Sv: Gummiband

Tycker sån slags tortyr är helt förkastlig, om det var meningen att hästarna skulle ha dessa rörelser skulle de födas med dessa oxå.Alla hästar har inte vinkelhög(eller högre vilket dagens ideal verkar vara)aktion.
Tyngdboots är nog illa om de används för att påverka hästens benlyft, en annan sak är det om de används för att korrigera passtakt tex, enligt mej.Tyvärr handlar islandshästtävlingar mer om poängridning än om hur välriden hästen kan vara även utan hög aktion.Det är bättre att införskaffa hästar med naturligt höga lyft än att försöka tvinga hästen till det, även om vissa lyft är otroligt onaturliga å aldrig skulle uppkomma utan diverse mekanisk doping.

Jag driftar mig till att tro att _Viva_ menade att de här hästarna är mycket lugnare och trevligare än många andra. Inte PÅ GRUND AV gummibanden utan TROTS gummibanden.
Jag vet iaf många stora stall där hästarna uppvisar självskadebeteende och diverse olater i boxarna, pga fel träning/utevistelese/fodring.
Vad _Viva_ menade var nog att så INTE var fallet med dessa hästarna, och att gummibanden uppenbarligen inte påverkade deras psyke negativt.
Man brukar ju se på en häst om den trivs med livet i allmänhet, eller inte.

Jag tänker inte lägga mig i den här diskussionen något mer, det blir bara pajkastning eftersom det i det här fallet, som i så många andra, är två läger.
Det enda jag kan säga är att jag inte förstår hur man kan vara så emot gummiband (som, vad jag förstått, inte ens spänns om inte hästen tar i själv?), men för viktboots, stångbett, spön, osv.

Dessutom, vad vet vi om hur roligt det är med samlande övningar för hästen? Visst, att man RIDER fram lyft på sin häst visar på en större ryttarbegåvning, enligt mig. Men frågan är hur mycket trevligare det är att sätta lyft i hästen genom ridning än genom gummiband? Hur musklerna mår efter en dags rejält dressyrjobb där man tvingar hästen att "sätta sig", jämfört med hur det känns efter gummibanden?

Bara lite tankar och funderingar.

Jag dömer inte ut saker som jag inte har sett i praktiken INTE fungerar på ett humant sätt. Sen må det vara förbjudet eller inte, förbudet gör ju iaf att jag inte skulle prova det. Men jag kan inte heller vara helt emot det, innan någon bevisat för mig att det är sämre än något annat vi tvingar våra stackars flyktdjur till...

Jo, men sen kan man ju undra varför det är förbjudet med gummiband men INTe med stångbett, viktboots & spön ?

Vad som är förbjudet eller inte är inte relevant i den här frågan. Ifall det bara var det vi diskuterade, hade vi inte ens haft någon diskussion...
Vad jag frågar mig är hur hästen uppfattar de olika sakerna, och kanske snarare VARFÖR det ena är förbjudet och det andra inte? Är det bara en vanesak, eller är det helt enkelt så att vi i Sverige har kommit mycket längre än andra länder och har ngnslags bevis för att gummibanden är tortyr?

Och, som sagt, bara funderingar. För JA, det är förbjudet. Och NEJ, jag skulle inte göra något som enligt djurskyddslagen är förbjudet. Men att diskutera det, är inte förbjudet... ännu ;)

Jo, men sen kan man ju undra varför det är förbjudet med gummiband men INTe med stångbett, viktboots & spön ?

Att jämföra gummiband med stångbett och spön är väl inte riktigt rättvist?

Jag tycker att vi är alldeles för snabba med att döma ut en metod, utan att veta någonting om den. Jag tycker inte heller att det känns helt bra med gummiband, men efter att ha fått det förklarat för mig, så tycker jag inte att det känns lika farligt som jag först gjorde.

Jag själv är mycket skeptisk till många hjälpmedel vi använder oss av i Sverige 8och andra länder med för den delen). Hjälptyglar av olika slag som försätter hästen i en position som de inte mår bra av tex. Viktboots som används fel och gör att en kanske redan framtung häst hamnar ännu mer på framdelen osv. Om man då jämför gummibandet med dessa hjälpmedel, så tycker jag att det låter mindre farligt eftersom det; går av då hästen trampar på det, inte har någon effekt/verkan om hästen inte gillar att jobba med dem = de tas bort, inte försätter hästen i en position som motverkar hållbarheten hos hästen.

Rent generellt så måste jag säga att jag blir mest imponerad av en ryttare som kan träna och rida sin häst med så lite utrustning som möjligt. Så det är också så jag själv vill träna mina hästar!

Detta är också bara funderingar, men jag tycker att man ska akta sig för att uttala sig negativt om någonting innan man vet hur det fungerar.

//Julia

Senast ändrad:

:bow: :bow: :bow:

till dig och _viva_ son så snällt och tålmodigt svarar på våra, många inte alltför snälla frågor;)

Knapplån
Jag såg en fd granne till mig (på Island) longera ett av sina ston med gummiband mellan frambenen (han hade säkert nyligen införskaffat prylen eftersom jag aldrig tidigare sett honom använda den och vi hade mkt kontakt) Nu till saken, han använde den inte för att öka lyften utan för att hon (stoet alltså) skulle förstärka sin trav. Tycker ni att det känns mer OK om man gör det för att förstärka en gångart (det var ju nån som tyckte det var mer OK att använda viktboots av den anledningen). Jag kan tilägga att stoet såg ut att må bra även efter longeringen.
Detta inlägg är bara en ny vinkel på en intressant diskussion.

Tja, är ridning så naturligt då?
Eller järnskrot i munnen?
Eller viktboots på hästens fötter?

Var går gränsen för vilken påverkan vi kan tillåta oss att ha på hästen som vi rider?
För min del så anser jag att vi för mycket länge sedan har passerat gränsen för det onaturliga.
Men att vi aldrig får passera gränsen för det skadliga.

Det sista var en bra definition! För mig går gränsen i att hästen inte skall visa motstånd och obehag, dvs träningen skall göras i sådan takt och få ta sådan tid att hästen jobbar sig fram till mer muskler och gång utan att protestera. Jag blir så trött på när jag ser detta fusk! Och hur skall jag som stoägare vet vad hingsten har i anlag och vad den tränats/fuskats fram till att visa? Just därför vill jag se de hästar jag använder i min avel i hagen! Hur rör de sig fritt? Man kan läsa mycket hur grundgångarterna i hagen, se hur hästen vänder sig, hur smidig den är, hur mycket den naturligt sätter under sig och använder sin bakdel osv. Jag tycker det är sorgligt att vi går ifrån hästens naturliga rörelsemönster. Sorgligt när hästar tvingas in i en onaturlig hållning osv. Jag vet varför jag håller mig undan tävlingsbanorna. För mig är hästarna vänner och avkoppling. Jag vil ha dem musklade och amidiga den naturliga vägen. Titta i hagen vilka rörelser hästarna använder där och man hittar de flesta klassiska rörelser. Men man hittar aldrig dessa extrema lyft eller hållningar på nacken!

Pengar, ära och prestige hör inte hemma i vårt umgänge med djuren! Tycker det borde vara förbjudet att använda boots på tävling också. Det är fusk!

Till alla:

Men att sedan tvinga hästen att lyfta på benen så den nästan .. (hittar inget ord) det är så helt vansinnigt! Kan inte hästen lyfta så bra på fötterna, OK, hästen klarar inte det. Köp en annan, men låt inte erat fåfängeri om att hästen ska lyfta framfötterna upp till näsan gå ut över den stackars hästen som inte vet bättre än att lyssna på dig. Tänk er själva att ha gummiband som sitter fast i fötterna och sedan fast på huvudet, och så ska du gå runt med dem och lyfta på fötterna så du nästan stupar. Tänk vilken träningsvärk du får dagen efter. Och om du då ska göra det igen. Varför inte bara använda vanliga boots på hästen. Eller som man SKA göra för att hästen ska få bätte lyft. TRÄNA PÅ SAMLINGEN ISTÄLLET FÖR ATT TVINGA UPP HÄSTEN FÖTTER MED HJÄLP AV GUMMIBAND.

:bow: :bow: :bow: Håller helt med dig!

Nu kommer vi in på något annat också och det är hur man använder ett redskap. Det är inte bettet som skadar hästen i munnen utan ett felaktigt handhavande. Ett spö kan man peta med och behöver inte slå med, vilket man inte skall behöva heller och inte bör göra.

Rent generellt så måste jag säga att jag blir mest imponerad av en ryttare som kan träna och rida sin häst med så lite utrustning som möjligt. Så det är också så jag själv vill träna mina hästar!
//Julia

:bow: :bow: :bow: Det är just så jag vill träna också. Då tar det längre tid och man kan kanske inte visa hästarna vid 4 års ålder utan kanske får vänta tills de är 6 år men jag vet att jag aldrig tvingat dem göra mer än de hunnit med att utveckla sig till!

Inte så vanligt användningsområde bland saddlebreds/morgans men vanligare bland islandshästar. (Inte i sverige då men i andra länder ;) )

Gummiband stärker traven.
Shackles kan hälpa hästen att hitta tölten.

Det fanns en ung Morganhingst där jag jobbade som var extremt fyrtaktig i traven. Mer rack än trav!

Gummiband hjälpte, men en annan sak som hjälper är körning. Speciellt i par då hästen måste hålla takten med den andra hästen.

Det sista var en bra definition! För mig går gränsen i att hästen inte skall visa motstånd och obehag, dvs träningen skall göras i sådan takt och få ta sådan tid att hästen jobbar sig fram till mer muskler och gång utan att protestera. Jag blir så trött på när jag ser detta fusk! Och hur skall jag som stoägare vet vad hingsten har i anlag och vad den tränats/fuskats fram till att visa? Just därför vill jag se de hästar jag använder i min avel i hagen! Hur rör de sig fritt? Man kan läsa mycket hur grundgångarterna i hagen, se hur hästen vänder sig, hur smidig den är, hur mycket den naturligt sätter under sig och använder sin bakdel osv. Jag tycker det är sorgligt att vi går ifrån hästens naturliga rörelsemönster. Sorgligt när hästar tvingas in i en onaturlig hållning osv. Jag vet varför jag håller mig undan tävlingsbanorna. För mig är hästarna vänner och avkoppling. Jag vil ha dem musklade och amidiga den naturliga vägen. Titta i hagen vilka rörelser hästarna använder där och man hittar de flesta klassiska rörelser. Men man hittar aldrig dessa extrema lyft eller hållningar på nacken!

Pengar, ära och prestige hör inte hemma i vårt umgänge med djuren! Tycker det borde vara förbjudet att använda boots på tävling också. Det är fusk!

Tack :bow:
Gränsen måste gå någonstans, och för mig går den vid att jag aldrig skulle sätta på min häst gummiband för att 'stärka en gångart'. Det kan man göra med longering t.ex.

Har du någon bild på hur Shackles ser ut när de sitter på hästen ? Hur hjälper de hästen att hitta tölten ?

Har du någon bild på hur Shackles ser ut när de sitter på hästen ? Hur hjälper de hästen att hitta tölten ?

Det fanns någom bild om man följde länkar tidigare i tråden. SÅg ut ungefär som töm,körning men med extra tömar som gick till hästens hovar så tränare kunde "dra" upp hovarna/benen så mycket som den vill. (om jag har förstått det hela rätt) Dvs gummibanden känns ändå relativt harmlösa om man jämför med dessa!

Alllmänt: Anledningen till att gummiband är förbjudna i sverige är väl inte produkten som sådan heller? Utan det faktum att det innebär att hästens ben binds ihop och att sådan är förbjudet. Precis som det är förbjudet att binda ihop hästar vilket i sin tur gör att den slags handhästridning som många tillämpar även här i sverige också är olagligt. (Om jag nu inte har missförstått hur lagarna ser ut?)

Nu är det inte gummibandet i sig som är förbjuden, utan sättet man använder det på nämligen att binda benen på hästen.

Men det ser ju helt hemskt ut!!!:eek: Det där ser ju inte harmoniskt ut för femöre. Ussch skulle tycka synd om min häst om den började gå sådär!

Tack :bow:
Gränsen måste gå någonstans, och för mig går den vid att jag aldrig skulle sätta på min häst gummiband för att 'stärka en gångart'. Det kan man göra med longering t.ex.

Jag är bara nyfiken... använder du boots eller inspänningstyglar någon gång när du tränar?

//Julia

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 783
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka