Sv: Gummiband

För att återknyta till rätt gummiband, så är det dessa som åsyftas.

dev1.gif

dev2.gif

Bilderna är hämtade från denna sida.

http://www.gaitedhorse.com/american_saddlebred_horse_guide_.htm

Så inte diskussionen för på ett felaktigt plan menar jag, jag börjar ana att glimjandi inte kanske förstått vilket gummiband som avses. Den här metoden är förbjuden i Svergie, läser man tråden i sin helhet så får man lite andra input beträffande denna utrustning.
:D Också en variant av att sopa åsikter under mattan ;)

Bra att den är förbjuden. Tråkigt att mänskor inte kan tänka själv och det behövde förbjudas för att inte användas officiellt . Det accepteras alldeles för mycket skräpmetoder bara för att något sk "proffs" använder det. Tyvärr gör det också säkert att förbjudna metoder används ändå... inte sant?.....

I vi inbegriper jag de som följt tråden och kommenterat, många blev mindre skeptiska mot användningen av gummiband efter att ha läst Vivas beskrivning. Jag tror inte att någon har för avsikt att testa men många verkade lite mer öppna för att allt inte är svart och vitt.

Har du för övrigt någon grund för att säga att korrekt användning av ett visst hjälpmedel ger förslitningsskador? Är tveksam till att det över huvudtaget finns statistik som stödjer dina tvärsäkra uttalanden, rätta mig gärna om jag har fel här.
Så du/ni tycker att gummiband är OK pga en beskrivning av moderat användning?
Statistik är sorgligt särskilt om det inbegriper hästar med skador. Bättre att tänka själv och på hästen och inte på eventuella plus av en sned bedömningsritual.
Du har alltså aldrig sett galliga och framtunga hästar med dålig balans och trampskador pga tunga vikter fram? Och du tror på fullt allvar att det är nyttigt med gummiband och vikter? Stackars de hästar som har gått miste om detta fenomenala hjälpmedel. :grin:

Ja kortsiktiga träningsmetoder är inget vidare, däremot innebär i stort sett all träning av hästar ett visst mått av tvång. Merparten av pållarna går säker heller i hagen och betar än är ute och tränar. De föredrar troligen också en mysig skogstur med härliga galopper före att harva med dressyrövningar på ridbanan.
:D Så du tror jag förespråkar inspänningstyglar och harvande på dressyrbana? Då tror du fel ;)

Men nu pratar vi inte om en bra sadel, faktum är att all utrustning fel inpassat eller för litet/trångt sliter på hästen och skapar tvång.

Vikter i rehabiliterande syfte kan ju ses som tvång, men det finns fortfarande ett motiverat syfte. Det enda syftet med en för trång sadel är ju att ryttaren kan sitta i en sadel, inget annat. I övrigt finns ingen motivation till varför hästen bör gå på det sättet.

Och jag som trodde vi diskuterade ofunktionella träningsmetoder ;)
Ingår trånga sadlar i det? Ja kanske det.... ytterligare ett sätt som stimulerar sänkt rygg...

Så du/ni tycker att gummiband är OK pga en beskrivning av moderat användning?
Statistik är sorgligt särskilt om det inbegriper hästar med skador. Bättre att tänka själv och på hästen och inte på eventuella plus av en sned bedömningsritual.
Du har alltså aldrig sett galliga och framtunga hästar med dålig balans och trampskador pga tunga vikter fram? Och du tror på fullt allvar att det är nyttigt med gummiband och vikter? Stackars de hästar som har gått miste om detta fenomenala hjälpmedel. :grin:

Du har åtminstone god fantasi, kom igen när du svarar på inläggen utan att lägga till så där en 500% extra. Jag tänker inte bemöta de åsikter du tilldelar mig, de finns endast i din fantasi. Läs igen och bemöt mina åsikter, inte de åsikter du tilldelar mig så snällt.

Din kommentar om trampskador och vikter på frambenen tycks mest konstig. Vikter på islandshästar brukar mest förekomma i form av boots, bieffekt är att de skyddar mot just trampskador.

Du har åtminstone god fantasi, kom igen när du svarar på inläggen utan att lägga till så där en 500% extra. Jag tänker inte bemöta de åsikter du tilldelar mig, de finns endast i din fantasi. Läs igen och bemöt mina åsikter, inte de åsikter du tilldelar mig så snällt.

Din kommentar om trampskador och vikter på frambenen tycks mest konstig. Vikter på islandshästar brukar mest förekomma i form av boots, bieffekt är att de skyddar mot just trampskador.

Och du tror att trampskador endast förekommer där själva bootsen sitter?

Eftersom du är en så ivrig förespråkare av vidsynthet och acceptans av träningsmedel så länge ingen slänger fram en lång utredning om skadade hästar så får du dom svar du får.

Varje individ har ett eget rörelsemönster optimalt för den hästens byggnad, att manipulera detta innebär stor risk för skador. Du får heller inte med hästens bakdel, hästen lär sig att arbeta med sänkt rygg vilket medför ökad belastning på ben, rygg och leder, samt att det är en mycket olämplig arbetsställning för en ridhäst. Lyft och schwung ska naturligtvis vara en följd av hästens samling, och inte enskila företeelser frikopplade från hästens övriga träning och utveckling som ridhäst.
Ulrika

Det här tycker jag borde vara självklara saker för dom flesta som vill utveckla sin häst och sin ridning. Varför väcker det sån uppståendelse i tråden? Vill man ha en hållbar och funktionell ridhäst försöker man inte forcera träningen genom tyngder och gummiband. Och man anpassar träning och krav till den individuella hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Varför tar du upp det i ett svar till mej?
Jag har inte talat om något harvande i paddock i mina svar till dej.

Lite egocentrisk?
Jag tror du missat vad en diskussion innebär, man bollar olika idéer och åsikter, det ingår inte bara att upprepa vad den andra parten säger. Ibland (ja faktiskt i stort sett varje inlägg) så tillför de flesta något nytt till diskussionen. Ett hett tips som kommer att underlätta för dig: Skriver inte någon uttryckligen att det är riktat till dig så utgå från att det är en generell kommentar och inte en beskrivning av dig.

Min åsikt om detta redskap kan du se i början av tråden som fö är från 2006, åsikten har inte ändrats sedan dess. I övrigt är det du som har dragit igång den här diskussionen och vänt och vridit på den åt alla håll och kanter, och som man ropar får man svar.;)

Jag påstår vilket jag också har stöd för genom studier som gjorts, all utrustning vi använder på hästen ger skador i någon form. Rätt in/ut passat mindre skador, felaktig sådan betydligt värre, för att en utrustning ska kunna vara ok finns det i mina ögon ett kriterie som den ska uppfylla nämligen motivationen med användandet och även djurskyddet är på den linjen.

En passande sadel finns motiv för, nämligen att den är tryckavlastande för hästen och kan på så sätt komma att underlätta dess arbete. En trång sådan har inget motiv för hästen utom att den skadar och här finns djurskyddsaspekter.

Dessa gummiband, ja de talar ju för sig själva.

I övrigt föreslår jag att du tar dig tid att läsa tråden, det är uppenbart att du har missat något på vägen.

I vi inbegriper jag de som följt tråden och kommenterat, många blev mindre skeptiska mot användningen av gummiband efter att ha läst Vivas beskrivning. Jag tror inte att någon har för avsikt att testa men många verkade lite mer öppna för att allt inte är svart och vitt.

Har du för övrigt någon grund för att säga att korrekt användning av ett visst hjälpmedel ger förslitningsskador? Är tveksam till att det över huvudtaget finns statistik som stödjer dina tvärsäkra uttalanden, rätta mig gärna om jag har fel här.

Läst tråden, och tycker väl att det börjat bli lite pajkastning här. Men det är klart, det är ju ett diskussionsforum;) Måste dock kommentera citatet här ovan.

Tycker det är skrämmande om folk blivit mer öppna (dock svårt att säga generellt vad folk tycker kanske) för gummiband efter en beskrivning av en person här inne. När det gäller gummiband så tycker jag att det SKA vara svart eller vitt. Någonstans måste man väl ändå dra gränsen för vad för slags utrustning vi slänger på hästarna. Och nej jag är ingen person som anser att hästarna ska ridas helst utan sadel och med bettlösa träns, gå barfota året om eller inte kan kräva saker av hästen när man rider. Jag har sadel och träns och ibland boots på min häst. Jag tränar min häst och försöker hela tiden utveckla oss, vilket såklart leder till att hästen ibland får jobba ordentligt och får höga krav på sig. Likväl är jag extremt noga med att låta hästen vara när den gör rätt, jag är rättvis och känner av hur pass mottaglig hästen är för träning från dag till dag.

Men att sätta ett par j***a band runt hästens hovar för att få högre och höge lyft ( för vad är det annars till för?) övergår mitt förstånd helt enkelt. En häst som är ett flyktdjur och som är oerhört rädd om sina ben och hovar....nej där är ett exempel på hur extremt jäkla dumma vi människor kan vara. Spelar ingen roll om det finns hur många historier som helst om hur "bra" eller "effektivt" den här metoden är, eller att sadlar och träns och boots också kan skada hästen. All utrustning kan ju bli dålig om den är fel tillpassad, självklart, men även om dessa gummiband skulle användas på ett "rätt" sätt och under kort tid, så kan jag inte acceptera att människor övht funderar på att använda dessa eller tycker det är ok att det används. Någonstans måste väl det sunda förnuftet och djurkänslan säga stopp när vi överväger att sätta snaror runt hästens ben för att få fram något så fåfängt som högre lyft...och ja man band hästarnas ben förr i tiden också, men det var för att de inte skulle smita och hade inget med gångarter att göra...

(Men vad vet jag, jag tillhör väl den gamla sortens hästmänniskor som är uppvuxen på hästryggen och har tillbringat hela mitt liv med djur, då får man kanske en medfödd empati och sunt förnuft för vad vi gör med våra djur...så jag är helt enkelt inte öppen för sådana här "nya" "träningsmetoder")

För att man är öppen för i Sverige okända metoder innebär i mina ögon mest att man ser dom för vad som är och inte dömer ut dem per automatik. Vi har ju exemplet här när bilder på hur man använder en annan metod (shackles) används i används för att argumentera mot gummiband. Bara för att vi inte är vana vid en metod (oavsett vilken) så innebär det inte att den är förkastlig. Likaså så kanske man bör utvärdera de metoder som är godkända idag, bara för att vi är vana vid dem innebär det ju inte att de är okej för hästarna.

Ska man argumentera mot (eller för all del för) en metod bör man i vart fall minimum sätta sig in i vad den innebär och inte bara upprepa argument man hört någonstans eller bara anta att det är så.

Gummiband i sig är inget jag jag gillar eller vill ska tillåtas att användas generellt, jag kan inte uttala mig om det kan vara till nytta vid rehabilitering. Det verkar däremot inte i mina ögon som djurplågeri om man använder dem rätt, då finns det långt värre sätt att hantera hästar som faller inom ramen för det godkända.

Och jag pratade om gummiband enbart. Schackles har jag inte nämnt nåt om. Och jag tror faktiskt att man kan döma ut metoder även om man inte använt själv, enbart på de känslor man får när man ser och läser om detta. Jag gillar det inte, punkt. Dessutom är det lite synd att du antar att jag bara upprepar vad någon annan sagt och bara antar, så noga läser jag inte alla inlägg att jag lägger allt på minnet.

Jag skriver utifrån MIG och vad jag upplever. Om jag vänder på det du sa och säger så här: bara för att man är ovan vid en metod så innebär inte det att den MÅSTE testas innan man kan döma ut den. Ibland får man väl ändå rannsaka sig själv och fråga sig vad man tror att man uppnår med detta som man inte kan göra med vanlig ridning (nu pratar jag om gummiband) och se utifrån HÄSTENS perspektiv. Det är vi lite för dåliga på tyvärr. Tycker bara detta verkar vara en "genväg" till att uppnå högre lyft, jag frågar igen, vad är det man vill uppnå med dessa band...och att det skulle vara bra i något slags rehabsyfte, vem säger det? En frågar mer allmänt riktad till någon som vet...

Jag skriver utifrån hela debatten och inte bara ditt inlägg. Givetvis behöver man inte testa själv, men att döma ut något utifrån hörsägen och som det gjorts tidigare i tråden en bild på en annan metod känns inte seriöst. Minimum måste man ta reda på fakta om en företeelse, åtminstone om man uttalar sig om den.

Tycker det här med gummiband handlar om fåfänga, människans fåfänga, som handlar om att driva saker till sin extrema spets, i det här fallet extrema lyft som ligger utanför hästens naturliga rörelser. Folk som använder dessa metoder, som tex i USA, snittar även sina hästars svansar (jag pratar om den rapporten Boj länkade till tex) för att det är deras FÅFÄNGA som ligger bakom....det kanske börjar "oskyldigt" med snittade svansar och lite gummiband...vad kommer sedan...därför anser jag att man här i Sverige bör vara noga med såna här "importerade" träningsmetoder. För vart kommer det att sluta? Nu svävar jag ifrån lite i resonemanget kanske, men jag försöker även se i det stora hela, tillåter man sådant här nu, vad kommer sen? Titta bara på barreringen tex, det anses väl inte vara rätt mot hästen att använda, varför skulle gummiband vara det, det är en manipulation av hästen!! Man måste tänka lite utanför "boxen" ibland....

Jag skriver utifrån hela debatten och inte bara ditt inlägg. Givetvis behöver man inte testa själv, men att döma ut något utifrån hörsägen och som det gjorts tidigare i tråden en bild på en annan metod känns inte seriöst. Minimum måste man ta reda på fakta om en företeelse, åtminstone om man uttalar sig om den.

Och det är nog det här som jag är totalt oförstående till. Men alla tycker olika, så klart, men jag håller inte med, i det här fallet tycker jag att man kan det. Även om jag inte privat grundar mina åsikter på hörsägen. Nej nu har jag stångat färdigt för idag:)

Fast jag tror ju inte att just gummibanden skulle göra att hästarna lyfter extremt och utanför sina naturliga rörelser- inte mer än var ett par rejälsa boots gör isf.
Boots manioulerar rörelsemönstret och får hästen att ta i mer, och det gör som jag förstått det gummibanden också.
Beroende på hur hårt man sätter de förstås. Jag kan tänka mig att likställa felaktigt använda gummiband med den typen av galen viktning som pågått i vissa länder.
Jag vill inte påstå att jag någonsin skulle använda det, inte bara för att det inte är lagligt uta för att det i min värld inte känns helt rätt.
Men om jag varit uppväxt med gummiband och inte vikter hade jag kanske avskytt idiotin med att hänga vikter på fossingarna också?

Min sambo lade sig dock precis i och sade att han skulle föredra att ha vkter på fötterna än gummiband, för om man snubblar med gumibnd mellan fötterna så blir det mycket svårare att återfå balansen då båda benen dras åt samma håll, s.a.s. Den säkerhetsaspekten gör väl också attj ag inte skulle vilja hänga på sånt mina djur.

Men i teorin tror jag att man får vara väldigt kritisk till både vikter o speciell sorts skoning också, om man är så kritisk till gummibanden. Dessa är ju också metoder för att tvinga hästen till att lyfta på ett sätt osm du inte kan "rida fram".

Lite egocentrisk?
Jag tror du missat vad en diskussion innebär, man bollar olika idéer och åsikter, det ingår inte bara att upprepa vad den andra parten säger. Ibland (ja faktiskt i stort sett varje inlägg) så tillför de flesta något nytt till diskussionen. Ett hett tips som kommer att underlätta för dig: Skriver inte någon uttryckligen att det är riktat till dig så utgå från att det är en generell kommentar och inte en beskrivning av dig.

Jaha, så trots att du citerar mina inlägg är svaren inte riktade till mig ;)
Egocentrisk kan du vara själv. Särskilt som du så nitiskt ifrågasätter dom som inte vill godta metoder som inte är sunda för hästen.

Gummiband i sig är inget jag jag gillar eller vill ska tillåtas att användas generellt, jag kan inte uttala mig om det kan vara till nytta vid rehabilitering. Det verkar däremot inte i mina ögon som djurplågeri om man använder dem rätt, då finns det långt värre sätt att hantera hästar som faller inom ramen för det godkända.
Och därför tycker du att den metoden ska försvaras. För att den oftast inte är "djurplågeri" enligt din mening. Jag tycker att gränsen går långt innan. Jag skulle inte tveka ett ögonblick att gå i diskussion eller anmäla någon som jag upptäckte använde gummiband.

Djur far alldeles för illa på grund av att många ska vara så "öppna och förstående"...

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka