Sv: Gummiband

Jag är bara så trött på hur lättvindigt många tar på vikter och användningen av dom. Rena slentrianen. Det är det första som åker på hästen om det börjar bli något problem och dom åker på även om det inte finns några problem.

Det haller jag med om.

Passtaktig hast? Slang pa boots fram.
Travtaktig hast? Slang pa boots bak.
Vet inte vad det ar for fel men hasten ar inte taktren? Slang pa boots ifall att.
Hasten lyfter inte pa hovarna? Slang pa tyngre boots.

Visst kan boots paverka och hjalpa en hast att hitta takten men man missar i manga fall den verkliga orsaken till problemet. Ryttaren!

A andra sidan kommer problemet snart tillbaka nar hasten vant sig vid den extra vikten och da far man ta i tu med det iallafall.

En duktig ryttare kan ha nytta av boots for att vagleda en hast med valdiga taktproblem och de kan ge tavlingsryttaren det dar lilla extra.
De kan aven fungera for en mindre erfaren ryttare pa en femgangshast som garna hamnar i pass istallet for trav. Hasten hittar lattare traven och ryttaren far kvitto pa att den ar pa ratt vag. Under vagledning fran instruktor vill saga.

Men att boots ar skadliga tycker jag da inte. Det ska till en valdigt ohallbar hast for att sag 230g ska paverka den. En hast som inte klarar det skulle nog inte halla for vanlig ridning heller. Mer troligt da att eventuella kotledsinflammationer o dyligt kommer sig av oriktig ridning an bootsanvandande.

I det stora hela tycker jag att det ar bra att man stoppar anvandandet av mekaniska hjalpmedel. Jag onskar bara att samma sak sker nasta gang det dyker upp en ny "vanlig" inspanningstygel med.

Det önskar jag också.

Men att boots ar skadliga tycker jag da inte. Det ska till en valdigt ohallbar hast for att sag 230g ska paverka den. En hast som inte klarar det skulle nog inte halla for vanlig ridning heller. Mer troligt da att eventuella kotledsinflammationer o dyligt kommer sig av oriktig ridning an bootsanvandande.
Viktboots är definitivt skadliga om du slänger på tunga såna på mycket unga hästar. Och det finns dom som inte drar sej för sånt.
Dessutom ser man alldeles för många framtunga hästar med tunga vikter fram. Och vad händer då med
Tillägg:
Problemet är här att många tror att hög aktion innebär balans och att viktboots hjälper med till med. Så är det inte. En häst kan lyfta högt fram och ändå inte arbeta med rygg och bakdel. Och många gånger gör tyngd fram att hästen blir mer framtung än tidigare. Så vikter ÄR skadliga om man ser till helheten. Bättre att skärpa viktgränsen ner till hälften istället.

Senast ändrad av en moderator:

Att använda gummiband är lika förbjudet som att använda grisförsare (elstötar) och betraktas som misshandel.

Att använda gummiband är lika förbjudet som att använda grisförsare (elstötar) och betraktas som misshandel.

Men sla hastar med piskor, dra kedjor genom munnar och tvinga ner huvuden med hjalptyglar far man gora.

Det ar inte riktigt logiskt alltid.

(Bara en reflektion.)

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka