gravid: vaccinera sig

Sv: gravid: vaccinera sig

Jag har mycket svårt att tro att du inte kommer att överleva vaccinationen. Det om något ska du inte bekymra dig över.

Uppdatera mig: vad är kopplingen mellan Novartis och Glaxo Smith Kline som tillverkar pandemrix? Är det samma företag eller? *undrar*

Kopplingen vet jag inte exakt (kanske har läst det någonstans, vart komme rjag inte ihåg längre efter ett ex antal sidor :p). Men det är inte samma företag iaf, dock kan det juh vara så att dom sammarbetar på något sätt. Men båda tillverkar iaf vaccin mot H1N1. Novartis vet jag tillverkar även kvicksilverfritt vaccin iaf och även Baxter.
Novartis tillverkar vaccinet Focetria och Glaxo Pandemrix.

http://www.novartis.se/index.shtml
http://www.glaxosmithkline.se/

Senast ändrad:

Om du läser sida 43-46 så är dessa påstående sanna iaf eftersom det ligger polisutredningar mot Baxter int. mm.

Har inte kommit dit ännu! ;) Ska läsa detta i sin helhet i helgen.

Det står tom på emea (european medicines agency) att när vaccineringen görs så skall återupplivsningsutrustning finnas nära tillhands :eek:
Var hittade du det? Hemsidan eller i anmälan?

//Alice

Var hittade du det? Hemsidan eller i anmälan?

//Alice

Hittade själv på hemsidan (emea) om Focetria:
However, it may be appropriate to give the vaccine to these patients during a pandemic, as long as facilities for resuscitation are available.
Men detta är då när man vaccinerar allergiska personer eller personer som har reagerat negativt på influensavaccin tidigare. Gäller alltså inte "den stora massan".

//Alice

Finns den informationen någonannanstans. Men jag orkar inte leta igenom att sidor jag har besökt. ;)

Men många vet inte om dom reagerat negativt på influensavaccin. Vad jag vet så har jag aldrig vaccinerat mig mot influensan. Sen vet man juh inte exakta innehåll i vaccinet. Du ska tex inte vaccinera dig om du är överkänslig mot kvicksilver osv.

Sen ska den informationen finnas på pandemrix somär det vi kommer använda oss av.

Senast ändrad:

Finns den informationen någonannanstans. Men jag orkar inte leta igenom att sidor jag har besökt. ;)

Men många vet inte om dom reagerat negativt på influensavaccin. Vad jag vet så har jag aldrig vaccinerat mig mot influensan. Sen vet man juh inte exakta innehåll i vaccinet. Du ska tex inte vaccinera dig om du är överkänslig mot kvicksilver osv.

Nej, det förstår jag om du inte orkar! ;) Det är lugnt! Jag får leta själv under helgen....

Det är klart! Allt vet man ju inte om man reagerar emot. Personligen spelar det inte mig någon roll eftersom jag inte kommer att vaccinera mig.

Jag undrar bara....varför har inte denna anmälan tagits upp i media? Det är ju "höga hästar" som anmäls...

//Alice

Jag vet inte varför den inte tagits upp. Jag hittade länken till den i en kommentar till aftonbladets artikel om vaccinet. Den är juh relativt ny publicerad på internet o jag vet inte kanske någon tidning har skrivit om den. Eller så får dom inte publicera det av några högre hästar på tidningarna, nä jag vet inte :D

Kopplingen vet jag inte exakt (kanske har läst det någonstans, vart komme rjag inte ihåg längre efter ett ex antal sidor :p). Men det är inte samma företag iaf, dock kan det juh vara så att dom sammarbetar på något sätt. Men båda tillverkar iaf vaccin mot H1N1. Novartis vet jag tillverkar även kvicksilverfritt vaccin iaf och även Baxter.
Novartis tillverkar vaccinet Focetria och Glaxo Pandemrix.

http://www.novartis.se/index.shtml
http://www.glaxosmithkline.se/

Men det är ju två olika vaccin det handlar om i såfall. Vad som står på novartis bipacksedlar är ju inte relevant för oss som ska ta pandemrix.

Men det står nästan exakt samma sak på Pandemrix bipacksedel.

Graviditet och amning
Information om användning av Pandemrix under graviditet saknas. Läkaren måste väga nyttan mot de eventuella riskerna med att ge vaccinet om du är gravid. Tala därför om för läkaren om du är/misstänker att du är gravid eller planerar att bli gravid.
Pandemrix kan ges under amning.

Står tom olika på deras bipacksedel :confused: Första är från läkemedelsverket o det andra från FASS

Graviditet och amning
Tala om för läkaren om du är/misstänker att du är gravid eller planerar att bli gravid. Du bör diskutera med din läkare om du kan få Pandemrix.

Vaccinet kan användas under amning.

Det tolkar jag precs som på novartis bipacksedel, behöver du verkligeninte vaccinera dig så skall du inte göra det heller.

Det är jag medveten om, men det kan ge upphov till väldigt mkt missuppfattningar om man hänvisar till fel källa. Även om båda har samma info så är inte informationen om vad novartis skriver om sitt vaccin relevant för de som ska ta pandemrix. Är lite petig när det gäller källor - en störning från Universitetet tror jag :D

Jo jag såg det sen när jag hade postat det att dte var ett annat vaccin o då var det försent o ändra. Sen glömde jag bort det :D

KL
Vaccinet är testat på 40 000 människor utan en enda allvarlig biverkning, vaccinet är GODKÄNNT. Jag ÄR gravid och ska ABSOLUT vaccinera mig. Det man läser i A-bladet ska man ta med en nypa salt. Ring en smittskyddsläkare eller liknande och ta reda på äkta fakta.

Du har lite fel där. Prototypvaccinet Pandemrix är testat på ca 5000 personer med virusstammen H5N1 som kallas A/Vietnam/1194/2004 (fågelinfluensan).

Dock har inte vaccinet med den nya virusstammen H1N1 testats på mer än ca 60 personer (vilket är vad som krävs för att få det godkänt).

Vilket jag anser vara på tok för lite människor för att kunna verkligen godkänna vaccinet.

Informationen som hittats har inte kommit från varken aftonbladet eller någon annan balska. Utan information kommer från forskare, läkemedelsverket, emea mm som är säkra källor.

Självklart måste smittskyddsinstitutet följa dom riktlinjer dom fått från högre instanser. Det är inte alltid dom ger en korrekt fakta, tyvärr. Utan dom undanhåller gatanterat en hel del information... :grin:

Och hur många människor har HAFT svininfluensan utan biverkningar?

Väldigt många och väldigt många fler kommer att få den med och utan biverkningar. Många kommer drabbas och gravida är i riskgruppen...men man får själv göra sina val.

Och hur många människor har HAFT svininfluensan utan biverkningar?

Det är nog OTROLIGT många som haft det utan att ens veta om det.

Det komiska är att i tex storbrittanien, som har blivit hårt "drabbad" av svininfluensa enligt dom har konstaterat det per telefon. Misstänker dom svininfluensa så får dom ringa ett journummer, där ställer dom diagnosen per telefon vilket är helt omöjligt att göra. Dom får inte besöka läkare om dom inte är akut sjuk utan dom skall stanna hemma osv. :crazy:

Många barn och vuxna har blivit fel diagnostiserade och blivit betydligt mycket sjukare än dom annars skulle blivit om dom fått rätt diagnos och hjälp. Dessa människor antar man att dom har blivit otroligt sjuka pga svininfluensan men inga tester har gjorts, mer än en diagnos per telefon.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 387
Senast: monster1
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 667
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar