Allt fler män skyller på sömn och frias för sexbrott

Domarbloggen har tagit upp detta.

https://www.domarbloggen.se/sexsomni-vad-ar-det-och-vad-sager-domstolarna/

Jag tycker det iallafall borde krävas att personen har genomgått en medicinsk utredning och bedömning där de fått diagnosen för att kunna hävda detta.

Ett problem är, som jag förstått, att det är svårt och krävande att ställa en diagnos. Jag misstänker att det behövs undersökning av hjärnvågor och beteende medan personen sover.

Sverige är för övrigt inte det enda landet där man ser den här besvärande trenden.

Såvitt jag känner till har vi dock i Sverige inte gått så långt att åklagaren inte väcker åtal med motiveringen att det finns en liten möjlighet att OFFRET har sexsomni och varit den som tagit initiativ till sex utan att minnas det. Detta hände för några år sedan i ett uppmärksammat fall i UK, där kvinnan lyckligtvis fått bekräftelse på att åklagaren agerade fel och en viss kompensation.

Woman wins payout after ‘sexsomnia’ rape case dropped
Fast... Även om man själv har tagit initiativ till det, och sedan vaknar och inser att NOPE, jag vill inte, så är det ju ändå våldtäkt om inte den andra parten avbryter direkt. Samtycke kan dras in på en sekund liksom, det tror jag du håller med om. Jag fattar inte hur rättssystem fungerar som tar till sånahär helt bakvridna resonemang.

Domarbloggen har tagit upp detta.

https://www.domarbloggen.se/sexsomni-vad-ar-det-och-vad-sager-domstolarna/

Jag tycker det iallafall borde krävas att personen har genomgått en medicinsk utredning och bedömning där de fått diagnosen för att kunna hävda detta.
Läste också där och om att köra bil alkoholpåverkad där det skylls på att personen körde bil i sömnen. Tycks inte vara lika lätt att komma undan rattfylla som våldtäkt som gjorts i sömnen.

Fast... Även om man själv har tagit initiativ till det, och sedan vaknar och inser att NOPE, jag vill inte, så är det ju ändå våldtäkt om inte den andra parten avbryter direkt. Samtycke kan dras in på en sekund liksom, det tror jag du håller med om. Jag fattar inte hur rättssystem fungerar som tar till sånahär helt bakvridna resonemang.

Läser man om det fallet, så vaknade hon ju aldrig och kunde avbryta. Utan det var först dagen efter hon förstod att hon blivit våldtagen. Det var väl kanske det man hänvisade till där. Det är väl aningen komplicerat när samtycket dras tillbaka efter att allt är färdigt och klart eftersom ord står mot ord i många sånna här fall.
Det värsta med våldtäkter hemma, bevisen är ofta väldigt få. Vilket såklart gynnar förövaren.

Läser man om det fallet, så vaknade hon ju aldrig och kunde avbryta. Utan det var först dagen efter hon förstod att hon blivit våldtagen. Det var väl kanske det man hänvisade till där. Det är väl aningen komplicerat när samtycket dras tillbaka efter att allt är färdigt och klart eftersom ord står mot ord i många sånna här fall.
Det värsta med våldtäkter hemma, bevisen är ofta väldigt få. Vilket såklart gynnar förövaren.
Ah. Ja då är det ju väldigt knepigt förstås.

Som @MissFideli skriver så vaknade kvinnan på morgonen och insåg att hon blivit våldtagen.

Det fanns dock så bra bevis att åtal mot mannen var på väg att väckas när den absurda invändningen om sexsomni kom - i princip enbart för att hon nämnt att hon gått i sömnen ett par gånger i tonåren.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 231
Senast: Enya
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 974
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: Hazel
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 221
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30