Sv: Gummiband

viva: hur kan du tycka att det är rätt form som hästen på bilden med gummibands rids i???? är det rätt form när en häst måste gå på det sättet? herregud säger jag bara.. rätt form tycker jag är när hästen går i den form då den är lättast och behagligast utifrån dess förutsättningar! att tvinga en häst att gå på detta sätt med hjälp av gumiband och andra obhehagiga metoder är för mig helt absurt och djurplågeri!!!!!!!!!

Jag är benägen att hålla med, men samtidigt varit återhållsam med en sådan kommentar. Bilden visar i mina ögon en tillbakadragen rygg, men å andra sidan är detta endast ett ögonblick av verkligheten och kan därför vara svår att veta hur det egentligen såg ut.

Gothic1.jpg

En fråga, hur kan denna anordning bidra till att öka benlyften. Jag må vara dum, men i min värld ser jag en lågställd islänning med microrörelser och tillika micro lyft trassla in sig i dessa snören och stå på näsan.:crazy:
Och jag undrar, vem i hela fridens dar skulle vilja utsätta en häst för detta?:confused:

Jag kan liksom inte begripa vad detta skall vara bra för, och vad det kan bidra med?:confused:

Dessutom är bilden en karikatyr av ridning, tom Lucky Luke i tecknat rider bättre.
Knapplån alltså

Vart har jag sagt att jag tycker det?
Jag skrev att jag tycker de flesta islandshästryttare rider i en värre form.

Gummibandet fungerar bara om hästen vill använda det.

Det är som de gummiband vi människor använder inom sjukgymnastik och för att stärka kroppen.

Hästen tar i och drar i bandet och tränar och lösgör därigenom muskulaturen. Detta ger en stark mjukare mer flexibel häst som kan lyfta högt.

Skillnaden mellan gummibandet och den utrustning som används på friesern på förra sidan är att vid avnändning av shackles är det människan som bestämmer hur mycket hästen skall jobba, hur högt och hur länge.

Med gummibandet så bestämmer hästen. Vill det inte så kan den ta normala steg istället.

Gummibandet går av om hästen drar för mkt eller om den kliver på det.
Att använda vilket elstiskt snöre som helst är livsfarligt och jag vill inte tänka på vad som kan hända om hästen trasslar in sig. :eek:

:D

Han är ingen stilryttare men en av världens skickligaste att plocka fram det bästa hos hästen.

Saddleseat är showridning och det gäller att stå ut från mängden.

Saddleseat equitation är en annan gren och då gäller det att vara prydlig och korrekt istället.

Nä, vi skall inte ha detta i sverige.
Men vi lever i en skyddad värld, detta är vardag i stora delar av övriga världen.

Jag tycker att många svenskar är dåliga på att ta reda på hur saker och ting fungerar innnan man uttalar sig.

Har hittat en bild i en gammal hästfocus
Du fäster gummibandet mellan framhovarna på hästen

var tvungen och ta bort den hämska bilden. djurplågeri är vad det är

Där har ni shackles.

Ni har även ett exempel på en "tränare" som missbrukat det. Usch och fy.

Shackles använder man en kort kort stund.

Usch det var läskigt.
Däremot så förstår jag inte varför träning med vikter och gummiband skulle vara så farligt.
Hästen på Gym liksom.
Jag tror att ett djupt och löst underlag som används i vissa ridhus för att få hästar att vifta på benen är värre faktiskt.
Det sliter oerhört på senorna.

Föresten man kan ju sätta på transportskydden också och rida i dem.
Då så får man bensprattel.
Det kan ju inte vara förbjudet?
Blir de dessutom blöta, så blir de tunga också.

Kan inte annat än att tycka att det är FÖRDJÄVLIGT att man tränar hästar på detta sättet! Kom inte och jämför med hur människor tränar på gymmet!! Där väljer väl varje individ vad och hur man vill träna, det gör inte hästarna.

Kan inte annat än att tycka att det är FÖRDJÄVLIGT att man tränar hästar på detta sättet! Kom inte och jämför med hur människor tränar på gymmet!! Där väljer väl varje individ vad och hur man vill träna, det gör inte hästarna.

Jag tycker nog Inte_ungs jämförelse var ganska bra jag.

Tycker du dina hästar väljer vad (om) de vill träna varje dag? Jag använder själv boots av och till i träningen, jag tränar dressyrjobb i paddock, tränar tölt, galoppfattningar osv osv. Och inte 17 inbillar jag mig att min häst väljer det. Det är det ju jag som gör! Vi rider våra hästar och väljer både vilken träning, mat, hagvistelse och övrigt liv de får....

Jag skulle aldrig använda gummiband eller de där schackles, det är ju förbjudet i Sverige; men vill ändå tacka Viva för att jag fått lite mer kunskaper om de metoderna. Gummiband som princip låter lite som Inte_Ung sa: gymträning för häst. Huruvida det är lämpligt eller inte är en annan femma. Det skulle man behöva lite underlag på för att helt säkert kunna bilda sig en säker uppfattning. Nu känner ju jag inget behov av att få något så extremt bensprattel så det känns rätt inaktuellt att ens fundera över metoden.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 779
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka