Asko

Trådstartare
Jag läste i Härliga hund om Keeshond idag och blev lite nyfiken på den tyska spetsen i övrigt och spanade in de andra tyska spetsarna. Det fanns en hel del information om mittelspitz (och de andra såklart) men jag kunde knappt hitta någon information om grosspitzen förutom storleken :confused:
Jag läste att det inte fanns någon registerad i Sverige - vet någon varför det är så? Eller vet någon där ute någonting mera än så om grosspitzen?

Är nyfiken då jag kände att keeshonden kanske är lite för stor för mig och mittelspitzen kanske lite för liten ..... :crazy:

Tack i förväg!

Sv: Grosspitz

Vad jag kan se så skiljer det 3 cm i mankhöjderna på raserna, väljer du då en tik lär du få en något mindre.

Blev lite förvirrad, pratar du om keeshond och mittelspitz?
Men jag har läst att en keeshond är 50 cm +/- 5 cm medan mittelspitz är 34 cm +/- 4 cm, det är ungefär 16 cm skillnad mellan de två raserna.

Men om du menar keeshond och grosspitz, så stämmer ju det men det finns ju en "risk" om man skaffar sig en keeshond och så växer den sig större än vad man vill ha den.

Iallafall, min fråga var mest om någon visste varför den inte verkar förekomma i Sverige alls :confused:

Ja, precis, mellan keeshond och grosspitz. Antagligen är anledningen så enkel att ingen har haft intresse av att ta in den, kanske är rasen inte särskilt stor i hemlandet heller..?

Jaa, det är ju möjligt ... Funderade bara om det fanns något mera konkret anledning när de andra tyska spetsarna verkar ha etablerat sig här.

Jag läser just nu istället lite på om mittelspitzen (fast jag är mest intresserad av kesshondens temperament) :D Tack iallafall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 622
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka