Sv: Gummiband

haha, antaglig hopp och skutt med inslag av pass. :idea:

Han är en superfin häst i grund och botten.

Gör alla skolor vid handen.
Han gör öppnor, slutor, diagonalslutor i trav och tölt.
Påbörjad tramp från marken.

Har en underbar trav med vinkellyft om man vill så.
Snabb pass och raketgalopp.

Dock blir han förvirrad om ryttaren inte sitter helt i balans eller glömmer att andas.
Sen är han halvt omöjlig att få koncentrerad om man är bakom andra hästar som du säkert märkte....

Hm, ingen aning om hon vet det.

Han kan spansk skritt, vi hade även börjat med att träna på att buga och stå bergsgeten innan jag sålde honom.

Med lite påminnelse så kommer det nog fram igen. Det är ett par år sedan han lämnade mig nu.

Peta på framben men handen eller ett spö och säg upp så kommer han nog på det.

Från ryggen så för att lyfta höger fram så håll ett stöd på vänster tygel, lyft höger tygel uppåt och använd höger skänkel rätt långt fram. Tvärtom med vänster framben.

Han är även super att lära sig från när det gäller att arbeta en häst från marken.

Han gör alla skolor vid handen det har han säkert inte glömt hur man gör.
Läs lite på www.ridkonst.nu om arbetet vid handen så testar du på honom sedan.

haha, antaglig hopp och skutt med inslag av pass. :idea:

Han är en superfin häst i grund och botten.

Gör alla skolor vid handen.
Han gör öppnor, slutor, diagonalslutor i trav och tölt.
Påbörjad tramp från marken.

Har en underbar trav med vinkellyft om man vill så.
Snabb pass och raketgalopp.

Dock blir han förvirrad om ryttaren inte sitter helt i balans eller glömmer att andas.
Sen är han halvt omöjlig att få koncentrerad om man är bakom andra hästar som du säkert märkte....

Jo red bakom två andra hästar och hade inte så mkt att säga till om direkt :p Men det kändes att det fanns en väldigt trevlig häst om man fick honom att ta det lite lugnare :D

Sry för OT :o

Blir välldigt ledsen och besviken när jag läser denna tråd.
Djurplågeri är vad det är. Och att gummiband för en häst är som gym för människor är en dålig ursäkt, VI väljer att gå till gym, det gör inte en häst.

Rida är iof inte naturligt, men det går inte emot hästens flyktinstinkter mm. Dessutom så, iaf i Sverige, så försöker dom flesta hästägare ge sina hästar en naturlig miljö : stora hagar, fri tillgång till foder mm.

Hadde det varit naturligt att hästen skulle ta sådana höga steg, så skulle dom vara födda med detta, och säkert byggda på ett helt annat sätt. Träna samlingen istället för att klä hästen som en julgran, och detta på alla sätt, bort med inspänningstyglar, gummiband m.m.

Dessutom, om alla började använda dessa hjälpmedel, så skulle tävlingarna bara gå ut på fusk och hur mycket man använder dessa materialistiska hjälpmedel. Skulle man då göra specialla klasser till s.k RIKTIG ridning, ÄRLIG ridning?

Att göra det lätt för sig är svagt, lär er rida!

Ta reda på mer fakta och få lite erfarenhet innan du skriver. Vi skapar oss en bild av hur det ser ut, och efter den får vi väldigt bestämda åsikter. Det är fel, många som har skrivit här är i försvarsställning i första inlägget men efterhand börjar vi/de ändra oss/sig.

Ta reda på mer fakta och få lite erfarenhet innan du skriver. Vi skapar oss en bild av hur det ser ut, och efter den får vi väldigt bestämda åsikter. Det är fel, många som har skrivit här är i försvarsställning i första inlägget men efterhand börjar vi/de ändra oss/sig.

Det verkar som om du tränar med gummiband ...

Återigen, sterchies är för travträning! :smirk:
Kom inte och säg att hästarna töltar som de gör pga att de är gummibandstränade, det har du helt klart noll koll på.

Jo, nickandet med huvudet, klapprandet med tänderna, viftande öron. Allt är typiskt för rasens gångarter.
Running walk är inte som islandshästarnas tölt. De använder sin kropp på ett helt annat sätt.

Har ingen aning hur de ser ut när de går i rack, stepping pace, slowgait eller andra gångarter men jag antar att de då rör sig som andra hästar i de gångarterna.

Tagga ner tonen tack! Jag har inte sagt vad det beror på utan bara hur illa det ser ut, orytmiskt och inte taktrent! Nickandet sade jag dessutom att jag tror mer beror på tygeltag i takt med gångarten! Naturligt är det i vart fall inte och det måste avlats på ett nervfel på hästarna om de rör sig så av sig själva från födseln i hagen! :devil: Jag har sett ryttare ta tygeltag i takt med gången och på en del av filmerna anar man dem ganska tydligt.

Senast ändrad av en moderator:

Blir välldigt ledsen och besviken när jag läser denna tråd.
Djurplågeri är vad det är. Och att gummiband för en häst är som gym för människor är en dålig ursäkt, VI väljer att gå till gym, det gör inte en häst.

Rida är iof inte naturligt, men det går inte emot hästens flyktinstinkter mm. Dessutom så, iaf i Sverige, så försöker dom flesta hästägare ge sina hästar en naturlig miljö : stora hagar, fri tillgång till foder mm.

Hadde det varit naturligt att hästen skulle ta sådana höga steg, så skulle dom vara födda med detta, och säkert byggda på ett helt annat sätt. Träna samlingen istället för att klä hästen som en julgran, och detta på alla sätt, bort med inspänningstyglar, gummiband m.m.

Dessutom, om alla började använda dessa hjälpmedel, så skulle tävlingarna bara gå ut på fusk och hur mycket man använder dessa materialistiska hjälpmedel. Skulle man då göra specialla klasser till s.k RIKTIG ridning, ÄRLIG ridning?

Att göra det lätt för sig är svagt, lär er rida!

:bow: Jag håller helt med dig! Dessutom måste jag tillägga att det inte är så nyttigt för varken nacken eller ryggen ens på en människa att träna på att lyfta armen högt med gummiband! Prova får ni se!Det blir en väldigt konstig och felaktig och kraftig belastning av rygg och nacke. Fråga gärna en sjukgymnast om det olämpliga i en sådan övning! Så jag tycker jämförelsen med de gummibandsövningar människor gör haltar ordentligt! Vi gör ingen liknande träning alls! Tror ni mig inte så skaffa ett gummiband för det brukar medfölja instruktioner och en övning motsvarande det som hästarna gör, finns inte med i dem!

Vet du, nu låter du precis som de människor inom övriga gångartsvärlden jag fått försvara islandshästarna för.
De tycker vi rider våra hästar väldigt fult och illa och ser ner på våra hästar som inte kan tölta utan att man sliter upp huvudet på dem.

Du är precis som dem.

Vet du, nu låter du precis som de människor inom övriga gångartsvärlden jag fått försvara islandshästarna för.
De tycker vi rider våra hästar väldigt fult och illa och ser ner på våra hästar som inte kan tölta utan att man sliter upp huvudet på dem.

Du är precis som dem.

Och jag håller med de se om tycker det ser för jäkligt ut när man har hästen gående i en felaktig form med nosen mot himlen och ryggen sänkt! Det ÄR ful ridning och det är inte så man skall tölta en häst! Som jag sade borde alla klara tölta och bedömas enligt T2! Jag har ridit islandhästar själv i över 12 år nu och rasen är det inget fel på men det finns tyvärr en massa som bär sina hästar i munnen och drar upp huvudena och det är ingen bra reklam alls och fullt förståeligt om folk reagerar!

Så du får gärna tycka att jag låter som dem om du vill och om du nu vill fortsätta med dina personangrepp! Otroligt! Man får visst inte säga vad man tycker för dig! Det här nickandet ser lika sjukt som huvudet på en bulldog! De kan inte andas ordentligt och får förlösas med kejsarsnitt! De är framavlade av människans nycker och jag gillar inte sådan avel! Islandshästen är eller har fram tills nu präglats av naturlig avel och mer naturligt urval och är mer lik urrhästen än de flesta raser. Tycker du själv nickadet ser naturligt och sunt ut? Och jag tror fortfarande inte att hästen rör sig så naturligt utan att det är ryttarens hand som framkallat nickandet genom den "speciella" ridstil. Och du har inte besvarat vilket heller. Vore väl bättre att besvara frågan än att komma med personangrepp hela tiden!

Jodå, säga vad man tycker får man gärna.
Det är vad jag alltid gör.

Och, ja, jag anser att du har samma inskränkta tankar som de har.

Vilken fråga ville du ha svar på?

Lika mycket som du rider med de där "hästskorna".

Vad är det för fel med att jag tycker så?
Jag bara tycker att man inte behöver attackera en ny ide bara för att den låter hemsk. Och för att de har lagt in filmer där de INTE tränat med gummiband utan med andra metoder.

Jodå, säga vad man tycker får man gärna.
Det är vad jag alltid gör.

Och, ja, jag anser att du har samma inskränkta tankar som de har.

Vilken fråga ville du ha svar på?

Om du med inskränkt menar att jag vill ha hästar/djur med normala rörelsemönster och beteende och rida efter den principen så må jag väl vara inskränkt och jag kan leva med att du tycker det också! Jag är emot både denna oharmoniska nickedocksridning, islandsridning a la okunnig turridning med hästen nos pekande mot himlen, belgian blue och bulldogg!

Jag har frågat 2 eller tre ggr om de nickar med huvudet i hagen och klapprar tänder som unghästar före de blivit inridna. I så fall anser jag det vara osund avel, i annat fall osund träning/ridning!

Sedan är det en sak att tycka olika saker om en hästras, ridstil, träningsmetod osv men en annan att komma med direkta personangrepp. Jag kan tycka saker om dig med men tänker inte sänka mig till den nivån! Du känner inte mig och jag inte dig så jag tycker man håller sig till sakdiskussionen. Jag är inte obekant med några gångartshästar utan känner till de flesta sedan 30-35 år tillbaka.

Senast ändrad av en moderator:

Nu tycker jag att det blev lite tråkig stämmning här! Vi har alla våra egna åsikter, och rätt till dem dessutom! Det roliga är att vi kan lära av varandra, om vi bara vågar vara öppna, och inte har bestämt oss för vad vi tycker innan vi har fått reda på något mer =)

För övrigt så tycker jag inte att jag sett några personangrepp.

Sambaengi: Jag såg att _viva_ redan svarat på din fundering angående hur hästarna rör sig naturligt :
Jag vet inte hur en TWH rör sig utan ryttare.

En saddlebred rör sig som vilken häst som helst.

//Julia

Citat gällande bedömningen av TWH:

"The head motion of the walking horse is very important. If he isn't nodding, he isn't walking."

"Western pleasure. The horse should be ridden on a loose rein, and should exhibit a true, four beat walking gait with cadenced head nod."

Källa se nedan:

http://www.twhbea.com/general

Jag har frågat 2 eller tre ggr om de nickar med huvudet i hagen och klapprar tänder som unghästar före de blivit inridna. I så fall anser jag det vara osund avel, i annat fall osund träning/ridning!

Ja, om de utför den gångarten i frihet gör de det.

Men precis som islandshästar inte alltid töltar som föl utan kanske går i grisepass eller travar så visar inte alla TWH en perfekt flat walk heller. De kanske travar, går i slow gait, stepping pace eller what ever else.

Precis som med islandshästar så betyder frånvaron av en ren gångart vid tidig ålder inte att att gångarten inte är naturlig.

Om du har haft hållit på så pass länge så vet du vad svenskarna tyckte om islandshästarnas konstiga gångarter när GH började ta in mängder av islandshästar till sverige.

"Usch och fy för tölt, det är ingen riktig gångart utan den skall såklart avlas bort så hästarna rör sig riktigt."

Kalla det jag säger personangrepp eller vad du vill men jag anser fortfarande att du är väldigt inskränkt och oförmögen att ta till dig ren fakta.

Jag finner det märkligt att höra detta från en islandshästmänniska, jag tror de flesta på detta forum har en stor förståelse för att det finns andra gångarter än grundgångarterna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 778
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka