Guldtänder??

Sv: Guldtänder??

så exakt vad klassar du som kamphund? vad gör dom för att bli en kamphund?

Att dom är avlade till det från början exakt som Pitbullen är som ett ex.

Rottweiler är ju en av världens äldsta hundraser o användts som boskapsfösare. inte kamphund som du verkar tro.

Rottweilern räknas till de äldsta raserna och härstammar från molosserhundarna. Dess ursprung går tillbaka till romartiden då de användes som vakt- och boskapshundar. Hundarna följde de romerska legionärerna över Alperna som människans beskyddare. I trakten av staden Rottweil sammanträffade de med inhemska hundar, och en blandning skedde. Deras huvuduppgift blev nu att driva och vakta kreaturshjordar, och som vakt åt sin ägare och hans egendom. Under medeltiden var Rottweilern känd som jakthund av vildsvin.

Rottweilern fick sitt namn "Rottweiler Metzgerhund" (Metzger=slaktare) efter den gamla riksstaden Rottweil. Slaktarna födde upp hundarna efter prestations och bruksändamål. När man i början av 1900-talet sökte lämpliga polishundar, prövades även Rottweilern. Det visade sig mycket snabbt att Rottweilern var väl lämpad för polisarbete. År 1910 godkändes den officiellt som brukshund. Den första stamboksförda Rottweilern i Sverige var Syda vom Karlstor som importerades av av brandkaptenen Karl Gyllenhammar, kennel Gyllis. 1915 kom Prinz v.d. Steinleich och den första kullen Rottweilervalpar föddes detta år.

nej,jag tror inte att dom är nån kamphund..och jag vet att det är en brukshund.

MEN tycker att det är lite väääl många rottisar som attackerar oxå faktist..

Nej de fråga ju vad jag tyckte jag har inget problem med att dom tar bort pitbull o.s.v. kan nog nämna så många raser till som jag tycker ska bort ex Nakenhundar o.s.v. men det är ju min personliga åsikt. vet väl mycket väl att problemet ligger i nötterna bakom kopplet i mångt o mycket men varför ha en hund som sällskapshund med så mycket kamp i sig? inte ens jag som sysslar med en gren som kräver kamp vill ha så mycket som det finns i många av kamphundarna som går på stan idag.

Nej de fråga ju vad jag tyckte jag har inget problem med att dom tar bort pitbull o.s.v. kan nog nämna så många raser till som jag tycker ska bort ex Nakenhundar o.s.v. men det är ju min personliga åsikt. vet väl mycket väl att problemet ligger i nötterna bakom kopplet i mångt o mycket men varför ha en hund som sällskapshund med så mycket kamp i sig? inte ens jag som sysslar med en gren som kräver kamp vill ha så mycket som det finns i många av kamphundarna som går på stan idag.

men varför då utrota hundarna,om du endåså VET att mycket ligger i den som håller i kopplet?

är det inte bättre att det skapas regler för att äga en sån,att man ska ha nått visst intyg att man kanske gått nån spec kurs m.m.,och att uppfödare får ta sig i kragen,och inte bara sälja till vem som helst?

men varför då utrota hundarna,om du endåså VET att mycket ligger i den som håller i kopplet?

är det inte bättre att det skapas regler för att äga en sån,att man ska ha nått visst intyg att man kanske gått nån spec kurs m.m.,och att uppfödare får ta sig i kragen,och inte bara sälja till vem som helst?

Det tror du själv skulle funka på ex Pitbull? det tror inte jag iaf.
Men du svara inte på varför man ska en sällskapshund med en sån otrolig kamplust som dom har, i mina ögon är det ju totaltvärdelöst o ha det.

min moster har två tikar,amstaffar,ena 7 år och andra 3 år,jag har en korsning pitbull/och lite boxer.

jag har ALDRIG hafft några poblem med nån utav hundarna,INGEN av dom har nån kamplust,för att vi har aldrig lockat fram den..
dom aktiveras mycket,får vara med överallt,mostern min bor vid en sjö,har egen stor båt,och hundarna är gämt med på den.
jag har med min till stallet,hem till kompisar,m.m,och det har heller aldrig varit nått problem.

dom har en bra nos,och älskar att söka,brukar låta dom söka efter sambon plus andra vänner i skogen,det är det bästa dom vet.

det är hundar som ÄLSKAR att arbeta,och dra en pulka med barn i på vintern är det roligaste som finns! att vara med och fiska på sommaren en varm sommardag,ligga på en filt och gassa i solen tills matte/husse får napp,och gå ner och doppa sig när det är för varmt..

en hund som orkar hålla igång,och vara med på evangemang i flera timmar,oavsett vädret. Men som gärna tar lång sovmorgon.
dra en rejs på tomten är kanon!

leka med andra hundar är lattjo,speciellt om man är snabbare själv,så att dom får jaga en,och att sitta i sandlådan med barnen är ju jätekul,man får ju vara med och gräva,vara med husse på jobbet är oxå skoj,då får man åka bil.

som sagt så är det en himla trevlig och social hund,iallafall för mig! den passar mig och mina behov,kan inte svara för alla andra,men vi är då helnöjda!

Hur vet du att det inte finns nån kamplust?
Jag har ju en Schäfer men jag kan ju inte säga att han inte har nån Skärpa och försvar för jag har inte börjat träna på dom sakerna då han är för ung. Men bara för han inte visat den sidan så kanske det finns mycket av det för det. Stamtavlan pekar ju på att det finns så det räcker till iaf.

Jag håller med dig, en pitbull är en hund med mycket kamp i och det är vågat att riskera att något händer. Men det är fel att förbjuda! I Norge tillexempel där Amstaff och PitBull är förbjudna, lever många av hundarna bortgömda i skjul för att ingen skall hitta dem! Hundarna blir aldrig rastade för att de får inte bli upptäckta! Det tycker jag är VÄLDIGT fel!

Det är bättre att gå på blandrasaveln med PitBull i sig, för att det är merparten dessa hundar som går till attack mot både människor och hundar! Vet inte många historier där det varit en renrasig pit som har varit boven.

Förresten PIRU, har inte din bror en Amstaff?

MVH /Thea

Senast ändrad av en moderator:

jag har aldrig sett den,och inte min moster heller...
kanske den finns där,men man undviker att plocka fram den..

likaså undviker man slagsmål så mycket som bara går,eftersom att om det skulle hända nåt riktigt illa,så kanske det är kört hela livet sen..än så länge så har han "bara" blivit attakerad riktigt en gång,av en jack russel... den där lilla hunden flög på min,och högg min i ansikten,så det hängde en liten flik från läppen... då var det ungefär "nej,men oj,tusse då,så däär kan du ju inte göra.." jag hade blivit fly förbannad om min ens försökt att hugga/attakera nån annan/annat!
sen brukar mammas pudel hänga i läppen på min hund,och tugga när han tycker att min är ivägen..

har en dryg hund här som brukar få gå lös,brukar springa fram till min vovve och försöka jucka,och i bland vill han bara "mucka" gräl..
min vovve har (än så länge) inte gjort nått,mer än att ha blivit rädd,och irriterad en gång,men jag blir så fly förbannad på ägaren till andra hunden,tycker att dem ska hålla bättre koll på sin hund,för som sagt så vill jag inte att min hamnar i minsta lilla bråk!

än så länge så har han funkat med alla hundar,busade med en golden i lördags,och träffade en cocker valp igår.. i sommras så träfffade han på en chihuahua flera gånger i veckan,och tänk att den "vavvan" lever än i dag! :smirk:

jag vet vad jag har i kopplet,vad mer kan du begära?

Senast ändrad:

Jag vet inte om det i sig är ett rimligt argument mot ett förbud.
Anledningen till att vi inte har ett förbud är att det är omöjligt att objektivt avgöra vad som är en kamphund/kamphundskorsning.
Situationen i Norge är iofs olycklig men innebär att dessa hundar hålls undan från riskabla situationer.
PL

Förresten PIRU, har inte din bror en Amstaff?
MVH /Thea

Jo det stämmer gott det.
Det började med att han ville ha hund o bad mig hjälpa han leta upp en bra brukshund. Och jag började leta hitta flera kanon hundar av både Rottweiler och Schäfer. Sen ringer han o säger det behövs inte jag har köpt Amstaff istället. Jag vart missnöjd med hans val givetvis. Sen fick han problem o bad mig om hjälp med dessa alla är mer eller mindre relaterade till hundens kamplust. Bland annat sa jag att han inte skulle släppa ihop den med andra valpar i hans ålder för kommer han dänga några av dom så kommer det eskalera, o det gjorde det kan jag lova. En sån liten hund som blev så tokig när han fick "leka" har inte jag sett iaf. Sen sluta han med det fick mer eller mindre bara träffas o vara lös med Piru för han var så dominant och där fick han ingen vinst i att slåss. Så därför kan inte jag förstå hur man kan vilja ha en sällskapshund med sån otrolig kamplust.

Senast ändrad:

Då har väl din bror haft otur med sin?
Men du verkar ju inte lyssna på vad sörflickan lisa har att säga om sin pitbull-blandras och sin mosters amstaffar?

Alla hundar av "kamphundsraser" plockar inte fram dessa egenskaper så mycket som du verkar tycka och tro. Det finns många som kan ha sina Amstaffar, Pitbullar, Bullterriers och Staffar ihop med andra hundar!
Kollade senast idag på en tjejs hemsida som har sina två Bullterrier tillsammans med andra hundar och dom springer runt och leker som aldrig förr! Självklart finns de många av dessa hundar som inte går ihop och tänder på minsta lilla! Men det finns det även Rottweilers som gör!

Hans hund är hur trevlig som helst i dag men finns fortfarande många spår av dåliga anlag i den som man aldrig får bort.Men så mycket tid man fått lagt ner på onödiga saker i den hunden som bara går som sällskap ska ju inte behövas.

men inga av er som har Pitbull,Amstaff o.s.v. kan ju svara på varför man ska ha så mycket kamplust i en sällskapshund. Sen o säga att det inte finns nån kamplust alls då tror jag inte hon vet vad kamplust är över huvudtaget. För det finns i alla hundar mer eller mindre.

I samband med att en elev ville ha sin amstaff som elevhund på skolan där min fru jobbar gjorde hundskolan en test på hunden, jag såg videon o läste bedömningen, knappast upplyftande!
Nyligen fick en elev avliva sin amstaff efter ett antal incidenter,vid den sista blev ägaren anfallen.
PL

I samband med att en elev ville ha sin amstaff som elevhund på skolan där min fru jobbar gjorde hundskolan en test på hunden, jag såg videon o läste bedömningen, knappast upplyftande!
Nyligen fick en elev avliva sin amstaff efter ett antal incidenter,vid den sista blev ägaren anfallen.
PL

Ja det kan jag mycket väl tänka mig. Min brors är inte o leka med den heller. Vi har jobbat väldigt hårt då bror började märka hur rejäl urspårningen var. Men vi fick den på spår igen o lyckades vända den så den funkar med familjen o allt sånt nu men man släpper inte på bromsen för han skenar iväg fort.

Min Amstaff fick som valp leka med massa andra valpar i sin egen ålder å han har aldrig gjort illa en annan hund. Idag är han 10½ månad å kan leka med vilken hund som helst å har aldrig visat en enda aggressiv tendens, tvärtom, han delar sin mat med vemsomhelst å ger upp sina leksaker om en annan hund vill ha den.

Min Amstaff fick som valp leka med massa andra valpar i sin egen ålder å han har aldrig gjort illa en annan hund. Idag är han 10½ månad å kan leka med vilken hund som helst å har aldrig visat en enda aggressiv tendens, tvärtom, han delar sin mat med vemsomhelst å ger upp sina leksaker om en annan hund vill ha den.

så dutti han är då :rofl: nästan så man vill säga att han är mänsklig som delar med sig av allt.

Liknande trådar

Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 055
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka