gravid: vaccinera sig

Sv: gravid: vaccinera sig

Vad är det folk förväntar sig av detta vaccin? Varifrån kommer all hypokondri? Har ni sett några förlamade människor tala ut i pressen hittills från alla år med vaccin??

Vaccinet är ju helt nytt och kommer inte genomgå de kliniska studier som andra vaccin behöver genomgå (jo, som även de vanliga influensavaccinen genomgår), självklart finns ingen som drabbats av biverkningar uttalat sig i pressen. Vaccinet är ju inte satt i bruk än.

Vad är det som är konstigt med att man är skeptisk mot ett vaccin som inte är testat och som inte kommer vara testat på det sätt som andra läkemedel är? Det är ju det speciella med pandemivaccin, det råder dispens. Endast en prototyp testas. Den slutgiltiga produkten kan ha andra egenskaper och den kan vara ganska olik prototypen.

Jag är inte gravid men skulle aldrig vaccinera mig med ett otestat vaccin om jag vore gravid. Nu kommer väl inte vaccinet att ges till barn under 2 år, men skulle det godkännas för barn under 2 år... över min döda kropp att vaccinet skulle ges till E på 9 månader. Över min döda kropp.

Vad är det som är konstigt med att man är skeptisk mot ett vaccin som inte är testat och som inte kommer vara testat på det sätt som andra läkemedel är? Det är ju det speciella med pandemivaccin, det råder dispens. Endast en prototyp testas. Den slutgiltiga produkten kan ha andra egenskaper och den kan vara ganska olik prototypen.

Därför att förlamning som bieffekt gäller för samtliga befintliga influensavacciner. Så om 900 ska drabbas borde väl någon borde ju ha klagat i pressen från rullstolen vid det här laget?

Influensavaccin är generellt aldrig testade på barn. Pandemi eller inte. Det handlar för de organ som godkänner vaccinet att komma överens om en dos som är lämplig för små barn, inte om vaccinet har andra bieffekter än de som konstaterats hos vuxna.

Det konstiga är att de flesta som är skeptiska inte har en aning om hur vaccin eller läkemedel tas fram, och hellre föredrar de bieffekter som en sjukdom kan ge. Det handlar om konspirationstänkande i många fall med total avsaknad av relevanta fakta.

Jag funderade på om du skrev vidare på mitt inlägg eller om du tolkade fel, så jag blev inte så upprörd :)

Precis, nästan alla mediciner testas ju bara på en liten grupp av människor. Det är ju en omöjlighet att testa på alla åldrar, folk med olika bakomliggade sjukdomar osv.

Jag har inte tagit något beslut om vaccinering för min egen del än, men skulle jag vistas mkt i sjukhusmiljö tex. så skulle jag vaccinera mig.

Jag tycker det är för mkt hysteri kring både svininfluensan och vaccinet

Därför att förlamning som bieffekt gäller för samtliga befintliga influensavacciner. Så om 900 ska drabbas borde väl någon borde ju ha klagat i pressen från rullstolen vid det här laget?

Influensavaccin är generellt aldrig testade på barn. Pandemi eller inte. Det handlar för de organ som godkänner vaccinet att komma överens om en dos som är lämplig för små barn, inte om vaccinet har andra bieffekter än de som konstaterats hos vuxna.

Det konstiga är att de flesta som är skeptiska inte har en aning om hur vaccin eller läkemedel tas fram, och hellre föredrar de bieffekter som en sjukdom kan ge. Det handlar om konspirationstänkande i många fall med total avsaknad av relevanta fakta.

Nej, men med vanlig influensa brukar man inte heller anse att små barn behöver vaccineras. Även fast förlamning är en möjlig biverkning från alla vaccin så säger det ingenting om hur stor risken är för det för just detta vaccin. Kanske är risken mycket mindre, större eller densamma. Point being, vi vet inte eftersom vaccinet inte är testat enligt normal praxis.

Må så vara att de flesta inte har någon aning om hur läkemedel tas fram, men jag råkar ha akademisk utbildning på området. Man skulle tom. kunna påstå att min utbildning är rätt så lämplig för just läkemedelsindustrin. Jag konspirerar inte och är inte generellt emot vaccin, men detta är jag skeptisk mot just pga. att det inte kommer testas enligt normal praxis.

Jag tycker även att det är intressant att vi i Sverige tar så himla hårt på den nya influensan, inställningen i både Finland och Danmark är en helt annan. Man kan fråga sig varför det är så. Är finnarna och danskarna korkade?

Nej, men med vanlig influensa brukar man inte heller anse att små barn behöver vaccineras. Även fast förlamning är en möjlig biverkning från alla vaccin så säger det ingenting om hur stor risken är för det för just detta vaccin. Kanske är risken mycket mindre, större eller densamma. Point being, vi vet inte eftersom vaccinet inte är testat enligt normal praxis.

Point being, att ytterst få läkemedel testas på barn i alla åldersgrupper, inte bara vaccin. Och hur många ropar efter kliniska studier då? Om de preliminära studierna pekar på 1 av 100,000 skulle jag säga att det är ett rätt säkert läkemedel. Om du har relevanta uppgifter angående detta vaccin har jag ingen aning om. Jag för min del har ingen medicinsk utbildning, men råkar ha talat med ett flertal personer - bland annat en kvinna som sitter i den panel som just jobbar med barnfrågor och detta vaccin och patientsäkerhetsfrågor. Och hon är inte det minsta oroad, just för att det inte finns något som tyder på att detta vaccin skulle innebära problem, då det i sin struktur är så likt andra influnsavacciner.

Jag tycker även att det är intressant att vi i Sverige tar så himla hårt på den nya influensan, inställningen i både Finland och Danmark är en helt annan. Man kan fråga sig varför det är så. Är finnarna och danskarna korkade?

Engelsmännen är rätt hårt drabbade och bryr sig mer. Det kanske har med intresse och nyfikenhet att göra?

Gjorde för skoj skull en jämförelse med biverkningarna av alvedon och Treo. Sällsynta biverkningar anses enligt Fass vara färre än 1 på 1000 - alltså tio till hundra gånger fler än de som skulle drabbas av svåra biverkningar av vaccinet enligt läkarna. Och då talar vi leverskador, som är en riktigt allvarlig sjukdom. Hur många läser fass när de tar ett läkemedel och antar att de ska bli en av tusen, eller en av hundra tusen, som får Reyes syndrom av Treo? Och sedan tänker: nej, jag skiter i att ta brustabletten, det är inte värt det. Någon?

Point being, att ytterst få läkemedel testas på barn i alla åldersgrupper, inte bara vaccin. Och hur många ropar efter kliniska studier då? Om de preliminära studierna pekar på 1 av 100,000 skulle jag säga att det är ett rätt säkert läkemedel. Om du har relevanta uppgifter angående detta vaccin har jag ingen aning om. Jag för min del har ingen medicinsk utbildning, men råkar ha talat med ett flertal personer - bland annat en kvinna som sitter i den panel som just jobbar med barnfrågor och detta vaccin och patientsäkerhetsfrågor. Och hon är inte det minsta oroad, just för att det inte finns något som tyder på att detta vaccin skulle innebära problem, då det i sin struktur är så likt andra influnsavacciner.

Jag kan inte tala för andra, men stoppar jag i mig eller mitt barn (eller mina djur) läkemedel kan du tro att jag är noga med att läsa på om det och väga för- mot nackdelar.

*kl*

Nu tog jag första bästa tråd som handlade om vaccinera sig mot svininfluensan.

Jag vet inte hur många som läst denna artikel som kommer från en av världens ledande kvicksilverforskare.

Det kan vara tänkvärt kanske att läsa detta. Då jag iaf anser att dessa är mer trovärdiga än aftobladet/expressen.

http://www.amalgamskadefonden.se/news.asp?id_News=111&ref=142

http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp?id_Page=186

Det som jag anser är mest upprörande är att socialstyrelsen som beställt vaccinet inte har beställt det kvicksilverfria utan valde det med kvicksilver trots att det infördes förbud på kvicksilver i juni i år och att dom hade fått anbud på det utan kvicksilver i.

Efter att själv har läst dessa artiklar så har jag nog bestämt mig för att INTE vaccinera mig.

Senast ändrad:

Då denna tråd handlar rent av om svininfluensan så postar jag den här med.

Om någon mot all förmodan är lika "intresserad" att läsa om svininfluensan som jag är så kan dom läsa denna anmälan.

Det är en analytiker och frilansskribent som har gjort en anmälan mot regeringen, Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet, Läkemedelsverket mm ang svininfluensa vaccinet då det anses vara såpass osäkert osv.

Den är lång, men väldigt intressant att läsa iaf (tycker jag, inte min sambo som fick den uppläst av mig :angel:)

Efter att ha läst denna anmälan och dom andra artiklarna så kommer jag inte vaccinera mig iaf.

Då denna tråd handlar rent av om svininfluensan så postar jag den här med.

Om någon mot all förmodan är lika "intresserad" att läsa om svininfluensan som jag är så kan dom läsa denna anmälan.

Det är en analytiker och frilansskribent som har gjort en anmälan mot regeringen, Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet, Läkemedelsverket mm ang svininfluensa vaccinet då det anses vara såpass osäkert osv.

Den är lång, men väldigt intressant att läsa iaf (tycker jag, inte min sambo som fick den uppläst av mig :angel:)

Efter att ha läst denna anmälan och dom andra artiklarna så kommer jag inte vaccinera mig iaf.

Jag har nu inte läst hela än utan bara de 20 första sidorna (kommer att läsa hela). Hans upplägg av konspirationsteorin mellan läkemedelsbolag och infulensavirus är skrämmande OM han har rätt. Jag fick dock uppfattningen att han sett för många dåliga filmer. :D Eller hemska tanke: Det ligger verkligen något i det han säger! :eek:

Men det stärker bara min uppfattning om att def inte gå och vaccinera mig med ett vaccin som inte är testat enligt de regelvärk som finns. Sen också...varför vaccinera mig mot något som inte gör mig sjukare än normalt??? Jag hittar inte logiken i arrgumenten för en massvaccinering!

//Alice

Jag ahr nu läst hela. Den är skrämmande om allt verkligen är 100% sant, vilket jag inte tvivlar på.

Om du läser sida 43-46 så är dessa påstående sanna iaf eftersom det ligger polisutredningar mot Baxter int. mm.

Tycker precis som denna skribent att det är konstigt att Baxter ansökte om patent på H1N1 viruset redan i augusti förra året när virusstammen var officiellt okänd och dessutom att patentet publicerades i mars 2009 och strax därefter så inträffar dom första H1n1 fallen :confused: Mycket märkligt, men det skulle inte förvåna mig om detta är ett labratorium virus och att det med avsikt har försökt sprida en pandemi.

Det står tom på emea (european medicines agency) att när vaccineringen görs så skall återupplivsningsutrustning finnas nära tillhands :eek:

Senast ändrad:

Knapp

Jag blir så förbaskat trött! MÅSTE ni hålla på att sprida skräckpropaganda om detta? Räcker det inte med att, åtminstone jag, är livrädd för att bli sjuk, nu ska jag behöva bli livrädd för vaccinet också...

Kanske lika bra att gå och dö innan jag blir sjuk (och i så fall mest troligt dör) eller dör av det hemska vaccinet :crazy::cry:

Jaja jag vet "låt bli att läsa då!" men hur lätt är det??
Ni kan ju vara glada att ni är friska och pigga och inte behöver bry er...och strunta gärna i att vaccinera er så kanske ni smittar oss som inte klarar det om ni blir sjuka och inte har vett att stanna hemma ("nej det är för dyrt att vara hemma, jag måste ju jobba!") :cool:

Aja nu verkar vaccinet vara på ingång så jag antar att jag får bita ihop och ta sprutjäveln. (överlever jag lär garanterat ni också göra det :cool:)

Senast ändrad:

Fast det är ett forum och denna tråd handlar just om H1N1 om att vaccinera sig eller ej. Är man rädd för H1n1 och vaccinet så skall man kanske inte läsa dom trådarna som berör det ämnet. Det finns en hel del information ´som inte gått ut till allmänheten och framförallt när det gäller gravida. Den information kan kanske vara bra och veta, sen om man edan bestämt sig för att jag ska vaccinera mig/eller inte så behöver man inte läsa dessa trådar.

Vaccineringen är FRIVILLIG, om du väljer att vaccinera dig så är det upp till dig, om sedan person B väljer att inte vaccinera sig är det helt upp till den personen. Dom som är överkänsliga mot innehållet i vaccinet då?

Vissa anser att risken är större att vaccinera sig medans andra anser att det är större risk att inte vaccinera sig och vissa kan inte vaccinera sig pga allergi/överkänslighet mot ämnen som vaccinet innehåller.

Alla fattar vi olika beslut och man kan inte tvinga befolkningen att följa det beslutet som just du anser vara rätt. Vi väljer våra egna beslut dagligen och kan inte gå på vad någon annan tycker är rätt o fel...

Självklart stannar man hemma om man är sjuk, iaf jag gör det oavsett om det drar ner min lön eller ej.

Du vaccinerar dig och jag väljer att inte göra det av olika skäl.

Så här står det iaf på Novartis bipacksedel för vaccinet när det gäller gravida.

8.1 Pregnancy
Pregnancy Category C: Animal reproduction studies have not been conducted with Influenza A (H1N1) 2009 Monovalent Vaccine or FLUVIRIN. It is also not known whether Influenza A (H1N1) 2009 Monovalent Vaccine or FLUVIRIN can cause fetal harm when administered to a pregnant woman or can affect reproduction capacity. Influenza A (H1N1) 2009 Monovalent Vaccine should be given to a pregnant woman only if clearly needed.

Senast ändrad:

Uppdatera mig: vad är kopplingen mellan Novartis och Glaxo Smith Kline som tillverkar pandemrix? Är det samma företag eller? *undrar*

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 387
Senast: monster1
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 667
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar