"Grimma" på hund

Sv: "Grimma" på hund

Så du har hittat tillbaka till tråden igen! Bra, då kan du kanske svara på mitt inlägg #59? :bump:

Sluta generalisera och dra alla över en kamm.
Jag ser att du fortsätter med konstigheter. Vad menar du med det här?

LIA

Du tycker det är sjuk med människor som går med grimma men de som går med stryp är det inga fel med?

Båda två är till för att ge hunden obehag när de drar.

Du tycker det är sjuk med människor som går med grimma men de som går med stryp är det inga fel med?
Det har jag skrivit ... var då någonstans???

Båda två är till för att ge hunden obehag när de drar.
Jaså? För min del ser jag stryphalsband uteslutande som en pryl som sitter kvar på hunden och att fästa kopplet i. Kopplet som allmänheten verkar behöva på mina hundar mer än jag själv. :angel:

Varför kan du inte förklara dina påståenden i tidigare trådar?

LIA

Varför kan du inte förklara dina påståenden i tidigare trådar?

LIA

Vilket syftar du på?

Du skrev ju tidigare att stryp är ett hjälpmedel på att hundarna inte kan ta sig ur halsbandet osv men att det är fruktansvärt med människor som använder halti pga att de inte kan hålla hunden.

Jagg anser att det är lika hemskt med människor som har stryp och som låter sina hundar gå o strypa sig själva i dessa halsband.

Jag skrev fel. Skulle ha varit: Varför kan du inte förklara dina påståenden i tidigare inlägg? Jag har ställt frågan tidigare.

Du skrev ju tidigare att stryp är ett hjälpmedel på att hundarna inte kan ta sig ur halsbandet osv men att det är fruktansvärt med människor som använder halti pga att de inte kan hålla hunden.
Du lägger ord i min mun. Ord jag inte skrivit.
Det känns rätt meningslöst att försöka tillrättalägga hela tiden. Läs tidigare inlägg!

LIA

Jag använder inte grimma på min vovve och har ej gjort på tidigare hundar heller!
Har lagt mycket tid och energi på att få dom att uppföra sig i koppel,tycker det ser fruktansvärt ut när folk kommer hängandes i änden av kopplet med en vrålande/flåsande hund framför!
Ja,jag använder stryp,men inte för att strypa hunden,utan av det enkla skälet att det är lätt att få på/av,har även ett vanligt halsband,men eftersom jag nästan alltid ahr hunden lös,utan halsband pga olycksrisk,så är strypet smidigare!
Min hund tycker inte om svarta hundar(har hänt nåt innan jag övertog henne),men jag kräver att fast vi möter en,så ska det inte hoppas/kastas/vråla! Hon ska fortfarande hålla sig på min sida!

Jag är lite av filosofin,både vad det gäller häst/hund: " ju mer läder och stål och tingeltangel du sätter på djuret desto sämre ryttare/förare!"

Jag är lite av filosofin,både vad det gäller häst/hund: " ju mer läder och stål och tingeltangel du sätter på djuret desto sämre ryttare/förare!"

Själv lever jag lite efter filosofin att man inte ska vara för snar att döma folk som t.ex. använder sig av "tingeltangel" och att man försöka hysa lite förståelse för den som inte var född expert eller hunnit bli tillräckligt bra ännu.

Ibland kan det även finnas bra anledningar/skäl/orsaker till att "tingeltangel" används som kanske är dolda och inte syns för betraktaren.

En annan bra grej av minnas: alla hundar är inte likadana, alla hundägare är inte likadana och samma metod behöver inte funka på alla hundar. Om en grimma bevisligen fungerar, hunden mår bra, ägaren är nöjd - finns ingen anledning att byta metod.

Jag är av den filosofin,står för det och det är MIN åsikt!
Det GÅR att LÄRA en hund att uppföra sig i koppel! Det behöver man inte vara proffs för att lära hunden!
Att sätta på grimma på hunden döljer/skjuter endast problemet,men man löser det inte,för så fort du sätter på ett vanligt halsband,då kommer det fram!
Om man börjar från valpstadiet med koppelträning,då sitter det även i framtiden!
Och väntar man med det till äldre ålder,då får man problem!
Jag har också varit nybörjare,men vissa saker måste man ha klart för sig när man skaffar hund! Man kan inte alltid säga okunskap(alla har vi varit nybörjare),man kan be om hjälp/läsa/filmer!
Skaffar man hund,så bör man vara lite införstådd med vad det handlar om! Och kanske välja sin ras efter sin kunskap och hundvana!
Det handlar inte om att döma!

Oj så man tog åt sig. Fick inte jag skriva hur min filosofi ser ut? Blev du arg då?

Hundägandet och hunden blir inte alltid som man tror. Ibland står man helt handfallen trots att man trodde sig kapabel att lösa det mesta. Att påstå annat tycker jag låter förmätet.

Tog åt mig?? Nej,inte det minsta,jag klargjorde vad jag tycker!
Om du ska göra mig arg,då krävs det mer!
Och,tur är väl att man har olika åsikter,för tänk vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte lika!

Jag är av den filosofin,står för det och det är MIN åsikt!
Det GÅR att LÄRA en hund att uppföra sig i koppel! Det behöver man inte vara proffs för att lära hunden!
Att sätta på grimma på hunden döljer/skjuter endast problemet,men man löser det inte,för så fort du sätter på ett vanligt halsband,då kommer det fram!
Om man börjar från valpstadiet med koppelträning,då sitter det även i framtiden!
Och väntar man med det till äldre ålder,då får man problem!
Jag har också varit nybörjare,men vissa saker måste man ha klart för sig när man skaffar hund! Man kan inte alltid säga okunskap(alla har vi varit nybörjare),man kan be om hjälp/läsa/filmer!
Skaffar man hund,så bör man vara lite införstådd med vad det handlar om! Och kanske välja sin ras efter sin kunskap och hundvana!
Det handlar inte om att döma!
Du fick med det mesta :bow::bow::)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 084
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Valp 2025