Gravidmagar!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gravidmagar!!!

Hur var tiden för efter snittet för dig?
Kunde du ta hand om bebis eller behövde du mycket hjälp?

Det är nu ca 2,5 vecka sen jag snittades och jag måste säga att det gått hur bra som helst. Första dygnen på BB så hade man ju ont såklart, men fick ju smärtstillande vid behov (fick Alvedon+Tradolan 3 ggr per dygn och bad om lite morfin första kvällen). Eftersom jag var snittad fick inte sambon sova kvar (den avdelningen på BB har inte sovplatser för fäderna). Så första natten fick jag be nattsköterskan om hjälp att lägga bebisen hos mig, be om hjälp att ta honom till hans egna säng. De hjälpte mig upp redan första kvällen; satt på sängkanten och gick 3 steg till handfatet vid väggen. Morgonen därpå togs katetern och sen var det till att ta sig upp själv för att komma på toa. Duschade också då. Det onda och svåra att ta sig upp blev bättre för varje timme!
Redan 1 dygn efter snittet gick jag själv ut och tog kvällsmat. Andra natten skötte jag bebis själv (rullade ut honom i hans säng för att byta blöja i skötrummet. La honom på sängen bredvid mig när jag skulle i och ur sängen).

Vi stannade på BB i 3 dygn (tills amning funkade). Jag fortsatte med Alvedon i ytterligare ca 3 dygn efter hemkomst.

Nu ska man ju fortsätta vara försiktig med att lyfta tungt, men barnets tyngd är ingen fara.

Rädd för vändningen är jag inte direkt för jag antar att de har bra koll på en när man ligger där men man får ju höra så mycket skräckhistorier överallt.

Ja, det där blir jag lite trött på... Jag fick höra om någon som ansett att vändningen var värre än själva förlossningen. :crazy: Samtidigt så hade jag också träffat 2 personer som fått lyckade vändningar och inte nämnde dem som särskilt traumatiska.

Ja då var det illa...
Själv tävlade jag efter 6 veckor & red efter 4.
Har aldrig haft problem med snittet, bar ut min bebis från bb osv.
Redan samma dag som snittet är det bra att vara uppe & promenera.

jag blev snittad när min livmoder var i fullgång att ha värkar och därför gick det som det gick.

Det är ju det jag är lite rädd för också eftersom min BM tror att bebis ev. kommer tidigare.
Men jag får vänta tills på måndag och se hur den ligger då.
Magen har faktiskt lugnat ner sig en hel del sedan jag var där sist så jag hoppas ju naturligtvis att det ser bättre ut då.
Sambon har äntligen kommit hem efter att ha jobbar utomlands nästan hela året så nu slipper jag sköta hästarna och gå långa promenader med hunden som jag gjort varje dag hela hösten. Känner mig som en soffpotatis nu :D

Har din sambo varit hemma och hjälpt dig under dessa 6 veckorna eller har du klarat dig själv?

Tack Björk, Chrysler och IrpaSnirpa!
På något sätt känns det lite lugnare nu! :)

Tack Björk, Chrysler och IrpaSnirpa!
På något sätt känns det lite lugnare nu! :)

Varsego!
:)

Jag ska lägga till: sambon var hemma sina 10 pappadagar och började alltså jobba i måndags. Det har inte varit några som helst problem för mig och Viggo att klara oss själva på dagarna. Jag har gått promenader med vagnen i princip varje dag sedan han var en vecka gammal. Snittet har inte varit något hinder.

Ah nu vet jag inte hur jag ska gora. Min etta ligger med huvudet ner men tvaan ligger ff i sate. Lakaren sager att chansen att den vander sig nu ar mkt liten, och det finns ingen plats att gora vandningsforsok pa innan forlossning. Det man hoppas pa ar alltsa att den vander sig sjalvmant alt. att man klarar att vanda den "manuellt" nar ettan val ar fodd. Annars blir det till att foda tvaan i sate, eller akut kejsarsnitt vilket jag VERKLIGEN inte vill (dvs foda en vaginalt och en med snitt) :crazy:

Hade det bara varit en bebis och den legat i sate sa hade jag propsat pa snitt (om den inte gick att vanda alltsa). Men hur ska jag gora nu???? Jag far sa olika rad fran olika manniskor, inkl folk pa sjukhuset. En del sager att jag borde snittas och inget annat, och andra sager att jag borde forsoka vaginalt (och gar inte det sa kan man ju alltid akutsnittas :crazy:).

Jag VILL verkligen uppleva en naturlig forlossning - och har ratt hard press pa mig fran familjen ang detta - men.... forutom det ovanstaende sa finns ju ocksa en risk att tvaan blir stressad om ettan tar for lang tid pa sig, och jag kanner att jag inte vill riskera NAGONTING med tanke pa allt vi har gatt igenom for att na sa har langt.

Vad ska jag gora :confused:

Det är ju det jag är lite rädd för också eftersom min BM tror att bebis ev. kommer tidigare.
Men jag får vänta tills på måndag och se hur den ligger då.
Magen har faktiskt lugnat ner sig en hel del sedan jag var där sist så jag hoppas ju naturligtvis att det ser bättre ut då.
Sambon har äntligen kommit hem efter att ha jobbar utomlands nästan hela året så nu slipper jag sköta hästarna och gå långa promenader med hunden som jag gjort varje dag hela hösten. Känner mig som en soffpotatis nu :D

Har din sambo varit hemma och hjälpt dig under dessa 6 veckorna eller har du klarat dig själv?

Det viktigaste är att ta det lugnt!
Min barnmorska sa att "ja den där kommer nog inte stanna inne 40 veckor" och "Inte kan vi låta dig gå hela tiden ut". Jag blev igångsatt i 40+2, Saga kom 40+5. Jag hade förvärkar från vecka 37 och läckte fostervatten på slutet. Dom kallade det pyspunka.

Min sambo fick vara kvar på BB, trots att de har besöktstider på den avdelningen även för pappor. Sen blev han tyvärr sjuk. Jag tjatade på sköterskorna och läkaren att jag skulle få åka hem. Men det tog två veckor efter det innan sambon åkte och jobbade första gången. Han skötte allt hemma, mat, handling, barn, disk osv. Jag gjorde inget mer än att försöka ta mig upp ur sängen varje dag.

Det gör ont i början, men bara snittet börjar läka så blir det lättare. När jag gick upp första gången på BB så var dom tre sköterskor, en rullstol och min sambo.. Samt en jeklans massa smärtstillande. Efter den pärsen sov jag oavbrutet i 8 timmar. Dagen efter var jag uppe på eget bevåg och fick första riktiga duschen. Då hade det gått tre dagar efter snittet. Saken är att min livmoder arbetade på som bara den efter snittet, och den pumpade ut blod, så läkare och sköterskor var och masserade min mage varannan timme i 1½ dygn, sen med lite mer mellanrum. Det gjorde ont, men det var pga mina värkar inte slutade trots medicin mot det.

Jag far sa olika rad fran olika manniskor, inkl folk pa sjukhuset. En del sager att jag borde snittas och inget annat, och andra sager att jag borde forsoka vaginalt (och gar inte det sa kan man ju alltid akutsnittas :crazy:).

Gör vad DU tycker känns bäst.
Jag skulle råda till planerat snitt.
I alla fall efter mitt akutsnitt.

(Nu sitter min "akutsnittare" och skäller på mig och vill ha uppmärksamhet, wounderbart! Älskar den lilla saken även om hon är en suris)

Hoppas du verkligen tänker på hur du vill göra & inte vad du känner press från din omgivning att göra.
I Sverige är det som sagt vanligast att få planerat snitt om man har ett barn med sätesbjudning & är förstföderska & även när man väntar tvillingar.

Hade jag varit du hade jag valt snitt pga risken att förlossningen kanske drar ut på tiden & att en ligger i säte, visst kan den väl vända sig men det är ingen garanti.

Måste du verkligen bestämma sånt här själv?finns det inga läkare där som tar såna beslut & använder sina kunskaper & erfarenheter till att väga för & nackdelar?
De kan väl omöjligt mena att du ska kunna veta alla för & nackdelar & själv bestämma dig för vilka risker du ska ta?
Så skulle det inte gå till här.
(vet att det inte var mej du frågade men blir lite konfunderad över vad de finns för läkare där borta)

Jag haller helt med - idag fick jag nastan frispel pa sjukhuset nar jag ATERIGEN inte fick traffa min lakare utan istallet hans "registrar" (lakare i traning el ngt liknande) som inte kan ett dugg utan mest later som om hon laser hogt ur studieboken :crazy:

Forra veckan traffade jag Head of Gynaecology som rekommenderade snitt, och han tyckte att vi skulle boka in det rel snart eftersom han inte tror att jag kommer att klara mig langre an till v37. Men damen idag sade helt tvartemot - hon menade pa att de bokar inga snitt fore v38 (vilket jag vet inte ar sant) och att det finns ingen anledning att tro att jag inte ska ga hela tiden ut. Hon brydde sig inte ens om att kolla i min journal... Hade hon gjort det sa hade hon insett att numera gar pa "heart trace" varje vecka och ul varannan vecka for att bebisarna inte okar i vikt riktigt som de ska. Och detta ar alltsa en av anledningarna till att det finns risk att de bara stannar inne 2-3 veckor till.

Jag fragade precis som du sade; finns det verkligen ingen kvalificerad som kan saga bestamt vad som ar bast, men hon sade att det var helt och hallet mitt eget val.... Gaaaah jag blir GALEN!!
Har varierar det, vissa sjukhus levererar alla flerfodslar med snitt, andra foredrar den naturliga vagen. Det verkar inte finnas nagon allman riktlinje. Fast daremot for enkelfodslar sa ar det samma som i Sverige - om det ar sate och inte gar att vanda sa blir det snitt. Alltid. Tror de att man ar Superwoman bara for att det ar tvillingar :confused::eek:

Min ordinarie lakare ar mkt bra och honom litar jag pa 100% men problemet ar att jag nu inte har traffat honom sedan v18....

Min syster födde tvillingpojkar i somras, den första kom med huvudet före och den andra med rumpan först. Ettan hade ju "banat väg" för tvåan och tvåan var ute bara några minuter efter ettan. (De vägde 2,7 resp knappt 2,5 kg och föddes i vecka 35+1).

Sen tror jag att det är jätteviktigt att du bara har dina egna önskemål i huvudet och inte släktens önskemål och tankar. Det är din kropp och din förlossning.
Beslutet måste vara jättesvårt att ta, jag hoppas att du snart kommer fram till det som känns bäst för dig!

Här är min mage i v.35
16944011.jpg

16944009.jpg

:rofl:

Fina bullar :)

Åh, nu blev jag jättesugen på lussebullar också :d

Jag kanske får en alldeles egen lussebulle till lucia, om h*n behagar titta ut snart! :bump:

Någon här som gjort vändningsförsök? Eller kanske fött i säte?

Svärmor var in och vände sambons bror flera gånger och när hon kom ut från sjukhuset vände han sig tillbaka igen!
Hon fick tid för planerat snitt men 2 veckor innan så vände han sig själv och valde att komma ut!

Jag såg en vändning på sjukhuset och det gick så fort att jag inte ens han fatta att de va klara :D

Lite har den växt! Jag håller på att spricka! Ändå är den liiten!

v. 25
14167081.jpg

v. 39
16949275.jpg

Ps: trosorna är inte ut-och-in eller felvända dom ser ut så... Mina super sexiga grodtrosor!!

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 034
Senast: Puffindog
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 136
Senast: Jahopp
·
Samhälle Såg denna i mitt flöde nu, alltså man blir så in i helsike förbannat. Vad är det som händer? Hur kan man frias på det underlaget? Dom...
2
Svar
27
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka