Gravidförsäkring?

Sv: Gravidförsäkring?

Man har ju ingen aning om reservationer förrän någon bedömt hälsodeklarationen. Inget försäkringsbolag är intresserat av att försäkra in någon som kan vara en dålig risk för företaget utan det gäller att hälsodeklarationen ska peka på att barnet faktiskt är friskt och inte riskerar men. Vi fick fylla i väldigt många papper, journaler kollades etc. för att försäkra in våra tjejer.

Det där låter ju onekligen intressant, det där med riskbedömningen. Jag tror jag måste låta dem göra en bedömning av hälsodeklarationen av researchskäl. Antingen vet de något som inte läkarna vet, eller så bedömer de hälsorisker komplett olika.

Jag har samma erfarenhet som Sar, bolagen ringer alla - och huruvida man får någon försäkring eller inte får man inte veta förrän papperna är inlämnade, ens om man har ett fall där de gör schablonmässiga bedömningar, som för tidigt födda barn (där de har olika åldrar som man har möjlighet att söka försäkringen på beroende på födelsevecka).

För mig är det ändå lyxproblem. Det viktigast i den situationen är -eller var i alla fall för mig - att barnet fick god vård och att det öht fanns behandling. Minskningen i inkomst och parkeringsböter vid akuten - det är sådant man löser. Min poäng är att det kanske svider en aning, men det är ingenting man behöver försäkra sig mot.

Utifrån senare inlägg av dig har jag fått bilden av att det du vänder dig emot är att människor tar försäkringar utan att veta vad de innebär. Om det är till någon tröst för dig, så är människor överlag fundamentalt okunniga om vad alla deras försäkringar innebär, till och med i så simpla fall som t.ex. bilförsäkringar. Jag tycker inte det är fel att försäkringsprodukten ggravidförsäkringar finns - för att ta ställning till om man själv vill teckna någon är det bara att titta på villkoren och se om man är intresserad av de ersättningar som är möjliga att få genom försäkringen. Barnets mående "svider" så det räcker och blir över, så jag ser ingen anledning att behöva plåga sig själv lite extra även ekonomiskt.

Ja, men det var några år sedan, så det kanske har blivit tuffare sedan dess. (Det var människor jag träffade i jobbet som efter grava hälsoproblem lyckats bli friska. Många av dem såg det som det ultimata beviset på att de lyckats just genom att reservationerna i sjukförsäkringen hävts).

Har de hävt reservationer så har de nog redan haft en sjukförsäkring (tecknad med reservationer ex.vis för BMI eller knäproblem). Har det gått ett visst antal år och man kan bevisa att man inte längre har något problem (ex.vis inte längre överviktig och har inte varit sjukskriven) har man möjlighet att få reservationen struken.
Men som du säger ändras säkert hårdheten i bedömningarna över åren beroende på hur mycket skadefall man har.

Jag tycker definitivt att du ska göra en researchförsäkring på en kombinerad barnförsäkring (och teckna den sedan om den går igenom:)) och passa på att fråga om vad som brukar generera avslag. Diabetes brukar vara en sådan sjukdom där man har ringa möjligheter till sjukförsäkring.

Utifrån senare inlägg av dig har jag fått bilden av att det du vänder dig emot är att människor tar försäkringar utan att veta vad de innebär.

Dels det, men framför allt att det blir något som man bara ska göra. Till slut vågar få låta bli att betala de där 500 kronorna, eller vilka summor det nu är. Grattis, försäkringsbolagen.

Om det är till någon tröst för dig, så är människor överlag fundamentalt okunniga om vad alla deras försäkringar innebär, till och med i så simpla fall som t.ex. bilförsäkringar.

Det förvånar mig inte alls. Ska jag vara ärlig, gör inte försäkringsbolagen det särskilt mycket lättare heller. Det finns mycket som är finstilt och villkoren tycks dessutom kunna ändras lite hur som helst, så att det som en gång var en mycket bra försäkring plötsligt blir en rätt kass sådan men lika dyr, om inte dyrare. Det har tvingat mig att lägga om hästförsäkringarna några gånger. Faktum är att det mesta ser väldigt lockande ut tills man verkligen väger in kostnader för självrisker, stigande premier, vad som täcks och vad som inte ingår. Risken finns ju att man tecknar en som man egentligen inte behöver (som täcks av andra försäkringar eller staten) och missar sådana som man faktiskt borde ha, typ olycksfallsförsäkring (utökad) om man är en ivrig ryttare.

Barnets mående "svider" så det räcker och blir över, så jag ser ingen anledning att behöva plåga sig själv lite extra även ekonomiskt.

Fast de flesta går trots allt med kraftig ekonomisk förlust på sina försäkringar, om man ska räkna så. Själv tänker jag lägga undan pengar i en fond till min son (antagligen får han inte försäkras ändå). Om de behövs för sjukdom använder jag dem, annars får han dem som gåva när han blir vuxen att göra (förhoppningsvis) något roligt för.

Hur vanligt, och vilka komplikationer tänker du på? I stort sett alla barn som får en tuff start i livet återhämtar sig snabbt, även de med syrebrist som tvingas kylas ner, hjärtstillestånd eller de som har lågt blodsocker, som nämnts i tråden. Eventuella skador från sådana trauman kan visa sig först 2-6 år senare, i form av autism, adhd, etc. Visst, du kanske kan se att barnet inte är gravt handikappat ganska snart efter födseln, men om man inte får förlänga försäkringen är ju det en ganska svag tröst.

Tillräckligt vanligt för att jag som arbetat med dessa frågor på Folksam inte skulle tveka att teckna en gravidförsäkring och jag skulle absolut se till att ha en vettig barnförsäkring. Då utgår jag givetvis från mina värderingar dvs att jag vill åt den ekonomiska kompensationen som underlättar OM olyckan är framme.

Avslag kan man få för riktiga skitsaker.
Man kan även välja att försäkra trots att barnet fötts för tidigt men då blir försäkringen villkorad så drabbas barnet senare av något som bolaget kan hävda KAN ha berott på för tidig födsel - då står man med skägget i brevlådan.

Ett annat litet tips är att man alltid ska kolla med läkaren vad denne skriver i journalen, något som förekommer är att läkaren skriver ned spekulationer om det saknas en säker diagnos, det är något som kan ställa till problem senare om det blir en försäkringsfråga.

Du gör och tror som du vill Hidde men jag har erfarat så pass mycket att jag inte behöver fundera.

Fast de flesta går trots allt med kraftig ekonomisk förlust på sina försäkringar, om man ska räkna så. Själv tänker jag lägga undan pengar i en fond till min son (antagligen får han inte försäkras ändå). Om de behövs för sjukdom använder jag dem, annars får han dem som gåva när han blir vuxen att göra (förhoppningsvis) något roligt för.

Självklart gör de flesta det, själva grundtanken med försäkringar är ju att många betalar in (relativt sett) lite för att några få, som råkat illa ut av det ena eller det andra skälet, ska få ekonomisk ersättning (och så en slant till bolaget, då). Till vilken grad man ska försäkra sig får man ju själv avgöra utifrån sin egen ekonomiska situation. Har man mycket marginaler i ekonomin så kanske man väljer att stå riskerna själv. Har man mindre marginaler kanske man tycker att det är berättigat att betala en summa för att få en slant om det skiter sig.

En sjuk- och olycksfallsförsäkring som ger barnet ett månadsbelopp om det inte hinner komma in på arbetsmarknaden och jobba ihop en SGI innebär en rätt rejäl slant om man ska spara ihop det själv.

Sen gäller det ju att söka ersättning också! Jag fick 380-400kr/dag när jag låg på förlossningen. De såg när jag tecknade gravidförsäkringen för 2a barnet att jag inte sökt ersättning när första föddes. Så det gjorde jag då via telefonen.

Vi har barnförsäkringen med högsta belopp och jag tror att vi betalar ca 3000 per år (54.000 fram till 18-årsdagen) om jag minns rätt. Känns ändå som ett piss i Nilen jämfört med vad som faktiskt betalas ut om barnet blir handikappat. Vi hade inte haft ekonomin att sponsra vårt barn med de summorna.

Man går ju back på alla riskförsäkringar så länge inte olyckan är framme. Så länge inte huset brinner ner åker husförsäkringspremien rätt i sjön men jag hade inte velat vara utan den....

Man går ju back på alla riskförsäkringar så länge inte olyckan är framme. Så länge inte huset brinner ner åker husförsäkringspremien rätt i sjön men jag hade inte velat vara utan den....

Det är ju därför många uppfödare, tex, inte har hästarna försäkrade. Ens de mest värdefulla godkända hingstar. (om man nu bara ska göra en parallell). Det blir rätt mycket pengar för alla premier. Nu är ju ändå hästförsäkringarna de som jag själv har utnyttjat mest, och därför också de dyraste. Vad jag säger är: ibland kan man tänka i sannolikheter. Jag har inte sagt varken ja eller nej till barnförsäkringar, det ska jag sätta mig in i, men gravidförsäkringen behövde jag inte fundera över.

Tillräckligt vanligt för att jag som arbetat med dessa frågor på Folksam inte skulle tveka att teckna en gravidförsäkring och jag skulle absolut se till att ha en vettig barnförsäkring. Då utgår jag givetvis från mina värderingar dvs att jag vill åt den ekonomiska kompensationen som underlättar OM olyckan är framme.

Ja, men då där det ju inte så konstigt att du pläderar för det.

Bra tips om journalen, förresten! Jag har nog inte ens läst min sons journal, borde kanske göra det.

Senast ändrad:

En sjuk- och olycksfallsförsäkring som ger barnet ett månadsbelopp om det inte hinner komma in på arbetsmarknaden och jobba ihop en SGI innebär en rätt rejäl slant om man ska spara ihop det själv.

Javisst. Men om mitt barn blir invalidiserat beror det mest troligt på effekter av syrebrist vid förlossningen, och det kan han ändå inte få kompensation för, vad jag förstår från inläggen i tråden.

Javisst. Men om mitt barn blir invalidiserat beror det mest troligt på effekter av syrebrist vid förlossningen, och det kan han ändå inte få kompensation för, vad jag förstår från inläggen i tråden.

Den försäkring jag haft ersätter:
• CP-skada ICD G80
• Ryggmärgsbråck ICD Q05
• Allvarliga hjärtfel som kräver operation före sex
månaders ålder ICD Q20 – Q26
• Läpp-, käk- , gomspalt ICD Q35 – Q37
• Klumpfot som kräver gipsbehandling eller operation
ICD Q66.0, Q66.1, Q66.4
• Allvarliga missbildningar i bukvägg och diafragma
ICD Q79.0, Q79.2, Q79.3

• vård på neonatalavdelning på grund av för tidig födsel.

Till försäkringen kan man teckna en tilläggsförsäkring som ersätter sjukhusvistelse och ger ett engångsbelopp:
blödarsjuka

medfödda ämnesomsättningssjukdomar
neuropsykiatrisk störning (t ex ADHD, autism, utvecklingsförsening)
sjukdom inom centrala nerv- och muskelsystemet (t ex CP, muskelförtvining)
epilepsi
sensorineural hörselnedsättning
missbildning och kromosomavvikelse (t ex missbildning i inre organ).

Vänta barnförsäkringen är ju bra för mamman oxå om hon får förlossningsskador.
Det är ca 5-6% av förstföderskorna som får svåra bristningar, blodförlusten hittar jag ingen statistik på.

Det som är anmärkningsvärt är att du går på så himla hårt om att man inte ska ta gravidförsäkring för att folk inte vet vad de försäkrar mot när du inte ens kan själv vad som ingår. Du kanske skulle kolla upp villkoren själv innan du med så full övertygelse går på "oss" som faktiskt har kollat.

Jag la närmare 40 timmar på att läsa olika finstilta villkor på de olika försäkringsbolagen. Jag ringde samtliga top tre på min lista och hörde mig för ytterligare så att jag fick den försäkring som skulle skydda oss mot mest.

Blir jag gravid en gång till kommer jag göra om samma procedur igen.

Jag letade även timtal efter en försäkring för mig och bebis som gällde efter vecka 32 vid flygning. Då fanns det ingen.
Att föda en bebis för tidigt i ett annat landsting kan bli en enormt kostsam historia. Om man flugit och sedan är tvungen att föda en liten neonatalbebis och vill komma hem till sitt eget sjukhus får man bekosta transporten själv. Det ska ske med ambulans med jourläkare och syster eller med helikopter. Räkna på det och kolla om man har råd med en tripp Sthlm-Lund. Vi hade det inte.

Mvh Miks

Senast ändrad:

Det som är anmärkningsvärt är att du går på så himla hårt om att man inte ska ta gravidförsäkring för att folk inte vet vad de försäkrar mot när du inte ens kan själv vad som ingår.

Jag vet vad som ingick i den försäkring som jag blev erbjuden, och jag tackade nej direkt. Jag har mest kritiserat försäkringsbolagen. Som jag har skrivit några gånger, har gravida en tendens (inte du men många) att försöka följa vilseledande råd när det gäller allt från kost till försäkringar. Utan att ha möjlighet eller tid eller ork att ta reda på vad som egentligen är en risk, och vad som inte är det. Och det utnyttjar bolagen. Det tycker jag är fult. Sedan blir det norm att göra på ett visst sätt, för att alla andra gör det (kan vara allt från att man inte ska äta ädelost och att man absolut måste ta en försäkring) och DET är vad jag tycker är så typiskt. Du behöver inte alls ta åt dig av någonting, det viktiga är väl att man tecknar de försäkringar som man realistiskt tror sig behöva.

Den försäkring jag haft ersätter:
• CP-skada ICD G80
• Ryggmärgsbråck ICD Q05
• Allvarliga hjärtfel som kräver operation före sex
månaders ålder ICD Q20 – Q26
• Läpp-, käk- , gomspalt ICD Q35 – Q37
• Klumpfot som kräver gipsbehandling eller operation
ICD Q66.0, Q66.1, Q66.4
• Allvarliga missbildningar i bukvägg och diafragma
ICD Q79.0, Q79.2, Q79.3

Allt detta täcks av den ordinarie vården. Så jag antar att du då får någon form av extrapengar? Jag blir mest förvånad över vad lite som ingår! Är det verkligen allt? Jag, som ändå fick en förlossning med komplikationer, hade inte fått en spänn med din försäkring. Det som ingår är mycket ovanliga diagnoser (som missbildningar), men det som mer vanligt finns inte listat. 600 bebisar skadar sig varje år vid fall från skötbord tex - varav vissa spräcker skallen - täcks det?

Dit tänker jag mig hör:
*förlossningsdepression
*traumabehandlingar efter svåra förlossningar
*syrebrist hos barnet
*lågt blodsocker
*Preeklampsia och eventuella komplikationer
*moderkakavlossning

Tilläggsförsäkringen är ännu mer suspekt. Väntar du en flicka, är det praktiskt taget omöjligt att få blödarsjuka, eftersom bara män drabbas (om inte anlagsbärare också ger ersättning).
ADHD och andra neurologiska diagnoser är omöjliga att påvisa så tidigt som hos en 6 månaders bebis. I bästa fall är barnet några år gammalt. Det är diagnostiseringen som är det svåra. Om du inte får ersättningen retroaktivt, skulle jag säga att det är lurendrejeri.
Blodförlust är kryptiskt också. Alla kvinnor förlorar blod. Vi är skapta för att förlora blod, det är därför vi har 1 liter extra under graviditeten. Så det måste finnas något förbehåll där på blodmängd, annars skulle samtliga kunna kräva pengar.
svåra bristningar åtgärdas redan under förlossningen, så det torde inte vara något större problem i de flesta fall. Nej, jag ser faktiskt inte det fantastiska i detta, ens med tilläggsförsäkringen.

Senast ändrad:

Jag letade även timtal efter en försäkring för mig och bebis som gällde efter vecka 32 vid flygning. Då fanns det ingen.
Att föda en bebis för tidigt i ett annat landsting kan bli en enormt kostsam historia. Om man flugit och sedan är tvungen att föda en liten neonatalbebis och vill komma hem till sitt eget sjukhus får man bekosta transporten själv. Det ska ske med ambulans med jourläkare och syster eller med helikopter. Räkna på det och kolla om man har råd med en tripp Sthlm-Lund. Vi hade det inte.

Personligen hade jag inte flugit så sent i graviditeten. Det handlar ju inte heller bara om min säkerhet, utan även de andra passagerarnas. En födande kvinna är ju inte toppen under en flygning.

Allt detta täcks av den ordinarie vården. Så jag antar att du då får någon form av extrapengar?

En gravidförsäkring är ingen form av sjukvårdsförsäkring, du får ingen vård (det ska täckas av landstinget) utan du får ekonomisk ersättning.
Vad du sedan använder den ekonomiska ersättningen till är ju valbart men förhoppningsvis ska det ju kunna ge barnet mer livskvalité utifrån dess förutsättningar.

600 bebisar skadar sig varje år vid fall från skötbord tex - varav vissa spräcker skallen - täcks det?

Jo, det ingår olycksfallsförsäkring för både mamma och barn.

En gravidförsäkring är ingen form av sjukvårdsförsäkring, du får ingen vård (det ska täckas av landstinget) utan du får ekonomisk ersättning.

Jo, precis. Det är lite därför jag undrar varför det är så nödvändigt, som NO1 skrev. Pengar är alltid kul, men man ligger ju inte på bar backe för att man blir sjukskriven en månad eller två - hoppas jag. Själv märkte jag inte ens att jag fick mindre inkomst, eftersom jag aldrig hade tid att spendera något. Däremot sparade jag in på pendlingskostnader och en massa uteluncher, så jag gick nog snarast med vinst. Helst skulle jag ha velat ha ersättning för sveda och värk, för det var förb. trist att ligga inne... :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 040
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 276
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 487
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025