gymnasie, wången, islandshäst

Sv: gymnasie, wången, islandshäst

Haha vad bra :D Har hört att det var jobbigt där , men lite smågnabb klarar man ju av ;)

Oj då :o ja det var ju ganska självklart .:D
Tänkte bara eftersom bägge verkar vara rödblack och ägare(?) från Dille.

Jag har gått på wången och kan svara att det är inte riktigt så alls! Alla är lika trevliga mot varandra och det var en bra gemenskap där oavsett vilken inriktning man hade. :)

Saknar verkligen wången nu.. :(

Jag går på wången nu, jag tycker inte att det är den ultimata skolan, det finns saker att förbättra men sammtidigt tror jag att jag är för kräsen, hade jag gått en annan utbildning inom samma område hade det förmodligen funnits mer att förbättra.
Visst känner man av lite kamp mellan islands-trav, fast det är bara i våran klass. Vi har faktiskt en ruskigt dålig klass på grund av dålig sammanhållning, för de andra årskurserna är verkligen bra sammanhållning. Men bryr man sig inte så slutar dom bry sig, för det märks mest när vi har trav en dag i veckan sammtidigt som resten av traveleverna. Resten av eleverna är helt okej, bra stämmning och sånt.
Sen är de lite speciellt, men det behöver inte nödvändigtsvis betyda speciellt i en negativ mening. :)

Hade du gått på en annan skola om du hade fått välja om på nytt?
Jag vet inte så mycket om wången, jag är bara där och tävlar ibland, men hur är det med själva skolan då. Lärarna, skolämnena , m.m., är det bra?

ne, faktiskt inte :) Visst har tanken funnits, men svaret blir tillslut ne ändå :)
Skolämnen är bra, även om jag tycker det är lite ridning, två gåner i veckan då vi kör en tredje. Men det är för att jag är van att rida flera hästar om dagen, blev lite omställning. Lärarna är bra i de flesta ämnen, även om jag har lite annan åsikt ibland på vissa hästlektioner, men det går att diskutera. Först, för några veckor sedan tyckte jag det mesta var dåligt för att allt ska gå så långsamt, och lite motvilja på att förändras, men antingen har jag vant mig, eller så var det inte så dåligt som jag trodde. Men det är faktiskt i grund och botten en bra skola, möjligtvis lite småsaker man skulel vilja ändra på, men vi tar en sak åt gången ;)

Teoretiska hästämnena är bra, man lär sig mer än man tror! Dessutom tror jag att det kommer ge mycket, den lilla ridningen man har här med. Att det är trav inblandat, ser jag bara som ett stort plus då det är kul och man behöver lite bredd på det hela, man lär sig helt enkelt från det med.

Ridningen är nopg bara lite långsam nu i början, då dom försöker gå igenom grunderna så vi alla har samma bas, och är fokuserad på en själv, man rider inte som ett ekipage utan bara ryttaren. Det blir lite omställning det med, men som sagt är det bara nu i början. Kan faktiskt rekkomendera skolan, speciellt om du bor i jämtland och kanske har en möjlighet att ta dig härifrån på helgerna, man blir konstig av att vara här hela tiden, de är som en bubbla. Min humor har gått från dålig till katastrof ;)

Svårt att veta vad man ska skriva, undrar du mer så vet du vars jag finns ;)

Tack så jättemycket för alla svar allihopa ! :laugh:

Hade faktiskt tänkt att bo hemma, jag bor faktiskt bara 3 mil från Wången. Jag är typ ganska hemmakär och flyttar ogärna , men undrar ändå om hur det är att bo på Dille / Wången.
Vad är fördelarna / Nackdelarna , och hur är det i allmänhet ? Får man läxorna gjorda med kompisar runt om kring sig ;) eller sitter man inne i sitt rum hela tiden?
Är det lååånga skoldagar?

Oj vad många frågor det vart nu :o

Bo här om du ska gå här säger jag bara! :) Du missar så otroligt mycket annars, faktiskt. De är jättekul, man får läxor och sånt gjorda om man tar sig tid, kanske välja bort ngt och jobba på lektionerna. Man kan sätta sig i cafeterian. Jag bor i dubbelrum och trodde jag skulle bli tokig, för man är ganska mycket själv hemma, som i hemmahemma inte här. Men nu tycker jag att det är så fruktansvärt ensamt att vara ensamt. Man sitter inte i rummet hela tiden om man nu inte jälv låser in sig, men det händer saker med kompisarna om man ser till att det händer något.
Att ta med sin häst efter höstlovet eller när man nu kan ta med den är att rekomendera.
Men det är bra stämning saom oftast, när man vänjer sig vid flytten och så så är det alldeles bra.

Man går 8.30 till fyra varje dag, men man ser fram emot skolan som oftast då man läser en hel del häst, så känns inte skoldagarna så långa.

kanske lite smådåliga svar, annars kan jag utveckla ;)

Hej :)
En föredetta Dilleelev här :) Hästen Bleikja som du har köpt ägdes av Tora och inte av Jenny som har skrivit här ovanför :) Och Bleikja var på träning hos mig här på Island och härifrån köpte Tora henne :) Går de bra med henne?

Dille är kanon och utvecklas för varje år, jag började där samma år som skolan starta och då var de rätt mycket äggröra istället för omelett ;) Men under de tre år jag var där utvecklades skolan något enormt. Och jag gissar att den fortfarande gör det (jag tog studenten 2008).

På Dille blandas de vanliga kurserna med hästämnen, naturbruksämnen (lära sig och köra traktor tex.) och vanliga ämnen(ja du vet ma, sv, eng, idrott osv.) Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur ofta det är ridning i ettan och tvåan - i trean tar man ridledarexamen och tränar unghästar - gissar att detta utvecklats sen jag var där men det är en kanonrolig kurs iaf. Du får chansen att läsa 150poäng med veterinärvård - ruggigt bra kurs.

Att bo på Dille är givet första året - annars blir man lätt en outsider - men efter första/andra året är de underbart och fixa lgh i stan och kunna göra vad man vill liksom. (krogen osv blir mycket lättillgängligt.)
Under min tid på Dille har de alltid varit bra sammanhållning men med tjaffs - herregud sätt 55tonåringar (mest tjejjer) på samma lilla gård och woho vad roligt de blir där tjejtiden i månaden kommer.....

Sedan får man chansen i trean och ha ett valfritt projektarbete - jag hade unghästar på inridning - super roligt!

Att wången skulle vara mer tävlingsinriktat förstår jag inte - det är ju inte så att man blir bonde på Dille - även om du får den grunden också.

Jag går själv idag andra året på Hólar på Island och någon vidare bonde har jag inte blivit än - fast hästbonde står ju på schemat när skolan är avklarad...

Maila om du har fler frågor.

Men som sagt bara du kan avgöra vilken av skolorna som passar dig bäst - åk till båda och hälsa på :)
Och lycka till med valet!

Mvh. Petronella - stolt Dille och Hólarelev :)

Fy vad svårt det vart nu :crazy:
Bägge gymnasierna låter ju jättebra bägge2 .

Jag har anmält mig till att åka till bägge Dille och Wången och kolla hur det är där.
Det verkar vara ganska kul att bo på gymnasiet, men nu frågar jag er båda om det är en stor omställning att flytta hemifrån när man är 15. Är lite av en mes :D

Är jäätte glad att ni tar er tiden att svara på mina frågor :)

Bleijka mår bra. Hon ska få en fölis nästa sommar :bump:
Det visade sig att hon hade eksem iallafall. Lägger till en bonusbild :laugh:

31723029.jpg

Det går rätt fort att vänja sig ;) Själv har jag inte bott hemma sen jag började på Dille.. Man utvecklas fort och har roligt - sena kvällar är inte ovanligt. Haha. I min klass klarade alla av att flytta hemifrån fort - dock med vissa problem - vadå diskas inte disken själv? Vadå, dammsuga? Osv.
Jag tror du kommer klara de galant :D

Jag går på Wången nu i 2an, är skitnöjd.
Har i stort sett ingen erfarenhet av Dille, har varit där någon gång men inte mer. Största skillnaden är väl att man på Dille läser Naturbruk inriktning häst, medans Wången är ett renodlat hästgymnasium, med lite trav också för de som går Islandsprofilen.

Om du ska gå på Wången/Dille så rekommenderar jag till 110% att bo på skolan. Att bo på internat är en otrolig upplevelse som man inte vill missa. Det är jobbigt ibland, såklart, men oftast är det riktigt, riktigt kul!
Att oroa sig för att flytta hemifrån tycker jag inte man behöver göra, visst, det är jobbigt ibland, speciellt om man bor väldigt långt hemifrån som jag gör (drygt 100 mil). Men eftersom man bor med så mycket folk, får mat serverat osv så är det inte farligt alls.

Någon konkurrens mellan trav och island har jag inte märkt av alls. Nu har ju dock islandsprofilen funnits i några år så det är ingen stor grej längre.

Jag är skitnöjd med Wången, har utvecklat min ridning enormt och lärt mig grymt mycket!

Likadant: (nummrerna är ca. antal timmar i kursen.)
Kärnämnen
Engelska A 100
Estetisk verksamhet 50
Idrott och Hälsa A 100
Matematik A 100
Naturkunskap A 100
Religionskunskap A 50
Samhällskunskap A 100
Svenska A 100
Svenska B 100

Wångens övriga kurser:
Karaktärsämneskurser Wången
Arbetsmiljö och säkerhet 50
Datorkunskap 50
Företagsekonomi A 50
Djurkunskap grundkurs 50
Hästkunskap 150
Etologi 50
Travhästens hälso- och sjukvård A 50
Travhästens hälso- och sjukvård B 150
Travhästens utbildning och träning A 50
Häst/stallskötsel 150
Naturkunskap B 100
Matematik B 50
Islandshästridning A 100
Islandshästridning B 100
Islandshästridning C 100
Instruktörskunskap för ridledare 100
Projektarbete 100

Wångens valbara kurser (200)
Engelska B, E-körlicensutbildning, Historia A, Idrott och hälsa B, Internationell travsport, Montélicens, Ponnylicens

Dille gårds övriga kurser:
Arbetsmiljö och säkerthet 50
Ekologi 50
Kretslopp 50
Växt och djurliv 50
Arbetsliv naturbruk 100
Projekt och företagande 50
Basmaskin körning 50
Arbete med häst 200
Häst och stallskötsel 150
Hästens utbildning 150
Ridning och körning 150
Ridning 100
Turism 50
Datorkunskap 50
Småföretagande 50
Projekt arbete 100

Individuella kurser (välja 200p, men tex. jag läste mycket mer..)
Engelska B 100
Tyska 100
Matematik B 50
Historia A 100
Djursjukvård 150
Fritidsturism 100
Natur och kulturmjiljövård 50
Mikrobiologi och genetik 50

(Och ja, man får naturkunskap B behörigheten på Dille också - på något vänster - eller iaf fick jag de - dom kan ju ha ändrat - vad vet jag :) På Hólar spelar Nkb inte så stor roll..)

Lycka till i valet och kvalet, de blir nog kanon hur du än gör och du blir gissningsvis frelst av den skola du väljer ;) Man blir ju egenkär :love:

Haha lycka till!

Går 1:an på Wången och är jättenöjd med mitt val.
Har ungefär 6,5-7 mil hem men valde ändå att bo här, är så glad för det! Till skillnad från om man går på en vanlig skola så blir kompisarna inte bara kompisar utan också en familj, och därför missar man väldigt mycket om man inte bor här. Däremot är det perfekt att bo i jämtland eftersom man kan åka hem då och då när man känner för det :)

Något jag saknar är att alla ska ha möjlighet att ta med häst! De försöker ju fixa så alla kan ta med men det finns inte boxplatser till alla, själv står jag på kölistan. Det tycker jag faktiskt är lite dåligt eftersom alla borde ha möjlighet att ta med sig hästen.

Jag måste säga att jag har inte märkt att travarna ser ner på oss island, däremot kan det skämtas en del ibland om det men det är ju en helt annan sak. Stämningen på skolan är bra, dock måste vi ettor göra något åt sammanhållningen i vår klass, men jag tror det kommer bli bättre för det börjar redan bli bättre tycker jag. :)

Wångens valbara kurser (200)
Engelska B, E-körlicensutbildning, Historia A, Idrott och hälsa B, Internationell travsport, Montélicens, Ponnylicens

Det är 300 poäng som är valbara, och man kan läsa fler kurser än det, exempelvis Svenska C, Psykologi A, Genetik och avel, Engelska C osv. Vill man läsa något annat finns det en chans att de kan fixa det om det är tillräckligt många som vill.

Det är 300 poäng som är valbara, och man kan läsa fler kurser än det, exempelvis Svenska C, Psykologi A, Genetik och avel, Engelska C osv. Vill man läsa något annat finns det en chans att de kan fixa det om det är tillräckligt många som vill.

Okej, men då ingår väll projektarbete i den valbara delen om den ligger på 300poäng? Och jag skrev kurserna som står i kurskatalogen. (Allt som jag skrev kommer från resp. skolas hemsida.)

Åh tack så mycket för den där listan :D Har letat och letat efter alla ämnen men inte hittat.
Jag tror faktiskt det lutar åt Wången och ni har lyckats övertyga mig om att bo på gymnasiet så det blir nog så :D Trivs jag inte så är det ju bara att åka hem.
Ni andra då som gått på wången, har ni haft svårt att få stallplats åt hästen där?
Det är ganska viktigt för mig att få med min häst.

Mer fakta/åsikter om Dille och Wången är mycket uppskattat :laugh:

Om man lämnar in ansökan i tid (första veckorna) så får man ofta plats. Dom jobbar för att alla ska få plats, men det inte är alltid det går, tyvär.

Nyhämtad lista över wångens kurser:

Kärnämnen 750
Engelska A 100
Estetisk verksamhet 50
Idrott och hälsa A 100
Matematik A 100
Naturkunskap A 50
Religionkunskap A 50
Samhällskunskap A 100
Svenska A 100
Svenska B 100

Obligatoriska kärnämnen 1450 (ämnen både profil trav och island läser)
Arbetsmiljö och säkerhet 50
Datorkunskap 50
Företagsekonomi 50
Djurkunskap Grundkurs 50
Etologi 50
Häst och stallskötsel 150
Hästkunskap 150
Travhästens hälsa och sjukvård A 50
Travhästens hälsa och sjukvård B 150
Travhästens träning och utbildning A 50
Naturkunskap B 100
Matematik B 50
Projektarbete 100

Profil Islands ämnen 400
Instruktörkunskap för ridledare 100
Islandshästridning A 100
Islandshästridning B 100
Islandshästridning C 100

Individuella val 300
Engelska B 100
Ponnylicens 50
E-körlicensutbildning 100
Internationell travsport 100
Genetik och avelsvärdering 50
Montélicens 100
Idrott och hälsa B 50
Historia A 100

Självklart finns det mer ämnen dom kan fixa, till exempel c kurser i "vanliga" skolämnen. På de individuella valen ska man välja minst 300 poäng, men du kan välja alla om du vill ;)

Åh tack så mycket för den där listan :D Har letat och letat efter alla ämnen men inte hittat.
Jag tror faktiskt det lutar åt Wången och ni har lyckats övertyga mig om att bo på gymnasiet så det blir nog så :D Trivs jag inte så är det ju bara att åka hem.
Ni andra då som gått på wången, har ni haft svårt att få stallplats åt hästen där?
Det är ganska viktigt för mig att få med min häst.

Mer fakta/åsikter om Dille och Wången är mycket uppskattat :laugh:

Lämna in din ansökan typ direkt när du börjar, jag lämnade in min efter ca 4 veckor men var visst för sen :crazy:

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 287
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hejsan! Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: ingela119
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 162
Senast: Lillefrun
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka