Sv: Gummiband

Min åsikt om detta redskap kan du se i början av tråden som fö är från 2006, åsikten har inte ändrats sedan dess. I övrigt är det du som har dragit igång den här diskussionen och vänt och vridit på den åt alla håll och kanter, och som man ropar får man svar.;)

Jag påstår vilket jag också har stöd för genom studier som gjorts, all utrustning vi använder på hästen ger skador i någon form. Rätt in/ut passat mindre skador, felaktig sådan betydligt värre, för att en utrustning ska kunna vara ok finns det i mina ögon ett kriterie som den ska uppfylla nämligen motivationen med användandet och även djurskyddet är på den linjen.

En passande sadel finns motiv för, nämligen att den är tryckavlastande för hästen och kan på så sätt komma att underlätta dess arbete. En trång sådan har inget motiv för hästen utom att den skadar och här finns djurskyddsaspekter.

Dessa gummiband, ja de talar ju för sig själva.

I övrigt föreslår jag att du tar dig tid att läsa tråden, det är uppenbart att du har missat något på vägen.
Jag har inte missat nåt. Däremot vill du och Lobelia inte godta min åsikt utan försöker vrida och vända på vad jag skriver. Men sk*t samma. Alla tycker inte som ni även om ni vill använda "vi" för att försöka göra era argument tyngre.
Att lägga in utläggningar om "kriterie" och "studier" är bara ett försök att få tyst på en åsikt som är obekväm för dej. Jag vägrar att acceptera metoder som jag ser är skadliga bara för att det inte finns en lista över skadade hästar. Eftersom metoden är förbjuden så mörkläggs också orsaken till hästens status. Så dom utredningarna för svenska förhållanden kan du titta i stjärnorna efter.

Och bara för att man använder sadel och träns så ska man också vara öppen för att använda "nya" metoder vad det än är som möjligtvis kanske gör att hästen kortsiktigt presterar på bekostnad av sin hållbarhet.. och vad blir sen nästa steg. ..? Jag tycker att du med din bakgrund skulle ha insikt om vad allmän släpphänthet med vad som är lämpligt för hästar kan innebära på längre sikt.

Och det var inte jag som började den nya diskussionen ;) Det började med ett inlägg som talar om hänsyn till den individuella hästen och dess utveckling. Men det har du ingen åsikt om ;)

Jag skriver utifrån hela debatten och inte bara ditt inlägg. Givetvis behöver man inte testa själv, men att döma ut något utifrån hörsägen och som det gjorts tidigare i tråden en bild på en annan metod känns inte seriöst. Minimum måste man ta reda på fakta om en företeelse, åtminstone om man uttalar sig om den.

Det går mycket väl att visa flera "nya" metoder som är av den här inriktningen och ta upp principen bakom. Dom har nåt gemensamt. Totalt onödiga att använda.

Senast ändrad av en moderator:

(Men vad vet jag, jag tillhör väl den gamla sortens hästmänniskor som är uppvuxen på hästryggen och har tillbringat hela mitt liv med djur, då får man kanske en medfödd empati och sunt förnuft för vad vi gör med våra djur...så jag är helt enkelt inte öppen för sådana här "nya" "träningsmetoder")

Till den kategorin hör också jag. Och kommer aldrig att vara öppen för "nya" träningsmetoder så länge dom är av den här varianten som tagits upp i den här tråden.

Men i teorin tror jag att man får vara väldigt kritisk till både vikter o speciell sorts skoning också, om man är så kritisk till gummibanden. Dessa är ju också metoder för att tvinga hästen till att lyfta på ett sätt osm du inte kan "rida fram".
Vad är det som säger att man inte är kritisk mot vikter och speciell sorts skoning om man är emot gummiband?

Jag själv t ex har aldrig utsatt mina hästar för vikter och sk "gångartsskoning". Det skulle aldrig falla mej in. Däremot har jag sett sorgliga resultat när andra trixat med sånt.

Och bara för att man använder sadel och träns så ska man också vara öppen för att använda "nya" metoder vad det än är som möjligtvis kanske gör att hästen kortsiktigt presterar på bekostnad av sin hållbarhet.. och vad blir sen nästa steg. ..? Jag tycker att du med din bakgrund skulle ha insikt om vad allmän släpphänthet med vad som är lämpligt för hästar kan innebära på längre sikt.

Men det är ju precis det är jag är, jag tycker det är precis lika illa om en icke passande sadel som jag tycker om gummiband. Det finns alldeles för många hästar som går med sadel som passar ryttaren mer än hästen.

Även utrustning som du/vi ser som legitim ger skador på hästen, det tycker jag för min del att du borde ha förstått.

Men snälle vän, läs vad folk skriver så slipper de repetera flera gånger samma sak. Var skriver man att denna metod är acceptabel?

Men var i hela fridens namn har jag skrivit att DU är positiv till vikter och gångartskoning?
jag svarade inte ens på ditt inlägg, och jag menar helt generellt- om MAN är kritisk till gummiband så bör ju MAN vara kritisk till annat som manipulerar hästens gång också.
Är du det, så är det ju bra. Du är konsekvent.
Vissa är inte konsekventa.
Jag är väl inte konsekvent, för jag använder vikter ibland, men vill inte använda gummiband. Detta gör att jag måste rannsaka mig själv- vad är det som jag inte tycker är ok med gummibanden? Varför tycker jag att det då är ok med vikt?
Det är nyttigt att göra så. Att inte svälja allt med hull och hår. Det var DET jag efterlyste. Så du behöver inte känna dig träffad.

Jaha, så trots att du citerar mina inlägg är svaren inte riktade till mig ;)
Egocentrisk kan du vara själv. Särskilt som du så nitiskt ifrågasätter dom som inte vill godta metoder som inte är sunda för hästen.

Jodå, visst var inlägget riktat till dig i första hand, men det innebär inte att jag skriver om dig. Det blir så besvärligt när du väljer att ta allt personligt.

Förstår vad du menar och jag håller med, och det är klart att boots också är en manipulation, så är det ju med allt, att går man till går man till överdrift även med vikter så är ju det lika illa.

Och ja, jag är absolut inte för sk gångartsskoning, har aldrig skott mina hästar så och kommer heller aldrig göra det. Och boots, de tyngsta jag använt är på 125 gram. Men visst har jag använt de då och då i syfte att underlätta en flack "femgångsgaloppare" till att hitta diagonalen lite bättre. Som din sambo sa, hellre lite tyngre "skor", än att trassla ihop benen och snubbla.

Senast ändrad:

Förstår vad du menar och jag håller med, och det är klart att boots också är en manipulation, så är det ju med allt, att går man till går man till överdrift även med vikter så är ju det lika illa.

Och här är väl ett bra jämförelseexempel förutom sadel, vad vill man uppnå med vikter? Förmodligen att hästen kan hitta rätt takt, målet är också att bli kvitt vikterna så snart som möjligt. Är det skadligt? Ja i förlängningen är det faktiskt det, men å andra sidan så är mår inte heller en notorisk grisepassare så bra i sin kropp varför vikter tillfälligt måste vara en bättre lösning.

Men det är ju precis det är jag är, jag tycker det är precis lika illa om en icke passande sadel som jag tycker om gummiband. Det finns alldeles för många hästar som går med sadel som passar ryttaren mer än hästen.

Även utrustning som du/vi ser som legitim ger skador på hästen, det tycker jag för min del att du borde ha förstått.
Klart jag har förstått det :D och det för länge sedan.

Men då är vi ju överens i det fallet. ;)

Det jag inte gillar i den här tråden är den plötsliga uttänjningen av acceptans av vad som är rimligt att utsätta hästen för. Allt i "öppenhetens namn"...

Men snälle vän, läs vad folk skriver så slipper de repetera flera gånger samma sak. Var skriver man att denna metod är acceptabel?
Snälla mej hit och dit. Jag tänker inte vara snäll när det gäller tvivelaktiga metoder.

Läs du igenom tråden en gång till....

Men var i hela fridens namn har jag skrivit att DU är positiv till vikter och gångartskoning?
jag svarade inte ens på ditt inlägg, och jag menar helt generellt- om MAN är kritisk till gummiband så bör ju MAN vara kritisk till annat som manipulerar hästens gång också.
Är du det, så är det ju bra. Du är konsekvent.
Vissa är inte konsekventa.
Jag är väl inte konsekvent, för jag använder vikter ibland, men vill inte använda gummiband. Detta gör att jag måste rannsaka mig själv- vad är det som jag inte tycker är ok med gummibanden? Varför tycker jag att det då är ok med vikt?
Det är nyttigt att göra så. Att inte svälja allt med hull och hår. Det var DET jag efterlyste. Så du behöver inte känna dig träffad.

Ditt inlägg kan tolkas som att du menade att motståndare till gummiband samtidigt glatt använde vikter. Jag tog mej själv som ett exempel att det inte var så. (Observera meningen som börjar "Jag själv, t ex..." :laugh:)

Att inte svälja allt med hull och hår är en bra inställning. ;) Det är en princip jag brukar tillämpa men som tydligen inte uppskattas av en del emellanåt :D

å andra sidan så är mår inte heller en notorisk grisepassare så bra i sin kropp varför vikter tillfälligt måste vara en bättre lösning.
Vikterna är inte alltid en lösning. Men många tror det och när det inte hjälper häver dom på ännu mer vikt. Och hästen låser sej ännu mer och mår ännu sämre.

Senast ändrad av en moderator:

Ditt inlägg kan tolkas som att du menade att motståndare till gummiband samtidigt glatt använde vikter. Jag tog mej själv som ett exempel att det inte var så. (Observera meningen som börjar "Jag själv, t ex..." :laugh:)

Att inte svälja allt med hull och hår är en bra inställning. ;) Det är en princip jag brukar tillämpa men som tydligen inte uppskattas av en del emellanåt :D

Du bra på att tro att folk är dummare än vad de är ;)

Jag menade, helt generellt, att den anda som visats genom den här tråden är att man glatt använder det man är van vid, men inte det man inte är van vid. Utan att reflektera över för- och nackdelar med de olika metoderna.

Du har bestämt dig för att varken vikter el. gummiband är något att ha- du har vägt för- och nackdelar och komit fram till det. Bra. Konsekvens.

Jagh ar gjort likadant och insett att jag är ambivalent i båda fallen, men att vissa saker väger över till vikternas fördel, speciellt när detä r jag som är användare. Dessutom är det som sagt olagligt med gummiband, så hela diskussionen är väl retorisk då jag hoppas att ingen springer uto ch provar saker som är emot djurskyddslagen? Diskutera saker osm är emot djurskyddslagen, det är ju däremot en helt annan sak.

Nej, du har rätt. svälja allt är ingen hit. Det gör inte jag heller. Men det som faktiskt går ner till slut skiljer sig nog från person till person!

Nej men nu är du där igen, jag har inte sagt att det är den enda lösningen men en lösning som kan användas tillfälligt främst till hästar så att de INTE hamnar i att bli notoriska grisepassare. Har man kommit dit krävs det nog lite mer än boots på benen för att reda ut problematiken.

*Suck*

Du bra på att tro att folk är dummare än vad de är ;)

Jag menade, helt generellt, att den anda som visats genom den här tråden är att man glatt använder det man är van vid, men inte det man inte är van vid. Utan att reflektera över för- och nackdelar med de olika metoderna.

Du har bestämt dig för att varken vikter el. gummiband är något att ha- du har vägt för- och nackdelar och komit fram till det. Bra. Konsekvens.

Jagh ar gjort likadant och insett att jag är ambivalent i båda fallen, men att vissa saker väger över till vikternas fördel, speciellt när detä r jag som är användare. Dessutom är det som sagt olagligt med gummiband, så hela diskussionen är väl retorisk då jag hoppas att ingen springer uto ch provar saker som är emot djurskyddslagen? Diskutera saker osm är emot djurskyddslagen, det är ju däremot en helt annan sak.

Nej, du har rätt. svälja allt är ingen hit. Det gör inte jag heller. Men det som faktiskt går ner till slut skiljer sig nog från person till person!
Jag tror inte folk är dumma - var har du fått det ifrån?

Men det finns nån sorts märklig jantelag på många håll.
Man får minsann inte uttala sej kritiskt utan att komma släpandes med utredningar och statistiska underlag.

Och en del mänskor är helt enkelt likgiltiga för följderna vid en del metoder, dom har andra mål för ögonen. Tyvärr för djuren. Och i sådana fall måste man helt enkelt vara kritisk - utan statiska underlag.

Nej men nu är du där igen, jag har inte sagt att det är den enda lösningen men en lösning som kan användas tillfälligt främst till hästar så att de INTE hamnar i att bli notoriska grisepassare. Har man kommit dit krävs det nog lite mer än boots på benen för att reda ut problematiken.

*Suck*
:) Ta det inte personligt. Nu menar jag inte dej. Du har säkert sett hur vikter kan påverka.

Jag är bara så trött på hur lättvindigt många tar på vikter och användningen av dom. Rena slentrianen. Det är det första som åker på hästen om det börjar bli något problem och dom åker på även om det inte finns några problem.

KL

Jag kan ju sammanfatta det jag skrivit tidigare for dem som inte orkar bladdra igenom.

Mina asikter baserar jag pa den erfarenhet jag har av att anvanda sjalv samt dar jag observerat andra tranare. Givetvis inte i sverige.

Gummibanden anvands for att bygga muskler och styrka pa en hast som redan lyfter hogt och an mer viktigt - Vill lyfta hogt och gillar att ta i.

Principen ar att hasten kanner motstandet och tar i och drar emot det.

Satter man den pa en lat och ovillig hast sa kommer den lata hasten bara fortsatta att ta sina sma steg eller an varre ta mindre steg. Man kan inte tvinga en hast att anvanda dem utan den maste vara med pa noterna.

Pa en hast som vill sa ar det ett utmarkt satt att bygga upp de lyftande musklerna. Det galler dock att som med all annan traning att inte anvanda dem for lange i taget. Precis som att man inte sitter ett helt pass och tragglar slutor eller samlar. Det ar da det blir skadligt.

Sjalva bandet ar av ett speciellt material som gar av direkt om hasten skulle raka trampa pa det.
Det ar alltsa inte vilket gummiband som helst och far nagon svensk for sig att forsoka trots forbudet sa snalla knyt inte ihop frambenen med vad som helst for det kan sluta katastrofalt!

I mina ogon ar det ratt harmlost redskap i och med att hasten kan valja att inte anvanda det. (Till skillnad mot manga andra korrigerande hjalptyglar dar hasten utsatts for ett obehag om den inte anvader det.)

Schackles daremot ar ett redskap som ger liknande muskular effekt men dar du som tranare har makten och avgor hur hogt och mycket hasten ska ta i.
Det ar tur att det ar forbjudet i sverige for det kraver oerhord kunnskap och odmjukhet for hasten och vore katastrofalt i fel hander.

I det stora hela tycker jag att det ar bra att man stoppar anvandandet av mekaniska hjalpmedel. Jag onskar bara att samma sak sker nasta gang det dyker upp en ny "vanlig" inspanningstygel med.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka