Gravidmagar!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gravidmagar!!!

Vi har kvar att köpa bilbarnstol och skötbord, sen börjar vi vara klara med allt.
I mellandagarna ska vi möblera om och måla om i sovrummet så att vi får plats med babysängen.
Sen tror jag nog att vi är så klara som man kan bli såhär på förhand. Och så har vi lagt undan några tusenlappar för att kunna köpa sånt man inser att man behöver när bebis väl har kommit. Annars köper man nog lätt på sig en massa onödigt. :)

Bostadsrätt och kombi har vi sen tidigare så där behövde vi inte ändra nåt i alla fall. :D

Men nog boas det. Förut har jag bara slagit dövörat till när sambon börjat prata inredning och sånt trist. Nu är det jag som planerar hur vi ska göra i sovrummet och pratar om färg på väggar osv. :angel:

Skönt att ha lite koll på läget iaf! :)
Själv har jag känt mig väldigt frustrerad och oförberedd hela tiden. Jag vill ju ha kontroll över minsta detalj, men har fått inse att det inte går. Man kan ju inte veta allt innan bebisen är här! Men bastillbehören tror jag att vi har lyckats införskaffa.
Min faster håller på och klä om sambons gamla vagga, och så ska vi köpa lite mer sängkläder, mobiler.. osv. Hämta vagnen förstås och tillbehör till den.. Och kläder kan man väl aldrig få för mycket av! ;)

Jag har gjort ett i v 14, 24, 32, 37 och sen 38. Emellan det har jag varit hos min doktor i v 10, 13, 21, 28, 34 pch förmodligen en gång till innan jag föder.

Men som sagt idag såg jag ingenting så det kändes inte sådär jättenödvändigt. Hos doktorn kollar jag bara blodtryck, vikt och urin plus att han klämmer lite på min mage. En gång har jag lyssnat på hjärtat.

Du menar snart volvo, villa, vovve och vildar?;) Vi jobbar på det.. vi har Volvo, vovve, parhus och jobbar på vildarna...:crazy:

Magen ser ju fin ut! Ser inte tokstor ut.

Ett tips !

Hyr ett babyskydd istället. NTF tar 300:- för 9 månaders hyra. I Piteå hyr Barnens hus ut, likaså Babyproffsen i Luleå och NTF i Luleå. Dom växer ju ur dom så fort menar jag.

hahaha är det SÅ man ska göra för att bli intresserad!?!?! vi har 160 kvm som ska renoveras och jag behöver verkligen ett lass med motivation till det. kanske ska ta och bli gravid med en gång totts allt :p

*kl*

Nya bilder tagna i vecka 35 (34+3);

th_34v3sida.jpg
th_34v3fram.jpg

Var på koll hos BM förra veckan och bebis ligger fortfarande med rumpan ner. Ganska långt ner dessutom.. :crazy:
Bm trodde tyvärr inte att den skulle vända sig själv så det blir koll på måndag igen.
Har den inte vänt på sig då så ville Bm att jag skulle åka till sjukhuset så de kunde försöka vända den till mig.

Någon här som gjort vändningsförsök? Eller kanske fött i säte?

Min mamma födde min syster i säte för snart 19 år sen. Tyvärr upptäktes det för sent att hon låg fel så det var försent för vändningsförsök. De beräknade att syster ändå skulle få plats att komma ut och att risken med akutsnitt var större. Så hon föddes så och det gick bra men mamma sa att om det varit första barnet hade det inte blivit fler. Men detta var tredje och sista.
Min syster har ett hemskt humör och vi brukar skoja om att hon vaknade på fel sida redan från början.

Har en "bekant" som skulle vända sin, men då ville den inte mer och bestämde sig för att komma ut istället, värkarna började när dom höll på och grejade.

Men dom hann vända henne så att hon kunde föda vaginalt.

Jag är oroad att inte min ligger som h*n ska. Har haft huvudet nedåt de 2 sista BM.besöker, men ff rörligt. Och jag tycker det rör sig så himla konstigt därinne ibland. Jag är i v. 39, så förhoppningsvis har h*n för lite plats att vända...

:angel: jag har inte haft någon bebis i magen som blivit vänd.. men ajg blev vänd i magen. :p
mamma va in och så vände dom på mig.... när hon va på återbesök hade jag vänt tillbaka :angel: dom vände på mig en sista gång annars skulle det bli snitt... men jag låg kvar den gången.

Min syster har ett hemskt humör och vi brukar skoja om att hon vaknade på fel sida redan från början.

:D

Hade jag fått välja så skulle ju ungen vänt på sig och kommit ut den naturliga vägen eftersom jag inte vill ha snitt.
Å andra sidan antar jag att det inte är så "skoj" med sätesförlossning..
Känns lite trist att ev. stå inför detta valet nu när jag ställt in mig på en "vanlig" förlossning, läst på om smärtstillande, andning mm
Nä, vi får verkligen hoppas att bebisen går att vända! :crazy:

Någon här som gjort vändningsförsök? Eller kanske fött i säte?

Yep, gjorde vändingsförsök i v37, men det lyckades inte. Så vi fick boka in ett planerat snitt en dryg vecka senare (den 22/11). Som förstgångsföderska är det tydligen mer eller mindre "standard" att få snitt i sätesändsläge. Om man däremot redan fött ett barn innan så brukar man oftast försöka föda vaginalt. Hade jag envisats så hade jag nog fått prova föda i säte. Då hade de röntgat bäckenet först för att konstatera att där finns plats. Men.... vi valde att ändå snitta. Det kändes helt enkelt säkrare tyckte jag (det finns väl en anledning till att de rekommenderar det).

Vad gör man liksom om man får ut kroppen och sen inte lyckas få ut huvudet? :crazy:

Har en "bekant" som skulle vända sin, men då ville den inte mer och bestämde sig för att komma ut istället, värkarna började när dom höll på och grejade.

Det är det jag är lite rädd för eftersom jag troligtvis kommer att få göra det under julveckan dessutom..
Sen är jag lite rädd för att om de då inte lyckas vända utan det sätter igång så kanske de bestämmer sig för att jag ska föda i säte och inte få snitt.
(vilket jag egentligen inte vill men jag vet inte om jag vill/vågar ge mig på en sätesförlossning heller)

Är det ditt första barn?
Nog borde det vara så ont om plats på slutet så din bebis inte kan vända. Hoppas det för din skull!

Yep, gjorde vändingsförsök i v37, men det lyckades inte.

Var det mycket obehagligt? Hur kändes det efteråt?
Kunde du jobba dagen efter?

Jo, min BM sa också att man själv får välja.
Snitt skulle inte vara några problem att få om man bara motiverade varför.
Problemet min Bm tyckte var, att hon tror att min bebis kommer att komma ut i förtid och snitt bokas väl en vecka innan BF.
Undrar om man får snitt ändå eller hur det fungerar..
Får lugna mig tills på måndag då jag ska dit igen sen får man väl ställa sina tusen frågor..

Vad gör man liksom om man får ut kroppen och sen inte lyckas få ut huvudet? :crazy:
Får panik? :D :angel:

Känns lite trist att ev. stå inför detta valet nu när jag ställt in mig på en "vanlig" förlossning, läst på om smärtstillande, andning mm
Nä, vi får verkligen hoppas att bebisen går att vända! :crazy:

Jag förstår hur du tänker. Själv hade jag redan från början klart för mig att "man vet aldrig" - det KAN bli snitt. Det görs ju också ett antal akutsnitt så jag tror man gör sig själv en otjänst om man tar för givet att man absolut kommer att föda vaginalt.

Dock hade jag också önskat mig en vaginal förlossning om jag nu fått önska. Det var dock inte det viktigaste. Det viktigaste är ju barnet, inte att till varje pris få föda! Fördelen du har nu (som jag också hade) är att du faktiskt har tid på dig att ställa in dig på ev snitt. Till skillnad från den som kanske legat med värkarbete i x antal timmar för att sen bli akutsnittad.... Redan när vi fick veta att barnet låg i säte (v33) så ställde jag och sambon in oss på att det var 50-50 - kanske snitt, kanske vaginalt. Så när inte vändningen lyckades så kändes det ändå helt okej!

Min upplevelse av själva snittet var väldigt positiv! Även om det inte är en "förlossning" i vanlig bemärkelse så var det en fantastisk känsla när sambon reste sig och tittade över skynket och sa "jag ser en pung!". Sen hörde vi lilla Viggos första skrik och de kom runt med honom till mig. :love: Sambon fick följa med ut och klippa navelsträng och ha honom intill sitt bröst under tiden jag syddes ihop och togs upp på avdelningen (de var naturligtvis vid min sida hela tiden).

Var det mycket obehagligt? Hur kändes det efteråt?
Kunde du jobba dagen efter?
Mja, det kändes ju helt klart! Bricanylen (som man får för att livmodern inte ska dra ihop sig) kändes lite obehagligt (hjärtklappning och darrig blev man, men den slutar verka efter bara 10 minuter eller så). Och själva vändningsförsöket kändes, absolut! Det var dock en jättebra läkare som gjorde det och jag hade ju alla möjligheter att själv säga ifrån när jag inte klarade av smärtan. Mitt råd: var inte nervös för försöket! Var beredd på att det känns och att bita ihop lite. Men våga också säg ifrån om du inte uthärdar det onda. Antar att det känns olika också beroende på hur pass stor bebis är och hur "fast" h*n sitter. Efteråt kändes det helt normalt. Liiite småömt i nedre delen av magen, men inget mer.
Jag jobbade dagen efter.

Tack för svar och funderingar!
Jo, som du säger så är kanske fördelen med allt att jag kan ställa in mig på vilket som eftersom en del förlossningar faktiskt slutar med snitt ändå.
Det blir ju lätt att man "glömmer" det och bara fokuserar sig på förlossningen..
Det viktigaste är ju, som du säger, helt klart barnet!

Hur var tiden för efter snittet för dig?
Kunde du ta hand om bebis eller behövde du mycket hjälp?
En gammal stallkompis till mig gjorde akutsnitt för några år sedan och hon var helt handikappad länge efteråt.
Hon kunde knappt gå på toaletten själv. Antar att det är därför jag är lite rädd för det..
Jag vill ju kunna vara uppe och ta hand om mig själv och bebis och förhoppningvis komma igång med amningen.

Enligt Bm är min bebis ganska liten (dock inte onormalt liten) men den sitter fast ganska bra med rumpan
så hon trodde inte vändningen skulle gå men hoppas såklart!
Igår tyckte jag dock att bebis kände lite högre upp än vad den brukar.. *hoppas*
Rädd för vändningen är jag inte direkt för jag antar att de har bra koll på en när man ligger där men man får ju höra så mycket skräckhistorier överallt.
Det var nästan som när man berättade att man var gravid och alla började genast prata om alla de kände (eller inte kände för den delen)
som fått missfall, dödfödda barn, fött hemma i hallen mm.

Hur "handikappad" & hur länge efteråt?
Har hört väldigt få som fått problem efter snitt & själv hade jag inga problem efter mitt snitt, men det är större risk för ev komplikationer vid ett akut snitt än vid ett planerat.
Mkt sällan det händer ngt oväntat vid planerat snitt.

Jag blev "akutsnittad" efter 26 timmars förlossning.
Nästa gång blir det planerat snitt.

Min skräckhistoria är inget jag tänker dra och skrämma upp andra med. MEN, som chrylser säger så händer väldigt få saker vid ett planerat snitt, jag blev snittad när min livmoder var i fullgång att ha värkar och därför gick det som det gick.

Men jag är idag 6½ vecka senare i princip helt återställd, har ridit en gång. Har en STOR fin flicka som är glad för det mesta. Det är svårt att tänka sig att för 6 veckor sedan låg jag och fick morfinspruta efter morfinspruta..

Slutet gott, allting gott.

Hur "handikappad" & hur länge efteråt?

Jag tog hand om hennes häst i 2 månader..
Tror eg. inte det var några komplikationer som strulade till det, hon hade nog "bara" ont om jag inte minns fel.
Men som sagt, man får ju alltid bara höra skräckisarna ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 034
Senast: Puffindog
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 136
Senast: Jahopp
·
Samhälle Såg denna i mitt flöde nu, alltså man blir så in i helsike förbannat. Vad är det som händer? Hur kan man frias på det underlaget? Dom...
2
Svar
27
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat