"Grimma" på hund

Sv: "Grimma" på hund

När jag läser här så verkar det som om många tror att man går och drar i grimman eller ger ryck i den ungefär som när man använder stryp halsband?:eek:
Då kan jag upplysa om att i de alra flesta fall (finns säkert undantag) så drar inte hunden alls med grimma.
Finns alltså ingen orsak att man ska rycka i den!!

Eftersom det tydligen finns folk här som bara tar på grimma och tror att det ska funka, så får jag väl än en gång skriva att det måste som allt annat TRÄNAS in.
Grimma är i mina ögon väldigt humant betydligt bättre än stryp på de hundar som är starka.
Och vad är det som säger att man inte kan träna in "gå fint" komando med grimman?
Och när hunden har lärt sig det, vilket går snabbt med grimma så kan man sätta på ett vanligt halsband?

min jycke har grimma för hon är lättare att hantera i den. annars drar hon som en bulldozer och är mycket otrevlig mot andra hundar

När jag läser här så verkar det som om många tror att man går och drar i grimman eller ger ryck i den ungefär som när man använder stryp halsband?:eek:
Då kan jag upplysa om att i de alra flesta fall (finns säkert undantag) så drar inte hunden alls med grimma.

Eftersom det tydligen finns folk här som bara tar på grimma och tror att det ska funka, så får jag väl än en gång skriva att det måste som allt annat TRÄNAS in.
Grimma är i mina ögon väldigt humant betydligt bättre än stryp på de hundar som är starka.
Och vad är det som säger att man inte kan träna in "gå fint" komando med grimman?
Och när hunden har lärt sig det, vilket går snabbt med grimma så kan man sätta på ett vanligt halsband?

mmin hund går inte fint bara för att hon har grimma på sig. men jag använder den för det är bättre än att hon stryper sig själv. när ja tar på henne halsband så blir det som att hunden går ut med mig och inte tvärtom. trots att jag har tränat.

kan ju då tillägga att min hund har bott hemma hos min far i lite mer än en månad och där har hon haft andra regler. och att dom har varit för slapphänta och ser genom fingrarna. vilket betyder att jag har en del att jobba med.,....

Senast ändrad:

Vänd på det! :)
Varför kan man inte leda en häst i stryphalsband? Svar: Klart man kan. Jag har aldrig mer än ett snöre runt halsen på mina, ofta ingenting alls.

Allt hänger på vad man vill och hur man gör.

Varför är dom förbannade? :confused:

LIA

Självklart kan man leda en hund i stryphalsband men nu ifrågasatte Ts just dessa halti-grimmor och då jag inte förstår varför de skulle vara så "hemska" så svarade jag så.

Jag har gått kurser på olika Brukshundsklubbar med mina olika hundar - började 1979 med min första schäfer. Hela tiden genom åren har jag sett hur misshandlade en del hundar blir med stryphalsbanden.

Instruktörerna lär ut ryck-teknik, som rätt använt säkert inte gör någon skada. Men övervägande delen av dem som går lydnadskurs är "vanliga" Svensson som tyvärr inte tar till sig på rätt sätt hur detta halsband ska användas.

Därför kallar jag det för "förbannade stryphalsband". Kan tyvärr inte hitta det nu så här i brådrasket men det är åtskilliga hundar som allvarligt skadas i nackkotor pga av allt detta ryckande.

Jo, tex det ekipaget jag mötte igår. Stor svart blandrastik (?) farandes i kopplet , skällandes och allt det där ...
Ägaren: "Neeej, neeeeeej sluuuutaaaaa" (med mycket ljus och berömmande röst)...sen när jag kommti en bit bort hör jag ägaren säga me dljus och berömmande röst (nej du nu får vi allt snart ta och skaffa helstryp åt dig)

så typiskt......någon som verkligen inte kan någonting.

Precis! :bow: Man ska inte rycka i den som man får lära sig med stryphalsbanden.

Därför kallar jag det för "förbannade stryphalsband". Kan tyvärr inte hitta det nu så här i brådrasket men det är åtskilliga hundar som allvarligt skadas i nackkotor pga av allt detta ryckande.
Har du något underlag för det här? Har du fr a något underlag för att det är halsbandet som är orsaken och inte hanterandet av hunden?

