Sv: Gummiband

Men gud!
Om man kollar på de där filmerna, det är ju inte ens fint ju!
Det ser ju helt sjukt ut!

Blev rätt upprörd när jag läst tråden och tittat på nobynas hemsida men jag blev också nyfiken... så jag tittade runt lite och hittade några intressanta hemsidor med videos.

http://www.wkrn.com/node/44347#top
http://www.twhbea.com/gaitsVideo.htm

Det pågår ju en debatt i USA huruvida denna träning och dessa uppvisningar är djurplågeri eller inte. Och då har det gått långt.
Det finns tävlingar och uppvisningar med enbart naturligt tränade hästar utan gummiband , extra skor, kemikalier, kedjor mm.
Som om vi skulle ha skilda tävlingar för dopade och ickedopade.

Den rasen har inte samma tölt som islandshästar/saddlebreds.
Deras rörelsemönster tilltalar inte mig.

De flesta fall av abuse i gångartsvärlden berör ju TWH. Kanske för att de har ett så specipikt sätt att röra sig och man vill försärka det?

Sen visas islandshästar och saddlebreds i trav, en gångart som den rasen inte har. Våra hästar skulle inte trava rent om de hadde ont.

Första tecknet på att en islandshäst/saddlebred har ont är ofta att traven försvinner.

Dessa hästar travar inte = de har ingen trav att tappa.

De tränas mig veterligen heller inte med gummiband!

Blev rätt upprörd när jag läst tråden och tittat på nobynas hemsida men jag blev också nyfiken... så jag tittade runt lite och hittade några intressanta hemsidor med videos.

http://www.wkrn.com/node/44347#top
http://www.twhbea.com/gaitsVideo.htm

Herre min skapare vad fult!!! Och så onaturligt hästen jobbar! Den får ju använda huvud och hals för att balansera sig med och för att klara lyfta! Och dessutom är inte takten ren heller! Passaktigt. Usch! Sådant här borde förbjudas!

Fy, blir nästan gråtfärdig då jag ser filmerna. Hur kan man utsätta sin häst för något sådant? Avskyvärt. Kan inte vara naturligt att röra sig på det sättet. Ser ut som hästen kunde bryta benen vilken minut som helst. Huuu! Vilken tur att det är förbjudet i Sverige.

Att hästen nickar med huvudet har inte med träningsmetoden att göra, eller att den lyfter högt på hovarna.
Det har med dess gångarter att göra.

TWH gångarter heter Flat Walk och Running Walk.
Inte tölt, Slow gait eller rack.

Varsågoda och titta en gång till. En häst är "naturlig" och en är showtränad.
http://www.twhbea.com/gaitsvideo.htm

Senast ändrad:

Det är inte förbjudet i sverige att rida flat walk. ;)

Men vi har inga TWH hästar i sverige, våra islandshästar kan inte tränas att röra sig så, de har inte den gångarten!

Tycker att den som är "naturlig" såg mer nöjd ut än den andra.
och om jag var tvungen att välja att sitta och se på någon av dom, skulle jag föredra den första..

Tycker inte det är några fel på den "naturliga" hästen.
Däremot den gångartstränade tycker jag ser skum ut, så extrem i aktionen men så seg, precis som om den gick i kvicksand. Ser jobbigt ut, och inte så där lätt och energiskt som våra ullsockar.
Men samtidigt: de här hästarna har ett annat rörelsemönster än islandshästarna, det får vi inte glömma.
Vet många storhäst-ryttare som tycker att det ser helt sjukt ut när islandshästarna töltar! De tycker att det ser ut som om de är halta på alla fyra benen :p

Jag vet inte hur en TWH rör sig utan ryttare.

En saddlebred rör sig som vilken häst som helst.
De jag haft har travat med vanliga steg eller med vinkellyft beroende på vilket humör de vart på.

Förresten så rör sig de flesta saddlebreds i sverige rätt flackt, beroende på de sättet de tränas på. (Mer som en vanlig allround häst) Jag tränade mina saddlebreds som mina islandshästar.

Den vardagliga träningen har varit akademisk ridkonst för att få mer samling. Jag har sedan bara ridit fram höga lyft inför uppvisningar/tävlingar.

Min palomino travar så här olika beroende på vad jag ber om:

0227.jpg

citrinliten1.jpg

Precis som min favoritislandshäst Vinur visar olika slags trav.
(Ingen skillnad mellan de raserna skulle jag säga.)

91b5.jpg

Vin_Travliten.jpg

Superhammer visar upp sig i hagen:
Super3.jpg

Jag har läst hela tråden och faktiskt försökt hitta den sidan i det här jag står i. Men jag kan faktiskt inte det. Egentligen, vad är så plågsamt för hästen med gummiband? Det är ju som inte_ung skrev "som ett styrkepass". Och om det är så som det sägs att de går lätt av om något skulle hända så är det ju inte diret någon risk för skada. Och man red väl emd gummiband bara 10-20 minuter per pass? Vi "islandsryttare" då, vi kan ju rida med boots timmeslånga pass. Vissa även varje dag. Vi är inte ett dugg mycket bättre än någon annan...
Om man ska ha gummiband förbjudet tycke rjag att även boots av alla slag SPC tunga blyboots. Varför ha vikter på 300g på hästen?! Är inte det ungefär lika sjukt som gummiband i såfall? Det är på samma väg... Alla hjälptyglar öht borde förbjudas.

Jag vill dock inte förespråka gummiband och skulle själv aldrig falla mig in tt använda det. Man begär lite för mycket av hästen TYCKER JAG när man begär att hästen nästan ska slå sig u hakan med frambenen.

Ska man diskutera sjuka metoder inom ridningen så är det inte bara vi som rider med gångarter som använder (vad ska man säga....) hjälper. Jag tycker att det är skadligt för hästen att rida hopplektion en gång i veckan och sen hoppa tävling på helgerna. DET är skadligt. Allt för många som jag känner gör det. Och då kna hästen redan hoppa bra! Jag får ingen rätsida i det heller :p

Nu blev det här svamligt men jag hoppas ni förstår lite hur jag menar.

Att hästen nickar med huvudet har inte med träningsmetoden att göra, eller att den lyfter högt på hovarna.
Det har med dess gångarter att göra.

TWH gångarter heter Flat Walk och Running Walk.
Inte tölt, Slow gait eller rack.

Varsågoda och titta en gång till. En häst är "naturlig" och en är showtränad.
http://www.twhbea.com/gaitsvideo.htm

Visst, hästar använder alltid halsen och huvudet mer eller mindre för att balansera med men du måste erkänna att häst nr 2 visar mycket mer våldsamma nickedockstendenser och det hänge ihop med lyften! Syns även i galoppen! Underligt den inte fåre whiplashskador av den ridningen! :angel: Och den naturligt tränade är inte ren i takten utan passaktig och ganska markbunden men ändå nickar den så mycket med huvudet. Som om den inte hade gångarten lika naturlig som en islandshäst tex.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har läst hela tråden och faktiskt försökt hitta den sidan i det här jag står i. Men jag kan faktiskt inte det. Egentligen, vad är så plågsamt för hästen med gummiband? Det är ju som inte_ung skrev "som ett styrkepass". Och om det är så som det sägs att de går lätt av om något skulle hända så är det ju inte diret någon risk för skada. Och man red väl emd gummiband bara 10-20 minuter per pass? Vi "islandsryttare" då, vi kan ju rida med boots timmeslånga pass. Vissa även varje dag. Vi är inte ett dugg mycket bättre än någon annan...
Om man ska ha gummiband förbjudet tycke rjag att även boots av alla slag SPC tunga blyboots. Varför ha vikter på 300g på hästen?! Är inte det ungefär lika sjukt som gummiband i såfall? Det är på samma väg... Alla hjälptyglar öht borde förbjudas.

Jag vill dock inte förespråka gummiband och skulle själv aldrig falla mig in tt använda det. Man begär lite för mycket av hästen TYCKER JAG när man begär att hästen nästan ska slå sig u hakan med frambenen.

Ska man diskutera sjuka metoder inom ridningen så är det inte bara vi som rider med gångarter som använder (vad ska man säga....) hjälper. Jag tycker att det är skadligt för hästen att rida hopplektion en gång i veckan och sen hoppa tävling på helgerna. DET är skadligt. Allt för många som jag känner gör det. Och då kna hästen redan hoppa bra! Jag får ingen rätsida i det heller :p

Nu blev det här svamligt men jag hoppas ni förstår lite hur jag menar.

Jag tillhör sorten som inte använder hjälptyglar, inte använder boots mer än i så fall skyddsboots för att hindra tramp, inte använder halsförlängare osv. Och jag tycker alla sådan här hjälpmedel är fusk såvida man inte gör det i medicinskt syfte eller under mycket kort tid och väldigt marginellt, dvs små förändringar typ olika tjocka skor, max 1 cm koratare eller längre tå, för att underlätta för hästen att utan motstånd hitta form, takt och bärighet. Men målet är en normalskodd häst utan vikter och annat fusk och jag tycker att vikter skulle förbjudas på tävlingar och avelsvisningar. Risken med hjälptyglar är att man går för fort fram och tror hästen är mogen därför att man fuskat sig fram. Det ökar skaderisken. Helst skall en häst vara så naturiligt och rätt avlad för sin arbetsuppgift så det inte ehövs manipulation o hjälpmedel/tvångsmedel. Kan man inte komma fram den vanliga vägen kräver man för mycket av det hästmaterial man har och till vissa övningar finns det inga lämpliga hästar för övningarna är olämpliga!

Men just nu har vi en valack som rids med graman, men på lös tygel. Hästen är ohalt i grundgångarterna både under ryttare och i hagen, men fantastiska steg, men han vill gärna kasta upp huvudet i tölten varvid en nerv kommer i kläm så han "haltar" på höger ben. Nu lär vi honom tölta med graman och då haltar han inte och töltar i rätt form både fram och bak! Första gången jag har en nyligen inriden islänning som töltar med huvudet i lodplanet! Men det är inget jag vill fortsätta med utan detta är efter veterinärs och chiropraktors inrådan. Han behöver träna upp sig och hitta ett läge där det inte gör ont. Obs! Det är sakta och samlad tölt gränsande till skrittölt. Till saken hör att han är mycket högrest och går gärna med huvudet högt rest och spänt. Han är förstfödd och blev klämd i nacke/manke vid födseln och har nu dessutom fått en spark. Och obs! Han töltar på lös tygel i graman!

Tidigare har jag använt graman på ett sto vid behov då hon var så fruktansvärt stark och inte alltid lyssnade helt bra. Då red jag alltså med vanliga tygeln och tog bara gramanen till till hjälp när jag behövde, tex ibland för att svänga och stanna. Gramanen var då kopplad högt upp på sidorna i sadeln och inte mellan frambenen.

Vad gäller hoopning så vet jag flera hopphästar som blivit förstörda i benen av det flitiga hoppandet och det är absolut ingen human sport, vilket jag känner en fd elitryttare, numera pensionär, som jobbar med försäkringar, som erkänner rakt av. Hopphästar har genomsnittligt kortare livslängd...

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag har förstått så är TWH en häst som är extremt lateral naturligt. Kanske mer än islandshästen.

Rasens förmåga att vara diagonal och trava är ju väldigt liten.
Så dess laterala gångarter är starkare än islandshästen skulle jag vilja påstå.

När vi islandsryttare pratar om att töltsätta våra hästar så är det nog mer så att TWH människor pratar om att "travsätta" :idea:

Det ser väldigt ansträngt ut, särskilt showhästen.

(Jag var så nyfiken att jag tagit mig till en dator med bredbandsuppkoppling.)

Jag håller med dig till fullo ang hjälptyglar och liknande. Jag tycker också det är fusk att använda det vid tävling. Dock använder jag själv boots på tävling just för att... få min häst att lyfta mer på benen. Hon blir mer taktsäker också. Fast jag har ifrågasatt min tränare lite om boots eftersom DET ÄR FUSK. Men, så länge det är tillåtet så är det väl bara att köra på :p

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 783
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka