Visst har jag bränt mig och blivit kallad konstiga saker ibland. Men inte "tillåtet" ?. Jag har inte blivit bortmodererad, bannad eller varnad en enda gång för att ha uttryckt mina åsikter om socialförsäkrings- och arbetsmarknadspolitiken, trots att det varit häftiga debatter och att jag står för andra värderingar än många andra här.
Nej, du har alldeles rätt.
Tillåtet i bemärkelsen inte bannad, bortmodererad, varnad, är ju mycket.
Men jag ser ju att de mer "obekväma" användarna, som inte omedelbart tycker synd om, blir ganska hårt åtgångna.
På det sättet, om man inte som du, och i viss mån jag, och i stor mån en del andra användare, låter det hela rinna av sig så blir det en självmoderering.
Men bakgrunden till det jag skriver är egentligen att jag i fredags var på en föreläsning som jag tyckte var bra. Föreläsaren är psykiater och legitimerad psykoterapeut och ämnet för dagen var sjukskrivningar.
Man tangerade den svenska "idébilden" om att man har rätt till saker och ting, det är OK att inte arbeta (av många olika skäl) och det är alltid någon annan som bär ansvaret.
I Sverige blir man nästan "uppmuntrad" att fortsätta att sitta i en offer-situation där man tappat bort sin egen förmåga att ändra. Man blir så förstärkt i sin egen åsikt att det är någon annans fel, att man inte längre klarar se att man faktiskt har möjligheter att förändra själv.
Och det stämmer väldigt väl med många trådar jag läser här - så som jag läser dem.
För det är ju också så att var och en läser en tråd på olika sätt (enstaka undantag finns där tolkningsutrymme faktiskt saknas) och utifrån olika imaginär utgångspunkt och tolkning av en historia gör sin bedömning av vad som verkar vara rätt och fel.
Buke är ju inte en isolerad företeelse: media förstärker bilden av individen som offer för omständigheterna på ett effektivt sätt - och även sådant som delas på fb, men där kan ju vissa saker sorteras fram eller bort beroende på vem/vilka man har på vän-listan och därmed är ju sannolikheten mindre att sådana som jag får flödet översvämmat av "tyckasyndomoffrettrådar".
Som i mina ögon är kontraproduktivt många gånger, och bara cementerar offer-rollen i stället för att försöka hjälpa en individ att se möjligheter till förändring.
Just nu tänker jag på en tråd där TS skrev om en ohållbar arbetssituation. TS själv kom med lösningen: byta jobb.
Röster höjdes för att TS inte borde behöva byta jobb (inte ekonomiskt helt positivt på kort sikt med karens från arbetslöshetsersättning) utan att det på något för mig obegripligt sätt skulle vara bättre att vänta på att bli sjukskriven för stress-symtom.
Märkliga, kontraproduktiva råd som på lite längre sikt är till nackdel för individen.
Men väldigt många kommenterade i den riktningen.