Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har också hört att det lär vara förbjudet, och inte undra på det i så fall, om så är fallet, alltså. Skulle aldrig få för mig att spänna fast gummiband på min häst för att han skulle lyfta benen högre
Tyvärr används den här gummibands-metoden för att träna frieser i Holland. Den kallas "Shoewing" och är där ett vedertaget begrepp. Jag har fått några hemska bilder på hur det kan se ut: www.pixbox.se/alb172809
Man använder här förutom gummiband även dubbla tömmar som är kopplade till frambenen, så den sk "tränaren" kan dra upp frambenen så långt det bara går, för att få fram en mer spektakulär gång.... FRUKTANSVÄRT!!! Jag kommer inte att låta albumet vara kvar mer än några dagar - vill inte att någon ska få för sig att jag är för något så bedrövligt!!
Det är hemskt med gummiband
En som stod i vårat stall innan satte fast gummiband i bakbenen på sin häst när dom longerade.
Jag har hört rykten om att en svensktränare under en kurs demostrerat på en av sina hästar att den inte behövde gummiband på frambenen för den lyfte så högt ändå...
Jag har tränat hästar med gummiband och shackles (som används på friesern i bildserien) Inga islandshästar utan Morgan hästar och American Saddlebreds på elitnivå där detta är vardagsmat...
Vill någon vet mer så är det bara att fråga.
Gummiband är harmlöst men shackles kan fördärva en häst om man inte vet vad man pysslar med.
Det vore väldigt intressant om man skulle kunna få se lite bilder/film, och en beskrivning på hur du nvänder detta. Vore jätteintressant att se
Om du ej vill lägga ut det här, PMa gärna!
Slänger in lite fler frågeställningar till de som kan om det går bra.
Detta hjälpmedel, hur påverkar det formen? Ex, en hjälptygel götr ju att man lixom arbetar hästen framifrån, vilket jag anser är fel. Ryggverksamheten och rumpan, hur påverkas det? Hoppas du förstår lite!
A
Hästnyheter I en ny internationell studie har forskare tittat närmare på hur utbredd användningen av hyperflexion är inom dressyrsporten, samt vilka...
Kropp & Själ (Klippt i ditt citat)
Håller med! Enkelt och konsekvent är ju nyckeln, inte den senaste trendigheten. :)
Vitamin A (och vitamin C om man...
Hästhantering Kämpar på med att försöka klicka in lyfta hovarna (antagligen väldigt amatörmässigt). Funkar halvbra, nu när han fått mer godis blir han...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.