Gravidförsäkring?

Sv: Gravidförsäkring?

Men om du skulle ligga på sjukhus i en månad så hade det väl varit skönt med en backup?
Är du själv försäkrad? Varför då? Det är väl samma sak?

Sen är det inte kul att gräva ner en massa pengar i marken- det är illa nog att man mist sitt barn. Du kan få ringa o fråga min syster om hur det kändes...
Så länge man inte är mångmiljonär så märks det väl i plånboken när det händer olyckor på ett eller annat sätt.. Nog är det trevligare o göra roliga saker för pengarna?

Varför behöver jag en backup just för det? På sjukhus i en månad med sjuklön = som att vara hemma med föräldrapenning. Men med färre omkostnader, eftersom man inte gör av med en spänn så länge man är instängd på institutionen.

Jag är inte miljonär, men har ändå alldeles tillräckligt med pengar för att kunna bekosta en begravning. Hade jag inte haft det, hade jag aldrig skaffat barn.

Jag har inga extraförsäkringar alls, utöver de vanliga (jobb-hem-osv). Har varit sjuk några gånger och fick då alldeles ypperlig hjälp av vården och sjuksystemen.

(Nu rider jag knappt längre och har av den anledningen ingen extra olycksfallsförsäkring.)

Men med färre omkostnader, eftersom man inte gör av med en spänn så länge man är instängd på institutionen.
Och vad kostar det som anhörig då?

Jag är inte miljonär, men har ändå alldeles tillräckligt med pengar för att kunna bekosta en begravning. Hade jag inte haft det, hade jag aldrig skaffat barn.
Det går ju under försörjningsskyldigheten. Och sen är det ju upp till var och en vad det får kosta.

Jag har inga extraförsäkringar alls, utöver de vanliga (jobb-hem-osv). Har varit sjuk några gånger och fick då alldeles ypperlig hjälp av vården och sjuksystemen.
Klart det funkar ypperligt eftersom du aldrig varit i en sån situation.

Jag förstår att tanken att pappa och barn skulle bo på sjukhuset inte slår dig.

Bortsett från det undrar jag hur välförsäkrad du är för övrigt? Är du försäkrad själv så att du inte förlorar något på att vara sjukskriven om du själv blir sjuk, tex? De flesta är nog inte det, i alla fall.

Om begravningskostnaderna är vad man oroar sig för, då skulle jag inte skaffa barn. Har man så tight ekonomi blir det ju snarast ett bekymmer att/om barnet överlever.

Suck, ja jag förstår att du tror att du förstår. Dock tror jag du läser in för mycket och lägger till mellan raderna baserat på mina svar i andra trådar. Det har inte slagit dig att jag tänkte på att komplikationer kan hända med kvinnan när hon föder barn? Pappan kanske blir chockskadad och får en sönderkramad hand men det behöver HAN knappast ligga på sjukhus för.
Vår graviditetsförsäkring täckte sjukhusnätter och förlorad arbetsinkomst. Det kändes skönt eftersom jag misstänker att sambon skulle haft svårt att jobba om jag eller sonen hamnat på längre sjukhusvistelse.

Att vara försäkrad själv känns viktigt. Något jag fick erfara under graviditetens sista 10 veckor. Jag var sjukskriven och fick en smärre chock när taket för inkomsten var så låg. Vi klarade oss men hade jag vetat det innan hade vi skrivit över tex låneförsäkringen för huset på mig.

Jag tror precis som många andra i tråden att det finns roligare saker att använda pengar åt än att begrava sitt barn. Förlora sitt barn plus att plocka ut pengar från sparkonto för att kunna ordna begravning. Jag tycker det låter som en sjukt tråkig kombo där självklart begravningen är det tråkigaste.

Mvh Miks

Att vara försäkrad själv känns viktigt. Något jag fick erfara under graviditetens sista 10 veckor. Jag var sjukskriven och fick en smärre chock när taket för inkomsten var så låg.

Men har du inte råd att var sjuk, har du knappast råd att vara mammaledig heller. Det är ju ännu längre perioder det handlar om och samma pengar!

Det går ju under försörjningsskyldigheten. Och sen är det ju upp till var och en vad det får kosta.

Märklig argumentering i tråden måste jag säga. En del har så lite pengar att de inte har lust eller kan bekosta en begravning (som om det vore det dyraste i livet eller mest troliga att lägga pengar på!). Andra gnäller över att de inte har råd att vara sjukskrivna för att taket för ersättningen är för låg - en av de generösaste ersättningarna i världen. Ändå skaffar de barn (vilket inte är billigt), utsätter sig för en graviditet (som alla vet ofta genererar sjukskrivning) och vill vara mammalediga (en ersättning som inte är alltför svulstig mot slutet)?

Jag begriper ingenting. Men tycker man om att ge pengar till försäkringsbolag so be my guest. Det håller väl ekonomin igång, på något sätt.

Varför behöver jag en backup just för det? På sjukhus i en månad med sjuklön = som att vara hemma med föräldrapenning. Men med färre omkostnader, eftersom man inte gör av med en spänn så länge man är instängd på institutionen.

Sanning med modifikation skulle jag vilja säga, ligger du inne med ditt barn (som vi har gjort ett antal ggr) så får du själv som förälder stå för alla dina matkostnader. Så visst går det åt pengar ändå när man är inlagd med sitt barn.

Fast det var OT

Men har du inte råd att var sjuk, har du knappast råd att vara mammaledig heller. Det är ju ännu längre perioder det handlar om och samma pengar!

Fast det är en jäkla skillnad faktiskt. Plus att taket för föräldrapenningen ligger VÄLDIGT mycket högre.
Sen hade i alla fall vi planerat vår föräldraledighet långt innan förlossningen. Att hastigt bli sjukskriven var inte med i den planeringen. Det var ett lönebortfall på mer än hälften att vara sjukskriven. Visst, många människor klarar sig på mindre än så men att hastigt få gå ner till hälften av sin inkomst tror jag skulle blir märkbart i de flesta människors ekonomi.

Föräldrapenning klarade vi att ta 2,5 dagar i veckan och får ut ungefär samma pengar som att vara heltidssjukskriven. Så att det skulle vara samma att vara föräldraledig som sjukskriven är bullshit.
Sen har vi anpassat våra kostnader på ett annat sätt så att vi kan vara hemma i 2 år med sonen. Inte riktigt samma sak som att bli sjukskriven en fredagsförmiddag för att vid lunch packa ihop sina saker på kontoret.

Så svaret på din fråga blir Nej, jag har inte råd att vara sjuk! Och med vårt räkneexempel är det få som har det.

Mvh Miks

Fast det är en jäkla skillnad faktiskt. Plus att taket för föräldrapenningen ligger VÄLDIGT mycket högre.

de första 14 dagarna finns inget tak alls har jag för mig, det är arbetsgivarna som betalar 80 %. FP har ett högre tak, men dagarna på den sjukpenninggrundande nivån är begränsade. I slutet blir det alltså märkbart mindre pengar även med FP.
Men det är egentligen ointressant. Vi har världens generösaste försäkringar och de ska räcka. Blir man blottlagd av att vara sjuk en period ska man nog se över sitt sparande, inte sina försäkringar...

Senast ändrad:

Sanning med modifikation skulle jag vilja säga, ligger du inne med ditt barn (som vi har gjort ett antal ggr) så får du själv som förälder stå för alla dina matkostnader. Så visst går det åt pengar ändå när man är inlagd med sitt barn.

Fast det var OT

Ja, men man shoppar knappast loss på sjukhusapoteket, om du förstår vad jag menar. När jag låg inne fick jag maten gratis - full pension - så det var väldigt förmånligt faktiskt.

Nej shoppar loss på sjukhusapoteket gör man inte, inte mer än de otaliga olika sorterna för antibiotikaprofylax á 200 kr flaskan. Däremot så är det billigare att äta hemma än betala för 4 mål mat/dag (två föräldrar, lunch och kvällsmat, frukosten bjöd hemsjukhuset faktiskt på men inte på akademiska). När man själv är inlagd brukar man inte behöva betala maten men nu var vi föräldrar till patienten.

Nej shoppar loss på sjukhusapoteket gör man inte, inte mer än de otaliga olika sorterna för antibiotikaprofylax á 200 kr flaskan. Däremot så är det billigare att äta hemma än betala för 4 mål mat/dag (två föräldrar, lunch och kvällsmat, frukosten bjöd hemsjukhuset faktiskt på men inte på akademiska). När man själv är inlagd brukar man inte behöva betala maten men nu var vi föräldrar till patienten.

Jag var både förälder och inlagd själv, betalade 400 kronor för två veckors inläggning inklusive full pension. Jag måste säga att även om man får betala mediciner själv är svensk vård fortfarande i mycket stor utsträckning gratis. Många mediciner har inga patent längre och är också mycket billiga nu för tiden.

Medicinerna tog jag bara upp eftersom du tog upp apotekshoppning. Jag har eg. aldrig beklagat mig över varken matkostnaderna eller medicinkostnader men du verkar tro att allt är gratis när det inte är så när man inte själv är patienten och det var ju du när du var inlagd.

Vi har inte fått några pengar alls från någon försäkring eftersom vi inte har fått sjukförsäkra vårt barn.

(När jag blev inlagd efter ridolycka var det 80kr/dygnet för mig som pat och en sjukhusplats med alla kostander är väl många många tusenlappar så nog vet jag att vi har det bra i sverige det är inte det jag menar)

Senast ändrad:

Medicinerna tog jag bara upp eftersom du tog upp apotekshoppning. Jag har eg. aldrig beklagat mig över varken matkostnaderna eller medicinkostnader men du verkar tro att allt är gratis när det inte är så när man inte själv är patienten och det var ju du när du var inlagd.

Nej, allt är inte gratis. Men i så hög grad är vår sjukvård fortfarande både högklassig och fri att jag fortfarande inte förstår argumentet för graviditetsförsäkringar. Annat än från försäkringsbolagens perspektiv, då.

Försäkringar har man väl för ekonomiskersättning inte för att få bra sjukvård för den är lika för alla, så var är det du inte förstår?

Försäkringen de flesta tar är gratis så den har ju inte kostat dem något, alltså inte heller gynnat ngt bolag finansiellt. Den försäkrade kan få en mindre ersättning om de t.ex. förlorar mkt blod vid förlossningen eller en liten (ja liten för inga pengar i världen kan ersätta en människa) ersättning ifall mamman eller barnet dör.

Jag har då alla mina försäkringar för att jag vill ha ekonomiskersättning, för att jag ska slippa betala en ny ridhjälm om jag är med i en ridolycka, för att slippa betala hela djursjukhuskostnaden om katten blir huggormsbiten eller få dagersättning om jag blir inlagd på sjukhus som kan ersätta t.ex. resekostnader för maken (även om det är "jag" som får pengarna) så att han kan vara med mig eller liknande.

Försäkringar har man väl för ekonomiskersättning inte för att få bra sjukvård för den är lika för alla, så var är det du inte förstår?

Vi får ekonomisk ersättning för skada, både på oss själva och barnen. Gravida får ofta särskild omsorg. Det finns - som jag ser det - inget behov alls av extra försäkringar. Och det är mitt svar till TS.

Det företag som ville att jag skulle teckna en försäkring gjorde det inte gratis, utan som en del av ett erbjudande när jag köpte något annat. Alltså, när jag betalade skötbordet fick jag en blankett om en försäkring. Som jag därför kastade i ren irritation. Någon måtta får det vara.

Vem betalar ut de ersättningarna då för blodförlust, gomspaltar och allt vad det är försäkringarna säger sig täcka? Eller är det ersättning du syftar på att vi slipper betala vården till fullt pris och får sjukpenning?

En del har så lite pengar att de inte har lust eller kan bekosta en begravning (som om det vore det dyraste i livet eller mest troliga att lägga pengar på!).

Jag är lite tagen av den här ekonomiska beredskapen för begravningar. Min farmor, född 1896, lämnade vid sin bortgång bland annat efter sig ett kuvert märkt "Min begravning" med pengar i. Men jag trodde nog redan då att detta var en smula gammaldags (hon dog vid ca 90 års ålder).

När jag tänker på att mina nära och kära ska dö, är det inte främst begravningskostnaderna som oroar mig. Krasst uttryckt hade jag sparat betydligt mer om mina barn begravts för länge sen, än genom att ha dem kvar i livet (fram tills för något år sedan hade det även lönat sig för mig att begrava min partner jämfört med att ha honom i livet). Ändå har jag aldrig oroat mig för att de nära och kära ska överleva, och fortsätta att kosta mig pengar.

Jag har läst någonstans vad ett barn kostar att föda upp, i ekonomiska insatser från föräldrarnas sida (skattemedel som bekostar skolgång etc oräknat) och det är ohurvliga summor. Har glömt beloppet, men vi talar om sjusiffriga belopp fram till arton års ålder.

Och så oroar man sig för begravningskostnaderna! :confused:

Vem betalar ut de ersättningarna då för blodförlust, gomspaltar och allt vad det är försäkringarna säger sig täcka? Eller är det ersättning du syftar på att vi slipper betala vården till fullt pris och får sjukpenning?

medfödda fel täcker inte gratisförsäkringarna. Gomspalt är ju medfött. Vad jag vet behöver man inte heller betala det själv, det täcker vården. Vad menar du med blodförlust?

Så här skriver minbebis.com och jag håller med:
En färsk undersökning från Trygg Hansa visade att de flesta blivande mammorna var oroade för en mängd saker under graviditeten. Gravidförsäkringarna har kommit de sista 10 åren och om man vill vara kritisk kan man tycka att försäkringsbolagen spelar på de känsliga gravidas oro för att knyta till sig nya kunder genom gratiserbjudanden.

För de gravidförsäkringar som kostar en del kan det vara värt att granska vad som ersätts och hur stor ersättningen är och sedan ta ställning till om man behöver skyddet. Det kan också vara värt att ta reda på vad det offentliga trygghetssystemet har för ersättningar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 046
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 304
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar