Grus som underlag i paddock?

F

Fitness

Har inga erfarenheter alls av grus som underlag i paddock, är det vanligt??
Hur fungerar det?
Vilka för/nackdelar har det? Jmf med t ex sand eller gräs??
(Det är inte särskilt djupt men heller inte hårt.)

Sv: Grus som underlag i paddock?

Ingen som har erfarenhet av gruspaddock?

Vill gärna veta om de kan va dåligt för hästens ben??

grus har jag aldrig sett någonstans, du menar inte paddex??

Grus (i liten dimension) blandat med stenmjöl eller sand eller så, är väl ganska vanligt underlag i paddockar har jag sett?

Inte alla som har råd att anlägga med tex paddex om det handlar om en bana som man bara använder ibland. :)

Men Paddex är nog väldigt bra tror jag,
men kanske för mjukt för att kunna använda som bra töltunderlag för mig som har islänningar.

Jag vill ha ganska hårt men med liiite svikt,inte helt stumt såklart.

Mina töltar absolut inte på för mjukt underlag då blir det grisepass för hela slanten.

Det vore så mycket enklare om de bara hade tre gångarter ibland så de inte kan få 78 miljoner olika taktfel... :D

Grus?

Vet inte vad ni tänker på när ni säger grus men jag tänker på stenar, småsten:

kross_grus_290x.jpg

Det kan man ju inte rida pÅ!

Grus är väl som nån sa, ganska vanligt. Sand är lite för fint och släpper inte igenom vatten så bra, och stenkross, eller singel som visas på en bild är nåt helt annat.

Har själv stenmjöl/ stenkross i storleken 0-18, men skall blanda i grus för att få ett bättre genomsläpp och skönare ridning. Stenkrosset kan bli stumt när det är torrt och oharvat.

ja det där är vad jag tänker på när man hör grus. :crazy: typ sånt som man har på vägar och gårdsplanen.

paddex är btw inte dyrt, det är transporten som kostar..

tror de är sån till vänster vi har tror jag, iallafall något likande!
visste inte att de va så vanligt.
Men då borde de ju va bra!
de känns så stumt bara jämfört med sand tycker jag!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 428
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar