Sv: Gummiband

Om det är "shackles" på bilden så undrar jag hur Gummibandsträning ser ut? Jag antar att det inte är detsamma som "stretchies" som omnämns i länken du bifogade.

LÄSKIGT ser det hursomhelst ut på bilderna och du får som sagt gärna förklara för oss oinvigda vad som är positivt med den träningen. Inte för att jag någonsin skulle komma på att prova på någon häst. Tränar du dina egna hästar på det viset också? Jag minns din förra tråd där du berättade om andra mindre trevliga metoder som används i övriga "gångartshäst-världen".

Den här tråden känns som gränsfall att den skall finnas kvar. Risken finns att någon läser detta och tycker att det trots allt verkar vara ett smidigt sätt att träna fram högre knälyft, och ju längre bort dessa mekaniska metoder håller sig från Islandshästarna desto gladare är jag. fast det är ju jag det.

Det påverkar ryggverksamheten negativt, hästen sänker ryggen för att kunna lyfta benen så högt.

Hästarna rids i en hög form. Aldrig bakom lod och aldrig ur form som islandshästar.

Inspänningstyglar används, mestadels drawreins.
Hästar som inte är resta nog longeras/körs med side/overcheck. (som vi ser på travhästar i sverige)

För att få med baken mer så används även pessoai bland vid longering.

Gothic1.jpg

Bild finns ovan till dig.

Det finns inget positivt med att träna hästar med dessa metoder annat än att vill man vinna WM så är det så gott som ett måste.

Saddlebreds och islandshästar lyfter fint på benen utan extra hjälpmedel. :)

Dock så tycker jag att det är mindre illa i verkligheten än vad det låter. Annars skulle jag inte kunnat jobba med det.
(Numera jobbar jag med dressyrhästar)

Mina egna islänningar/saddlebreds som jag haft/har tränats utan hjälpmedel.

o.k varför?

Hästen behöver inte dra i dem om denne inte vill.
De flesta tycker om att ta i och dra, gör de inte det så är det bortkastat att använda dem.

o.k varför?

Hästen behöver inte dra i dem om denne inte vill.
De flesta tycker om att ta i och dra, gör de inte det så är det bortkastat att använda dem.

Ringarna som sitter runt hästens bakkotor, vad är det och vad gör de?

Är det vanligt att svansen snittas i england? För jag antar att det är vad som hänt med den skumma svansen. Jag begriper mig inte alls på den typen av träning och hästkultur, och jag förstår på vad du skriver att du själv verkar ta avstånd till de extremaste bitarna.

Håller hästarna för den här sortens träning eller tar de slut i leder, nackar och ryggar efter ett par år? Och hur verkar de klara det psykiskt?

Psykiskt sett är dessa hästar underbara.
I stallarna står hingstar och ston omvartannat, alla är vakna och alerta men det är aldrig något bråk eller bankande, inte ens under fodring.

Alla är trevliga att hantera (utom min favorithingst men det beror på hans uppväxt)

Det dessa hästar är bra på är att ta det lugnt och vila tills det är dags att arbeta, saddlebreds och morganhästar har en otrolig arbetsmoral.

De tar i allt vad de kan under det korta dagliga träningspasset. (Normalt tränas de mellan 10 och 20 minuter)

Sen är de coola igen....

Nej, svansarna snittas inte i england, hästen på bilden är snittad i USA. I sydafrika där ägarna också har stall snittas hästarna med.

Hästen på bilden är Gothic så då är det lättmetallkedjor runt bakhovarna. De skramlar och rör sig och får hästen att lyfta bakbenet mer. De hjälper även till att hålla takten (de låter när hästen rör sig)

Vill man vikta en passtaktig häst så kan man ha tyngre kedjor.
De skadar inte hästen på något vis.

Två av mina läromästare på stället var 16 respektive 20 år, fullt friska och ridbara.
De har tävlat på högsta nivå, bland annat vunnit WM samt EM. Tränade enligt konstens alla regler.

Stallets pensionerade hästar lever på lödsrift året runt. Riktigt pensionärsliv.

Senast ändrad:

Kan aldrig en häst få vara just häst. Kan inte fatta att man kan försvara detta. Tycker inte att hästen på bilden ser psykiskt välmående ut. Fan allt verkar ju bara handla om sin egen vinning hela tiden, skulle aldrig under några omständigheter kunna göra så mot nåt djur:cry: Blir så jävla förbannad rent ut sagt:mad:

Läste i nån tidning om "gångartshästarna" och det var inte lite hemska sakar man utsatte dem för, geggamoja i ögonen så dem såg suddigt för att dem skulle se extra "vakna" ut, osvosv

oj shit va extremt att man ens kan göra såhär mot djur...helt otroligt att hästarna går med på det...stackars djur...

de kan ju inte få ut nåt av detta...vad mår de bra av att man rider dom såhär?

vi med islandhästar vill ju med ha höga benlyft men vårt mål är ju med bibehållen form och höjd rygg m.m...hästen ska ju inte behöva bryta ryggen av sej för att slå sej själv i huvudet med frambenen...fy fan.

Vilken hästkännare som kan se på en enda bild att hästen är psykiskt välmående. :idea:

Nog för att träningsmetoderna är udda men jag skulle hellre lämna min häst till dem än till de flesta hästmänniskor jag känner i sverige. Främst de flesta islandshästryttare som rider i en hemsk form som är lika om inte mer skadlig än detta...
Det finns dock en handfull duktiga ryttare med islandshästar men de är få.

Vad menar du med häst vara häst?

Har sällan sett en islandshäst i rätt form. Visa mig en bild. :idea:

Samma sak händer i ryggen men med det extra att man rider hästen i en överrest form i förhållande till halsansättningen.

Det påverkar ryggverksamheten negativt, hästen sänker ryggen för att kunna lyfta benen så högt.

Hästarna rids i en hög form. Aldrig bakom lod och aldrig ur form som islandshästar.

Inspänningstyglar används, mestadels drawreins.
Hästar som inte är resta nog longeras/körs med side/overcheck. (som vi ser på travhästar i sverige)

För att få med baken mer så används även pessoai bland vid longering.

Gothic1.jpg

Vad har hästen på bakfötterna? Är det kedjor eller?

Alla isis ryttare jag känner (+jag själv) rider sina hästar i rätt form.

Hur känns det att sitta på en häst med sådana rörelser? Skumpar det mycket?
Rids hästarna alltid i hög form?

Att sitta ner i trav är väl inte att rekomendera....
För att förbereda så travar man kort och samlat, nästan mot passage sen ökar man ur det och därmed börjar man rida lätt.

I tölten så är det ingen skillnad mot att sitta på en islänning med mkt gång. Det rör sig mycket men är inte skumpigt.

Ja, det är en och samma form hela tiden. Hög form.
De hästar som inte har lätt för att gå i hög form rids i andra klasser och tränas för det. Hunterklasser eller sk pleasure. (inte att förväxla med westerns pleasure)

3 årige Astaire här nedan är en typisk hunter pleasure häst.
astairechamp.jpg

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 777
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka