Gravid - Upplys mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

ImFabulous

Så, Jag fick veta imorse att jag är gravid och gissar att jag är i 5e veckan. Väldigt tidigt alltså. Men med ett tidigare ganska bristande baby-intresse har jag faktiskt väldigt lite kunskap om just bebisar.

Har ni mammor, eller blivande mammor (och pappor förresten) några tips inför första bebisen ? Både vad gäller hemmet, saker, mat, mig och min kropp och om pappan!

Vill bli världens bästa mamma!
 
Sv: Gravid - Upplys mig!

Se till att ni är mogna nog att ta hand om ett barn, resten löser man efterhand som det dyker upp :D

Både vad gäller hemmet, saker, mat, mig och min kropp och om pappan!
Man behöver inte köpa massor med prylar till bebis, även om det naturligtvis är roligt.
Babyskydd (första bilbarnstolen), kläder, handdukar och kärlek kommer man långt med.
Babyn behöver inget eget rum än på ett tag, så känn ingen stress över det.
Ta hand om din gravida kropp. Vila när du är trött, ät ordentligt och rör på dig med måtta så länge som du orkar (promenera, simma...).
Prata mycket med pappa, om era tankar, känslor och åsikter. Kanske läge att reda ut en del större uppfostringsbegrepp redan nu? Så man vet vad man ger sig in på?
Och efter ett missfall i bagaget väntade jag till efter ultraljudet med att köpa saker o.s.v till bebisen.

Grattis!!! :banana:
 
Sv: Gravid - Upplys mig!

Köpr tabletter med folsyra.
Finns att köpa på apoteket.
Vilktigt att äta under graviditeten, för fostrets utveckling :)
 
Sv: Gravid - Upplys mig!

När vi valde att skaffa barn kunde vi typ ingenting förutom att barn skriker å spyr=)

Finns mycket att läsa på nätet. Bästa kompisen födde en vecka efter att jag plussade, henne har jag haft mycket nytta av. Böcker och så har en tendens att vara lite finkänsliga, hon säger precis som de verkligen är!=)

Å buke har jag haft massa nytta av=)

Lycka till!

Tillägg: Man BLIR helt rubbad i skallen när man blir gravid. i början kan man känna sig riktigt deppig å man känner sig urusel som borde vara lyckligast i världen. Sen blir man en surkärring som börjar grina för minsta lilla=) men det går över. Men bara så du vet så är det inget fel på dig om du blir så=)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gravid - Upplys mig!

De nästan 9 månader av graviditet som du har framför dig kommer hinna kännas vääääldigt långa, så jag lovar, du hinner lära dig både det ena och det andra under tiden! :idea:
 
Sv: Gravid - Upplys mig!

Så, Jag fick veta imorse att jag är gravid och gissar att jag är i 5e veckan. Väldigt tidigt alltså. Men med ett tidigare ganska bristande baby-intresse har jag faktiskt väldigt lite kunskap om just bebisar.

Har ni mammor, eller blivande mammor (och pappor förresten) några tips inför första bebisen ? Både vad gäller hemmet, saker, mat, mig och min kropp och om pappan!

Vill bli världens bästa mamma!

Jag var precis som du!

Tipsena jag har är att ta det som det kommer. Som gravid kan man bli mycket annorlunda jämfört med innan. Jag hade nog en ganska okomplicerad graviditet förutom att jag hade en fruktansvärd foglossning.. Jag mådde inte illa, hade inte något som jag absolut var tvungen att ha och äta, fick inte någon jättemage, gick alltså inte upp så jättemycket i vikt osv..

Vikten kom senare när Max var född, för att han ville inte bli ammad, förslossningen är en annan historia..

Oroa dig inte så mycket du kommer att få information under tiden. Vi gick på föräldragrupp, vilket var kanon man lärde sig massor om förlossningen osv.

Är det några frågor är det bara att fråga, jag födde på samma sjukhus som förmodligen du kommer att göra.. Jag finns inte så långt bort om det är något. Bara att du hör av dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid - Upplys mig!

Ta det lugnt, jag svimmade på jobbet när jag var i v9 :angel:

Ät små regelbundna mål, ordentlig frukost, lunch och middag, och sen frukt/youghurt där imellan för att hålla uppe blodsockret.
Man blir jätte trött i början, sen går det över det värsta, i v13-14 ungefär.

Köp folsyra.
Ha dextrosol med dig.

Köp Lennart Nilssons "Ett barn blir till" på bokrean på Coop! Superbra och häftig bok!

Sluta inte göra en massa saker för att du är gravid, lyssna på kroppen. Ridning är jätte bra för balans och muskler i mage och rygg.

Mår du illa, försök äta ett mariekex innan du går upp, så fort du vaknar, innan du öppnar ögonen, in med ett kex i munnen!

Ring BM och boka tid för inskrivning, då får du hem en massa papper, bla om maten under graviditeten.

Magen svullnar i början och går ner sen.
Syns tydligt på min.
Vecka 11
Vecka 15

Gör så mycket du kan nu som du kanske inte orkar med sen, tiden går jätte fort! Innan jag var på inskrivning kändes det som evigheter innan jag får gå på UL osv. Nu är jag 5 veckor från halvvägs :eek: Tiden har gått SKIT fort!

Vi har inte köpt någonting till bebisen än, vi har kollat lite på vagnar och sängar osv. Men kommer vänta till efter UL + lite till.

Jag är sjukskriven just nu p.ga. foglossningar, inte det roligaste kan jag lova. Men jag försöker leva mitt liv som vanligt ändå, åka och rida, träna och jag har tom 1 tävling inplanerad! Jag ska klara det ;)
Illamående ha rjag klarat mig ifrån, har inte heller märkt av några humörsvängningar (Sambon säger att humörsvängingar har jag haft sen vi träffades, så han har inte heller märkt någon skillnad)
Jag känner mig mest superglad och snygg (beror nog på brösten som vuxit 2 stl :angel: )

Min sambo har nog inte riktigt fattat att han ska bli pappa, inte jag heller igentligen, det kommer man nog inse efter UL.
Vi är först ut i våran kompisskara, vissa har inte ens flyttat hemifrån! Jag tyckte detta kunde bli lite jobbigt, men alla är verkligen superglada för våran skull, vissa har lite ångest som fortfarande bor hemma och inte har någon flickvän ;) Men de gör verkligen allt för oss just nu :love:
 
Sv: Gravid - Upplys mig!

Jag var precis som du!

Tipsena jag har är att ta det som det kommer. Som gravid kan man bli mycket annorlunda jämfört med innan. Jag hade nog en ganska okomplicerad graviditet förutom att jag hade en fruktansvärd foglossning.. Jag mådde inte illa, hade inte något som jag absolut var tvungen att ha och äta, fick inte någon jättemage, gick alltså inte upp så jättemycket i vikt osv..

Vikten kom senare när Max var född, för att han ville inte bli ammad, förslossningen är en annan historia..

Oroa dig inte så mycket du kommer att få information under tiden. Vi gick på föräldragrupp, vilket var kanon man lärde sig massor om förlossningen osv.

Är det några frågor är det bara att fråga, jag födde på samma sjukhus som förmodligen du kommer att göra.. Jag finns inte så långt bort om det är något. Bara att du hör av dig.

Åh så snällt av dig :)
Jag kommer föda på Vrinnevi, var det där du födde ?
Men hur kommer man i kontakt med en föräldragrupp ?
 
Sv: Gravid - Upplys mig!

Åh så snällt av dig :)
Jag kommer föda på Vrinnevi, var det där du födde ?
Men hur kommer man i kontakt med en föräldragrupp ?

Jajamen, det var Vrinnevi! Föräldragrupp fick vi erbjudande om när vi gick till mödravården. Ta kontakt med dom så snart du kan. Du kommer få gå på lite kontroller eller rättare sagt ganska många under resans gång. Det blir ultraljud och vägning, mätning och prover. Det är ingenting du behöver oroa dig för. Det var lite läskigt i början, de första kontrollerna. Sen är det faktiskt ganska kul, förutom blodproverna. Jag hade världens sprutskräck, men det har gått över iom att jag fick Max.
 
Sv: Gravid - Upplys mig!

Grattis!
Jag har själv heller inte haft någon längtan efter bebis, men nu är det helt underbart!
Själv var jag sjukt trött, somnade bara jag lutade mig bakåt.
Men ge dig den tilllåtelsen och sov när du behöver! Längre fram försvinner tröttheten.
Jag är nu i v 23 och mår som allra bäst, ser till att järntabletter och folsyra samt dricka och äta nyttigt.
Ett tips är även att ta ett fota på magen varje vecka för att se hur den växer, en kompis ritade ditt vecko nummret på magen för var ny vecka, såg roligt ut att titta på efteråt.
Sist men inte minst ser til att du och din partner njuter tillsammans, det mår även babyn bra av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 791
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 674
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp