Gravidförsäkring?

Sv: Gravidförsäkring?

Nja, det är väl snarare ni, som inte förstår syftet med barnförsäkring (eller gravid- i detta fall), som hakar upp er på just begravningskostnaderna. Mik nämnde det i första inlägget som argumenterade för försäkring, därefter är det du och Hiddeous som tar upp det om och om, vilket ni får svar på, och trådens fokus hamnar på det ni tycker är märkligt snarare än de/vi med försäkring tycker är viktigt.

Nej som jag skrev tidigare det är inte vård man vill ha av försäkringsbolaget utan ekonomiskersättning som plåster på såren om ens barn skulle t.ex. födas med gomspalt.

Nej som jag skrev tidigare det är inte vård man vill ha av försäkringsbolaget utan ekonomiskersättning som plåster på såren om ens barn skulle t.ex. födas med gomspalt.

Plåster på såren? :confused: Du menar att man, i rena kronor sett, tjänar på att barnet föds med gomspalt?

Nu vet jag iofs inte om gomspalt är ersättningberättigat men de är så sjukförsäkringar fungerar, man "tjänar pengar" på att vara sjuk i form av att få ersättning från sitt f.bolag.

Nu vet jag iofs inte om gomspalt är ersättningberättigat men de är så sjukförsäkringar fungerar, man "tjänar pengar" på att vara sjuk i form av att få ersättning från sitt f.bolag.

Jag tycker personligen att det är en himmelsvid skillnad mellan att teckna en försäkring för livsviktig vård som man annars inte skulle få eller kunna ha råd med - vilket är anledningen till att jag försäkrar mina hästar tex - och att teckna en försäkring som ger mig 100,000 för att jag råkar ramla på gatan, eller 10,000 för att mitt barn dör. I England är det stor business att försöka få ut pengar från bolagen för att man råkat snubbla över en soptunna och liknande. Det är här cynismen träder in: försäkringsbolagen vet att gravida är oroliga, utnyttjar läget och den gravida tror - mer eller mindre felaktigt - att hon är i tryggare händer.

Nja, det är väl snarare ni, som inte förstår syftet med barnförsäkring (eller gravid- i detta fall), som hakar upp er på just begravningskostnaderna. Mik nämnde det i första inlägget som argumenterade för försäkring, därefter är det du och Hiddeous som tar upp det om och om, vilket ni får svar på, och trådens fokus hamnar på det ni tycker är märkligt snarare än de/vi med försäkring tycker är viktigt.

Jag frågade efter argument, och då dras det upp att barnet kan bli svårt handikappat och så vidare - vilket kostar multum - men detta täcker inte en gratis gravidförsäkring. Så jag frågar igen: varför behöver man den?

Jag är lite tagen av den här ekonomiska beredskapen för begravningar. Min farmor, född 1896, lämnade vid sin bortgång bland annat efter sig ett kuvert märkt "Min begravning" med pengar i. Men jag trodde nog redan då att detta var en smula gammaldags (hon dog vid ca 90 års ålder).

När jag tänker på att mina nära och kära ska dö, är det inte främst begravningskostnaderna som oroar mig. Krasst uttryckt hade jag sparat betydligt mer om mina barn begravts för länge sen, än genom att ha dem kvar i livet (fram tills för något år sedan hade det även lönat sig för mig att begrava min partner jämfört med att ha honom i livet). Ändå har jag aldrig oroat mig för att de nära och kära ska överleva, och fortsätta att kosta mig pengar.

Jag har läst någonstans vad ett barn kostar att föda upp, i ekonomiska insatser från föräldrarnas sida (skattemedel som bekostar skolgång etc oräknat) och det är ohurvliga summor. Har glömt beloppet, men vi talar om sjusiffriga belopp fram till arton års ålder.

Och så oroar man sig för begravningskostnaderna! :confused:

Ja, det är helt otroligt.
Jag blir faktiskt uppriktigt irriterad. Dels för att gravida nojjar över allt i alla fall och knappast behöver mer uppmuntran i det, dels för att pengar ses som plåster på såren om -OM- nu den värsta oron skulle besannas.

Jag gjorde fel igår och utgick från barnförsäkringen, avnågon anledning fick jag för mig att det var vad som diskuterades. Vad som ingår i graviditetsförsäkringen minns jag inte alls längre, varken vad den gäller för olyckor och vilka summor. Eftersom det inte är aktuellt med gratis graviditetsförsäkring för mig (vilket vi heller inte hade när jag var gravid) så har jag ingen lust att kolla upp det och argumentera det med dig.

Varför behöver jag en backup just för det? På sjukhus i en månad med sjuklön = som att vara hemma med föräldrapenning. Men med färre omkostnader, eftersom man inte gör av med en spänn så länge man är instängd på institution.

Det är inte samma ersättningastak för vård av barn som i föräldraförsäkringen. Är barnet allvarligt sjukt får båda föräldrarna var med barnet mot denna ersättning - vilket såklart är fantastiskt men också innebär att båda föräldrarna förlorar i inkomst. För oss, som inte bodde hos barnet de första 1,5 månaderna tillkom de dagliga sjukhusresorna och parkeringsplatsen för 8 kr/h, 8-9 h om dagen, sju dagar i veckan. Jag hade inte tackat nej till 200 kr/dygn från försäkringen (om vi hade haft någon), trots att vi hade marginaler i vår ekonomi så att vi klarade inlomstbortfallet och ett ordentligt sparkonto.

Plåster på såren kan ju vara pengar du sätter in på ett konto för att kunna disposinera i framtiden om det blir problem också...
För vem vet om samhället betalar vår sjukvård om 18år och barnet kanske behöver en plastikoperation för att slippa mobbas :(

SAmhället är hemskt och helt ärligt så borde man väl inte våga föda barn... För det västa som kan hända är ju trots allt inte att det föds döfött...

O rent ekonomiskt behöver du ju inte ens ha en inkomst för att skaffa barn- det hjälper sociala myndigheterna dig med då.

Vi bor i ett fantastiskt land! Det vet ju du med...

Skillnaden är att sparpengarna är dina oavsett, medan försäkringspremien tillfaller försäkringsbolaget. Men jag ser inte pengar som plåster. Jag ser det som medel jag behöver för att klara mig, men inga pengar i världen minska smärta eller sorg om mitt barn föds skadat eller förolyckas.

För mig är det ändå lyxproblem. Det viktigast i den situationen är -eller var i alla fall för mig - att barnet fick god vård och att det öht fanns behandling. Minskningen i inkomst och parkeringsböter vid akuten - det är sådant man löser. Min poäng är att det kanske svider en aning, men det är ingenting man behöver försäkra sig mot.

Vi valde in en av deras gratis men tog sen även gravidförsäkringen, när barnet är fött så kommer en ny tas direkt på som täcker mer om det skulle vara nåt fel- en http://www.trygghansa.se/privat/berakna-pris/person/barnforsakring/pages/default.aspx

Antar att det blir handikappat och man ska tex anpassa sitt boende eller behöva vara ledig från jobb och ni vet att viss vård kan man ta köpa privat och sen även kan man inte alltid räkna med Fkassan så det är en trygghet att ha tecknat tycker jag.

Vi har ju försäkrat alla djur o alla bilar, hus mm och hade själv ingen försäkring men nu har vi vuxna det med..men hoppas man aldrig behöver använda nåt av dessa. :)

Och för mig är det ett lyxproblem att våga att inte vara försäkrad :D
Vi är alla olika...
Mina försäkringsbolag har hjälpt mig flera gånger med olika saker. Inte minst när min häst dog när räkningen stod på 108000:-. Det hade faktiskt inte jag löst bara sådär...

Nu vet jag att sjukvården för mitt barn inte är likadan så lite dum jämförelse är det. Men om jag kan hjälpa mitt barn genom att få extra pengar vid olycka eller skada så tänker inte jag våga vara utan för 200:-/mån. Speciellt inte innan den har börjat på ett sådant ställe att den är försäkrad därigenom...

Har ju flera vänner som fått ersättning på ganska rejäla belopp- trots skitskador ;) enligt mig då... Och med min otur så...

Håller iofs med dig där... Eftersom vi försäkrade är de som betalar för det. Men hade jag varit drabbad så hade saken säkert sett annorlunda ut...

Jag förstår inte varför du försöker att övertala om att gravidförsäkring är skit, när du varken haft någon eller skulle varit i behov av någon. Då kan du ju bara säga det var inget för mig och jag är nöjd att jag aldrig skaffade någon.
Varför försöka få folk att känna sig dumma och lurade för att dom tror på fördelarna med försäkringen? Alla får väl göra som dom själva vill och det dom tror fungerar bäst för dom.

Jag förstår inte varför du försöker att övertala om att gravidförsäkring är skit, när du varken haft någon eller skulle varit i behov av någon. Då kan du ju bara säga det var inget för mig och jag är nöjd att jag aldrig skaffade någon.
Varför försöka få folk att känna sig dumma och lurade för att dom tror på fördelarna med försäkringen? Alla får väl göra som dom själva vill och det dom tror fungerar bäst för dom.

Det är väl alldeles utmärkt om folk i stället för att bara göra saker, reflekterar över varför de gör dem! Varför betala pengar i onödan till försäkringsbolag som passar på att blåsa upp känslor i stil med "men tänk om något går fel, tänk om barnet får syrebrist, tänk om, tänk om...". Vi har ägnat - är det 60 år eller något sådant? - att bygga upp en vård där vi inte behöver några kompletterande försäkringar. Trots det verkar folk tro att blodförlust kräver en särskild försäkring, att gomspalt inte opereras, att man får fula ärr (är det snitt som avses? Jag har inte ens några synliga stygn, dagens teknik innebär att snittet sys ihop inifrån). Det är tack vare idéer om att "gravidförsäkringar är något som man borde ta".

Sedan förstår jag inte alls vad du menar med att jag inte har behövt ta några försäkringar. Frågan är väl snarare vem som alls behöver dem?

Jag skrev inte att du inte behövt ta några försäkringar, jag skrev att du inte har varit i behov an någon, alltså ingenting har hänt dig/barnet som har krävt att du behövt ha en försäkring.

Jag är iallafall nöjd med att jag hade en, och jag är fortfarande nöjd med att ha en bra barnförsäkring. Jag går hellre överskyddad än oskyddad när det gäller min pärla!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 046
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 304
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar