I
iceland
Sv: Gummiband
vad heter hästen vinur mer på bilden? gårdsnamn..
vad heter hästen vinur mer på bilden? gårdsnamn..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad jag har förstått så är TWH en häst som är extremt lateral naturligt. Kanske mer än islandshästen.
Rasens förmåga att vara diagonal och trava är ju väldigt liten.
Så dess laterala gångarter är starkare än islandshästen skulle jag vilja påstå.
När vi islandsryttare pratar om att töltsätta våra hästar så är det nog mer så att TWH människor pratar om att "travsätta"
Jag håller med dig till fullo ang hjälptyglar och liknande. Jag tycker också det är fusk att använda det vid tävling. Dock använder jag själv boots på tävling just för att... få min häst att lyfta mer på benen. Hon blir mer taktsäker också. Fast jag har ifrågasatt min tränare lite om boots eftersom DET ÄR FUSK. Men, så länge det är tillåtet så är det väl bara att köra på
Till Julia:
Jag använder aldrig inspänningstyglar. Speciellt inte om jag står på marken då jag vet att hästen in kommer jobba med bakbenen utn bara kröka på nacken.
Boots använder jag nästan bara på tävling. Använder jag några på tävling är det relativt lätta klockor.
Boots använder jag nästan bara på tävling. Använder jag några på tävling är det relativt lätta klockor.
Jag skrev att jag hade det på tävling, men hemma har jag lätta boots ibland.
Att hästen nickar med huvudet har inte med träningsmetoden att göra, eller att den lyfter högt på hovarna.
Det har med dess gångarter att göra.
TWH gångarter heter Flat Walk och Running Walk.
Inte tölt, Slow gait eller rack.
Varsågoda och titta en gång till. En häst är "naturlig" och en är showtränad.
http://www.twhbea.com/gaitsvideo.htm
Julia: Hur har du lärt dig att boots fungerar ?
Lästen att du, Julia, bara spänner nosgrimman löst så att hästen vet vad den är på väg mot om den öppnar munnen. Det är ju samma sak med spö. Om t.ex hästen försöker springa ut varje gång man kommer till grinden så visar jag spöt för hästen som en förvarning. Inte samma ämne, men det var någon som undrade om spön & stångbett ...
Det var mycket intressant, men jag förstår inte varför hästarna, både "naturliga" och tränade nickar så väldigt med huvudet??
Och hur får de den tränade "sätta" sej så väldigt på bakdelen?
Det ser inte alls trevligt eller naturligt ut - enbart bedrövligt.
Det är bara att hoppas islandshästen aldrig kommer ditåt
Alla hastar fungerar inte med gummiband. Vill inte hasten ta i sa gor den inte det. En hast som inte vill tranar man inte pa det viset och darmed tas det inga kort...Sen var det någon som också skrev att hästen bestämmer hur högt den vill lyfta fötterna.
Vem sa det?någon att hästarna jobbar rätt med ryggen. Men eller hur .. .
Gummibandstranade galopp? Nu ar du ute och cyklar. Man tranar TRAV med gummiband. Den hasten du pratar om ar inte ens tranad med gummiband.Och måste bara säga att filmerna som någon la ut. Om man kollar på den vanliga galoppen och sedan på den gummibandstränade galoppen. Det är helt sinnessjukt. .
Och hur manga ryttare tar inte i tyglarna?Tar inte ryttaren i tyglarna är ju bettet inte skarpt