Sv: Gummiband

Inte för jag gillar idéen med gummiband, men lite frågande blir jag när någon tvärsäkert kan tala om hur det går till och hur grymt det är. Vad har du för erfarenhet av träningen med gummiband?

Jag skulle troligen inte använda metoden om den vore tillåten, men av erfarenhet så är det oftast inte verktygen/hjälpmedlena som är boven utan människan bakom. Ett spö kan du använda för att peta eller markera med, ett skarpt bett kan du slita och dra i eller ta lite mjukt, en halsförlängare kan du spänna in hästen så den håller på att stå på mulen eller spänna så den sitter löst bara hästen går naturligt med huvudet och slutar kika på stjärnorna. Jag misstänker att det är det samma som för andra hjälpmedel, troligen inte det optimala i djurskyddssynpunkt (men det är det mycket vi gör som inte är) men i rätta händer åtminstone tämligen oskadligt,
Är hästen i rätta händer blir den inte utsatt för manipulering med gummiband, skarpa bett eller halsförlängare. Dom rätta händerna behöver inte sånt.

Är hästen i rätta händer blir den inte utsatt för manipulering med gummiband, skarpa bett eller halsförlängare. Dom rätta händerna behöver inte sånt.

Det är för all del en definitionsfråga, kanske bättre att endast studera hästar i frihet? Med rätta händer menar jag här en kunnig människa som använder hjälpmedel (oavsett vilka) med insikt om hur hästen funkar och utan att komma i närheten av att skada den. Även sadel, träns och grimma är hjälpmedel som kan skada hästen i orätta händer.

Vad som är normal utrustning skiljer sig mycket mellan olika inriktningar/länder. Diskussionen här rör sig dock om gradskillnader om vad som är okej eller inte samt funktionen av framförallt gummibandet.

Det är för all del en definitionsfråga, kanske bättre att endast studera hästar i frihet? Med rätta händer menar jag här en kunnig människa som använder hjälpmedel (oavsett vilka) med insikt om hur hästen funkar och utan att komma i närheten av att skada den. Även sadel, träns och grimma är hjälpmedel som kan skada hästen i orätta händer.

Vad som är normal utrustning skiljer sig mycket mellan olika inriktningar/länder. Diskussionen här rör sig dock om gradskillnader om vad som är okej eller inte samt funktionen av framförallt gummibandet.

Vad har hästar i frihet med detta att göra? Även om det är utgångspunkten för hur man ska hantera en häst. Dom är inga maskiner som man hänger på remmar och vikter för att tvinga till onaturligheter som skadar hästen. En tekniskt duktig ryttare med stor hästkänsla hänger inte på sån sk*t på en häst.

Senast ändrad av en moderator:

Vad har hästar i frihet med detta att göra? Även om det är utgångspunkten för hur man ska hantera en häst. Dom är inga maskiner som man hänger på remmar och vikter för att tvinga till onaturligheter som skadar hästen. En tekniskt duktig ryttare med stor hästkänsla hänger inte på sån sk*t på en häst.

Du vill inte vi sak hänga på en massa vikter remmar, då är det att titta på hästar som finns kvar. De flesta duktiga ryttare hänger på sadel och träns, dessa kan både skada och vara ett tvång. Många går längre och använder diverse hjälpmedel som spö linor, grimskaft, bett, martingal...

Har man utgångspunkten att det man själv tycker är acceptabelt är det enda rätta och den som använder något utöver detta är okunnig och inte har känsla för hästar så kan man nog lika bra lägga ner diskussionen.

Du vill inte vi sak hänga på en massa vikter remmar, då är det att titta på hästar som finns kvar. De flesta duktiga ryttare hänger på sadel och träns, dessa kan både skada och vara ett tvång. Många går längre och använder diverse hjälpmedel som spö linor, grimskaft, bett, martingal...

Har man utgångspunkten att det man själv tycker är acceptabelt är det enda rätta och den som använder något utöver detta är okunnig och inte har känsla för hästar så kan man nog lika bra lägga ner diskussionen.

Så du tycker att det är helt OK att använda gummiband och tunga vikter? Trots att det sliter på leder och förkortar hästens livstid. Kul för dej men inte för dina hästar eller för dom hästar som du ser blir felbehandlade. Flathet gör att diverse skumma metoder får förekomma och djur blir lidande. Det finns alltid så många ursäkter hos dom som vill testa genvägar....
Det ska inte behöva gå så långt att det ska sättas upp lagar för att skydda hästar mot träningsmetoder. Tänk lite själva istället.

Lägger in länken som Freyr hänvisade till.
Titta på friserhästen på bilderna - en tvårig unghäst. Särskilt den sista bildern visar vad det handlar om. En häst som desperat försöker komma ur snarorna som den har runt benen. Vem med känsla för hästar kan försvara nåt sånt?
http://www.nobynas.se/Friesertraning.htm

Det är nog få om någon här som försvar misshandel, du kan misshandla en häst med bara sadel och träns också

Senast ändrad:

Fast det där är väl shackles, som tränaren själv reglerar, dvs han kan dra upp benen på hästen hur mkt som helst.

Så tolkar jag inte Lobelia, däremot kan du misshandla hästen genom att sätta på den en för trång sadel samtidigt medan tunga vikter under te x en kontroll faktiskt skulle kunna vara skonsammare.
Bägge sätten är i varje fall inget att föredra.

Så tolkar jag inte Lobelia, däremot kan du misshandla hästen genom att sätta på den en för trång sadel samtidigt medan tunga vikter under te x en kontroll faktiskt skulle kunna vara skonsammare.
Bägge sätten är i varje fall inget att föredra.
En bra sadel är funktionell och har ett bra syfte. Tunga vikter är ofunktionella ur ridhästsynpunkt och hållbarhet, hur kontollerade vikterna än är.

Fast det där är väl shackles, som tränaren själv reglerar, dvs han kan dra upp benen på hästen hur mkt som helst.
Spelar ingen roll principen är densamma. Hästen försöker komma undan snarorna eller det som hindrar benen. Dvs hästen ska dra upp benen kosta vad det kosta vill.

Men nu pratar vi inte om en bra sadel, faktum är att all utrustning fel inpassat eller för litet/trångt sliter på hästen och skapar tvång.

Vikter i rehabiliterande syfte kan ju ses som tvång, men det finns fortfarande ett motiverat syfte. Det enda syftet med en för trång sadel är ju att ryttaren kan sitta i en sadel, inget annat. I övrigt finns ingen motivation till varför hästen bör gå på det sättet.

Spelar ingen roll principen är densamma. Hästen försöker komma undan snarorna eller det som hindrar benen. Dvs hästen ska dra upp benen kosta vad det kosta vill.

Det spelar viss roll om man debatterar en metod och illustrerar med bilder som visar en annan. Jämför att du talar om dålig hovvård och visar en bild på ett inflammerat öga.

Men varför jämföra avarterna av en företeelse med korrekt användning av en annan?

Jag undrade från början om användaren som hade så klar bild av funktionen av gummiband kunde berätta mer om sin erfarenhet. Vi har ju hör en relativt okej användning, beskrivningen här går ju isär en hel del där det låter mer eller mindre som misshandel.

Det spelar viss roll om man debatterar en metod och illustrerar med bilder som visar en annan. Jämför att du talar om dålig hovvård och visar en bild på ett inflammerat öga.
Dåliga metoder och sjukdomar. Ja det var en bra jämförelse. Kortsiktiga tvingande träningsmetoder är som en j*a böld. Till slut spricker det. Och det fula innandömet kommer ut.

Men varför jämföra avarterna av en företeelse med korrekt användning av en annan?

Jag undrade från början om användaren som hade så klar bild av funktionen av gummiband kunde berätta mer om sin erfarenhet. Vi har ju hör en relativt okej användning, beskrivningen här går ju isär en hel del där det låter mer eller mindre som misshandel.
Vad är det som gör den OK i dina ögon? Du säger "vi" och tar upp det som att alla "vi" tycker det är en OK användning. Hur många "vi" är det du talar om då?
Misshandel är det om det missbrukas. Minskad hållbarhet och förslitningar om det används. I slutänden är hästen förloraren i båda fallen.

För att återknyta till rätt gummiband, så är det dessa som åsyftas.

dev1.gif

dev2.gif

Bilderna är hämtade från denna sida.

http://www.gaitedhorse.com/american_saddlebred_horse_guide_.htm

Så inte diskussionen för på ett felaktigt plan menar jag, jag börjar ana att glimjandi inte kanske förstått vilket gummiband som avses. Den här metoden är förbjuden i Svergie, läser man tråden i sin helhet så får man lite andra input beträffande denna utrustning.

Vad är det som gör den OK i dina ögon? Du säger "vi" och tar upp det som att alla "vi" tycker det är en OK användning. Hur många "vi" är det du talar om då?
Misshandel är det om det missbrukas. Minskad hållbarhet och förslitningar om det används. I slutänden är hästen förloraren i båda fallen.

I vi inbegriper jag de som följt tråden och kommenterat, många blev mindre skeptiska mot användningen av gummiband efter att ha läst Vivas beskrivning. Jag tror inte att någon har för avsikt att testa men många verkade lite mer öppna för att allt inte är svart och vitt.

Har du för övrigt någon grund för att säga att korrekt användning av ett visst hjälpmedel ger förslitningsskador? Är tveksam till att det över huvudtaget finns statistik som stödjer dina tvärsäkra uttalanden, rätta mig gärna om jag har fel här.

Dåliga metoder och sjukdomar. Ja det var en bra jämförelse. Kortsiktiga tvingande träningsmetoder är som en j*a böld. Till slut spricker det. Och det fula innandömet kommer ut.

Ja kortsiktiga träningsmetoder är inget vidare, däremot innebär i stort sett all träning av hästar ett visst mått av tvång. Merparten av pållarna går säker heller i hagen och betar än är ute och tränar. De föredrar troligen också en mysig skogstur med härliga galopper före att harva med dressyrövningar på ridbanan.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 777
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka