Sv: Gummiband

Aha, du lämnade båda samtidigt. Det fattade jag inte innan, läste väl illa ;)

Vilken fruktansvärd upplevelse :eek:

Hur orkar man fortsätta med hästar efter en sådan hems upplevelse? (förlåt trådkapningen:crazy: )

Och hur kan man fortsätta? Minsta lilla tänk jag har så uppfattar min häst det, hur ska man kunna dölja sin tanke "är du ok, inget konstigt" om du förstår hur jag menar.

Förstår precis vad du menar. Och det är värre än så för detta hände 2001. Nr 1 fick vi avliva pga benpålagringarna i bakknäna någon gång i början av sommaren och olyckan med nr 2 hände 20 september samma år och vi sköt honom den 30:e. Samma år dog min favorithäst av akut njursvikt i januari som en effekt av ekollonförgiftningen i mars 2000 då han grävt fram gamla ekollon. Så jag förlorade 3 jättefina hingstar samma år + jag fick tvillingföl efter favoriten i april, båda dödfödda och ett föl till fick vi ta bort som föddes med gomspalt i början av sommaren. Och i juni blev jag sjukskriven för whiplashskadan efter att ha krockat med ett rådjur så jag tippades över kanten. Mao var detta ett katastrofår i mitt liv.

Och hur går man vidare? Jo man äger ett tjugotal hästar och flera man älskar mycket högt som man inte vill göra av med, men det har inte varit lätt. Det värsta var att förlora favoriten men det näst värsta var den som attackerade. Inte bara det att jag "slösade bort" en mycket bra hingst, kanske den mest lovande jag haft och en härlig kamrat. Jag blev också rädd för mina egna älskade hingstar som jag hade kvar och det tog 2 månader innan jag vågade mig in bland dem utan att vara rädd men jag är numera mer på min vakt bland hingstar, i alla fall de som inte är mina. Men jag var aldrig rädd för stona. Hästarna känner säkert att jag tycker jag står i skuld till dem för det som hände med hästarna jag lämnade i träning men de känner också att jag inte vill någon häst något illa och att jag är arg på tränaren än idag. Stona såg vad som hände när jag blev attackerad dessutom och det verkade som om de ville ställa upp för mig och var extra rädda om mig.

Jag har fantastiska hästar som hjälpt mig bearbeta både skuld, rädsla och förtvivlan. En som särskilt förstår är min Islandsfödda Muska som jag haft i 12 år. När min favorit dött följde hon varje steg jag tog med blicken och såg på mig som om hon tänkte "lilla vän, hur skall du klara detta, du som älskade honom så mycket". Alla älskade honom, både människor och hästar. Det var väl just bara den som attackerade mig som inte var lika förtjust i honom... Vad jag vill säga är att hästarna är mina vänner som förstår och känner allt och accepterar mig för den jag är. Jag har väldigt starka band till mina hästar, vilket gör det svårt att sälja dem. Jag föder ju upp hästar och kan inte behålla alla. Jag har vid två tillfällen varit med om att hästar jag sålt bara gått rakt fram till mig och kört mulen i magen på mig med ett uttryck som "oh, är det verkligen du, vad glad jag blir". Då mår man inte så bra för man har ju sålt en vän som älskar en och tårarna kom båda ggr. Det känns inte rätt när sådant inträffar. Så jag vill nog helst sälja dem som föl i fortsättningen, innan banden blivit för starka mellan mig och hästen.

Det här blev en trådkapning verkligen. Men jag uppskattar verkligen att du tänker i de här banorna. Jag har fått jobba mycket med mig själv och checkar mig själv hela tiden så jag är "ok" i hästarnas ögon. Man kan bara vara ärlig med hästar, precis som du säger och man gör fel om man försöker dölja något. Jag hade kanske inte fortsatt om jag inte redan haft flera hästar jag älskar, men jag har inte samma gaist längre. Minnena poppar upp varje dag och jag kan varken glömma de fina eller de jobbiga. Jag kan bara bearbeta, lära och acceptera. Men det har inte varit lätt en enda dag!

Hoppas alla ursäktar att detta blev väldigt personligt! :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Så läskigt att du ens vågar gå i närheten av någon häst efter detta....
Nu kommer jag utanför trådens ämne men var bara tvungen att säga att jag tycker att du skriver så intressant och jag gillar din inställning till hästarna. Dina hästar har tur och är säkert supernöjda att få bo hos dig.
Om jag ska köpa någon mer häst så vill jag absolut med tanke på hur du ser på hästarna köpa av dig ;)

Så läskigt att du ens vågar gå i närheten av någon häst efter detta....
Nu kommer jag utanför trådens ämne men var bara tvungen att säga att jag tycker att du skriver så intressant och jag gillar din inställning till hästarna. Dina hästar har tur och är säkert supernöjda att få bo hos dig.
Om jag ska köpa någon mer häst så vill jag absolut med tanke på hur du ser på hästarna köpa av dig ;)

Oj! :bow: Jag :o Det var mycket snällt sagt! :bow: Men jag är inte perfekt jag heller! Man lär sig ju hela tiden och det är inte sällan av misstag! :crazy: Men jag är stark och har mycket vilja. Annars hade jag nog gett upp. Det kan låta som om jag hade extremt mycket otur med mina hästar men jag har också ägt många genom åren, över 80 st. Av dessa har jag förlorat totalt 4 föl och 3 har varit i samband med förlossningen, 1 pga att det föddes med defekten gomspalt. Dessutom har vi förlorat de tre hingstarna, 1 kallblodstravare och ett avelssto samt fått avliva en spatthäst nyligen, den enda sådan vi haft och spatten var sekundär och hade uppkommit pga snedbelastning efter en bakknäskada. Men av någon konstig anledning verkar det alltid vara de man älskar mest som går åt först! En sak är säker; man blir ödmjukare och tacksammare för var dag som man får tillbringa med sina älskade hästar och jag vill aldrig vara utan häst för ett mer vänligt sinnat väsen finns nog inte, om man bara behandlar dem väl! Men du är givetvis välkommen!

Senast ändrad av en moderator:

Har läst, och ja... gud vad stark du har varit!:eek: :o :eek:

Har du sålt en häst som heter Skyggni? ett fuxfärgat sto??

haha när jag läste gummisnodd tänker jag på halsförlängaren:D

Har läst, och ja... gud vad stark du har varit!:eek: :o :eek:

Har du sålt en häst som heter Skyggni? ett fuxfärgat sto??

Ursäkta att jag inte sett det här tidigare! Ja jag har både fött upp och sålt Skyggni! En häst som ligger mig mycket varmt om hjärtat och det var inte lätt att ta beslutet att sälja henne och det var inte menat att det skulle bli så egentligen, men hon verkar ha hamnat helt rätt och jag är glad för både hennes och ägarens skull. Underbar häst med ett så rent och ärligt hjärta men nog det känsligaste föl jag haft! Tjejen har verkligen fått kontakt med henne och fått hästens kärlek och det är så jag vill en häst skall ha det!

Jag har gummiband till min ena häst, och det är lagligt. Sen vet jag inte om det är sådana gummiband ni menar.. Men om det är sådana som jag har, så är det en grej så man kan dra åt hur hårt man vill ha dom, och så sätter man den uppe på huvudet mellan öronen, och så drar man ner varje "tråd" på varsin sida av huvudet, och sätter genom bettringarna, och sen mellan frambenen och fäster den i sadelgjorden. Detta är inte taskigt, för det är lite som inspänningar, men detta är mycket snällare, för här blir det löst om dom går på tygeln, men drar tillbaka lite (dock inte jätte mycket) om hästen drar upp huvudet!

/Tilda

Nejdu. Det blir löst om hästen BÖJER PÅ NACKEN.
Så gummiband är lika mycket skit som andra inspänningar. Easy way out för en ryttare som gillar att ha en häst som knäcker av i nacken och fuskar sig genom ett helt träningspass, tyvärr.

Låter jätte konstigt :crazy:?

Varför duger det inte bara med "standard" utrustning? Rider man rätt med det, så vet jag inte många hästar som tagit skada utav det? Eller är jag helt ute och cykla?

Gummi band är inte lika hämskt som alla inspänningar.. Jag kan använda mig av inspänningar när ajg longerar detta är för att underlätta för Jorunn att slappna av i sin underhals och på lättast väg hitta bra balans och form.Inget tvingar henne utan de är så pass lösa att hon kan omhon vill köra upp huvudet rakt upp men då till skillnad från att inte ha inspänningen kommer de ett lätt tryck över nacken som till slut kommer bli jobbigt för jorunn.
Och hon kommer vilja komma bort från rycket och till slut ta ner huvudet och komma in i en fin form och balans och jobba musklerna rätt.

Att binda fast fötterna på en häst med en massa snoddar är för mig ren och skär djurplågeri hästen kan snubbla och göra sig mkt illa!

Att ha inspänning är pålånga vägar lika hämskt
Inspänningstyglar i utbildningssyfte för en häst som hittat fel utväg till form är helt oki tycker jag.. men de ska ju användas RÄTT som med allt!

En sadel kan vara värre att använda än vad en inspänningstygel..
Hur många rytare ser man inte drar åt sadelgjorden så hårt att hästens ögon nästan ploppar ut?? Hästar som svimmat har amn ju hört talas om titt som tätt.
En bra anpassad sadel behöver amn inte dra åt min drar jag åt 1 gång när jag kliver av får jag in en hand under sadelgjorden och sadeln har inte rärt sig en mm;)

Så att använda en inspänningstygel rätt och en sadel fel vad är hämskaste tanken??
Inspänningen använder man så få gånger vid longering eller när en häst drar och stegrar eller vad för olat den nu har.
Så fort felet är borta är ju även hjälptyglarna det.
Medans en för hård åtdragen sadeln kan en ryttare rida med i åratal:crazy:

Sedan att det finns folk som fastnar i att rida med hjälptyglar är ju en anann femma och enligt mig väldigt fel.

Att rida med graman för att en häst är pgg eller het duger inte som ursäkt..
Det som skall vara oki anledning är att den skenar iväg eller reser sig upp som olat.Att man då kan ha denna som en livlina att dra i så amn får kontroll över hästens huvud.

Denna olat är ju borta rätt fort och då ska ju hästen få belöning genom att få förtroende att få halsen fri=)
Ge och ta=)

Martingal är för mig meningslöst hästen kan slänga upp huvudet lika mkt med eller utan.
Många har den på sina hoppisar bara för att den ska sitta där typ=)

Gummisnodd är bra på travare i början som helt skall bygga om sina muskler och verkligen behöver hjäälp på traven att hitta nya muskler..Tänk dock att inte rida med denna mer än 2 dagar i veckan eftersom hästen nu kommer börja använda nya ridmuskler som legat i dvala innan och kommer till en början få träningsvärk! och framförallt spänn den inte för hårt så man tvingar ner hästens huvud..Den skall vara så lös att hästen kan gå normalt med huvudet och om den vill köra upp huvudet men då få ett lätt tryck över nacken som till slut är jobbigt=)

Jag rider en islandshäst som vi håller på att bygga upp gångarterna. Tölten är den bästa så där har vi börjat lite med formen i tölten , då rider vi med gummiband ca 1/vecka ,eller inte alls vissa, för att hjälpa henne . Sätter den ganska löst så hon har ganska mycket rörfrihet med huvudet. Fäster gummibandet i 2 ringar framme vid sadlen :)

så det blir i stortsätt inte att hon "böjer ner huvudet" utan det blir en lite högre form men har dem så pass lösa att hon kan flytta huvudet i ganska mycket frihet .

mitt gummiband är då sånna som man sätter vid öronn, ner i bettringarna o sen ut på sidan/mellan frambenen/ringrna på sadlen.

HÄR är ju då det tråden handlar om.
INTE den sorts gummiband ("halvförlängare") du skriver om.
Läs tråden från början.

/Malin

Metoden är inte tillåten enligt Djurskyddslagen. Frågan har nämligen varit uppe och studerats av Jordbruksverket pga användning inom ett par andra raser. Metoden kommer från USA och är ett traditionellt sätt att träna Saddlebreds och Tenesee Walking horse. Träningsmetoden har på senare till exporterats till Holland för träning av körhästar. Metoden härstammar från ett mycket artificiellt sätt att se på hästar. Varje individ har ett eget rörelsemönster optimalt för den hästens byggnad, att manipulera detta innebär stor risk för skador. Du får heller inte med hästens bakdel, hästen lär sig att arbeta med sänkt rygg vilket medför ökad belastning på ben, rygg och leder, samt att det är en mycket olämplig arbetsställning för en ridhäst. Lyft och schwung ska naturligtvis vara en följd av hästens samling, och inte enskila företeelser frikopplade från hästens övriga träning och utveckling som ridhäst. Människor som håller på med detta är inte galna, men de tänker bara på ära och pengar. Förhoppningsvis har islandshästsporten inte sjunkit så djupt.

Ulrika

Inte för jag gillar idéen med gummiband, men lite frågande blir jag när någon tvärsäkert kan tala om hur det går till och hur grymt det är. Vad har du för erfarenhet av träningen med gummiband?

Jag skulle troligen inte använda metoden om den vore tillåten, men av erfarenhet så är det oftast inte verktygen/hjälpmedlena som är boven utan människan bakom. Ett spö kan du använda för att peta eller markera med, ett skarpt bett kan du slita och dra i eller ta lite mjukt, en halsförlängare kan du spänna in hästen så den håller på att stå på mulen eller spänna så den sitter löst bara hästen går naturligt med huvudet och slutar kika på stjärnorna. Jag misstänker att det är det samma som för andra hjälpmedel, troligen inte det optimala i djurskyddssynpunkt (men det är det mycket vi gör som inte är) men i rätta händer åtminstone tämligen oskadligt,

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 777
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur