Grupper på Facebook vs Diskussionsforum.

Även Flashback har en sökfunktion, som är helt överlägsen alla sökmöjligheter i Facebook.
Forum är överlägsna Facebook, om man vill hitta något, eller helt enkelt återanvända information.

Att återanvända information, t.ex. genom att skriva ner något i en bok, eller på en sökbar webbsida t.ex., och att ha en innehållsförteckning/struktur, är det som vi byggt människans kollektiva kunskapssamling med.
På Facebook är information en färskvara, som försvinner i tidslinjens djup på nolltid i välbesökta grupper, och icke välbesökta grupper dör snabbt.

Det Facebook är riktigt, riktigt bra på, är att låta folk visa upp bilder på gulliga djur för att få likes, att få snabb ogenomtänkt spridning av "alternativa fakta", och att bygga bubblor runt folks fördomar och stötta ingrodda åsikter men inte vidga vyerna.

Facebook är en anslagstavla, jättebra när man vill få ett meddelande till gänget. Det är olämpligt för diskussioner och meningslös debatt.
Håller med helt klart!

Det finns ju andra olika forum för diskussioner, buke är ett, ifokus ett annat.
Jag skulle själv aldrig vara med i en liknande grupp på FB.
Ja, folk säger hela tiden att det finns så många olika diskussionsforum att det är meningslöst att tstarta ett eget, men var finns de? Min upplevelse är att de mer och mer har fått ge vika på grund av Facebook som har tagit över mer och mer. .

Ja, folk säger hela tiden att det finns så många olika diskussionsforum att det är meningslöst att tstarta ett eget, men var finns de? Min upplevelse är att de mer och mer har fått ge vika på grund av Facebook som har tagit över mer och mer. .
Du är ju på ett diskussionsforum nu med många olika under forum och mängder av olika diskussioner. Vill man ha något mindre får man söka på det som intresserar en, det finns specifika forum för allt mellan himmel och jord. Under perioder med mer tid så hängde jag på jaktforum, trädgårdsforum, barnforum och lite annat. Som det är just nu så passar bukefalos mig utmärkt, det finns lite av varje men det är bara hästdelarna som riktigt "nördar in sig" på detaljer, de andra forumen är mer allmänna. Jag får barndiskussioner, trädgård, heminredning osv på ett och samma ställe.

Jag tycker att bra modererade grupper på facebook kan vara jättebra. Men det krävs rätt hård moderering, tydliga regler och ett tydligt syfte med gruppen om det ska bli bra tycker jag.
Vissa av facebooks funktioner är ju riktigt smidiga. Funktionen med evenemang gör det lätt att se om något händer i gruppen, och man ju diskutera ett evenemang i en egen liten "grupp". Fotoalbumen är kanon för grupper med recept/matlagning. Då kan man sitta och bläddra som i en kokbok och få både ursprungsreceptet och andras varianter i kommentarerna. Där är detta med likes en fördel också, man ser om någons variant av ett recept är extra populärt.
Fördelen som många redan nämnt med diskussionsforum är ju att de är mer sökbara, och utformade för att bjuda in till längre diskussioner. Jag gillar dessutom att folk här på buke är duktiga på att be om källor på påståenden, och att det är många väl underbyggda åsikter. På facebook är det mycket mer tycke och tänkande än fakta.

Det har med filterbubblor att göra - alltså när internet ger dig enbart sådant som bekräftar din världsbild och du slipper kritiska frågor. ;)
??
"Min" världsbild är nog inte konstigare än någon annans så "jag" behöver ingen som "bekräftar " den.
Filter har vi alla. Tur är väl det. Så kan "man" ta in det som är relevant för en själv och strunta i resten om en så vill. ;)

Senast ändrad:
Det brukar kallas filterbubblor när algoritmerna på sociala medier föder dig med ny information om sådant du brukar klicka på. Alltså det som bekräftar din världsbild. På samma sätt funkar grupperna - går du med i en healinggrupp så får du bara förstärkt hur bra healing fungerar, eftersom de som föredrar vetenskapligt baserad behandling inte är med i gruppen alls. Du uttrycker det ju själv så här: I grupper på fb kan man diskutera saker man inte törs diskutera på buke, t.ex. = Mycket bra :up:

Ser din editering nu: jag har inte sagt att den är konstig. Alla har en världsbild, det har jag också. Och jag är också i en filterbubbla när jag är på facebook, t ex. Där läser jag mest sådant som bekräftar min världsbild - men bara där. Jag tar in andra världsbilder också, på andra håll.

Senast ändrad:
Fast det är just det filterbubblan gör. Man missar massor av extremt relevant information i ämnet, därför att bubblan sorterar bort det man inte vill läsa. Därför är den ganska farlig. Särskilt om man inte är mycket medveten om den.
Precis. Är man bara medveten om den kan man vara trygg i sin filterbubbla. Jag har det väldigt bekvämt med min på facebook, där har jag verkligen bestämt mig för att jag inte står ut med åsikter som är helt motsatta mina i vissa grundläggande värderingsfrågor. Så jag använder fb för att bygga på mina argument kring de åsikter och värderingar jag har.

(Det innebär inte att jag aldrig ser andra åsikter än de som liknar mina på fb. Jag har en hel del vänner som jag inte är enig med i åsiktsfrågor. Men vi delar de grundläggande värderingarna - och det är viktigt för mig.)

Precis. Är man bara medveten om den kan man vara trygg i sin filterbubbla. Jag har det väldigt bekvämt med min på facebook, där har jag verkligen bestämt mig för att jag inte står ut med åsikter som är helt motsatta mina i vissa grundläggande värderingsfrågor. Så jag använder fb för att bygga på mina argument kring de åsikter och värderingar jag har.

(Det innebär inte att jag aldrig ser andra åsikter än de som liknar mina på fb. Jag har en hel del vänner som jag inte är enig med i åsiktsfrågor. Men vi delar de grundläggande värderingarna - och det är viktigt för mig.)

Jag har provat ibland att gå in i andras filterbubblor och först observera ett tag, sedan delta i debatten. Det har aldrig varit uppskattat och ju mer rationella och logiska argument man framför, desto ilsknare blir tonen för att till slut stänga ute mig från bubblan, för att slippa få mothugg och behöva argumentera för sin sak.

Det är intressant. Det gör också att man lättare kan förstå att någon som bor länge i bubblan verkligen kan vara övertygad om att vissa helt osannolika saker kan vara sant.

Jag har provat ibland att gå in i andras filterbubblor och först observera ett tag, sedan delta i debatten. Det har aldrig varit uppskattat och ju mer rationella och logiska argument man framför, desto ilsknare blir tonen för att till slut stänga ute mig från bubblan, för att slippa få mothugg och behöva argumentera för sin sak.

Det är intressant. Det gör också att man lättare kan förstå att någon som bor länge i bubblan verkligen kan vara övertygad om att vissa helt osannolika saker kan vara sant.
Ja, så funkar nog riktigt slutna bubblor. Oliktänkare kastas ut. Men fullt så slutet måste det inte vara.

Ja, så funkar nog riktigt slutna bubblor. Oliktänkare kastas ut. Men fullt så slutet måste det inte vara.

Nej, det är extrembubblorna. De bubblor vi sitter i lite till mans är lite mindre hårt definierade, svårare att uppfatta ibland och därmed tycker jag lite farligare.

Andra konsekvenser är mer "skrattretande" eller illamåendegörande. Som att man får annonser för potensmedel i trådar om sexuella övergrepp.

Vad törs man inte diskutera på Buke? Jag tycker att det är extremt högt i tak här.

Vissa saker är det inte "tillåtet" att uttrycka.

Buke är ett forum där människor som fastnat i inaktivitet och offer-roll får oerhört mycket klappar på ryggen och där det är mycket tydligt att rättighets-Sverige inte får ifrågasättas (om FK ger avslag så är det FK det är fel på, om man blir stressad på jobbet så är det jobbet det är fel på (kan mycket väl vara sant men det är inte konstruktivt eller hjälpsamt att de flesta bara håller med), och så vidare).

Att i olika trådar föreslå att ansvaret för eventuell förändring som regel vilar på individen, är sådant som är "brännande" att göra.
Det haglar många gånger kritik mot den som kommer med sådana förslag, med hänvisning till att den berörde inte orkar, inte kan och så en massa beröm över hur duktig personen är.

Vissa saker är det inte "tillåtet" att uttrycka.

Buke är ett forum där människor som fastnat i inaktivitet och offer-roll får oerhört mycket klappar på ryggen och där det är mycket tydligt att rättighets-Sverige inte får ifrågasättas (om FK ger avslag så är det FK det är fel på, om man blir stressad på jobbet så är det jobbet det är fel på (kan mycket väl vara sant men det är inte konstruktivt eller hjälpsamt att de flesta bara håller med), och så vidare).

Att i olika trådar föreslå att ansvaret för eventuell förändring som regel vilar på individen, är sådant som är "brännande" att göra.
Det haglar många gånger kritik mot den som kommer med sådana förslag, med hänvisning till att den berörde inte orkar, inte kan och så en massa beröm över hur duktig personen är.

Visst har jag bränt mig och blivit kallad konstiga saker ibland. Men inte "tillåtet" ?. Jag har inte blivit bortmodererad, bannad eller varnad en enda gång för att ha uttryckt mina åsikter om socialförsäkrings- och arbetsmarknadspolitiken, trots att det varit häftiga debatter och att jag står för andra värderingar än många andra här.

Jag tycker grupper på Facebook är väldigt bra. Jag är med i flertalet (de flesta handlar om hästar/modellhästar) och det visas mycket bilder mm på ett sätt som inte är möjligt i det formatet som Bukefalos är i. Flera av grupperna är dock sådana där det krävs att man blir godkänd för att få komma in. Andra är hemliga och inte ens sökbara för utomstående.
Bukefalos är bra om man vill diskutera, men jag tycker inte riktigt om formatet.

Ja.
Och jag hade ett par fb-vänner som spred ganska mycket propaganda av - för mig - oönskad sort. Nu har jag gjort en rensning och slipper se de inläggen. Effektivt: jag filtrerar min fb till något som är bekvämare för mig för jag slipper bli provocerad...

Ja.
Och jag hade ett par fb-vänner som spred ganska mycket propaganda av - för mig - oönskad sort. Nu har jag gjort en rensning och slipper se de inläggen. Effektivt: jag filtrerar min fb till något som är bekvämare för mig för jag slipper bli provocerad...
Nä precis. Det är ju synd om man ska behöva riskera en stroke varje gång man loggar in. Dessutom känns det bra att såga av grenen där människor med oacceptabla åsikter sitter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 084
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama