Gustur frá Grund

em76

Trådstartare
Vad tycker ni om honom?
Är hans trav så bra som den sägs vara, även i kort tempo?
Vad har han för BLUP?

Fy satan vad eksem han måste ha. Och nej, jag tycker inte att hans trav var värd en tia, jag har sett hästar med nio på traven trava bättre.

Inte än, det är lite tidigt på säsongen. Men alla som har sett en eksemhäst vet hur manen och svansen ser ut på dessa när det växt ut på våren och det var INTE en vacker syn.

Klart han gick igenom. Skit i defektlista om bedömningen är tillräckligt hög.

Fjunigt och tunt. Tänk digsjälv: En häst har kliat av sig nästan hela manen och stora delar av svansen. Man och svans växer långsamt. Det är alltså ganska lätt att se i jämförelse med andra normalt och rikligt behårade hästar. :)

Fast skenet kan bedra vad det gäller man och svans.
Han bör väl ha fått en bedömning på man och svans någon gång?

Jag har ett sto med eksem, hon har tjock vacker man som räcker nedanför bogen. Ingen kan ens gissa att hon har eksem.
Sen har jag en valack med 15cm fjun. Så tunnt att man kan gråta. Han är helt eksemfri men alla tror att han har det.
En annan valack har tjock man men inte så lång, ser ut som det har vuxit ut efter att ha varit bortkliat. Även han är fri från eksem!

Så det är väl lite väl hårt att döma Gustur efter manen?
Bättre att kolla upp honom mitt i sommaren och avgöra efter vad man ser då.

På Island, t ex. ;)

Nej, jag vet vad jag såg, sen får alla naturligtvis tro vad de vill. Dock skulle jag blivit MYCKET förvånad om en hingsthållare som lånat in en dyrbar hingst skulle gå ut med att den har eksem. Det gör ju inte ens de som har vanliga skithingstar. :smirk:

Ja, har han tex fått 8 -9 poäng på man/svans på island så kan man förvänta sig en rejäl kalufs. Då är det mycket misstänksamt att han har såpass dålig man nu.
Men säg att han har dåliga man/svans poäng då har han ju ett dåligt utgångsläge redan från början vad det gäller man/svans och därför såg han kanske risig ut.
Härmed efterlyser jag Gusturs bedömningspoäng! Någon?

Andra alternativ kan ju vara att någon kompis ätit upp manen på honom. Eller att han faktiskt har eksem.

Hur kommer han betäcka i sommar?
Om han fribetäcker i hage lär saken vara klar ganska snabbt för då visar sig ev eksemtendenser.
Om han inte får gå i sådan hage kan man ju fundera på varför...

Givetvis lär inte hingsthållaren bekräfta att han har eksem om det nu är så. Tyvärr. :(

Hur som helst, vi kan väl ändå hålla tummarna att han är frisk?

Det var det jag menade, att man/svanspoäng på Island behöver ju inte betyda något när de kommer utomlands. Samtidigt så syns det givetvis även på en från början liten man om den är sönderkliad. Att 'ston/kompisar kliat av manen' är ett vanligt svepskäl för att dölja eksem.

Appropå små manar så har ett av mina ston en sådan där kort fluffman. Hon är femton år och har aldrig haft minsta lilla eksemtendens. Man ser skillnad på om en häst har naturligt kort man eller om den är avkliad. Det som däremot är svårt är om en hingst har kvar sin långa man, då måste man ju komma väldigt nära för att titta och det är inte alltid uppskattat av hingstägaren. ;)

I Tyskland diskuteras Gusturs och Oturs eksem helt öppet. Men i Sverige får man INTE säga något.

Det kan inte möjligen bero på att vi har regler som förbjuder avel på eksemhingstar men det har man inte där :devil:

På så vis. :mad:

Vad är det för fel på SIF som inte kan agera? Om det är allmänt känt i Tyskland bör det ju vara glasklart att han har eksem. Vad säger ägaren?

Nån som läst avelsinfon i senaste islandshästen. Om jag inte helt förlorat läsförmågan står där faktiskt att även andra än ägare kan anmäla hingst för eksem så det kan utredas ...

Effekten av en anmälan vågar jag dock inte sia i.

Nån som läst avelsinfon i senaste islandshästen. Om jag inte helt förlorat läsförmågan står där faktiskt att även andra än ägare kan anmäla hingst för eksem så det kan utredas ...

Ja, jag läste det till och med som att hingstägare uppmanas att anmäla sina eksemhingstar och om inte det gjorts kan även andra anmäla dem! :)

Effekten av en anmälan vågar jag dock inte sia i.

Effekten? Tja, att avelsutskottet noterar det för egen räkning och sedan skiter i det, antagligen.

Sorry, jag har inte mycket förtroende för SIF vad beträffar eksemavelsbekämpning.

De kanske har ändrat sig! :idea: Detta upprop att eksemhingstar ska anmälas är i alla fall ett steg på vägen. Det borde ju ge stoägare möjlighet att t ex kontakta avelskansliet för att höra om hingsten har eksem. Om jag inte minns helt fel så skrev G Häggberg också att eksemnedarvbarheten verkade ligga på 20% (ingen aning om vart han fått den siffran ifrån) och det är ju i alla fall ett erkännande om att det faktiskt nedärvs! :eek:

Det ändrar ju inte det faktum att folk inte är beredda att ta en bra häst ur avel för att den har eksem och det är det som krävs för att åstadkomma en förändring! Inte fan kommer alla stoägare sitta och ringa runt för att inte riskera en defekt de inte ens tror på ärftligheten av!

Jag är ledsen, jag hade gärna varit mer optimistisk, men det visar sig gång på gång att det har man inget för vad beträffar eksemavel. :(

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 800
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 491
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 103
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka