Sv: Gummiband

Ja, en saddlebred jag hade töltade i hagen, sällan men det hände.
Den jag har nu gör det inte, men han är riden som tregångare. Tölten fanns där som 3-åring när han reds in men jag valde att ha honom som 3-gångare.
Tror dock att hans nuvarande tränare/ryttare tagit några töltsteg med honom?
Precis som med islandshästar är det aldrig för sent, men det krävs mer av ryttaren.

Jag har även en passion för töltande varmblodstravare, den sista jag hade töltade ofta i hagen.

Passgång förekommer som grisepass. Men inte flydande pass.
Saddlebreden har en otroligt snabb tölt som kallas Rack som räknas som dess femte gångart.

Till Julia:
Jag använder aldrig inspänningstyglar. Speciellt inte om jag står på marken då jag vet att hästen in kommer jobba med bakbenen utn bara kröka på nacken.
Boots använder jag nästan bara på tävling. Använder jag några på tävling är det relativt lätta klockor.

Vad jag har förstått så är TWH en häst som är extremt lateral naturligt. Kanske mer än islandshästen.

Rasens förmåga att vara diagonal och trava är ju väldigt liten.
Så dess laterala gångarter är starkare än islandshästen skulle jag vilja påstå.

När vi islandsryttare pratar om att töltsätta våra hästar så är det nog mer så att TWH människor pratar om att "travsätta" :idea:

Men så är ju vissa islandshästar också! :angel: Just de brukar ha svårare för lyft också och vara mer markbundna och det är dessa hästar som det är brukligt att sätta tunga boots på fram för att få mer lyft och få dem mindre passaktiga!

Jag håller med dig till fullo ang hjälptyglar och liknande. Jag tycker också det är fusk att använda det vid tävling. Dock använder jag själv boots på tävling just för att... få min häst att lyfta mer på benen. Hon blir mer taktsäker också. Fast jag har ifrågasatt min tränare lite om boots eftersom DET ÄR FUSK. Men, så länge det är tillåtet så är det väl bara att köra på :p

Om boots förbjöds skulle naturtöltare av 4½-gångstyp gynnas och passaktiga 5-gångare missgynnas, både i bedömning och tävling! Det är kanske inte så populärt hos alla :angel: men det hade visat vad hästen verkligen har för anlag! Håller med dig. Det är gräsligt att inte kunnna rida i rena gångarter UTAN boots! :cool:

Till Julia:
Jag använder aldrig inspänningstyglar. Speciellt inte om jag står på marken då jag vet att hästen in kommer jobba med bakbenen utn bara kröka på nacken.
Boots använder jag nästan bara på tävling. Använder jag några på tävling är det relativt lätta klockor.

Men var det inte du som hade Top Reiter 240 g på din häst? :angel: :p

Jag skrev att jag hade det på tävling, men hemma har jag lätta boots ibland.

Jag trodde bara att du stärkte gångarterna på din häst genom longering...:angel:

Gränsen måste gå någonstans, och för mig går den vid att jag aldrig skulle sätta på min häst gummiband för att 'stärka en gångart'. Det kan man göra med longering t.ex.

Nej, men ärligt talat. Jag tycker att viktboots är ungefär lika dåligt som gummiband, om de nu fungerar som jag lärt mig att de fungerar. Och jag tycker nästan att det är värre att spänna in en häst i en form som gör att hästen går och knäcker av någonstans och blir låst.

//julia

På tävling använder jag Top Reiter 240 gram & hemma, NÄR jag använder boots har jag ett par klockor som väger 180 gram. OKEJ ?

Min häst har alla gångarterna och om jag behöver stärka en gångart knyter jag inte fast benen i huvudet, utan jag gör det den lite längre vägen och longerar/tömkör och arbetar tills hästen har den gångarten bra. Det var som någon skrev (ungefär såhär): men det är ju "jobbigare" att rida upp en hästs lyft genom samling. Det är lättare att sätta på gummiband.
Kommer inte ihåg hur det stod exakt så, men ungefär.
Det är fel, enligt mig, men jag vet inte vad ni andra tycker. Ni kanske tycker att det är okej att knyta fast hästens huvud. Om man har boots på är det som när man själv går i lera t.ex. man tar i mer. Alltså, på grymt sett, så lurar man hästen att lyfta på fötterna mer. Och ja, jag erkänner att jag använder boots för att han ska få bättre lyft.
Julia: Hur har du lärt dig att boots fungerar ?

Sen var det någon som också skrev att hästen bestämmer hur högt den vill lyfta fötterna. Av de bilder jag har sett lyfter ALLA hästar fötterna så högt att de nästan går av och då påstår någon att hästarna jobbar rätt med ryggen. Men eller hur ..
Tillbaka till det där med lyften. Jag tvivlar på att alla hästar vill lyfta så mycket på benen och det tyder på att de måste lyfta så mycket. Någon kan väl förklara det där med hur hästarna kan bestämma själv hur mkt de vill lyfta på benen.

Och måste bara säga att filmerna som någon la ut. Om man kollar på den vanliga galoppen och sedan på den gummibandstränade galoppen. Det är helt sinnessjukt.
Men sen ni som tycker att det är okej med gummiband. Ni kan väl förklara varför det är förbjudet med det. Och stångbett & spön är inte samma sak som gummiband. Ett stångbett är det ju handen som styr hur skarpt bettet är. Tar inte ryttaren i tyglarna är ju bettet inte skarpt och spön, använder man det aldrig så har det ju nästan ingen inverkan. Det var som i tråden "er hästs gångarter".
Det där med nosgrimman. Lästen att du, Julia, bara spänner nosgrimman löst så att hästen vet vad den är på väg mot om den öppnar munnen. Det är ju samma sak med spö. Om t.ex hästen försöker springa ut varje gång man kommer till grinden så visar jag spöt för hästen som en förvarning. Inte samma ämne, men det var någon som undrade om spön & stångbett ...

Så sant så :bow:

håller helt och fullt med dig just angående varför gummiband är förbjudet och boots,stångbett och spö inte är det.

Tänker inte lägga mig i diskutionen mer har inte tillräcklig kunskap om det där med gummiband MEN jag tycker dock tråden ska tas bort innan någon utan kunskap börjar använda sig av gummiband för att få mer aktion hos sin häst!!

Hästar blir flotta och lyfter det deras exteriör tillåter genom att de lägger vikten på bakdelen, dvs. när de arbetar rätt och vinklar ihop sig bra, samt ryttare och utrustning tillåter hästen att bära sig väl. (Lång mening)

Det går inte att få en häst flott genom att maximera vikten fram. Då skulle det vara hästar på lätt klasstävlingar som skulle vinna över nationella hästar. Dvs. om vi bara skulle jämföra placeringen på tävling med vikten på boots.

Det som ger rörelserna är hur engagerad hästen är i bakdelen hos den bärige hästen. Många maskerar dock den bristande bärigheten genom att gasa fram tölten o då få mer rörelser (fram). (Gäller både avel o sport)

Boots vikten skulle skulle gynna o missgynna vissa sorters hästar också.
Travtaktiga hästar kan lyfta benen fram utan att bära sig och ta längre bakbenssteg. De försämras (kan börja trava med sänkt rygg) av boots, även om de lyfter fram.

Gummibandsträning har jag o ingen jag känner lyckligtvis erfarenhet av, (bortsett från en gammal, gammal film vi sett). En häst som tränats med gummiband lyfter benen mer o orytmiskt jämfört med bakbenen. Jag har mycket svårt att tro att den ska kunna uppfylla vår definiton på takt i tölten.

"Fyrtaktig gångart utan sväv"

Det bästa vi kan göra för att få bra resultat på tävlingsbanan är att rida våra hästar bättre!

Att hästen nickar med huvudet har inte med träningsmetoden att göra, eller att den lyfter högt på hovarna.
Det har med dess gångarter att göra.

TWH gångarter heter Flat Walk och Running Walk.
Inte tölt, Slow gait eller rack.

Varsågoda och titta en gång till. En häst är "naturlig" och en är showtränad.
http://www.twhbea.com/gaitsvideo.htm

Det var mycket intressant, men jag förstår inte varför hästarna, både "naturliga" och tränade nickar så väldigt med huvudet??

Och hur får de den tränade "sätta" sej så väldigt på bakdelen?

Det ser inte alls trevligt eller naturligt ut - enbart bedrövligt.

Det är bara att hoppas islandshästen aldrig kommer ditåt :eek:

Julia: Hur har du lärt dig att boots fungerar ?

Lästen att du, Julia, bara spänner nosgrimman löst så att hästen vet vad den är på väg mot om den öppnar munnen. Det är ju samma sak med spö. Om t.ex hästen försöker springa ut varje gång man kommer till grinden så visar jag spöt för hästen som en förvarning. Inte samma ämne, men det var någon som undrade om spön & stångbett ...

Jag vet hur boots fungerar, och det vet du med. Bootsen är ett redskap för att förbättra/stärka en hästs gångart, genom tyngd. Att hjälpa hästen hitta takten, och lära den att "ta i" lite grand, precis som du beskriver. Och det är absolut ett sätt att stärka en gångart, precis som gummibandet är.

Jag har använt boots själv, många gånger. När jag började träna AR, så slutade jag med det. Det är möjligt att jag någon gång i framtiden kommer att använda boots på tävling också, beroende på vad mitt mål är. Men troligtvis kommer jag att försöka klara mig utan, och jobba fram aktione och takt på annat sätt.

Jag är ingen förespråkare av gummiband, så du har ingen anledning att bli upprörd över mina åsikter. Jag tycker bara att vi ofta dömer ut olika metoder eller främmande saker väldigt snabbt, och uttalar oss om det, innan vi egentligen vet vad det handlar om. JAG skulle aldrig använda gummiband, men jag kan ändå tycka att en halsförlängare eller annan inspänningstygel är minst lika dåligt.

Angående nosgrimman så vet jag inte hur vi kom in på det, men ja, jag spänner den mestadels ganska löst om jag använder den. Helst rider jag utan, men det finns ju hästar som har lärt sig gapa av annan anledning än att någon drar den i munnen, tex genom en ond tand. Det kan ibland vara svårt att bli av med ett sådant beteende, och då kan det vara bra att han en lös nosgrimma som säger stop. Annars är jag som sagt, en människa som förespråkar så lite utrustning som möjligt vid träning av hästen. Jag tar hellre långa omvägar än genvägar med olika hjälpmedel.

Jag tycker också att det ser galet ut m ed hästar som töltar fram med höga styltskor, och första gången jag såg en häst med gummiband på bild så reagerade jag precis som du. Men jag tror ändå att det är viktigt att lyssna på andras kunskaper. Man behöver alls inte tro på det man hör, eller vilja använda sig av det själv (det är det väl ingen här som vill, vad jag vet). Men vi blir aldrig fullärda, och genom andras kunskaper och åsikter kan vi bilda oss en egen uppfattning som vi sedan jämför med våra egna erfarenheter. Därigenom blir vi stärkta, eller hur?

//julia

Senast ändrad:

Det var mycket intressant, men jag förstår inte varför hästarna, både "naturliga" och tränade nickar så väldigt med huvudet??

Och hur får de den tränade "sätta" sej så väldigt på bakdelen?

Det ser inte alls trevligt eller naturligt ut - enbart bedrövligt.

Det är bara att hoppas islandshästen aldrig kommer ditåt :eek:

Nickandet med huvudet ar typiskt for rasen, en del av dess gangart.

Den satter sig inte direkt, bakbenen glider in under hasten men den vinklar inte speciellt mycket.

Islandshasten kan aldrig "komma dit" for den har inte den gangarten!

Sen var det någon som också skrev att hästen bestämmer hur högt den vill lyfta fötterna.
Alla hastar fungerar inte med gummiband. Vill inte hasten ta i sa gor den inte det. En hast som inte vill tranar man inte pa det viset och darmed tas det inga kort...

någon att hästarna jobbar rätt med ryggen. Men eller hur .. .
Vem sa det?

Och måste bara säga att filmerna som någon la ut. Om man kollar på den vanliga galoppen och sedan på den gummibandstränade galoppen. Det är helt sinnessjukt. .
Gummibandstranade galopp? Nu ar du ute och cyklar. Man tranar TRAV med gummiband. Den hasten du pratar om ar inte ens tranad med gummiband. :D

Tar inte ryttaren i tyglarna är ju bettet inte skarpt
Och hur manga ryttare tar inte i tyglarna?

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka