Sv: graviditet å övervikt?
Att man är en aktiv kvinna som rider, springer, cyklar, värdesätter ett bra sexliv etc är inget man beaktar alls.
Alltså, att göra ett kejsarsnitt betyder ju inte att man snittar lite fint på ytan på huden och sen kommer barnet ut.
Har du minsta lilla aning om hur vävnaderna innanför huden ser ut efter ett kejsarsnitt?
Jag vill minnas att det är 7 lager av diverse hud, hinnor och muskler man ska igenom för att få ut barnet. När detta sen ska läka ihop så är det ingen självklarhet att det blir 7 lager igen. Jag kan tala om att på mig själv ser det mest ut som slafsig köttfärs mellan huden och livmodern ovanför blygdbenet där snittet läggs. På utsidan är det ett prydligt väl ihopläkt ärr (min sista barnmorska var tämligen imponerad över hur man kan ha läkt så fint efter tre snitt på samma ställe - den fjärde låg i magen då). Men när man öppnar huden så ser det rent för jävligt ut! Jodå, jag vet för jag hade möjlighet att se spegelbilden på hur det såg ut i lampan ovanför, jag ville se!
Varför berättar jag nu då detta?
Jo, för att man ska ju inte tro att detta inte påverkar de muskler som finns i området! Inte sjutton kan magmuskler som ser ut som köttfärs, med diverse bukhinnor och annat tjafs inblandat, fungera lika bra som en frisk, oskuren muskel...
Efter en normal vaginal förlossning har du samtliga kroppens funktioner intakta, inget är sönderskuret. Jag är faktiskt övertygad om att det är betydligt lättare att komma tillbaka som idrottare på hög nivå, oavsett vad man tävlar i för sport, efter en vaginal förlossning än efter ett kejsarsnitt.
Om det sen finns någon enstaka som fått svåra komplikationer så kan jag nog plocka fram tio gånger så många som fått svåra komplikationer efter sina kejsarsnitt...