Ha en Bordercollie utan att valla?

F

Fitness

Jag tycker väldigt mycket om Border collies och vill gärna ha en. Men det enda jag kan erbjuda är långa skogspromenader, lite agility och lek. Kan jag köpa en border collie ändå eller mår de dåligt om de inte får valla??

Borde jag fundera på en annan hundras istället?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Ja! men då bör du aktivera den mycket mer än bara långa promenader och agility plus lek. De måste få arbeta mycket med sin hjärna:) oj oj:D
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Något exempel på någon hundras som kan passa mig?
Vill ha en hund som är väldigt tillgiven sin ägare. Som är glad, lydig och positiv och tycker om mycket motion.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag har en granne som bara går långa promenader med sin border collie. den verkar må utmärkt men man vet aldrig.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Något exempel på någon hundras som kan passa mig?
Vill ha en hund som är väldigt tillgiven sin ägare. Som är glad, lydig och positiv och tycker om mycket motion.

Tror en finsk lapphund är ett bättre alternativ för dig :)

Mkt trevliga hundar som stämmer bra in på vad du vill ha i en hund.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Ja dom är fina! Men trivs dom inte bäst där det är kallt? (pälsen)
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Ja dom är fina! Men trivs dom inte bäst där det är kallt? (pälsen)

De trivs överallt :)

De här uppe får ju pga kylan en tjockare vinterpäls än de i söder, så det går bra att ha dem varän man bor i landet.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Det finns ju otroligt många hundraser som passar in på den beskrivningen, svårt att välja ut bara en eller ett par raser :)! Rekommenderar dig att gå på utställningar och tävlingar, kolla vilka raser som passar dig utseendemässigt, och gå sedan in och läs rasbeskrivningar för att se om de passar dig mentalt också :bump:! (kom bara ihåg, att även om det är utseendet man fastnar för, så är det insidan som är det viktigaste för att hitta sin drömhund)

Men efter din beskrivning skulle jag rekommendera dig att INTE köpa någon BC, eller någon annan utpräglad brukshund. "Långa skogspromenader" och "lite agility" räcker inte på långa vägar för att hålla dessa hundar lyckliga och mentalt stimulerade (visst finns det undantag, men de är lätträknade).Inget ont menat, tycker bara det är synd om både hund och ägare då en halvaktiv människa köper en högaktiv hund och sen blir besviken då den inte passar in i ens "drömhundsmall".

T.ex känner jag en som köpt en Rottweiler, en UNDERBART lättlärd och samarbetsvillig hane, men det enda han får göra är att gå promenader och gå lös i skogen ibland, knappt något mentalt arbete alls :(. Jag har "tvingat" med ägaren på en förberedande lydnads-kurs, hoppas att detta kan tända träningsviljan lite.

Synd på så rara ärtor annars, och jag hoppas att detta inte slår tillbaka på ägaren på ett dåligt sätt senare :crazy:.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?


Min uppfattning ( av ca 10 tollare ) jag mött i livet, varav en faktiskt bitit mig i armen när jag höll unghundskurs.

  • Kräver mycket mer arbete än det TS angivit att hon vill ge
  • Är av retriverraserna den mest vassa
  • könsbunden aggressivitet (?)
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Min uppfattning ( av ca 10 tollare ) jag mött i livet, varav en faktiskt bitit mig i armen när jag höll unghundskurs.

  • Kräver mycket mer arbete än det TS angivit att hon vill ge
  • Är av retriverraserna den mest vassa
  • könsbunden aggressivitet (?)


Håller helt med dig. Tror TS kanske skulle kolla i rasgrupp 9?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Håller med de andra, låt bli BC.. jag är som du å skulle jättegärna ha en för deras arbetsvilja men jag tycker dels att man ska kunna erbjuda dem vallning (hon som vann lydnads-SM ett år med sin BC var noga med att låta den valla.. och den hunden var knappast dåligt stimulerad i övrigt).. visst de har olika stark instinkt för det men om man får en som blir stressad av att inte valla, hur kul blir det? När den vallar folk i familjen, vallar ihop möblerna i rummen (japp, har sett det) osv.. dels har jag inte alls tiden för den aktivering de kräver.

Tollare håller jag med calazirya om, verkar också kräva en del. Och rätt skarpa. Den aktivitet du nämner kan nästan alla raser klara av (förutom de som är för stora för tunnlar etc :D som GD & leonberger ) så du har ju mång att välja på, bara du väljer bort de som är för krävande. Tänk efter hur stor du vill ha, hur mkt pälsvård du kan tänka dig, om du vill kunna ha den lös mkt (undvik de med stor jaktinstinkt) osv osv så kan du smalna ner antalet raser lite!

Själv har jag fortfarande många jag skulle kunna tänka mig i haremet; amris, bostonterrier, AHT, dobberman, schäfer, fralla, pomeranian, alaskan osv osv :angel: Men man får ju anoassa sig till sin livssituation. Därför har jag valt bort Basenji & Shiba Inu eftersom de skulle göra mig vansinnig, haha.

Lycka till med ditt hundval!!
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Varför gillar du just border collien? Dvs vad är det för egenskaper du vill ha i din hund? (För att lättare kunna komma med tips.)

Gillar man typen av hund, kvickheten och är beredd att jobba med hunden kanske australian shepherd skulle vara något?

ausshep.jpg


australian_shepherd.jpg


Men det är ingen ren sällskapsras, utan en brukshund. Dock "lättare" än border collien.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Något exempel på någon hundras som kan passa mig?
Vill ha en hund som är väldigt tillgiven sin ägare. Som är glad, lydig och positiv och tycker om mycket motion.
Kolla i vinthundsgruppen. Jag hade ung samma kriterier som du när jag skaffade hund (samt några till) och bestämde mig för italiensk vinthund.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Det finns border collies som fungerar "problemfritt" som familjehundar också, har stött på ett par. Dock så skulle jag aldrig våga chansa för de är trots allt vallhundar och det är stor chans att den tar ut sin vallinstinkt på cyklar, barn, bilar, katter osv. om den inte får valla.
Min bästa kompis hade en BC, hon tog den som omplacering (av en bakannt) när den var ett par år gammal och fram tills dess hade den levt som familjehund. Den hade dock fått valla nån enstaka gång på somrarna. Hunden var i allafall "nöjd" med livet som familjehund, hade hon haft en annan färg och utseende så hade man kunnat ta henne för en äldre Golden retriever, hon motionerades som vilken annan hund som helst och visade aldrig några vallningstendenser annat än om det var får i närheten. Men som sagt, jag skulle aldrig våga chansa att köpa en BC valp eller ta en omplacering som jag inte kände sen förut...
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Tycker inte man kan säga att en Aussie är lättare än BC. Australien shepard har massa problem med rädslebitar! Reservation, skotträdsla osv. Det är inte så mkt lättare att hantera :crazy:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Tycker inte man kan säga att en Aussie är lättare än BC. Australien shepard har massa problem med rädslebitar! Reservation, skotträdsla osv. Det är inte så mkt lättare att hantera :crazy:

Tycker som dig!

Min bc är betydligt lättare än kompisens Aussie.. Och gud vad dom e skälliga..

Men e dom inte en skällande vallhund?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

har ingen just nu men det har funnits tollare i hela min uppväxt. ALLA har varit jättetrevliga både tikar och hanar.
våra har varit gårdshundar och jobbats lite agility (och lydnad) men mäst varit hemma hundar. ett par kompisar har nu tollare och dom är jättetrevliga de oxå. Busiga och positiva! Men vilken ras du än skaffar så tycker ja du ska kolla upp en BRA kennel och hälsapå innan du bestämmer dej. Kolla upp föräldrar och mor/far föräldrar så dom har bra mentalitet.
lycka till i hundletandet!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 480
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 813
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 503
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp