Sv: Gummiband

Jag tycker nog Inte_ungs jämförelse var ganska bra jag.

Tycker du dina hästar väljer vad (om) de vill träna varje dag? Jag använder själv boots av och till i träningen, jag tränar dressyrjobb i paddock, tränar tölt, galoppfattningar osv osv. Och inte 17 inbillar jag mig att min häst väljer det. Det är det ju jag som gör! Vi rider våra hästar och väljer både vilken träning, mat, hagvistelse och övrigt liv de får....

Jag skulle aldrig använda gummiband eller de där schackles, det är ju förbjudet i Sverige; men vill ändå tacka Viva för att jag fått lite mer kunskaper om de metoderna. Gummiband som princip låter lite som Inte_Ung sa: gymträning för häst. Huruvida det är lämpligt eller inte är en annan femma. Det skulle man behöva lite underlag på för att helt säkert kunna bilda sig en säker uppfattning. Nu känner ju jag inget behov av att få något så extremt bensprattel så det känns rätt inaktuellt att ens fundera över metoden.

Tur vi inte har samma uppfattningar om allt kan jag känna.. Hur jag tränar min häst är ju hur hästen rids, inte vill jag ta fram något som känns onaturligt.. :confused: vilket jag tycker det känns i detta fallet.

Tur vi inte har samma uppfattningar om allt kan jag känna.. Hur jag tränar min häst är ju hur hästen rids, inte vill jag ta fram något som känns onaturligt.. :confused: vilket jag tycker det känns i detta fallet.

Fast det är ju lite dubbelmoral - du tycker inte att tävling, vanlig träning på ridbana etc är "onaturligt", men det är det ju i högsta grad för din häst. Egentligen. Liksom mycket annat; transportering, klippning, täckning, stallvistelser osv osv.

Här är det nog den mänskliga tanken som inte förmår att hitta nya banor. Missförstå mig rätt; det behöver inte rättfärdiga alla träningsmetoder, men bara för att något inte är vedertaget behöver det inte vara käpprätt åt skogen för det.

Vi tycker ju bara så, för att vi följer vårt invanda tankemönster.

Tja, är ridning så naturligt då?
Eller järnskrot i munnen?
Eller viktboots på hästens fötter?

Var går gränsen för vilken påverkan vi kan tillåta oss att ha på hästen som vi rider?
För min del så anser jag att vi för mycket länge sedan har passerat gränsen för det onaturliga.
Men att vi aldrig får passera gränsen för det skadliga.

Boots är lika onaturligt det i så fall. Men du kanske inte använder det heller?
Ridning i sig är helt onaturligt för en häst. Allt är en fråga om definitioner och gränsdragningar.

Ja det har ju oändligt mycket med vår egen vana att göra.
Vi är inte vana vid att se detta och därför känns det onaturligt.
Men egentligen så är det främmande och skrämmande som det är.

Visst är det främmande och skrämmande som det är det som diskuteras här - men det finns ju andra områden och andra saker/ handlingar inom hästvärlden som vi kan ha svårt att ta till oss för att det känns otroligt främmande. (Se bara analysdiskussionerna ;) ).

Ville bara uttrycka att allt nytt liksom inte är av ondo, fastän vi inte direkt kan forma våra tankar runt nytänkandet eller se framtiden i det för egen del.

Usch vad allt kan bli missförstått.. helt plötsligt låter det som att ALLA tycker att det är okej med gummibanden. Det är DEM jag är emot. Tyckte bara att det lät för dumt att man jämförde gummibanden med att vi går på gymmet..

Jo men exakt vad är det som är fel med gummibanden då?
Vilken negativ effekt tror du att de har på hästen?
Vilken förslitning tror du att det medför?
Och vilka skador?

Rent konkret och objektivt då.
Inte från "det känns fel" perspektivet.

Rätt använda (alltså endast en KORT stund då,antar jag) så tycker jag inte det verkar vara så väldigt hemskt eller skadligt för hästen. Tycker att det finns en hel del som är värre för hästen!

helt plötsligt låter det som att ALLA tycker att det är okej med gummibanden. Det är DEM jag är emot.

Ok att du är emot dem. Men hur resonerar du om hjälptyglar; alltifrån gummisnoddar till graman och pessoasele?
Gummisnodden förekommer ju även här för att visa hästen vägen - men nu är det bettet man fäster i ...

Intressant tanke...

Gummisnodd från hästens mun till sadeln = ok.
Gummisnodd mellan frambenen = Avskyvärt och hemskt.

Fundera på det...

Ja _Viva_ jag kan vare sig säga bu eller bä om "era" hjälpmedel, och jag vill i dagsläget inte heller. Dock verkar det som det vi är "tränade" att acceptera tankemässigt inte är några problem - fastän det kanske borde vara det?

Samtidigt är det lätt att skrika åt nya erfarenheter, i stället för att försöka värdera dem objektivt.

Till alla:

Jag förstår inte varför man måste hålla på med sånthär. För det första är hästen inte bygd för att vi ska rida på dem, men det är ändå ok, tycker jag med, även om jag vissar dagar nästan mår illa bara att tänka på att jag ska sitta upp på min häst och genomgå ett "härligt arbetspass".

Men att sedan tvinga hästen att lyfta på benen så den nästan .. (hittar inget ord) det är så helt vansinnigt! Kan inte hästen lyfta så bra på fötterna, OK, hästen klarar inte det. Köp en annan, men låt inte erat fåfängeri om att hästen ska lyfta framfötterna upp till näsan gå ut över den stackars hästen som inte vet bättre än att lyssna på dig. Tänk er själva att ha gummiband som sitter fast i fötterna och sedan fast på huvudet, och så ska du gå runt med dem och lyfta på fötterna så du nästan stupar. Tänk vilken träningsvärk du får dagen efter. Och om du då ska göra det igen. Varför inte bara använda vanliga boots på hästen. Eller som man SKA göra för att hästen ska få bätte lyft. TRÄNA PÅ SAMLINGEN ISTÄLLET FÖR ATT TVINGA UPP HÄSTEN FÖTTER MED HJÄLP AV GUMMIBAND.

Till _Viva_: När du säger att hästarna inte bråkar eller något även om de står varannan hingst, varannat sto, menar du då att det är för att de tränas med gummiband ? Det är ju så patetiskt så jag börjar asgarva :D

Fast då kommer vi ju tillbaka till det att varför kan vi sätta tunga boots på hästen för att få den att lyfta mer på benen, men gummiband (som vi inte vet hur hårda eller mjuka de är) är fel?

Jag vet inte hur jag ställer mig till gummibanden, vet dock att det är inget jag tänker prova (får ju inte heller..)

Vi kan ju sitta och spekulera i detta till absurdum, eftersom VI ALDRIG KAN 100%IGT VETA hur hästen känner över att ha gummiband mellan framfötterna. Likalite som gummiband mellan bett och sadel, boots på fötterna etc. etc.

Inte till just dig Kiickan, mest.. ett knapplån.

Intressant tanke...

Gummisnodd från hästens mun till sadeln = ok.
Gummisnodd mellan frambenen = Avskyvärt och hemskt.

Fundera på det...

En gummisnodd från hästens mun till sadel = Hästen kan utöva sin flyktinstinkt.

Gummisnodd mellan frambenen = Hindrar hästen från att utöva sina naturliga instinkter.

En häst under ridning kan ju faktiskt bli rädd, även om många inte far iväg som torra skinn så är hästen ett flyktdjur som man hindrar att utöva sin instinkt med ihopbundna ben.

Även något att fundera på.

Till _Viva_: När du säger att hästarna inte bråkar eller något även om de står varannan hingst, varannat sto, menar du då att det är för att de tränas med gummiband ? Det är ju så patetiskt så jag börjar asgarva :D

Skratta på du och tänk till lite nästa gång så du inte gör dig dummare än vad du är. ;)

Gummisnodd mellan frambenen = Hindrar hästen från att utöva sina naturliga instinkter.

Också en tänkvärd tanke, delvis sant.
Dock är det inte en gummisnodd av slaget vi spänner in hästar med här i sverige.
Dena snodd brister vid för mkt belastning eller att hästen kliver på den.
En gummisnodd räcker inte länge innan den går av.

En inspänningsgummisnodd från mun till sadel har jag aldrick sett gå av.

Senast ändrad:

Sant, Jag tyckte själv att det lät rätt illa innan jag fick lära mig hur det går till.

Det är efter att ha använt och sett dem användas vissa av dessa metoder som jag inte förespråkar.
Mest för att jag kan tänka mig hur fel det kan bli om inte personen har nog kunskap.

Å andra sidan finns det träningshjälpmedel som man kan köpa på den lokala ridsportbutiken i sverige jag inte heller förespråkar...

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 779
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur