Sv: Gummiband
Gummi band är inte lika hämskt som alla inspänningar.. Jag kan använda mig av inspänningar när ajg longerar detta är för att underlätta för Jorunn att slappna av i sin underhals och på lättast väg hitta bra balans och form.Inget tvingar henne utan de är så pass lösa att hon kan omhon vill köra upp huvudet rakt upp men då till skillnad från att inte ha inspänningen kommer de ett lätt tryck över nacken som till slut kommer bli jobbigt för jorunn.
Och hon kommer vilja komma bort från rycket och till slut ta ner huvudet och komma in i en fin form och balans och jobba musklerna rätt.
Att binda fast fötterna på en häst med en massa snoddar är för mig ren och skär djurplågeri hästen kan snubbla och göra sig mkt illa!
Att ha inspänning är pålånga vägar lika hämskt
Inspänningstyglar i utbildningssyfte för en häst som hittat fel utväg till form är helt oki tycker jag.. men de ska ju användas RÄTT som med allt!
En sadel kan vara värre att använda än vad en inspänningstygel..
Hur många rytare ser man inte drar åt sadelgjorden så hårt att hästens ögon nästan ploppar ut?? Hästar som svimmat har amn ju hört talas om titt som tätt.
En bra anpassad sadel behöver amn inte dra åt min drar jag åt 1 gång när jag kliver av får jag in en hand under sadelgjorden och sadeln har inte rärt sig en mm
Så att använda en inspänningstygel rätt och en sadel fel vad är hämskaste tanken??
Inspänningen använder man så få gånger vid longering eller när en häst drar och stegrar eller vad för olat den nu har.
Så fort felet är borta är ju även hjälptyglarna det.
Medans en för hård åtdragen sadeln kan en ryttare rida med i åratal
Sedan att det finns folk som fastnar i att rida med hjälptyglar är ju en anann femma och enligt mig väldigt fel.
Att rida med graman för att en häst är pgg eller het duger inte som ursäkt..
Det som skall vara oki anledning är att den skenar iväg eller reser sig upp som olat.Att man då kan ha denna som en livlina att dra i så amn får kontroll över hästens huvud.
Denna olat är ju borta rätt fort och då ska ju hästen få belöning genom att få förtroende att få halsen fri=)
Ge och ta=)
Martingal är för mig meningslöst hästen kan slänga upp huvudet lika mkt med eller utan.
Många har den på sina hoppisar bara för att den ska sitta där typ=)
Gummisnodd är bra på travare i början som helt skall bygga om sina muskler och verkligen behöver hjäälp på traven att hitta nya muskler..Tänk dock att inte rida med denna mer än 2 dagar i veckan eftersom hästen nu kommer börja använda nya ridmuskler som legat i dvala innan och kommer till en början få träningsvärk! och framförallt spänn den inte för hårt så man tvingar ner hästens huvud..Den skall vara så lös att hästen kan gå normalt med huvudet och om den vill köra upp huvudet men då få ett lätt tryck över nacken som till slut är jobbigt=)