gymnasie, wången, islandshäst

G

gloria

hejsan! är det någon här som vet något om islandshästlinjen på wången, eller kanske rent av går där?
jag går i ettan på gymnasiet nu, men är inte riktigt nöjd, har bestämmt mig för att söka till wången nästa läsår.

blir jätte glad om ni vill dela med er av det som ni vet:)

Sv: gymnasie, wången, islandshäst

Hej
Gå in på SIFs hemsida,där finns info.Kolla även på Dille som oxå ligger i Jämtland.
Lycka till

Trostan skrev:
Hej
Gå in på SIFs hemsida,där finns info.Kolla även på Dille som oxå ligger i Jämtland.
Lycka till

Vad jag har hört är Wången mer "tävlingsinriktat", stämmer det?

asså fattar inte det där med att byta i 2 an :S asså vad e det dom har där ? naturprogrammet inriktnig mot islandshäst ? :P

har för mig att det är som ett vanligt naturprogram men istället för idrott och andra ämnen som man kan välja till frivilligt har man ridning-i detta fall islandshästar...men jag kanske har fel vet inte om det stämmer:crazy:

//loddie den ovetne

Svíþjóð skrev:
Vad jag har hört är Wången mer "tävlingsinriktat", stämmer det?

läste förut i en hästtidning att det var på Srömsholm det finns ett Elitgymnaium ( :d ) och när man går i sista ring (3:an) ska man vara med på SM om jag inte läste fel..men det borde det inte vara på islandshästgymnaiset tror jag...inte som på Strömsholm.

//loddie den glade

pia88 skrev:
asså fattar inte det där med att byta i 2 an :S asså vad e det dom har där ? naturprogrammet inriktnig mot islandshäst ? :P

Varför skulle man låta bli att byta om man inte trivs... Hellre gå om ettan än att gå i en klass man inte gillar i en stad man inte gillar och veta att man kan gå ett gymnasie där man får syssla med sitt allra största intresse...

men jag menade inte på det sättet, klart man ska byta om man inte trivs, det var ju därför jag fråga!! undra om man kunde byta nu som jag efter 1 till 2 an, och undrade om det var natur och man kunde gå 1 natur och fortsätta 2,3 där :/ skulle vart nice:banana:

nej frågade faktist åt dig:P sen e det kul att veta sj bara har inte tänkt börja där trivs i min nuvarande skola perfa faktist :D

Hej, min vän Veronica Östangård går där... =)

Det är inget naturbruksgymnasium utan en travskola. Man läser massa hästämnen, i år 1 får man köra travhäst litegrann. Man går profil islandshäst på travskolan. I år 1 rider man 2 gånger i veckan, kör travhäst 1 gång och har massa häst teori utöver det.

Är en seriös skola men det är ingen "kamp" mellan eleverna utan en bra stämmning :D

Både Wången och Dille är väldigt bra skolor :) Jag har själv gått på Dille med eftersom det finns två skolor med samma inriktning så nära varandra så blir man rätt insatt i en andra skolan också.

Dille Gård är då ett naturbruksgymnasium med en inriktning på islandshäst. Detta gör att du får en väldigt bred utbildning på allt som ingår i skötseln av en gård. Rider gör du mest i ettan, men sedan går man mer in på individuell träning av vad just Du och Din häst behöver, vare sig du rider din egen eller en skolhäst.

Wången är som ovanstående sagt en travskola där du går en profil. I varje årskull har alltså 10 platser i varje klass avsatts till islandshästprofilen. Poängen för att komma in blir alltså högre och utbildningen väldigt fokuserad på just hästen. När vi på Dille varit på besök där är det många som klagat på att Wången-eleverna får rida mycket mer än vi, men å andra sidan är jag helt övertygad om att vi som gått ut från Dille ha en bredare grund att stå på. Vi kan lite om mycket.

Sök till båda, det gjorde jag. Och åk till skolorna och kolla. Skaffa dig en uppfattning! Luras inte av Wångens flådiga anläggning. Visst är det maffigt, men under ytan du vet.

Mejla om du undrar något mer! //Jenny

*kl*

Hmm, tråden är 5 år gammal. Jag tror att TS hunnit gå ut gymnasiet för ett tag sen t.o.m ;)

haha! oops! xD jag är inte så jävla aktiv jag heller så det är inte så konstigt att jag är lite bakom xD konstigt att tråden ligger på min förstasida då :crazy:

Sagafrahaeli, heter hästen på din profilbild möjligtvis Bleijka? Vi köpte henne från nån på Dille :)

Går i nian nu och ska välja mellan Dille och Wången och har
beslutsångest :crazy:
Det finns fördelar med bägge, men är det så på wången att travarfolket "ser ner på " islandshästfolket?

Flikar in ett litet svar till iSimone
En kompis till mig har precis gått ut wången, och han håller på med trav.
Han berättade hur roligt han hade när han retade alla tjejer i islandsprofilen, och sa att det hette islandsponny, att dom inte kunde trava, det var raggsockor med stora kaggar..
hahah, han ändrade snabbt uppfattning, och det kunde han faktiskt erkänna :D
Vad jag har hört från både dom som har gått trav och islandsprofil så är det väldigt bra gemenskap, och man respekterar varandra oavsett om man håller på med hästarna som inte kan trava och har stora magar, eller älgarna med smala halsar som bara kan trava ;)

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 287
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hejsan! Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: ingela119
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 162
Senast: Lillefrun
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka