Gravid med Häst?

Skogstroll

Trådstartare
Jag har fyra hästar hemma som skulle kunna gå på lösdrift här en vinter om det behövdes. Ni som har hästar och varit gravida Hur har ni lyckats ta hand om hästarna samtidigt? Mocka, ta in och ut osv? Jag vill absolut inte göra mig av med hästarna, och har en kompis som har häst här som kan hjälpa till, samt min sambo såklart, men något måste jag ju göra. Hur gick det för er? (är inte gravid ännu) Sen undrar jag, ni som har hund, hur gick det med era hundar när ni fått barn? Hur reagerade dom. Jag har en hund som inte är så van vid barn, han går bra med barn som kan gå och så, men har inte testat med krypbarn. Och han hoppar om man lyfter upp dom i famnen. Är det annorlunda med ens egna barn?

Sv: Gravid med Häst?

Ang hästarna så gjorde jag i princip allt själv som gravid, min man var oftast med nere i stallet och gjorde de tyngre sakerna för att han inte ville att jag skulle göra det. De tyngre sakerna är hänga upp vattenhinkar och lyfta in spånbalar.
I v. 35/36 så stolpade vi hage tillsammans.

Jag såg aldrig graviditeten som ett hinder att fixa i stallet utan snarare som ett sätt att håll igång så mycket som kroppen orkade :)

Nu har jag hästen inackorderad, så det blir ju lite skillnad, men jag hade nog klarat lösdriftshästar. Det enda jag hade problem med var att köra utför med fullastad skottkärra (220 liters, så ingen liten sak), jag hade en del foglossning och ena benet ville liksom vika sig när jag försökte bromsa kärran. Tog jag en mindre skottkärra och gick flera gånger istället gick det bra.
Mockning, hantering, fyllande av vatten var inga problem. Blev lite höig om magen när jag packade hönät :D
Tyvärr fick jag sluta rida i vecka 25 pga att min foglossning påverkade hästen eftersom jag satt snett med höfterna.

Hunden var inte särskilt barnvan, i och för sig uppfödd i en barnfamilj men hon var 3½ när hon fick en lill-matte så det hann ju gå lite tid mellan.
Jag tror att det där med barn är något som hundarna växer in i, så att säga, första tiden gör ju inte människovalpen mycket väsen av sig, den skriker lite men sover mest. Vår hund var intresserad första dagarna men sen ledsnade hon väl, när hon inte fick någon respons av lill-matte.

Idag, när dottern är drygt 4 månader, brukar hunden pussa på henne när hon varit borta, precis som hon pussar på resten av "flocken". Och så är hon med när det äts gröt, eftersom hon får diska tallriken efteråt :d I övrigt är hon ganska ointresserad, hon är ofta med runt lill-matte men är inte särskilt "på".

DSCN0135.JPG

Jag har tre hästar och skötte stallet hela graviditeten (jag gick över 18 dagar). Det var inga som helst problem.

Jag går idag in i vecka 37 och sköter fortfarande stallet mer eller mindre på egen hand. Eller ja, jag har hästarna inackorderade men jag har insläpp 10-12 gånger per månad (12 hästar att ta in, mocka hagar, fylla på vatten ute) förutom det jag gör dagligen med att mocka tre boxar, slänga ner halm, fylla på höpåsar och foderhinkar och bära vattenhinkar. Jag har tre hästar men bara två motioneras, den tredje är en åring. Jag växlar mellan ridning, tömkörning (då jag tömkör rakt fram och alltså själv går) och promenerande.
Brukar lägga 3-6 timmar per dag i stallet. Jag tar fler pauser än vanligt men annars går det för det mesta bra även om jag numera blir trött snabbare.
Får hjälp av sambon ibland men det är nog inte ens en gång per vecka. Jag tycker att jag kan göra det själv sålänge jag klarar av det :laugh:

Att ha hästarna på lösdrift tror jag är en utmärkt lösning för dig :laugh:

det är absolut inget "hinder" att vara gravid. visst det är lite jobbigare att böja sig ner och linda ben m.m. men annars inga problem =) jag gjorde allt själv som vanligt, det enda jag inte gjorde var att köra häst lika mycket som jag brukade göra just för att det skumpade så mycket. Nu är jag inne på nr 2 och sköter allt som vanligt, fortfarande inga problem bara man har ett mål!

6 timmar i stallet?! Vad härligt att du hinner med det!

Jag tycker att jag har varit ovanligt länge i stallet om jag är där 3 timmar :p vanligtvis är jag där 1,5-2 timmar, men jag har bara en häst (men brukar mocka och fixa åt tre stycken relativt ofta.

ts: Jag har min häst inackorderad och har varit gravid och fått barn två gånger. Jag har kunnat hålla igång hästen båda graviditeterna (första dock från marken då han var oinriden), och fixat i stallet in i det sista =) När ungsta föddes red jag sista gången två dagar innan förlossningen startade.

MEN, jag har inte haft några direkta problem under mina graviditeter (förutom överjävligt illamående de 9 första veckorna, och lite problem med njuren en period i slutet med första), och framförallt andra graviditeten mådde jag hur bra som helst. Man kan dock aldrig veta sådant i förväg, så det kan ju vara bra att ha en plan b om det skulle skita sig.

//Julia

Jag hade nog en lätt graviditet, red fram till vecka 36 och promenerade, longerade och fixade allt med hästen fram till förlossningen. Har hästen uppstallad på ridskola där det ingår en del service, men hade kvällsfodring (fodring 50 hästar, kvällsmockning 20 hästar) någon dag innan dottern föddes. Men det verkar bero lite på vad man har för graviditet, en del blir ju superdåliga... iofs vet jag ingen stalltjej här som inte kunnat fixa sina hästar, stalltjejer är segt virke ;)

Var i stallet en vecka efter förlossning, dottern är nu 4 veckor och har efter det fixat all markservice (mockat, fyllt mat, borstat) men har en tjej som rider honom då jag fortfarande har stygn kvar.

Hunden blev väldigt förvånad när det flyttade in en minimänniska i hemmet, men han är väldigt stabil mentalt och är mest nyfiken och vill gärna vara med henne.

Till alla: Vad skönt att höra:laugh: Alltid massa saker man går och grunnar på innan man bestämmer sig, hunden känns värst, han är ju min bästis, vill absolut inte behöva göra mig av med honom. Min tanke är att öva på att ha saker han vill ha i famnen och inte låta honom hoppa innan den lille kommer ut (om det nu blir någon vill säga:)) Hästarna är av kallblodstyp allihop och kan absolut gå på lösdrift, samt är vana vid att bli ridna sporadiskt. Överväger att försöka bli med barn runt september, på så vis är jag höggravid när dom kan gå ute (brukar kunna ha dom ute från början på april till slutet på oktober (om jag nu ska ha dom på box) och så hinner dom gå ute några månader när bebbe är nyfödd. Men det är ju inte alls säkert att man kan planera så;)

För mig var det toppen att ha lösdrift under graviditeten (tvillingar), den andra hade jag hästen på bete. Efter båda förlossningarna hade jag "hästhjälp" drygt en månad, helt nödvändigt efter första förlossningen som slutade i akutsnitt och att vi fick ligga inne med prematura barn och sjuk mamma. Efter den andra förlossningen var det en skön lyx eftersom jag vill ligga och bara snusa bebis första månaden.

Blir det så att någonting skiter sig så kan det vara värt att tänka över så att man gör det så lätt som möjligt för den som ska hjälpa en med hästarna. Det är stor skillnad på att bara visitera och ge lite kraftfoder jämfört med att ta in och mocka åt 20 hästar.

Jo så tänker jag med, dom kan alltid gå på lösdrift med rundbal i hagen på fri tillgång, så blir det bara "koll" och vattning för den som har hand om dom. Det känns skönt attt ha lösdriften som nödlösning.

Jag hade mina på lösdrift och fri tillgång på grovfoder. Klarade det mesta fram till v. 18-20 någon gång när foglosdningarna började säga ifrån på riktigt, då fick sambon hjälpa till att bära vattendunkar. :) Mocka gjorde jag själv och fick hjälp av sambon med byte av höbal.

Våra hundar har alltid varit vänligt intresserade av vår dotra. Min rottis vaktade henne mot andra hundar väldigt länge, de fick inte komma fram till henne utan hennes godkännande. Nu när hon kryper och halvgår, så uppstod en situation där S tog rottisens märgben, varvid hon vilt morrandes tar tillbaka det. Det hände en gång och jag tror jag aldrig blivit så arg på hunden någon gång. Sen dess har hon inte gjort något mot S och är verkligen som en ängel. S håller i henne när hon går, de pussas, kramas och myser. De brukar även ha dragkamp och bollar med saker. De är faktiskt riktigt söta.

Vi har valt att alltid låta hundarna ha sin fristad i deras korgar, som finns lite överallt. Där får Selma inte vara och de vet att de blir ostörda och får vara ifred, däremot får de skylla sig själva om de lägger sig vid Selma och hon klättrar över dem eller liknande, hon får inte dra och slita med hundarna heller såklart. :)

Med första barnet hade jag tre hästar hemma och klarade av det själv. Under andra graviditeten hade jag en egen häst och en installad, hade lite mera problem under denna tid och vintern var lång med massa snö som gjorde det jobbigt. Gick ok med hjälp av den installade.
Nu när jag är gravid igen har jag lånat ut min häst. Gjorde det iofs innan jag blev gravid, kände att jag inte hann med honom.

Ang hund så var jag med orolig för hur hon skulle reagera på bäbisen. Stora sonen fanns ju redan när hon kom hit som valp.
Hunden är inte särkilt glad i barn egentligen, är osäker när H har kompisar och vaktar H.
När jag kom hem från BB med A så kom hon fram och nosade och viftade på svansen, Har inte varit några problem alls. Hon kommer och lägger sig hos A (1 år) och vill bli kliad. A kan ta hennes mat ifrån henne och klättra på henne.
Att det är skillnad på barn inom "flocken" och utomstående för henne är helt klart

När det gäller barn och hundar så finns barngrindar... Jag använde barngrinden till att se till att hunden fick vara med (på andra sidan) men ändå vara ifred.

Jag har hittills haft tur med mina hundar, de har gått att lita på, men man vet aldrig vad en hund kan göra ifall den känner sig trängd. Den kan slänga till med käften, gå ikull barnet av ren skär glädje o s v.

Fast merparten av tiden fick hundarna givetvis vara med. När jag kom hem från BB så ställde jag ner korgen med bebisen så jyckarna fick lukta - sen var de inte speciellt intresserade längre. Det blir som du själv nämnde mer aktuellt med att kolla sin jycke då barnet börjar rulla, gripa och sedan krypa. Hundar lär sig ganska snabbt att barn betyder mat... De brukar kunna hålla stenkoll på en kaka som barnet går omkring och gnager på... Städar under bordet :angel:...

Lycka till!

För mig har det inte vart några problem direkt fysiskt, visst foglossningar men då får man ta det lite lugnare så går det ju ändå. Problemet för mig har kommit efteråt då jag fått förlossningsdepression. Att då ha ett måste i form av hästen som måste mockas åt, måste ha mat, måste motioneras osv blev jättejobbigt.

2a graviditeten så lånade jag ut hästen, tidigare än väntat då jag hade jätteproblem med sammandragningar. Sen kom hon hem när bebis var 4 månader.
Hade "tur i oturen" att pappan skadade sig och vi var hemma båda två, så jag fick mkt avlastning så jag orkade med hästen.

Jag fick framåt slutet lite ont i fogarna vilket gjorde det ont att mocka spånboxen, men det gick. De andra i stallet tittade skeptiskt på mig när jag bar dubbla vattenhinkar till hästen men det var ju inga bekymmer. :p

Eftersom jag hade hästen i kollektivstall var det in- och utsläpp. Visst blev det tungt att knata runt i leran med 16-17 hästar men det var inte omöjligt. Tyvärr kunde jag inte rida från v 20, det var bara tvärstopp. Sista månaden av graviditeten slapp jag stallslitet då hästen åkte på lösdrift.

Allt beror ju på hur man mår under graviditeten, en del får ju djävulska foglossningar redan från början, andra går genom hela graviditeten utan några problem alls.

*kl*

Jag har inte häst men hund, en 6årig tik och en nu 6mån hane och jag blir avundsjuk när jag läser i tråden om hur aktiva så många tycks kunna vara. Är i v.27 nu och har den senaste månaden och lite till inte kunnat ta ordentliga promenader med hundarna pga foglossning och ryggbesvär, kan gå max en halvtimme. Igår jobbade jag i trädgården i 3-4 timmar och haltade fram resten av kvällen. Jag hade inte haft en chans att ta hand om en häst eller stallpass i det skick jag är i.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 103
Senast: monster1
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 821
Senast: MiaMia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 919
Senast: Liran
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 928
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025