Sv: gymnasie, wången, islandshäst
Kan inte låta bli att skriva några rader i den här tråden då jag tog studenten på Wången islandshästprofil 2009.
Tänkte börja med att kommentera lite från förgående skrivare.
Wången är en travskola, och de har en profil -islandshäst. Alltså gick även vi islandshästelever travskola. Vi lär oss att köra, eftersom det åter igen är en travskola!
Travelever går på skolan, just för att det är trav, eller hur?
När jag gick på skolan, så var det en hel del travelever som inte ville (vad de sa iaf..) prova på att rida islandshäst, och det fanns även en och annan som provade!
Jag vet att några skolkamrater höll lektion för två travelever, och dessa två tyckte det var hur kul som helst.
Det jag vill komma fram till är att trav kan inte ha samma "rättigheter" till islandshästarna så som vi islandselever har till travhästarna. Det går inte att jämföra.
Hänger ni med på vad jag menar?
Varför inte islandseleverna får "släppa" skolhästarna ute (race) är just säkerhetsmässigt!
Jag minns när jag började på Wången, så hade några äldre elever släppt hästarna, så varje gång de kom till backen så taggade alla hästar till där, just för att de VISSTE att de skulle få springa allt de hade. Tänk då om en osäker/okunnig ryttare sitter på ryggen och inte fixar sådant? Förstå konsikvensen av det hela...
Just av säkerhetsskäl för elever (och även hästarna!) så är det tvunget att gå "rätt" till.
Jag tycker det är självklart att inte "vem som helst" får rida "hur som helst". Även om lärarna är på skolan på söndagar när eleverna ska rida ut på skolhästarna så kan olyckan vara framme.
Man kan ha kul med hästarna på annat sätt.
Vad det gäller skolansökningar, lita på magkänslan
Jag tycker Dille är en jätte trevlig skola, har även kompisar som gått där (som jag lärde känna under min Wångentid!) och de var jätte nöjda!
Jag tycker såklart att Wången är en toppen skola, eftersom jag själv gått där. Men så hade jag nog tyckt om Dille med om jag gått där!
Tror det är vanesak och även smaksak.
Om någon har några funderingar kring Wången så är det bara att fråga
(blev lite längre än väntat....)
/ Caroline, Wångenstudent 2009