Sv: Gummiband

Ja, om de utför den gångarten i frihet gör de det.

Men precis som islandshästar inte alltid töltar som föl utan kanske går i grisepass eller travar så visar inte alla TWH en perfekt flat walk heller. De kanske travar, går i slow gait, stepping pace eller what ever else.

Precis som med islandshästar så betyder frånvaron av en ren gångart vid tidig ålder inte att att gångarten inte är naturlig.

Om du har haft hållit på så pass länge så vet du vad svenskarna tyckte om islandshästarnas konstiga gångarter när GH började ta in mängder av islandshästar till sverige.

"Usch och fy för tölt, det är ingen riktig gångart utan den skall såklart avlas bort så hästarna rör sig riktigt."

Kalla det jag säger personangrepp eller vad du vill men jag anser fortfarande att du är väldigt inskränkt och oförmögen att ta till dig ren fakta.

Jag finner det märkligt att höra detta från en islandshästmänniska, jag tror de flesta på detta forum har en stor förståelse för att det finns andra gångarter än grundgångarterna.

Men du vill ju inte förstå vad jag skriver! Det är inte gångarten jag reagerar på! Lika lite som jag reagerar på islandshästens tölt eller pass! Det är det oharmoniska i de showtränade hästarna, nickandet med huvudet och så reagerar jag om man rider en islandshäst fel i tölten också! Likaså reagerar jag om en "vanlig tregångare" tvingas knäcka på nacken och gå bakom handen! Nickandet verkar inte ha med gångarten att göra utan verkar vara något som krävs ur bedömningssynpunkt.

Så jag tror det har med ridningen att göra och är ett inlärt beteende som jag förstår lika lite vitsen med som att en del rider islandshäst bakåtlutade med höjda händer och hästen går med nosen högt, sänkt rygg och tappad bakdel! Förvånar mig inte alls om TWH kan gå i fin tölt med höga lyft utan att nicka på huvudet och då tycker jag det är vansinnigt att hästarna tvingas nicka på huvudet! Det är väldigt onaturligt och ja du får kalla det inskränkt om jag ser på det med avsky hur vi människor hanterar andra levande varelser! Men jag tycker det är en sorglig inställning att acceptera sådana onaturliga avvikelser både vad gäller ridning och avel! Jag kallar inte det att vara öppen för nya raser och ridstilar utan jag kallar det djurplågeri! Jag tycker snarare att du ser det hela inskränkt ur intressesynpunkt och inte hur hästarnas bästa!

Trevligt att se att du vidgar dina vyer.

Jag skulle rekomendera dig och alla andra som vill veta mer att kika på denna presentation:

Den tar ett tag men förklarar lite om TWH unika rörelsemönster.

http://www.twhbea.com/Performance.htm

Vet inte om jag vidgat dem precis, men jag hänvisade till tävlingsbedömningarna för att ni skulle se att hästen har inte en godkänd gång om den inte nickar med huvudet! Alltså är det ett av människans tävlingspåfund och knappast naturligt!

Jag har läst om dessa raser (och de flesta andra hästraser) sedan jag var i 10-årsåldern, dvs 1971, då jag längtade efter egen häst men inte hade möjlighet att ha någon utan fick nöja mig med ridskolans, hästhandlarnas och kompisars. Jag var väldigt öppen för att lära mig de olika rasernas för och nackdelar och lärde mig mycket om de olika raserna och jag har inte hittat någonstans att de rör sig så här fritt i hagen och opåverkade av människan utan endast att detta är tävlings- och uppvisningskrav.

Jag har i dessa alla år känt till huvuddragen i hur TWH tävlas och visas samt vilka enorma tyngder de har på fötterna, hur de tränas och inte sällan plågas för att lära sig lyfta högt osv. Och jag har läst det med avsky och tagit avstånd från det. Så det här är inget nytt för mig. Vad som är nytt och som upprör mig är att vissa i den här tråden verkar tycka att det är ok att rida och träna hästar på detta sätt! Amerikanska djurrättsorganisationer har kämpat mot detta i 30 år! Och jag tror de är betydligt mer insatta i ämnet än någon av oss som debatterat i denna tråd!

Givetvis står det inte på rasföreningarnas hemsidor hur mycket onaturlig träning som ligger bakom dessa visningar. Jag har läst artiklar med bilddokumentation där hästarna haft 10 cm högre hovar än normalt! Hästarna kan inte röra sig fritt naturligt utan måste ha dessa enorma klumpar på fötterna som syns på filmerna och bilderna. Dessa tjänar inte bara som ytterligare tyngder utan också som skydd så att de inte skall riskera bryta benen pga av sina höga hovar! Tydligen kan man inte släppa ut dessa hästar i hagen eftesom de då riskerar bryta benen pga hovarna! Är det att vara öppen för nya ridstilar att acceptera sådant?! Det är också fullt möjligt att de höga hovarna bidrar till det extrema nickandet då en sådan form på hoven är mycket oelastisk och gör det svårt för hästen. Det blir som om vi skulle gymnastisera i högklackat!

Till sist kan jag säga att gångartsraserna som sådana alltid intresserat mig och då särskilt deras goda lynne, vilket är en nödvändighet för att de skall vara hanterbara med tanke på vad de utsätts för, och jag är inte främmande för att äga dessa men jag skulle inte acceptera denna ridning utan rida dem, träna dem och verka dem som mina islandshästar, dvs nomala vinklar anpassade efter hästens exteriör och normal hovhöjd!

Kan tillägga att vissa islandshästryttare har börjat ta efter och ha högre hovar på sina hästar vilket skrämmer mig ordentligt!

Senast ändrad av en moderator:

Nu tänker jag lägga mig i lite grann.

Jag har läst igenom hela tråden, och kan inte hitta NÅGON här som har påstått att det är OK att plåga sin häst på det viset som du just beskrev.
Jag har också läst att sånt förekommer inom gångartsträning i USA t.ex, och tycker att det är fruktansvärt.

MEN, vad diskussionen handlade om var GUMMIBANDEN och DET NATURLIGA RÖRELSEMÖNSTRET.
Bara för att man accepterar en sak, betyder det inte att man accepterar allt.

Uppenbarligen rör sig TWH-hästarna med nickande huvud även naturligt, om de visar just den gångarten. Det är alltså något som är säreget för just den rasen, just den gångarten. Om du nu anser att anlendingen till huvudnickandet är en förkastlig avel, så kan jag tyvärr inte göra annat än att likställa det med de "inskränkta" halvblodsryttarna som påstår att min häst ser "halt ut på alla fyra" och "helt sjuk ut" är den töltar.
De är inte vana vid tölten som en naturlig gångart. Du är inte van vid TWH'ns "tölt".

Sedan kan jag erkänna att jag inte tycker att gummiband verkar vara så fruktansvärt hemskt, speciellt inte om man jämför med diverse andra hjälpmedel som är accpeterat. (Pessoaselen t.ex. Men det är väl tycke och smak).
Däremot shackles och diverse andra mer groteska "hjälpmedel" är inget jag är för överhuvudtaget.

Hästarna vi har sett på filmerna är inte enbart gummibandtränade. Jämför man de extrema tävlingshästarna med de mer naturligt tränade, så kan man lätt gissa sig till att det är mycket, mycket er än gummiband som har figurerat i den träningen.

Jag har inte sett en TWH tränas. Om amerikanska djurskyddsföreningar vill stoppa många av deras träningssätt, så antar jag att det inte är en vacker syn, och det är inget jag isf vill utforska närmare. Något jag tror att de flesta här är ganska överens om.

Men, som sagt: Deras otränade, naturliga gång- Den måste vi acceptera likväl som vi vill att andra ska acceptera våra islandshästar.

Allt är inte naturligt och oförstört längre, Sambaengi. Jag respekterar om du vill sträva efter det helt naturliga, och jag förstår då din frustration när du läser en sån här tråd. För p.g.a att hästar och hästträning nu för tiden är så långt ifrån naturligt man kan komma i många fall, så förstår jag om en människas strävan efter det helt naturliga är "an uphill struggle".

Vi strävar inte efter samma sak, men vi bör alla respektera varandras olika mål, så länge våra hästar inte blir skadade på väg mot det målet. Det är då saker och ting har gått snett.

/Ia

Nu tänker jag lägga mig i lite grann.

Jag har läst igenom hela tråden, och kan inte hitta NÅGON här som har påstått att det är OK att plåga sin häst på det viset som du just beskrev.
Jag har också läst att sånt förekommer inom gångartsträning i USA t.ex, och tycker att det är fruktansvärt.

MEN, vad diskussionen handlade om var GUMMIBANDEN och DET NATURLIGA RÖRELSEMÖNSTRET.
Bara för att man accepterar en sak, betyder det inte att man accepterar allt.

Uppenbarligen rör sig TWH-hästarna med nickande huvud även naturligt, om de visar just den gångarten. Det är alltså något som är säreget för just den rasen, just den gångarten. Om du nu anser att anlendingen till huvudnickandet är en förkastlig avel, så kan jag tyvärr inte göra annat än att likställa det med de "inskränkta" halvblodsryttarna som påstår att min häst ser "halt ut på alla fyra" och "helt sjuk ut" är den töltar.
De är inte vana vid tölten som en naturlig gångart. Du är inte van vid TWH'ns "tölt".

Sedan kan jag erkänna att jag inte tycker att gummiband verkar vara så fruktansvärt hemskt, speciellt inte om man jämför med diverse andra hjälpmedel som är accpeterat. (Pessoaselen t.ex. Men det är väl tycke och smak).
Däremot shackles och diverse andra mer groteska "hjälpmedel" är inget jag är för överhuvudtaget.

Hästarna vi har sett på filmerna är inte enbart gummibandtränade. Jämför man de extrema tävlingshästarna med de mer naturligt tränade, så kan man lätt gissa sig till att det är mycket, mycket er än gummiband som har figurerat i den träningen.

Jag har inte sett en TWH tränas. Om amerikanska djurskyddsföreningar vill stoppa många av deras träningssätt, så antar jag att det inte är en vacker syn, och det är inget jag isf vill utforska närmare. Något jag tror att de flesta här är ganska överens om.

Men, som sagt: Deras otränade, naturliga gång- Den måste vi acceptera likväl som vi vill att andra ska acceptera våra islandshästar.

Allt är inte naturligt och oförstört längre, Sambaengi. Jag respekterar om du vill sträva efter det helt naturliga, och jag förstår då din frustration när du läser en sån här tråd. För p.g.a att hästar och hästträning nu för tiden är så långt ifrån naturligt man kan komma i många fall, så förstår jag om en människas strävan efter det helt naturliga är "an uphill struggle".

Vi strävar inte efter samma sak, men vi bör alla respektera varandras olika mål, så länge våra hästar inte blir skadade på väg mot det målet. Det är då saker och ting har gått snett.

/Ia

Nej men däremot pratar man om att vara öppen för olika ridstilar och raser och jag ville tala om att det är mycket mer och värre än det som går att se på filmerna och tycker att innan man accepterar en sådan här ridningen och inte tycker det verkar så farligt så bör man ta reda på vilka mer ingredienser som ingår! Som du säger kan man kanske ana sig till det, men jag har läst mycket om detta och vet tyvärr att det är mycket värre bakom kulisserna än vad som framgått tidigare i tråden och jag tycker det är fruktansvärt! För den delen kan man inte jämföra med hur vi använder gummiband och hur de används på hästen. Den rörelse som hästen utför med gummiband tar enormt på nacke och rygg och någon motsvarande övning rekommenderas inte bland instruktionerna för gummiband för människor! För den delen använder jag inte de "hjälpmedel" du nämner heller och det är mycket som är tillåtet som jag inte tycker borde vara det!

Sen kan jag ju säga att vildhästarna har 5 gångarter och inte 3 så islandshästen är så nära det vilda ursprunget man kan komma (i alla fall var de det för 10-20 år sedan) och det är inte bara hästar som har tölt och pass! Mina får både töltar och passar i hagen (korsning mufflon/gute) och det gör faktiskt väldigt många vilda 4-benta djur. Islandshästarna jag har töltar och passar i hagen OINRIDNA redan som föl, precis som flera föl av prezciwalskihästen, som är en vildhästras, och som raser nära härstammande från tarpanen. Tölten i sig och passen är inget onaturligt alls. det är däremot onaturligt att bara ha 3 gångarter och vara så stel i sina leder som tex ett vanligt halvblod!

Men nickar extremt på huvudet som showhästen gör, det gör inte varken mina islandshästar eller får och det är ju en himla skillnad på nickandet på de två individerna, en "naturligt" tränad och en "showtränad", och på en film ser man tydligt hur ryttaren använder handen i takt med nickandet. Det är det jag vänder mig emot. Och jag tror fortfarande inte att om en TWH tränades enligt mer "normala" metoder så skulle den inte nicka så fruktansvärt mycket heller och jag har bestämt för mig att det är en klagopunkt som djurrättsorganisationerna vänder sig mot därför att det egentligen inte är naturligt för rasen. Med tanke på vilka raser som ligger bakom TWH så har jag svårt att tro att de rör sig så naturligt. Men jag tycker det är beklagligt vare sig människan avlat fram detta beteende eller det är framtränat! Och det är min åsikt som jag står för!

Men du förstår vad jag menar och vad jag eftersträvar och förstår ur vilket perspektiv jag resonerar. Jag kan säga att det är väldigt många hästsporter jag inte gillar och få hästar slits ut så snabbt som den genomsnittliga hopphästen som leder statistiken vad gäller slut i frambenen! Detta berättat av ett försäkringsombud och tillika fd landslagsryttare! Han erkänner i alla fall att hans intresse för hoppning egentligen var vansinnigt sett ur hästarnas perspektiv! Så nej, jag gillar inte tävlingshoppning heller! Att hoppa över enstaka inte så höga hinder ibland i skogen anser jag dock vara mer naturligt för hästen.

Hästen är inte skapt för att bära ryttare. Vi tycker det är roligt att rida men då tycker jag vi skall göra det med minsta möjliga negativa konsekvens för hästen! Så i min värld är det mycket inom hästsporten som jag tycker är rent förkastligt och jag har svårt för att förstå att människors intressen skall gå före djurens bästa! Jag kan respektera olika mål så länge inte hästarna tar skada men jag anser att många inte är medvetna om hur mycket skada som hästarna tar av det de gör med sina hästar! Rent generellt så är det många grenar inom hästsporten som utsätter hästarna för stora risker, skador och förkortat liv.

Jag har aldrig ridit sönder en enda häst under de 35 år jag hållit på med hästar och det är jag stolt över och må Gud hindra mig från att någonsin göra det också! Hästen är en stor varelse som skulle kunna krossa oss som en fluga på väggen men samtidigt mycket vänlig i sinnet. Den förtjänar att behandlas med samma vänlighet och största möjliga respekt, som en vän och kamrat. Sådana utnyttjar man inte för egen vinnig och riskerar deras hälsa! Då är man en dålig kamrat! En häst skall inte behöva offra sin hälsa för att vi vill glänsa på tävlingsbanan! Det finns tävlingsformer som inte skadar hästen utan uppmuntrar att stärka hästens fysiska hälsa och min åsikt är att i ett humant samhälle där det tas hänsyn till djurens rättigheter, tillåter man inte tävlingsformer som verkar i den motsatta riktningen!

Jag är överhuvudtaget inte mycket för att använda djur vid tävling. Däremot har jag tävlat själv i friidrott men då väljer jag själv och känner själv om det gör ont eller är obehagligt. Hästen har inget val och ingen av oss vet hur det känns i dess kropp när vi utsätter den för både det ena och det andra. Många ignorerar dessutom tydliga protester som oftast beror på smärta med att hästen är "dum i huvudet", istadig, elak och "minsann skall lära sig att lyda". Människan är nog det mest inhumana djuret av alla på planeten!

Przewalskihäst menar jag, ursäkta stavningen ovan. Zebror och åsnor kan också tölta för den delen.

Tur att Gud skapade nån som i skrift kan föra fram dessa åsikter åt oss som inte kan formulera oss.:bow: :bow:

Tur att Gud skapade nån som i skrift kan föra fram dessa åsikter åt oss som inte kan formulera oss.:bow: :bow:

:bow: Nu blev jag nästan rörd till tårar! :o Det var var mycket snällt skrivet! :bow: Du kan visst formulera dig och det så det berör ordentligt! Det är när man får sådant gensvar man fortsätter kämpa fast det är som att köra huvudet i väggen ibland! :crazy: :bow:

Tack, tack, tack, tack :bow:

Måste bara fråga dig en sak ? Inget negativt eller så ..
Men skulle du kunna tro på att hästen vill lyfta på benen så mkt som den gör med gummiband ? Det måste ju vara för att de vill bli av med dem ..

Nåste ju säga, som de andra, att det var mycket bra formulerat!! Speciellt i det långa, senare inlägget. I de tidigare tyckte jag att du bara skrev om samma "trammsiga" saker om och om igen- som inte hörde till tråden. Men som sagt- Det långa var MYCKET bra!! 5:a i svenska?? ;)

Tack, tack, tack, tack :bow:

Måste bara fråga dig en sak ? Inget negativt eller så ..
Men skulle du kunna tro på att hästen vill lyfta på benen så mkt som den gör med gummiband ? Det måste ju vara för att de vill bli av med dem ..

Det är ju högst individuellt. Glampi lyfter extremt högt och det verkar han nedärva så jag tror att en del hästar kan lyfta väldigt högt i sig själv. Det finns ju andra mer humana vägar för att få hästen att lyfta högt. Spansk skritt har ju funnits långt före gummibandens tid och man kan ju se hur de tränar lyften. Sedan kan man ju fakriskt stretcha sin häst för att få den mjukare och rörligare. Min 4-åringen efter Fannar frá Audholtshjaleigu (Hoppas jag stavaade rätt nu!) visade höga lyft i hagen redan som föl i alla 5 gångarterna! Han drog alltså iväg i flygande pass med höga lyft tom. Jag pratade med Fannars uppfödare Gunnar Árnason om det och han sade att Fannar hade varit likadan när han växte upp. Likaså rörde sig min egen uppfödning Sorti Thor från Sambaengi med höga lyft som föl och ettåring innan jag sålde honom till Olivia Schell. Han töltade med höga lyft bakom ungstona när han lekte med dem och det gick undan också för stona galopperade framför! Den ena 2-årshingsten, den stora som passerat 145 och är på väg mot 150 nu (!) rörde sig också med fantastiska steg med höga lyft i trav och galopp medan tölten var mer normal och passen likaså.

Jag tycker ofta att fölen har de mest spektakulära gångarterna och det är kanske som vi människor: Vi är mer viga som barn än som vuxna! För att behålla den vigheten måste man börja träna tidigt. Jag menar, hur många av oss klarar balettens rörelser? Islänningarna brukar ju säga att man ser vad fölen har för anlag redan de första 3 veckorna i deras liv. Och jag är böjd att hålla med!

Nåste ju säga, som de andra, att det var mycket bra formulerat!! Speciellt i det långa, senare inlägget. I de tidigare tyckte jag att du bara skrev om samma "trammsiga" saker om och om igen- som inte hörde till tråden. Men som sagt- Det långa var MYCKET bra!! 5:a i svenska?? ;)

:bow: :o Ja jag hade 5:a i svenska för det hette så på min tid! Känns lite skrytigt att erkänna... :o

:bow: Tack till Kiickan och Mazarein också!

Typiskt nog har jag bara för det gjort en del fel i inlägg nr 212 ovan... Jag har lite mer problem med att jag tappar bokstäver och ord och tom tar fel ord efter min whiplashskada 1999 och är jag det minsta trött eller stressad så gör jag mer fel. Sorry... Brukar läsa igenom och rätta mig själv men inte alltid.

Jag har aldrig ridit sönder en enda häst under de 35 år jag hållit på med hästar och det är jag stolt över och må Gud hindra mig från att någonsin göra det också!

Håller med om det du skriver, men undrar hur i hela fridens namn du kan veta att du inte bidragit till att en endaste häst gått sönder? Hur började du din ryttarkarriär? Är du en naturbegåvning som från första stund alltid ridit hästen i total balans? För annars lär även du tyvärr ha bidragit till någon hästs belastningsskador. Lite off-topic, men men.;)

Till er som säger er vara för/inte emot användning av gummiband: Jag har läst igenom hela denna enorma tråd, mycket intressant läsning fö, och har hela tiden undrat hur nu tänker. Eller om det är jag som fårr något om bakfoten...;) Jag själv skulle aldrig komma på tanken att binda ett gummiband mellan mina fötter när jag var ute och joggade. Känns som en potentiellt farlig och mycket obehaglig upplevelse. Vad blir effekten? När jag lyfter på ena benet så kommer jag att behöva ta i er ju högre upp mitt ben lyfts, som någon tidigare nämnde. Detta i sig bidrar till en orytmisk rorelse med en för mig/hästen tämligen onaturlig belastning. Mitt andra ben skulle jag också behöva anstränga mer för att det inte helt enkelt skall ryckas med upp (vilket givetvis skulle leda till ett smärtsamt fall på näsan). När jag sedan sänker mitt lyfta ben så kommer spänningen att minska i takt med att det kommer närmare marknivån. Jag måste då hålla emot för att mitt ben inte skall "krascha" och slå hårt i marken. Dessutom bör gummibandet främja ett kortare steg eftersom det krävs mer arbete av hästen för att sätta ner benet längre ifrån det andra benet.

Kan hända är jag helt fel ute såhär framåt natten, rätta mig gärna ni som kan detta bättre än jag.:)

Du tänker helt rätt.

Målet med att använda gummiband är att bygga upp styrkan och smidigheten i de muskler som hästen använder när den lyfter sina framben. Det skall ta emot lite när hästen lyfter. Men inte för mycket.

Ju mer hästen drar i bandet desto mer tränar den sig själv.
En bekväm häst arbetar antagligen mindre än en som tycker om att ta i och arbeta och således ger gummibandet mer effekt på den andra hästen.

Man får även anpassa längden på gummibandet till den enskilda hästens naturliga lyft.
Ett häst som lyfter mycket naturligt måste ha ett längre gummiband. Ett kort gummiband skulle på den hästen ha en begränsande effekt och som du säger få hästen att ta kortare steg.
Ett kort band skulle även hindra hästen från att ta ut sitt steg ordentligt och i teorin leda till som du skriver "ett smärtsamt fall på näsan".
I verkligheten skulle gummibandet brista innan detta hände om det nu var för kort.

Håller med om det du skriver, men undrar hur i hela fridens namn du kan veta att du inte bidragit till att en endaste häst gått sönder? Hur började du din ryttarkarriär? Är du en naturbegåvning som från första stund alltid ridit hästen i total balans? För annars lär även du tyvärr ha bidragit till någon hästs belastningsskador. Lite off-topic, men men.;)

Till er som säger er vara för/inte emot användning av gummiband: Jag har läst igenom hela denna enorma tråd, mycket intressant läsning fö, och har hela tiden undrat hur nu tänker. Eller om det är jag som fårr något om bakfoten...;) Jag själv skulle aldrig komma på tanken att binda ett gummiband mellan mina fötter när jag var ute och joggade. Känns som en potentiellt farlig och mycket obehaglig upplevelse. Vad blir effekten? När jag lyfter på ena benet så kommer jag att behöva ta i er ju högre upp mitt ben lyfts, som någon tidigare nämnde. Detta i sig bidrar till en orytmisk rorelse med en för mig/hästen tämligen onaturlig belastning. Mitt andra ben skulle jag också behöva anstränga mer för att det inte helt enkelt skall ryckas med upp (vilket givetvis skulle leda till ett smärtsamt fall på näsan). När jag sedan sänker mitt lyfta ben så kommer spänningen att minska i takt med att det kommer närmare marknivån. Jag måste då hålla emot för att mitt ben inte skall "krascha" och slå hårt i marken. Dessutom bör gummibandet främja ett kortare steg eftersom det krävs mer arbete av hästen för att sätta ner benet längre ifrån det andra benet.

Kan hända är jag helt fel ute såhär framåt natten, rätta mig gärna ni som kan detta bättre än jag.:)

Om man lär sig rida på ridskola för en duktig instruktör från början så lär man sig rida i balans från början. Min första ridlärare red med sätet och ansåg att man skulle kuna stoppa en häst med det och inte behöva ta i munnen. Jag hade tur och fick en bra ridlärare från start som dessutom var rädd om sina ridskolehästar som alla blev gamla och reds till hög ålder, av de jag red i alla fall (man hade ju sina favoriter). Men jag har ridit för andra ridlärare också men lagt ner det när man skall rida med mycket i handen och driva så vaderna krampar! Så nej, jag tror inte jag bidragit till att förstöra någon häst. Det skall man inte behöva om man får rätt instruktioner från början och rider med förstånd.

Sedan har jag inte hållit på med tävling och alltid varit försiktig med de hästar jag ridit. Jag har aldrig pressat någon häst och före min whiplashskada hade jag inga som helst balansproblem utan har alltid haft mycket bra balans och fått beröm för min sits samt har alltid varit lättviktare frma till nu då jag har medelvikt för min längd, 65 kg. Jag har ridit in många hästar tar alltid god tid på mig med unghästar och söker inga genvägar! De rids in med lös tygel och så små hjälper som möjligt och jag försöker alltid ha hästen med mig. En kamp brukar vara tecken på att man kräver för mycket oftare än att det beror på istadighet.

Jag har haft över 80 hästar i min ägo och den enda som döts ut för förslitningsskador var en hingst som jag lämnat till inridning och träning i 2 månader till ett sk "proffs". Den hade pressats i tölt och hade benpålagringar i båda bakknäna och knäade i passtölt i hagen när den kom hem. Han hade slutat trava. Trots 3 månaders fullständig vila bara accelererade processen och han hade mycket ont så vi fick ta bort honom.

Det fick vi göra med den andre jag lämnat till samma ställe också därför att han blev farlig efter träningen. Han kom hem aggressiv mot allt och alla och var nära att döda mig i en våldsam atack och hade i princip ont överallt. Detta var en positiv och mycket trevlig häst när jag lämnade honom 4 månader innan. Så det var första och sista gången jag lämnade iväg hästar till träning! Det skall ganska mycket vårdslöshet och okänslighet samt total obegåvning vad gäller horsemanship och att känna sin häst för att rida sönder en häst och sådant skall ALDRIG behöva hända om man lyssnar till hästens signaler och tänker efter före!

Vad gäller gummiband så sitter de på frambenen och skulderbladen är inte fästade vid hästen via en led utan via muskler. Det innebär att det drar i alla muskler som finns runtomkring dvs upp i nacken och ryggen. Jämför det med att sätt gummibandet mellan händerna istället och jobba med det och att lyfta ena armen högt! Jag lovar att det inte känns bra i nacke och rygg! Det är vad vi kräver av hästarna om vi sätter på gummiband och det ligger i hästens natur att kämpa om benen sitter fast och försöka röra sig normalt. Jag tror inte det är mindre skadligt för att hästen tar i mer i sig själv. Och någon driver ju fram den också...

Så nej tack, jag tänker "inskränkt nog" att gummiband är inget jag vill ha med att göra.

En fråga, varför lämnade du ytterligare en häst till samma ställe när du inte var nöjd? Ännu mer förbryllande är det då det gick så illa med den första. :confused:

En fråga, varför lämnade du ytterligare en häst till samma ställe när du inte var nöjd? Ännu mer förbryllande är det då det gick så illa med den första. :confused:

Jag lämnade båda samtidigt. En kom hem efter 2 månader för tränaren sade han blev inte klok på honom. Han gick fram jättebra i tölt ibland men sedan lade han bara av och verkade inte vilja lyssna och då trodde jag att det var just den hästen som hade någon defekt och lät dumt nog den andre stanna ytterligare 2 månader. Om jag inte gjort det, utan tagit hem honom också, så hade kanske den hästens psyke gått att rädda. Men tränaren är välrenommerad och tillhör eliten, han trodde jättemycket på honom och alla berömde hur flott hingsten var och han ville gärna ha honom kvar.

Det visade sig sedan varför nr 1 inte ville lyssna. Han hade skitont helt enkelt i bakknäna men kunde gå fram ett tag men sedan blev smärtan för stor. Nr 2 hämtade jag hem sedan när vi röntgat nr 1 men då hade han förändrats och blivit aggressiv under tiden och högg efter allt och alla. Jag behandlade honom (Det låg fel överallt i nacke, rygg mm, 4 cm för långa hovar, tappat den mesta muskulaturen osv) samt tränade honom försiktigt i 6 månader och kom längre på 1 månad än vad tränaren gjort på 4 månader och allt verkade rätta till sig, även om man fick vara på sin vakt.

Men en dag när jag skulle hämta honom ur hagen var han på extremt dåligt humör pga en annan hingst och tog ut det på mig. Jag kämpade för mitt liv hängandes i krokig arm i grimman och pressade huvudet mot boge och hals för att han inte skulle komma åt det, medan han högg mig hejdlöst i vänster arm som aldrig får full känsel igen och bär rejäla bitmärken, trots 4 tröjor! Han låg på knän över mina ben och högg hejdlöst efter att han först huggt mig i armen och släpat mig i galopp 15-20 m med armen i munnen. Vi sköt honom 10 dagar senare i hagen. Han gick inte att komma nära utan var direkt livsfarlig efter det! Jag har bara en enorm tur att han släppte mig för att ruscha mot den andra hingsten i en hage 10m längre bort, så jag lyckades ta mig ut ur hagen. Om han inte gjort det, hade jag inte klarat hålla mig vid liv många sekunder till.

Efter den händelsen erkände tränaren en uppgörelse där hingsten attackerat honom med ett bett i ryggen och lyft honom upp så han har tydligen bitmärken i ryggen. Vad han gjort för att få hästen aggressiv, vet jag inte och han kunde ha berättat det innan! Det var en total felbedömning att lämna honom kvar och något jag kommer ångra hela mitt liv! Och det var en total felbedömning av tränaren. Men hur mycket jag än ångrar besluten jag gjorde så får jag det ändå inte ogjort, tyvärr... :(

Ärren jag bär på min arm och den dåliga känseln, är ingenting mot de ärr jag bär i själen efter händelsen. Värst är att undra vad tränaren utsatt hästarna för! De måste ha plågats svårt båda kroppsligen och själsligen. Båda var bla rädda för handrörelser när de kom hem.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 778
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka