Gustur frá Grund

Jag tror inte de ändrat sig vad gäller handlingskraft. Det som händer med de anmälda hingstarna är att de får ett brev från SIF där de inte får licensen förrän de försäkrar att hingsten inte har eksem. Och sedan svarar de "oh neeeej" och löser licensen som vanligt.

20% är en ytterst rimlig genomsnittlig siffra. Mina egna studier visar på 10-20% nedärvning om en av föräldrarna är import med eksem och den andra helt fri från eksem. Och upp mot 40-50% om du antingen får det från båda håll eller om en förälder är svenskfödd med eksem.

Det hoppar ibland också över en generation ofta beroende på att den till synes eksemfrie individen efter eksemförälder är väl omskött och aldrig provocerats över eksem-utbrottsgränsen.

Jag har tex sett flera barnbarn till Eldur frá Hólum och gamle Styggur med eksem där mammorna kanske var lite mer klibenägna men utan manifest eksem.

(tar det lite lugnt nu och namnger bara de döda hingstarna så tråden får ligga kvar, det här är ju intressant!!!)

gäller Trassla också,

Nä, det är ju lite surt det där med att man inte sett någon handlingskraft precis. Fast jag kan ändå inte låta bli att tycka att det i alla fall är något att en "kändis" i styrelsen skriver detta i sista Islandshästen. Innan har det mer varit locket på- och huvudet i sandentaktik som gällt så fort eksem och arvbarhet kommit på tal. Även att det skrevs att det faktiskt står på defektlistan och ska anmälas är positivt tycker jag. Det börjar kanske gå åt rätt håll i alla fall?!

obotlig optimist! :D

Det är väl skönt att det finns några optimister kvar. :D

Visst KAN detta vara ett steg i rätt riktning, men tillåt mig att tvivla. Jag är inte ens säker på att artikelförfattaren följer defektlistan; för ett par år sedan (2001 tror jag det var), gick dennes son ut i en större hästtidning och sade att man visst kunde avla på eksemston. Vad gör man när stora, namnkunniga personer inom islandshästvärlden går ut och öppet propagerar för en osund avel?!

Som ni märker känner jag mig rätt uppgiven vad eksemavel beträffar. Folk kan, som det är nu, inte ens ta ansvar för sin EGNA avel och satsa på friska, sunda individer. Hur ska vi då kunna genomföra en stor förändring?

Rätta mig om jag har fel, men skrev inte sonen om det i Hästmagazinet för ganska precis ett år sedan?
(minnet är urkasst ...)

Artikelförfattaren själv har i alla år avlat på eksemhästar. Hingstarna som står där tar väl fortfarande emot eksemston. Själv hade han till och med den förste stamboksförde eksemhingsten i avel. :cool:

Så, han har säkert bra underlag för sin statistik :idea:

Jag menar inte att inte den bäste kan ändra sig, det vore ju tacknämligt i detta fall.

Men det brukar alltid vara SNACK och inte verkstad :smirk:

Nu har opinionen blivit så högljudd i det här ämnet att SIF måste stryka oss som slåss för en friskare ras medhårs. Men därifrån till handling är steget alldeles för dyrt för de flesta inblandade :angel:

Läs tex på SIFs eget forum, där är tongångarna helt annorlunda än här. Det syns direkt att det bara handlar om pengar och att många försvarar eksemaveln för att de själva är insyltade i den och inte vill ta någon ekonomisk förlust.

Och även om en hingstägare öppet säger att hingsten har eksem finns ändå licensen, bara inte arvbarheten i just DET fallet :angel:

(skriva är ingen idé eftersom fakta där räknas som förtal och man inte får namnge hästar ;) )

Exakt vad jag vill få fram. Folk PRATAR gärna om att en förändring måste ske bla bla bla, men gör de själva något? Tar de själva sin del av ansvaret? Nää-ää... :smirk:

(skriva är ingen idé eftersom fakta där räknas som förtal och man inte får namnge hästar ;) )

Har också märkt det. :mad: Namngivna hästar döda sen länge får inte ens diskuteras. Så fort ett namn nämns och det inte är fjäsk raderas inlägget. :smirk: Föga konstruktivt.

Sv: Gustur frá Grund

*lånar en knapp*

Vet någon hur många avkommor Gustur har? Har han någon känd avkomma med eksem?

/Malin

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 800
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 491
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 103
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka