Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?
Håller med de andra, låt bli BC.. jag är som du å skulle jättegärna ha en för deras arbetsvilja men jag tycker dels att man ska kunna erbjuda dem vallning (hon som vann lydnads-SM ett år med sin BC var noga med att låta den valla.. och den hunden var knappast dåligt stimulerad i övrigt).. visst de har olika stark instinkt för det men om man får en som blir stressad av att inte valla, hur kul blir det? När den vallar folk i familjen, vallar ihop möblerna i rummen (japp, har sett det) osv.. dels har jag inte alls tiden för den aktivering de kräver.
Tollare håller jag med calazirya om, verkar också kräva en del. Och rätt skarpa. Den aktivitet du nämner kan nästan alla raser klara av (förutom de som är för stora för tunnlar etc
som GD & leonberger ) så du har ju mång att välja på, bara du väljer bort de som är för krävande. Tänk efter hur stor du vill ha, hur mkt pälsvård du kan tänka dig, om du vill kunna ha den lös mkt (undvik de med stor jaktinstinkt) osv osv så kan du smalna ner antalet raser lite!
Själv har jag fortfarande många jag skulle kunna tänka mig i haremet; amris, bostonterrier, AHT, dobberman, schäfer, fralla, pomeranian, alaskan osv osv
Men man får ju anoassa sig till sin livssituation. Därför har jag valt bort Basenji & Shiba Inu eftersom de skulle göra mig vansinnig, haha.
Lycka till med ditt hundval!!