Hela tiden genom åren har jag sett hur misshandlade en del hundar blir med stryphalsbanden.
Vad är det som hindrar att hundar på motsvarande sätt blir misshandlade via grimma??

Jag är kvar på min ståndpunkt. Är man dålig på hund-hantering/träning/uppfostran tar man till grimma/stackel/m fl för att man inte grejar det med mindre. Själv skulle jag föredra att utbilda mig. :)

LIA

På frågan till mig om jag körde igång o använde grimman direkt o inte tränade...
Jo då..det var den gången som jag gick ut med kopplet i halsband o hade grimman på löst utan koppel i som blev så här..komiskt rullande i diken..Stackarn..efter (o så klart även innan..skrev dumt kanske..) det så hade han den inne osv...men han blev så stressad att jag valde att avbryta hela grejen, så nu använder jag vanligt. Tränar min hund o går på kurser...allt för att slippa använda diverse hjälpmedel utöver...
Han drar när vi är ute med andra hundar i början och även på kursen o utställningar...men nu märker jag mer o mer vad mycket bättre det blir gång för gång o efter att få råd från folk som kan.

Det som jag känner är jobbigt med alla ideer som jag o säkert många med mig får är att alla säger olika o alla kan...

Kan du förklara det där?

LIA

Behöver jag verkligen förklara att det är svårare att hålla en häst i "halsring" än en häst i grimma om den får panik, vill ta sig loss m.m? Att den blir starkare i halsring/snöre och att hästen är ett väldigt stort djur med starka flyktegenskaper och att man som ansvarig hästägare i sådana lägen bör ta till allt man har för att till exempel hindra den från att skena ut på E18 eller liknande.
Gäller även på större hundar. Själv var jag inte så road av att åka kana efter min, så jag använde haltigrimma medan jag tränade henne. Mycket effektivt.

Sen har vi tidigare haft diskussionen förut om att man som hund-/hästägare borde vara så pass duktig att man alltid ska har 100% pli på sina djur (och har man inte det ska man utbilda sig tills man är där) och på den punkten håller jag fortfarande inte med dig så vi behöver inte gå in på det igen. :) 80% pli, ansvarskänsla och ett välmående djur "räcker" enligt min bok för att man ska vara kvalificerad som lämplig djurägare. Jag vidhåller fortfarande att vanliga Svenssons borde få ha hund, häst och andradjur - och så länge djuren inte far illa av att gå i grimma, koppel eller vad man nu använder, dvs man vet hur de ska användas, ser jag inget ont i att dyliga hjälpmedel brukas.

Senast ändrad:

Så smånigom kanske även du inser fördelen med att kunna kontrollera sina djur, fr a dom stora, mentalt i st f med prylar. Tvingas man åka kana efter sin hund, har man mycket kvar att lära.

Har man 80% pli på sin hund/häst (är i o f s osäker på hur man mäter sånt) är man förmodligen tillräckligt långt på väg för att klara sig utan grimma på hunden och med halsband på hästen. Ingetdera är särskilt avancerat.
Antagligen är jag säkrare när jag håller mina hästar i halsband, än vad du är med din(?) när du använder träns etc. Antagligen?
Vad hundarna beträffar, har jag aldrig varit i närheten av att behöva mer än halsband. Det är sååå mycket skönare och trevligare med uppfostran och mental kontakt.

Tråkigt att du ska ha inställningen att man varken behöver utbilda sig själv eller sin hund/häst. Men som sagt, en dag kanske även du ... :banana:

LIA

Du har verkligen inte läst vad jag har skrivit. :D Gör det och svara sen...

Nä det finns verkligen inga fördelar med att ha kontroll över sina djur. Och utbildning är heeeeelt onödigt...! Slöseri med tid rent ut sagt.

Mental kontakt med hunden...? Varför då, jag kan ju mycket lättare slita i kopplet...??

*ironi*

Senast ändrad:

Har du något underlag för det här? Har du fr a något underlag för att det är halsbandet som är orsaken och inte hanterandet av hunden?

Vad är det som hindrar att hundar på motsvarande sätt blir misshandlade via grimma??

Jag är kvar på min ståndpunkt. Är man dålig på hund-hantering/träning/uppfostran tar man till grimma/stackel/m fl för att man inte grejar det med mindre. Själv skulle jag föredra att utbilda mig. :)

LIA

Nej, jag har inget underlag för detta eftersom jag inte hittade rapporten. Men jag vill än en gång påpeka att jag inte tror att strypen orsakar några skador om det används rätt och av en kunnig och uppmärksam hundförare.

Det du glömmer är att det är långt ifrån alla hundägare som kan placeras under den kategorin. Väldigt många av dem som kommer till t ex nybörjarkurserna tar inte till sig tekniken och tränings-tänket på rätt sätt. Man ser dem sen ute i samhället släpandes efter sina stora hundar samtidigt som de högröda i ansiktet tjatar "FOT, FOT, FOOOOOT!!!!!

Givetvis kan det bli skador av en grimma om man rycker i den vilket man inte ska göra. Skillnaden är att när det gäller strypen så lär man aktivt ut att man ska rycka i hunden.

I mitt samhälle har jag sett några hundar med grimma och inte en enda av dem blir ryckta i, (det behövs nämligen inte) därmed menar jag självklart inte att det förekommer.

Tycker det var en mycket dålig jämförelse att jämföra en vanlig enkel grimma med en stackel. Jag har då aldrig sett någon grimma med taggar i.

Ps. Jag har också valt att utbilda mig men jag kan göra det även med en grimma. ;)

Jag har inte det på min schäferhane, men jag har inget emot det heller. Sålänge det används rätt så ser jag inget problem i att folk har det på större hundar.

Det som jag känner är jobbigt med alla ideer som jag o säkert många med mig får är att alla säger olika o alla kan...

Är som med allt annat var och en blir saig på sin tro...
Sedan verkar det vara många som skriver utan att ha en aning om vad de pratar om....

Förstår inte varför du har emot nosgrimma..
Har man en hund som är väldigt dragig i kopplet o som skiter i hur mkt man säger åt hunden så är nosgrimman en väldigt bra lösning , skadar inte hunden o de gör inte ont.
Bättre att ha det på hunden än att man ska tycka att det är ett helvete att gå ut med sin hund.
Plus att det inte är kul för hunden att få utskällning eller att man drar i kopplet hela tiden.
Man gör både hunden o sig själv en tjänst.
Man slipper bråka .

Ett halsband utan strypfunktion är lättare för hunden att kränga sig ur.

LIA

Jag har inte kommit längre än till sida 2 men va tvungen att svara på detta inlägg..

Nu när du läser det å efterhand tycker du inte att det du skrivit är Dubbelmoral?

Om man nu har en sådan lydig och duktig hund så skulle den väl aldrig försöka dra sig ur halsbandet? Så varför då ha ett halsband med en onödig funktion?

Jag menar inte att göra påhopp. Undrar bara vad du menade med den kommentaren

Nu när du läser det å efterhand tycker du inte att det du skrivit är Dubbelmoral?
...
Jag menar inte att göra påhopp. Undrar bara vad du menade med den kommentaren
Om du läser hela inlägget, så behöver du inte fråga om en enstaka kommentar! Det framgår klart och tydligt vad jag menar.

Hur du kan få det till dubbelmoral förstår jag inte. Vad är din definition på ordet dubbelmoral??

Varför kommenterar du inte det här istället?
"På med grimma för "hunden är så stor och stark". Man undrar lite smått hur dom gör med elefanter, vilka aldrig verkar ha grimma på sig?"

Eller det här?
"Det är inte fel på grimmorna. Det är fel på anledningen till att man använder dom!"

Eller det jag skriver om motsägelser?

Konstigt att en enkel upplysning om skillnaden mellan "vanligt" halsband och stryphalsband ska orsaka den där typen av inlägg! :confused:
Borde det inte vara intressantare att diskutera sakfrågan och redovisa sina egna för och emot i olika frågeställningar. Jag tycker i alla fall att det borde vara det, men det är jag det. :smirk:

LIA

Glömde!
Halsband hindrar inte hunden att dra...
Grimman gör det, när de väl vant sig vid den drar dom aldrig i grimma, eftersom den ligger runt nosen är det direkt obehag om man drar
Så risken att någon drar och sliter i sin hund är mycket, mycket störe med halsband än med grimma,

En hund som är van vid grimma kan visst dra i den. Stämmer inte att de aldrig drar i den när de är vana. Det är nog olika från hudn till hund

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 084
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Valp 2025