Sv: Gummiband

Man får i Sverige inte binda ihop benen på hästar.
Så det blir därför förbjudet med gummiband.

Om denna häst inte hade en manlig ryttare så har de funnits flera, den jag tänker på hade en manlig mycket välkänd ryttare.

Jag har också hört att det lär vara förbjudet, och inte undra på det i så fall, om så är fallet, alltså. Skulle aldrig få för mig att spänna fast gummiband på min häst för att han skulle lyfta benen högre :eek:

*kl* har sett en video på nätet med en frieser som tränas med gummiband och det såg förfärligt ut! :eek:

Har även hört om att det finns tränare i Sverige som använder metoden trots att den är förbjuden, men vet inte om det stämmer. Det är lösa rykten.

/Malin

Blir väldigt nyfiken på hur en så...speciell (hittar inte ord) träningmetod går till och ser ut framför allt

/Jenny

Tyvärr används den här gummibands-metoden för att träna frieser i Holland. Den kallas "Shoewing" och är där ett vedertaget begrepp. Jag har fått några hemska bilder på hur det kan se ut: www.pixbox.se/alb172809
Man använder här förutom gummiband även dubbla tömmar som är kopplade till frambenen, så den sk "tränaren" kan dra upp frambenen så långt det bara går, för att få fram en mer spektakulär gång.... FRUKTANSVÄRT!!! Jag kommer inte att låta albumet vara kvar mer än några dagar - vill inte att någon ska få för sig att jag är för något så bedrövligt!!

Somliga ÄR ju fullständigt från vettet!!!! Hur kan man som hästtränare rättfärdiga detta inför sig själv???

HUR FAN är folk funtande???? Blir förbannad när jag ser sånt!!

Fy faan vad folk gör med sina hästar och kan ha mage att kalla det träning :eek: . Sitter gummbanden fast i gjorden under magen?

Men gud!:eek: Det ser ju hemskt ut. Hur F*n kan vissa använda sig av detta hjälpmedel??? stackars hästar. Dom drar ju upp benen på dom:eek: Helt sjukt

Det är hemskt med gummiband:(
En som stod i vårat stall innan satte fast gummiband i bakbenen på sin häst när dom longerade.

Jag har hört rykten om att en svensktränare under en kurs demostrerat på en av sina hästar att den inte behövde gummiband på frambenen för den lyfte så högt ändå...

Ja just det!:idea: Det har du ju rätt i, hade jag helt glömt bort. Men de vet jag ju vilka de är. Skall genast plocka fram de klippen och studera närmare ;)

Tack så mycket för de bilderna. Har aldrig riktigt förstått hur det funkar. Mycket intressant! (är självklart emot det)

Jag har tränat hästar med gummiband och shackles (som används på friesern i bildserien) Inga islandshästar utan Morgan hästar och American Saddlebreds på elitnivå där detta är vardagsmat...

Vill någon vet mer så är det bara att fråga.

Gummiband är harmlöst men shackles kan fördärva en häst om man inte vet vad man pysslar med.

I sverige är detta förbjudet. (jag bor i england)

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...r.4.7502f61001ea08a0c7fff39118.html.printable

Senast ändrad:

Det vore väldigt intressant om man skulle kunna få se lite bilder/film, och en beskrivning på hur du nvänder detta. Vore jätteintressant att se :)
Om du ej vill lägga ut det här, PMa gärna!

Slänger in lite fler frågeställningar till de som kan om det går bra.
Detta hjälpmedel, hur påverkar det formen? Ex, en hjälptygel götr ju att man lixom arbetar hästen framifrån, vilket jag anser är fel. Ryggverksamheten och rumpan, hur påverkas det? Hoppas du förstår lite!
A

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 777
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka