gymnasie, wången, islandshäst

Sv: gymnasie, wången, islandshäst

Sagafrahaeli, heter hästen på din profilbild möjligtvis Bleijka? Vi köpte henne från nån på Dille :)

Går i nian nu och ska välja mellan Dille och Wången och har
beslutsångest :crazy:
Det finns fördelar med bägge, men är det så på wången att travarfolket "ser ner på " islandshästfolket?

Nä, det är Saga frá Hæli ;) Men hon och en slank liten Bleikja kan nog vara lika ^^

Jag har panik!
Var uppe och kollade in Wången för två veckor sedan och har bestämt mig för att börja där - trodde jag.
Men plötsligt insåg jag att jag ju inte har kollat någonting alls på Dille Gård!
Och nu blir jag osäker. På något sätt verkar Dille ha mer hästtänket jag har än vad Wången har.

Kruxet är att tågbiljetter inför starten på Wången, samt hem och uppfärd för jullovet redan är köpta av min älskade pappa.
Jag är inte säker på om de är ombokningsbara, och att lägga ut ännu mer pengar på att åka upp och kolla på Dille
för att sedan bara eventuellt börja där tror jag inte är aktuellt egentligen, vågar liksom inte be om det.

Dessutom känner jag mig så jobbig, vågar nästan inte prata med föräldrarna om mina funderingar alls :o

Bor i Göteborg, så att åka upp för att kolla går inte direkt smidigt heller...

Mitt huvud är rörigt och jag vet inte vad jag ska göra uhhu :cry:

(Hej gnällspik :p)

nejmen hej! :D Tror jag såg dig, så säger hej nu istället :) Du skulle hoppa in i ettan (min klass) efter höstlovet?

Ma vänjer sig faktiskt med wången hästtänk, de tar ett tag bara ;) Nu tycker jag att det är bra, men det tog sitt lilla tag, grejen är att dom ska göra allt så omständigt för att göra det så säkert som möjligt, vilket faktiskt lönar sig i slutet :) Nu är jag nöjd med utbildningen, vi har fått en mycket bättra dialog med lla lärare, även om man kan få gnata lite på vissa ;)

Men gör som du känner, faktiskt kan du ju ha samma biljett då wången och dille ligger typ på samma plats, Testa kan man ju! :) Annars kom jag på en så där halvsmart lösning, far upp och testa dille en vecka efter lovet, om de inte var vad du trodde fortsätter du bara p wången, om de var bättre :) Aja, du ska se att det löser sig, låt inte resorna påverka det beslutet :)

Återupplivar tråden lite:)
Var på Dille idag , och det är ju så himla mysigt där. Det är verkligen som en enda stor familj.
Dom på Dille sa att på Wången får man inte rida när det inte är några lärare i närheten. Är det sant? Hur gör man på helgerna då när man bor där? Eller är det lärare där på helgen?
Kommer åka till Wången nån gång i December på öppet hus tror jag det va :laugh:

Wången tänker väldigt mycket på säkerhet, ibland lite för mycket ja, o kan mycket väl tänka mig att Dille gärna poängterar det ;D
Klart man får rida utan att lärare är på plats! Inte skolhästarna dock, men de vilar lördag o sen är det lärare på skolan när man rider de på söndagarna. Privathästarna får man rida hur man vill när man vill!

Va bra :laugh: Jag tänkte ju förstås på privathästarna, men det lät bara så konstigt det de sa

Det finns väldigt mycket som behöver förbättras på Wången. Hoppas det blir lite ordning där nu när dom har ny (?) VD?

När jag gick på Wången (ej trav- eller islandsutbildning) så träffade vi många elever och vi höll i flere event för dom.
Efter ett år och på vårt sista event där vi använde oss av Wångens trav- och islandshästar så fick fick vi höra av trav-eleverna att Islandslärarna på Wången lät inte traveleverna peta på islandshästarna medan islandseleverna hade trav en gång i veckan "på deras hästar".

Det får ni nu, sa vi och slängde upp traveleverna på Wångens islandshästar! Hästarna varken dog eller blev förstörda av det
Och eleverna blev väldigt glada att dom fått prova rida islandshäst för en gångs skull.

En annan sak, Wångens islandshästar. Kan NÅGON här inne förklara för mig varför man på en lektion med 8 elever har fyra hästar och ryttarna två och två får tölta runt på en liten volt i ett hörn var av ridhuset? Nu snackar vi 45 min med varje ryttare. Runt runt runt.
Vi frågade ridläraren om det inte var skadligt för hästarna för detta såg vi flera gånger vi var där.
Svar "nej inte om det görs rätt" blev svaret.

Hur kan man försvara att en häst får tölta runt i 1,5h på liten volt??

Ibland lät vi dock Wångens hästar släppa loss ute, det fick inte islandseleverna göra..
http://www.youtube.com/watch?v=ELxrWQAc7-E

Som sagt, jag kan skriva en halv bok om allt negativt på Wången, men även positiva saker. Men vill man ha något gjort så får man se till att göra det själv!

Senast ändrad:

Kan inte låta bli att skriva några rader i den här tråden då jag tog studenten på Wången islandshästprofil 2009. :)

Tänkte börja med att kommentera lite från förgående skrivare.

Wången är en travskola, och de har en profil -islandshäst. Alltså gick även vi islandshästelever travskola. Vi lär oss att köra, eftersom det åter igen är en travskola!
Travelever går på skolan, just för att det är trav, eller hur?
När jag gick på skolan, så var det en hel del travelever som inte ville (vad de sa iaf..) prova på att rida islandshäst, och det fanns även en och annan som provade!
Jag vet att några skolkamrater höll lektion för två travelever, och dessa två tyckte det var hur kul som helst.
Det jag vill komma fram till är att trav kan inte ha samma "rättigheter" till islandshästarna så som vi islandselever har till travhästarna. Det går inte att jämföra.
Hänger ni med på vad jag menar? :)

Varför inte islandseleverna får "släppa" skolhästarna ute (race) är just säkerhetsmässigt!
Jag minns när jag började på Wången, så hade några äldre elever släppt hästarna, så varje gång de kom till backen så taggade alla hästar till där, just för att de VISSTE att de skulle få springa allt de hade. Tänk då om en osäker/okunnig ryttare sitter på ryggen och inte fixar sådant? Förstå konsikvensen av det hela...
Just av säkerhetsskäl för elever (och även hästarna!) så är det tvunget att gå "rätt" till.

Jag tycker det är självklart att inte "vem som helst" får rida "hur som helst". Även om lärarna är på skolan på söndagar när eleverna ska rida ut på skolhästarna så kan olyckan vara framme.
Man kan ha kul med hästarna på annat sätt.

Vad det gäller skolansökningar, lita på magkänslan ;)

Jag tycker Dille är en jätte trevlig skola, har även kompisar som gått där (som jag lärde känna under min Wångentid!) och de var jätte nöjda!
Jag tycker såklart att Wången är en toppen skola, eftersom jag själv gått där. Men så hade jag nog tyckt om Dille med om jag gått där!
Tror det är vanesak och även smaksak.

Om någon har några funderingar kring Wången så är det bara att fråga :)
(blev lite längre än väntat....)

/ Caroline, Wångenstudent 2009

Du behöver inte försvara Wången på något sätt, jag har sett allt jag behöver för att veta vad jag tycker om Wången. Det är så många små (och lite större) saker som gör att det drar ner hela mitt betyg om Wången, vilket jag även har sagt till dom.

När policy inte ens följs av lärarna, lärarna ger upp och eleverna får göra som dom vill... Det blir konsekvenser av det, tyvärr får hästarna lida när lärare inte bryr sig och elever inte har kunskap...

Det är synd, för Wången är den absolut vackraste anläggningen med SÅ BRA förutsättningar för något bra.
Det är ju visserligen en konst i att kunna misslyckas med så bra förutsättningar också :angel:

"När policy inte ens följs av lärarna, lärarna ger upp och eleverna får göra som dom vill... Det blir konsekvenser av det, tyvärr får hästarna lida när lärare inte bryr sig och elever inte har kunskap..."

Jag har inte vart uppe på skolan sedan i Januari i år, och innan dess var senast studenten 2009, kan du berätta vad det är som har ändrats? :)
Jag är jätte nyfiken!!

Håller med att det blir konsekvenser av det hela då, men vill veta vad som hänt först :)
Typ vad är det lärarna har gett upp?

En annan sak, Wångens islandshästar. Kan NÅGON här inne förklara för mig varför man på en lektion med 8 elever har fyra hästar och ryttarna två och två får tölta runt på en liten volt i ett hörn var av ridhuset? Nu snackar vi 45 min med varje ryttare. Runt runt runt.
Vi frågade ridläraren om det inte var skadligt för hästarna för detta såg vi flera gånger vi var där.
Svar "nej inte om det görs rätt" blev svaret.

Hur kan man försvara att en häst får tölta runt i 1,5h på liten volt??

Ibland lät vi dock Wångens hästar släppa loss ute, det fick inte islandseleverna göra..
http://www.youtube.com/watch?v=ELxrWQAc7-E

Det här med att tölta runt på liten volt i 1,5 timme har jag aldrig sett förekomma och kan inte heller tänka mig att det skulle kunna förekomma, och jag har ändå gått här i 1,5 år.
Det är väldigt sällan hästarna får gå två gånger per dag, och ännu mer sällan på lektioner direkt efter varandra.
Och tölta i 45 min finns det inte att vi skulle få göra, vi värmer upp hästarna i skritt och trav och sedan töltar vi lite ibland, om det är tölt vi ska träna. Sedan travar och skrittar vi av dom.
Jag kan helt enkelt inte tänka mig att det skulle ha kunnat hända överhuvudtaget.

Och att islandseleverna inte får släppa lös hästarna, vart kommer det ifrån? Det står på lappen att vi ska rida en "lugn" tur, men det är inte alltid det följs, och självklart händer det att vi släpper hästarna i en ordentlig galopp så de får sträcka ut. Dock har vi såpass mycket vett att göra det på ett säkert sätt, se till så att alla hänger med och inte göra det på samma ställe alltid.

Visst, det finns mycket att förbättra på Wången, men det finns det vart man än kommer. Att säga massa kritik utan att veta säkert att det stämmer tycker jag dock är lite onödigt.

Senast ändrad:

Är också väldigt nyfiken på vad det är Wången har misslyckats med så mycket och vad det är lärarna inte bryr sig om?

lärare går omkring i stallarna i kontorstofflor på arbetstid

elev tillåts rida montelicenslopp iklädd converseskor

elver rider på ponnyerna till och från hagen i grimma och grimskaft, utan hjälm

lärare åker med elev i rockard och har sin hjälm i knäet

hästar kommer in från uppvärmning innan licenslopp, en av dom blöder från alla fyra ben och den andra från en annan kroppsdel, armbågen tror jag det var. Lärare finns i stallet och eleverna förklarar att dom glömt sätta på skydd. Dessa skydd sätts på över de öppna såren och sedan åker dom ut och kör loppet...

elever smäller smällare i kafeterian och lever rövare på läktaren under pågående ridlektion

behöver jag fortsätta??
Det jag då menar med att lärare har givit upp är att ingen har fått någon form av "straff" för detta. Jag tycker helt klart att om man som elev kommer i tygskor till stallet för att sköta om sin passhäst så ska man skickas ut igen och inte välkomnas för än man varit och bytt skor. Men det kräver ju att lärarna själva har rätt skor på sig och inte kontorstofflor, eller hur?

Angående med tölt i 1,5h kan jag ju inte säga att det var så för vi kollade inte hela tiden. Men jag kan säga vad jag faktiskt såg: 30 minuter tölt runt runt på liten volt såg jag själv, jag satt på läktaren. Då var 4 hästar i ridhuset och vid varje volt stod en till elev. Sedan gick jag och åt i cafeterian och när jag tittade sedan igen ca 30 min senare så var det nästa ryttare som hade hoppat upp och gjorde samma sak i dom i alla fall 20 minuterna jag då tittade. Så visst dom kanske skrittade eller gjorde nåt annat i de 30 min jag inte såg men det var ju fler i klassen som frågande sa "håller dom på fortfarande" och "hur länge har dom hållit på nu".
Så nog höll dom på en bra stund alltid och vi frågade ju ridläraren om det var nyttigt och det var det ju :grin:

Gymnasieelever på internat är mycket snarlikt snorungar utan barnvakt.

Gymnasieelever på internat är mycket snarlikt snorungar utan barnvakt.

:rofl:
internat är helt klart något man borde forska på!

jag kan ju tillägga att en av våra lärare satt och diskuterade internatelevernas sexliv med vår klass dessutom :crazy:
också en sån sak som en lärare absolut inte bör lägga sig i eller föra vidare rykten... Vi i klassen fick avbryta läraren och be denne börja vår lektion :cool:

Inte sant? :D På den jämtländska landsbyden finns inte mycket annat att intressera sig för, jag är säker på att inte bara lärarna utan halva bygden diskuterar elevernas umgänge med byasönerna. Överlag tycker jag mest synd om lärarna. De får vara alltifrån instruktör, taxichaufför, semiveterinär till förälder, mentor oooch så vidare. :angel:

jag har iofs gästbott på skånska motsvarigheten: Flyinges gymnasieinternat. Där var dock enbart tjejer och visst var dom grisiga där också, köket såg ut som f-n oftast.

Å andra sidan är det inte upplagt som på Wången. Dom har inga passhästar att ta hand om varje dag om det nu har någon betydelse?

Tycker ändå Flyinges elever var mer mogna :p

svarar alla lite nu :)

Jag minns när jag började på Wången, så hade några äldre elever släppt hästarna, så varje gång de kom till backen så taggade alla hästar till där, just för att de VISSTE att de skulle få springa allt de hade. Tänk då om en osäker/okunnig ryttare sitter på ryggen och inte fixar sådant? Förstå konsikvensen av det hela... skrivet av Garpur

Håller helt med, för varje gång vi kommer till den backen tror hästarna att det är full fart som gäller. Galoperar vi så gör vi det inte på samma ställe, men nu pratat jag endast för mig och min klass, tror inte hästarna hade reagerat som dom gör ifall inte någon har haft fullt ös upp för bcken några gånger ;)

När policy inte ens följs av lärarna, lärarna ger upp och eleverna får göra som dom vill... Det blir konsekvenser av det, tyvärr får hästarna lida när lärare inte bryr sig och elever inte har kunskap... av seabaz

Där är jag så illa tvungen att hålla med. Policyn följs inte, nej. Vilket är ett problem enligt mig. Tycker att huvudelen av alla på den här skolan inte är här av rätt anledning, men jag skyller det på eleverna och inte på skolan. Återigen, kan jag bara tala för mig själv, och jag tycker inte att det är ett problem så länge det inte går ut över hästarna. När det gör det, har man sjunkit så lågt, att man får bli lite sur.

elver rider på ponnyerna till och från hagen i grimma och grimskaft, utan hjälm
Vilket har hänt nyligen, men lärrna kom på vem det var och dom åkte på straff. Tror dessutom det pratades om att sätta upp filmkamera i det stallet?

Ang. det övriga: Jag kan inte säga att wången är det bästa stället- nej. Däremot tycker jag att utbildningen är en av de bästa. Jag kan tycka att lärarna ofta gör fel, jag brukar vara en sån där typisk klagotant. Men istället för att sitta och tycka att allt ät skit, så tar jag upp det mesta. Jag tror det beror väldigt mycket på vilken årskurs och vilket folk som är på skolan, det blir vad man gör det till. Jag personligen tycker att våran islandsklass är bra, vi är alla här för hästarnas skull, för att ta chansen att lära sig och fortsätta. Kan inte säga ngt om de andra klasserna då jag inte varit i dom.

Om tölt på volt i flera timmar så kan jag inte tänka mig att det hänt, sammtidigt som det kan ha gjort de. Nu gör det iaf inte de, så ngt måste ju har förbättras i sånna fall.

Problemet med wången är som jag upplever det att folk pratar runt varandra. Istället för att säga till, även om det är en lärare, att hallå där, ska hästen verkligen gå ut med blodet rinnandes?
Dessutom finner jag problem med att skolan inte riktigt vill utvecklas, men när jag tänker efter vad som har hänt under det halvår jag varit här, så hr vi faktiskt utvecklats.

Det är fortfarande eleverna som gör skolan, inte skolan som gör eleverna om du förstår vad jag menar? Det finns säkerligen många lärare som har gjort fel, och många som gjort rätt. Hästfolk är alltid hästfolk, vi kommer förevigt tycka olika. Just nu, tycker jag att huvudelen av lärarna är bra, jag tycker lärarna på island är mycket bra.

Summan av kardemumman: Jag personligen gillar wången, ogillar vad eleverna gör de till. Nu årskurs nästa år, förhoppningsvis en bra en!

*knapp*
Jag går nu första året på Dille :)
Det finns mycket positivt att säga, men alla har sina dåliga sidor. Dille är ju en väldigt ny skola, startade 2005, och den utvecklas verkligen hela tiden.
Som alla andra säger så måste du ju bo där ;) De som inte bor på skolan missar ju allt de roliga, de är inte en del av familjen på samma sätt ;)
Nu kan man även läsa naturvetenskapliga ämnen såsom kemi och fysik, man åker då in till östersunds gymnasieskola och läser med Nv1-klassen.

Det är bara att fråga på om du vill veta nå mer :)

Under det året jag var på wången så var det minst två händelser med ridning på ponnyerna till/från hagen.

Hästarna fick inte äta upp sitt morgonhö i ett av stallen (har ej tillgång till mat i hagen). Och det här med att tempa varje häst varje morgon = bullshit, det hände ju inte i nåt stall vad jag vet, elever skrev i pärmarna vad som lät normalt.

Alltså jag kan fortsätta hur länge som helst med sådana här små saker som gör en stor bäck!

Angående galopp i backen, vi var ute och rejsade med pållarna några gånger men det var inte på rundor som gymnasieelever fick rida hästarna på. Och jag kände ju också på hemväg hur taggade hästarna blev i backen, dock hade vi inga problem att hålla dom.
Jag är väldigt oerfaren på just islandshäst. Hur är det om man söker wångens gymnasie (island)? Måste man inte kunna rida då?

Jag tycker också jag fått en bra utbildning men den var inte genomtänkt från wångens sida och anledningen till att jag lärde mig var för att jag ville lära mig, ställde frågor och grejer.

Dessutom sa vi till wångens ledning om ställningarna, vi hade en representant med inne i Östersund på stormöte med Wångens ledning och berättade både det ena och det andra...

Jag skulle aldrig rekommendera Wången för någon, faktiskt. Tyvärr.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 287
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hejsan! Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: ingela119
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 162
Senast: Lillefrun
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka