"Grimma" på hund

Sv: "Grimma" på hund

Lite OT, men på min hund (den första) har jag ett kommando för fot och ett för "gå-fint-vid-sidan-av-och-följ-mitt-tempo". Ögonkontakt inget krav men hon får inte vika från min sida.

Precis samma har jag. Ett lite mer kravlöst vardags-gå-fint som bara kräver att hon går hyggligt brevid utan att dra.

sagt, den som håller i andra äneden av kopplet som bestämmer hur fel det är. Hoppas ni förstår min konstiga beskrivning :crazy:

Jo, tex det ekipaget jag mötte igår. Stor svart blandrastik (?) farandes i kopplet , skällandes och allt det där ...
Ägaren: "Neeej, neeeeeej sluuuutaaaaa" (med mycket ljus och berömmande röst)...sen när jag kommti en bit bort hör jag ägaren säga me dljus och berömmande röst (nej du nu får vi allt snart ta och skaffa helstryp åt dig)

Ja, har ni aldrig hört talas om det? Det är ett halsband med ett påsatt stykjärn som bränner hundne så fort den drar, supersmart! :idea:

:rofl::rofl:

Grimma testade jag oxå då min hund drog fruktansvärt direkt när vi kom ut med andra hundar o på utställningar men han gjorde ALLt för att få av den...krälade...drooog näsan på backen o jag skratta så jag fick ju inte upp hunden ur diket sen...

Min uppfödare anser att det är något man får jobba på...det handlat om att inte ge upp med hundens dåliga vanor..men om det (som för min kompis) fungerar att ha den på ett tag o sen prova att ta av så är det en bra hjälp.

Men rycka i grimman ska man INTE! Den sitter på ett helt annat sätt än halsband o ska hanteras försiktigt...

Haha..fanken vad bra... :)

Här gäller det att stava rätt ser jag..

Jag använder nosgrimma på våran schäfer hane....

Denna endast på grund utan följande:

Hunden: 72 cm i manke, väger fullt musklad ca 50 kg

Jag: 1.67 väger ca 58 kg....

Alltså....han flyttar på mej ganska lätt....Och eftersomhan har en vaktinstinkt som heter duga så försvarar han matte med livet så fort en annan hane går förbi och "hotar"....

Har blivit omkulldragen ett antal gånger och vill inte att detta ska hända igen....

Då kanske det är dax att träna lite på ledarskap och gå fint i koppel istället?

Förstår din tanke....:idea:

Saken är den att det är min sambos hund....(han är 9 år gammal och han har varit i min sambos träning hela tiden....) och med honom funkar det alldeles utmärkt....

Jag går ut med hunden kanske 2 ggr/ vecka....och under denna tid tror jag inte att det gör någon större skada att han har den....

Har även en tik som endast jag tränar....med denna har jag inga problem....Känner att jag vill inte lägga ner otaliga timmar på att träna med en hund som jag endast håller i 2 ggr/vecka när jag har en egen unghund som behöver så himla mycket....

M v h Domino_s

Grimma testade jag oxå då min hund drog fruktansvärt direkt när vi kom ut med andra hundar o på utställningar men han gjorde ALLt för att få av den...krälade...drooog näsan på backen o jag skratta så jag fick ju inte upp hunden ur diket sen...

Min uppfödare anser att det är något man får jobba på...det handlat om att inte ge upp med hundens dåliga vanor..men om det (som för min kompis) fungerar att ha den på ett tag o sen prova att ta av så är det en bra hjälp.

Men rycka i grimman ska man INTE! Den sitter på ett helt annat sätt än halsband o ska hanteras försiktigt...

:eek: men, men tränade du inte innan:confused:
Som allt annat så måste hunden vänjas vid grimman först.
Ha den på korta stunder inne, sedan lös på promenad, och först när den fullt ut ha acc grimman sätter man koppel i den.
Är så självklart så jag har aldrig ens tänkt tanken att någon kör igång direkt:o

:rofl::):rofl:
Det var liksom den vägen jag tänkte på.Att man går kurser för att få hjälp att "hitta rätt" med sin hund.
Jag blir alldeles förundrad över det jag läser, om hur era hundar drar omkring med er:smirk:I mina ögon ser det både tragiskt och komiskt ut.:(:rofl: sök information,och ta reda på var-vem-hur man kan få till ett trevligt och önskat beteende hos sin hund. Stackars hundar som hela tiden får pendla mellan att ena sekunden vara polis och ena sekunden få bannor för att den gör som den trott att den skall göra.
Bara för att vi som ägare inte har ett starkt ledarskap,som då bottnar i ett förtroende.Tro då för allt i världen inte att,starkt är liktydigt med hård:crazy:
En god ledare som förtjänar sin posision är Vänlig-Tydlig-Svart&Vit i sitt hanterande av hunden.
Bara några tankar:)

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att om hunden blir ett kraftigt ryck så kan grimman åstadkomma skador i nackkotorna.
Större skada än om hunden hade haft halsband.

På en liten valp tycker jag det är helt förkastligt att använda grimma.

Vi diskuterade grimma respektive halsband på skolan en dag, och kom fram till att det måste vara en väldigt stark hund/ägare för att det ska bli skador på nackkotorna.
Det är ju ganska svårt att skada sig på det sättet om man inte ger sej tusan på det...

Japp, vi har tagit ännu ett steg bort från "rätt" kommunikation mellan människa och hund.

På med grimma för "hunden är så stor och stark". Man undrar lite smått hur dom gör med elefanter, vilka aldrig verkar ha grimma på sig?

För dom som inte vet det, så används stryp/halvstryp som halsband för att det är det enklaste redskapet för fysisk kontroll (vilket krävs av den stora allmänheten). Också praktiskt vid en del inlärning och träning. Ett halsband utan strypfunktion är lättare för hunden att kränga sig ur.
Man använder inte stryphalsband för att man måste på en olydig/ouppfostrad hund. Däremot gäller detta grimman!

Egentligen är såna här motsägelserna ganska roliga (utan att peka på någon särskild). Vi har jättebra kontakt, hunden är så väluppfostrad och lydig så.
Men den är så stor och stark så jag orkar inte hålla den med vanligt halsband. :D

Det är inte fel på grimmorna. Det är fel på anledningen till att man använder dom!

LIA

Jag tycker det kan vara okej att använda så skrpra hjälpmedel OM man verkligen tränat och försökt att få det att funka med ett vanligt sele elle halsband.
Eller som med min pappas hund. dom är inte ett dugg intresserade av att träna osv, vilket jag tycker är helt fel men men.. Han drat med alla typer av selen och halsband. men med halti går han som ett litet lamm brevid. med andra ord mehövern man aldig "använda" haltit när han har det på sig. Det tycker jag är bättre än att man rycker å sliter i ett halsband.
Jag har varit en sån som lyssnat på "goda råd" då vi hade problem med våran amstafftik. ochh hon fick ha stryp, halti, antidragsele mm. Inget funkade såklart. Så fick vi tips om en tjej som hade hundkurser med inriktning på staff/bull/terrierraser. Irene westerholm. Efter en vecka med hennes metoder hade hunden slutat dra. Och det med endast ett vanligt mjukt sele och belöning. inget som gjorde ont eller skapade obehag!

Skulle aldrig använda sådant på en valp.

Säger dock samma sak som man säger om bett. Det är aldrig hårdare än handen som håller.

Jag vande våra hundar med halti med godis... dvs första promenaderna så var det godis väldigt ofta... SEdan blev allt annat så intressant så de struntade i grimman :smirk:

Men: (rätta mig om jag har fel), en haltigrimma är väl inte ett "skarpt" hjälpmedel? Jag har hela tiden trott att de inte KAN dra (för de får inte kraften) i den istället för tex stryphalsband där de inte drar för de blir halvkvävda eller "gå fint sele" där de inte drar pga smärta?

:(:crazy: Funderar när denna, idag vanliga "företeelse" damp ned bland hundfolk?
Vill inte tro att det,när man skrapar lite på ytan,kryper fram en lat liten:devil::smirk:
Vart har kommunikationen hund-människa tagit vägen?:confused:

Varför kan man inte leda en hund i grimma när man leder en häst däri? Vad är skillnaden? En häst ska du också vara ledare för.

Jag hade grimma på min Labrador men jag tränade samtidigt lika mycket kontakt/kommunikation som när jag hade dessa förbannade stryphalsband på mina tidigare hundar.

En grimma ska man inte rycka i och är mycket human mot hunden.

Varför kan man inte leda en hund i grimma när man leder en häst däri?
Vänd på det! :)
Varför kan man inte leda en häst i stryphalsband? Svar: Klart man kan. Jag har aldrig mer än ett snöre runt halsen på mina, ofta ingenting alls.

Allt hänger på vad man vill och hur man gör.

dessa förbannade stryphalsband
Varför är dom förbannade? :confused:

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 084
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring