"Grimma" på hund

Sv: "Grimma" på hund

:rofl::):rofl:
Det var liksom den vägen jag tänkte på.Att man går kurser för att få hjälp att "hitta rätt" med sin hund.
Jag blir alldeles förundrad över det jag läser, om hur era hundar drar omkring med er:smirk:I mina ögon ser det både tragiskt och komiskt ut.:(:rofl: sök information,och ta reda på var-vem-hur man kan få till ett trevligt och önskat beteende hos sin hund. Stackars hundar som hela tiden får pendla mellan att ena sekunden vara polis och ena sekunden få bannor för att den gör som den trott att den skall göra.
Bara för att vi som ägare inte har ett starkt ledarskap,som då bottnar i ett förtroende.Tro då för allt i världen inte att,starkt är liktydigt med hård:crazy:
En god ledare som förtjänar sin posision är Vänlig-Tydlig-Svart&Vit i sitt hanterande av hunden.
Bara några tankar:)

:bow::bow:

Jag har aldrig haft det på min hund och skulle heller aldrig använda det.

En hund som är van vid grimma kan visst dra i den. Stämmer inte att de aldrig drar i den när de är vana. Det är nog olika från hudn till hund

Har aldrig sett det....och jag rör mig mycket i hundmiljö och har sett många med grimmor.
Men OK det finns säkert något undantag.
Drar din hund då lika mycket i grimma som i halsband, så funderar jag på om det används rätt:confused:

Tja, jag anvander faktiskt en just nu, vid de tillfallen nar jag gar promenader med min 6-manaders labbe och vet att jag kommer att mota andra hundar. Han blir fortfarande overexalterad och jag ar 6 manader gravid med tvillingar och KAN helt enkelt inte varken satta emot rent styrkemassigt eller snabbt vanda runt och marschera at andra hallet (som jag i normala fall gor). Grimman hjalper mig att fa kontroll nar det behovs, utan att orsaka problem for min graviditet.

Rekommenderades av min tranare.

Senast ändrad:

Har aldrig sett det....och jag rör mig mycket i hundmiljö och har sett många med grimmor.
Men OK det finns säkert något undantag.
Drar din hund då lika mycket i grimma som i halsband, så funderar jag på om det används rätt:confused:

Min hund har ALDRIG använt grimma och kommer ALDRIG använda grimma. Jag har bra lydnad på honom och han drar inte. Har han mest lös.
Det är kompisar som använt det på sina hundar och de har efter ett tag lärt sig dra lika mycket med det. Precis som hundar som använder sele bygger upp sina muskler och lär sig dr ai det också. En hund kan dra trots att de använder nosgrimma även om dte används på rätt sätt

Att hästar i grimma kan dra iväg med bromsande människor, har nog dom flesta sett. Så varför skulle inte en hund kunna vara dragig iklädd grimma?
(Obs att jag inte lägger in synpunkter på uppfostran i detta.)

LIA

Inte självklart, jag har aldrig sett det.
Men ingen regel utan undantag heter det ju och jag tvilar inte på att det finns dom som gör det.
Men vanligt är det INTE!

Däremot att dra i sele det är vanligt, det ser man hur ofta som helst....

Jag använder grimma på min Grand danois hanne när vi går på stan, dock endasto m jag har mina andra hundar medm ig. och jag vet vad folk tycker- skaffa inte ens tor hund om man inte klarar av dem. MEN OAVSETT att han är uppfostrad och lyder så ibland kan det vara skönt atth a en grima för då är jag helt 100 på att jag har kontroll. o säkrsilt skönt är det när jag har med min grandis tik o cavalier. då är det fullt upp!

jag gjorde en miss..
Trodde inte det skulle komma till dig utan till denna tråden , för va ja kan se så står de inte ditt namn,men som sagt de var inte menat till dig så du behöver inte ta åt dig :smirk:

jag gjorde en miss..
Trodde inte det skulle komma till dig utan till denna tråden , för va ja kan se så står de inte ditt namn,men som sagt de var inte menat till dig så du behöver inte ta åt dig :smirk:

Jo det stod i mitt namn. Om du tittar längst upp till höger i det inlägg du skrivit så ser du vem du vänt dig till.

Svar på Sv: "Grimma" på hund av Skogstrollet

Men skeetesamma. Nu vet du.

":smirk:"

Hum... Typ som vår granne gjorde på det förra stället vi bodde ? De hade en Dobbermann som de inte kunde fostra som tillslut blev så tokig att de inte kunde gå ut med honom mer än på tomten (såklart med en grimma så att han inte skulle släpa dem längre sträckor). Den hunden skulle döda min dåvarande valp när vi möttes ute i skogen. Ägarna fick snurra kopplet runt ett träd för att han inte skulle kunna dra iväg dem.
Jag gillar inte idén med grimmor. Visst kan det vara smidigt om det används på rätt sätt men det är sällan man egentligen behöver det. Man kan träna bort det mesta om man bara engagerar sig ordentligt. En period var det ju mer en modetrend än ett hjälpmedel. nu vet jag inte hur det är.

För dom som inte vet det, så används stryp/halvstryp som halsband för att det är det enklaste redskapet för fysisk kontroll (vilket krävs av den stora allmänheten). Också praktiskt vid en del inlärning och träning. Ett halsband utan strypfunktion är lättare för hunden att kränga sig ur.
Man använder inte stryphalsband för att man måste på en olydig/ouppfostrad hund. Däremot gäller detta grimman!

LIA

Är det inte egentligen så att man endast ska använda båda typ av halsbanden i utbildningssyfte??

Att hästar i grimma kan dra iväg med bromsande människor, har nog dom flesta sett. Så varför skulle inte en hund kunna vara dragig iklädd grimma?
(Obs att jag inte lägger in synpunkter på uppfostran i detta.)

LIA

Grimma på häst används i förebygande syfte.. Varför skulle detsamma inte kunna användas på hund.
En hund kan inte drain en grimma om den används rätt.. precis som för en häst.

Sluta generalisera och dra alla över en kamm.

Det kan finnas lägen där en grimma kan vara en fördel för både hund, ägare, andra hundar och andra ägare.

Nej, inte som din granne gjorde.

Jag har aldrig påstått att alla som använder grimma gör det på ett korrekt sätt ...

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 084
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Valp 2025