hittar inget sår så på direkten. Vi börjar gå hemåt för att bättre kolla igenom henne hemma. På vägen mötter vi ett par som hade sett det hella.
Och dom berättar att det inte är första gången detta händet utan den brukar springa ut så. Dom säger även att ägaren har hunden lös när dom är ute och går med den.
När vi kommer hem säger mamma att den har anfallit vår hund förut men mamma lyckas sparka mot den så den gav upp (Hon träffade inte hunden med sparken) sen när pappa kommer hem säger han att den bitit honom när han gjorde som sambon genom att försöka fånga honom.
Jag frågar om dom polisanmält det nä det hade dom inte för polisen gör ju inget. Dom hade pratat med en granne och grannen sa då att eftersom inte hunden hade bitit håll på någon hund eller människa så tog inte polisen ta i det.
Jag blev så arg, tycker ni att jag ska polisanmäla ägaren eftersom det har hänt så många gånger?
Vår hund har blivit rädd så nu när man möter andra hundar börjar hon morra och dra i kopplet mot den andre hunden man möter. För anfall är ju bästa försvar........

Okay att polisen har mycket att göra men betyder det att man ska skita i att anmäla? Nope, anmäl! Direkt! Jag skulle ha gjort det ögonen böj. Finns liksom inget alternativ när fler har blivit utsatta för denna hund. Och som någon tidigare skrev, gå en annan väg? Varför ska man behöva göra saker för andra som inte kan hålla reda på sina hundar?

Men jag vet inte, tänk om vovven sen rusar fram varje gång för att han vet att han ska få godis?!

Godis, vem har lovat godis. Det är bara koppel på och rätt in i finkan (hundstallet) :D :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 219
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 580
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård