Sv: Gummiband

En häst som tränats med gummiband lyfter benen mer o orytmiskt jämfört med bakbenen.
Vad menar du med det? Faktum ar att hasten oftast far battre takt.

Jag har mycket svårt att tro att den ska kunna uppfylla vår definiton på takt i tölten.

"Fyrtaktig gångart utan sväv".

Aterigen, man tranar inte tolt med gummiband. Det gar inte eftersom det far hasten att trava...

Det bästa vi kan göra för att få bra resultat på tävlingsbanan är att rida våra hästar bättre!
Mycket bra sagt. :bow:

Tänker inte lägga mig i diskutionen mer har inte tillräcklig kunskap om det där med gummiband MEN jag tycker dock tråden ska tas bort innan någon utan kunskap börjar använda sig av gummiband för att få mer aktion hos sin häst!!

Vi i Sverige borde få upp ögonen mer på hur vida världen tränar/fostrar sina hästar. Vi är instängda i en glasbubbla här uppe där saker och ting förbjuds.

Jag påstår absolut INTE att jag är för gummiband. Tvärt om. Men vi har alla något att lära varandra. Jag tycker dne här tråden är mycket intressant. Hoppas verkligen inte den tas bort.

F.ö måste jag bara inflika. Sverige förbjuder gummiband som är som ett vanligt träningsgummiband för mnniskor. Men tidelag kan vi minsann inte förbjuda.

Jag tror att vi i framtiden kommer att ha en större islandshäst.
Men jag hoppas att den fortfarande kommer att ha robustheten kvar.

Ju mer populär islandshästen blir utanför Norden desto mer tror jag rasen kommer att förändras.

I USA tränas vissa islandshästar såsom de tränar sina gångartshästar där, med dessa metoder som vi pratar om i tråden.
I övriga europa är det tillåtet och jag vet att de förekommer här och där.

Kanske om 15 år så är det bara lilla sverige där inte tävlingshästarna i toppen "specialtränas" Vem vet...

Om någon borde reagera så är det FEIF, bara de kan agera emot att islandshästen får vara så naturlig som möjligt. I framtiden.

Men usch! :(
Det ser ju inte fint ut på nåt sätt! Stackars hästar! Och sättet dom vickade på huvudet såg ju inte så bra ut..? :cry:
Hur kan man göra så?! :mad:

Det bästa vi kan göra för att få bra resultat på tävlingsbanan är att rida våra hästar bättre!

:bow: Håller helt med men är inte helt övertygad alla ggr eftersom höga lyft fram och tappad bakdel kan ge bättre poäng på tävling än en häst som bär sig korrekt, har lite mindre frambensaktion men jobbar mycket bra med bakbenen under sig. En sådan bör få högre poäng än den med tappad bakdel, sänkt rygg och buren fram i munnen av sin ryttare...

Egentligen skulle alla hästar bedömas i tölten a la T2, dvs på lös tygel samt utan boots. Då är det inte så lätt att fuska längre!

Nickandet med huvudet ar typiskt for rasen, en del av dess gangart.

Den satter sig inte direkt, bakbenen glider in under hasten men den vinklar inte speciellt mycket.

Islandshasten kan aldrig "komma dit" for den har inte den gangarten!

Så du menar de nickar i hagen också??? Det tror inte jag på. Jag tror det har med ryttarens tygeltag att göra om jag skall vara ärlig. Man ser ju på några sekvenser tydligt att ryttaren tar tag i tygeln i takt med den artificiella tölt dessa hästar utför. Och den är inte taktren heller. Den är passaktig och frambenen jobbar orytmiskt, inte i en jämn flytande rörelse. Det är inte så underligt eftersom ett gummiband ger mer motstånd ju mer sträckt det blir och alltså måste hästen ta i mer ju högre den lyfter. Det ger ingen jämn och flytande rörelse i frambenen, därav "knyckigheten". Det ser allt annat än harmoniskt och snyggt ut. Gillar varken huvudnickandet eller frambensknyckandet!

Återigen, sterchies är för travträning! :smirk:
Kom inte och säg att hästarna töltar som de gör pga att de är gummibandstränade, det har du helt klart noll koll på.

Jo, nickandet med huvudet, klapprandet med tänderna, viftande öron. Allt är typiskt för rasens gångarter.
Running walk är inte som islandshästarnas tölt. De använder sin kropp på ett helt annat sätt.

Har ingen aning hur de ser ut när de går i rack, stepping pace, slowgait eller andra gångarter men jag antar att de då rör sig som andra hästar i de gångarterna.

Varför kan de inte tölta med gummiband ? Att frambenen är ihopknutna med huvudet styr väl inte bakbenen ? Eller är bakbenen ihopknutna med frambenen ?

Tycker inte det verkar lika brutalt som det lät vid första anmärkan. Jag håller med er som jämför med ett pass på gymmet;)

viva- Varför kan inte hästarna tölta med dessa gummiband? Jag har fått klart för mig att de bara tränar traven men varför inte tölten? Vad är det i rörelsemönstret och gummibanden som inte går ihop?

Ursäkta mig för idiotisk fråga- men vet du hur och varför? varför inte tölten?

Tack för att du öht svarar!! :bow: :bow: :bow:

Ja, jag tror det är där det ligger.
Caroline Agerhill köpte honom.

Han är ca 140mkh och turboladdad femgångare.

Känner du honom?

Känner du honom?

Honom har jag ridit en gång :D
Det var ben överallt och jag vet faktiskt inte vilken gångart han gick i ibland, men fort gick det iaf :o

I och med att tölten är fyrtaktig , höger bak, höger fram, vänster bak, vänster fram.
Med gummiband så vill hästen lyfta höger fram, vänster fram i och med att gummibandet är mellan de benen.

Även i skritten så blir hästen gärna lite tvåtaktigare. Det blir mer en Animated walk som det kallas.

Med gummiband så blir hästen långsammare i sina rörelser, mer distinkt. (Den tar i mer uppåt än springer snabbt framåt)
Har man en häst som travar i väldigt snabb takt och gärna blir lite fyrtaktig så blir den hästen taktrenare.

Tölten är en gångart med snabbare takt än den trav som man får med gummiband.
Det bör att gå att få hästen att tölta med gummiband, men det krävs nog mycket jobb från ryttarens sida för att hålla takten.
Kan även se framför mig häst en häst som inte kan tölta istället snubblar och gör sig illa.

Hästen blir nog även lätt väldigt travtaktig vilken ju snarare försämrar träningen.

Känner du honom?

Jag har ridit på honom ibland, är turridningsledare på agersta när det behövs,, hehe ja pigg som tusan, har bytt så jag ridit honom för att ryttare inte har tyckt det varit så kul med den turbon =P

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 779
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka