Gravid-illamående

Sv: Gravid-illamående

men fy vad jobbigt de där låter! känns som man inte ska gnälla för att man mådde skit ett par veckor=)
 
Sv: Gravid-illamående

seabandet är ett armband med en plastkula på. kulan trycker på en speciell punkt på handleden som ska ta bort illamåendet. (akupressur)

Seabandet funkade dock bara om jag satte på mig det i god tid innan jag började må illa.

Jag är lite nyfiken på det där.
Men jag mår ju illa hela tiden.
Ska jag be sambon sätta på det innan jag vaknar då lr :D
 
Sv: Gravid-illamående

Någon nämnde Lergigan. Det fick min väninna som mådde pyton under en lång tid i början av graviditeten och det fungerade. Det är en annan sak om man inte gärna tar tabletter. Annars är det en gammal, mycket väl beprövad tablett som inte ger biverkningar på fostret. Jag har själv använt den i ganska många år p g a sömnlöshet och allergi. Det kan vara en lösning om inte de andra fungerar.
 
Sv: Gravid-illamående

Usch!
När började detta för dig?
Jag har ju vart i högst 1 månad.
Började må illa förra veckan.
Jag har typ 2 gr haft smått spykänsla men inte spytt, inget spy hittils.
Så vet inte om jag bara mår illa.
Mår inte superilla, men lite sådär obehagligt hela tiden.
Det är inte bara morgonen, utan hela tiden!
Jag mår bättre när jag knaprar skorpor.. :love:
På tidningsjobbet kan jag ju göra det hela tiden, men på slakten är det svårt. Har "bara" rast varannan timme..
Jag är ju behovsanställd så ska minska slakten till ett par dgr/v och öka tidningsjobbet, tills detta är över.. Så blir det nog bättre.. :D
För mig började det kanske i vecka 5-6 nånting och höll på tills barnet var ute. Precis mitt i graviditeten var det lite lugnare alla tre gångerna. ;) Typ ett par veckor med mindre spy. :D

Illamåendet är en sak och att spy en annan har jag märkt. Illamåendet tog knäcken på mig. Det var som om varje cell i min kropp mådde illa och jag nästan inte orkade stanna kvar i kroppen. Och illamåendet gick inte över med att jag kräktes heller. Utan det var som om magen helt enkelt inte funkade som den skulle, men som om det inte hade så mycket koppling till själva illamåendet.

Min oprofessionella åsikt är att min hormoncocktail var mer som en kemisk bomb för min kropp. Jag märkte t ex att för mycket eller för lite adrenalin gav värre illamående. Så en någotsånär konstant liten adrenalinnivå gjorde att jag funkade rätt ok, t ex i jobbet.

Så ja, jag har ändå jobbat under graviditeterna. Har ett rätt icke-stressigt jobb där jag kan knapra i mig nåt smått och springa till toan vid behov. Bara ett par ggr, när jag har suttit mer på toan och hulkat än varit i kundtjänst har jag stängt och gått hem.

Skorpor är bra, bara de är utan socker. Jag käkade ekologiska, osötade fullkornsskorpor och drack mycket vatten. Men så fanns det också olika mat som funkade olika perioder. Ibland var knäckebröd med smör och tomatskivor rena rama medicinen. För att ett par veckor senare väcka alldeles oerhört obehag och kräkningar. :crazy:
Det är viktigt att man inte chockhöjer och sänker blodsockret, för det ger mer illamående. Fibrer, mycket vätska, protein (t ex keso kan gå, periodvis) och nån vitaminsak (grönsak/frukt) varje dag. Då hålls man på benen. Plus att om man äter och kräks upp maten ska man bara vara ihärdig och äta igen (och ev kräkas upp igen och äta igen). Är man hungrig mår man ju ännu sämre.

Jag var också väldigt trött. Så när jag jobbade var det typ att jag jobbade de timmar jag skulle jobba, och så sov jag resten av dygnet. Funkade ju bra med första barnet. Mindre bra med andra, iom att jag då redan hade en som var i blöj-och-spring-och-bus-åldern. :crazy:

Kontentan? Man överlever allt. Och om du nån dag känner dig väldigt matt och synfältet börjar förminskas till tunnelseende, då vet du att det är dags att lägga in sig för dropp... :cool:

Jag hade det nog iaf bättre än en kompis som inte fick någonting alls att hållas i kroppen, och när de försökte ge henne dropp reagerade hennes kropp emot droppet så hon låg och vrålade av smärta. :crazy: (Japp, planerat snitt, hon hade aldrig orkat föda vaginalt.)
 
Sv: Gravid-illamående

Vad kan man göra åt det?
Finns det några tips och trix?

Jag är trött på att vara hungrig, men vara äcklad samtidigt.
Att vara trött och hängig men vilja göra!
Att inte kunna gå till jobbet på slakten för att jag är rädd att jag ska spy på kött bordet :o

Inget har hjälpt på mej, inga morötter, nötter, åksjuketabletter , kex osv.Det enda som hjälpte var bikarbonat!jag hyllar verkligen det medlet!!:bow: ;)
Dessutom var det ju rätt illa, mådde illa konstant till 5e månaden ungefär, alltså från det jag vaknade tills det jag gick & lade mej.
:mad:
 
Sv: Gravid-illamående

mådde illa konstant till 5e månaden ungefär, alltså från det jag vaknade tills det jag gick & lade mej.
:mad:
Jag mådde illa tills ungen kom ut, men känner igen detdär med konstant. Det är SKÖÖÖÖÖNT att sova, för då känner man inte att man mår illa. :love:
Men jag vaknade ibland mitt i natten och hann inte alltid till toan när jag måste spy. Fick torka golv ibland. :crazy: Men lärde mig iaf att somna om igen. :D
 
Sv: Gravid-illamående

Jag mådde illa tills ungen kom ut, men känner igen detdär med konstant. Det är SKÖÖÖÖÖNT att sova, för då känner man inte att man mår illa. :love:
Men jag vaknade ibland mitt i natten och hann inte alltid till toan när jag måste spy. Fick torka golv ibland. :crazy: Men lärde mig iaf att somna om igen. :D

Ja fy!trodde verkligen jag skulle ha oturen att det skulle vara hela graviditeten oxå:crazy:
Stackars dig!
Det värsta är när det inte ens går att sova utan man vaknar för att amn mår så illa, det är otroligt påfrestande för psyket om inte annat.
 
Sv: Gravid-illamående

*kl*

I denna graviditeten som pågår just nu så börjar mitt illamående 10:30-11:00 och blir bara värre & värre framåt kvällen..
Kan endast dricka kall Sprite el. 7up & yellow lipton-te..
Allt annat är för sött el. smakar allmänt äckligt och åker därför hiss upp & ner i halsen:bump:

Sen ska man inte snacka om alla lukter.. Parfym, stekos, fritösos, snus, rök.. You name it !

Häromdagen höll det på att hända en "olycka" i mataffären för att jag hela tiden lyckades springa på en kvinna som hade någon (för mig) kväljande parfym..
 
Sv: Gravid-illamående

Häromdagen höll det på att hända en "olycka" i mataffären för att jag hela tiden lyckades springa på en kvinna som hade någon (för mig) kväljande parfym..
Mataffären är ju Harmageddon om man är gravid. :crazy:
I vår lokala affär har de dessutom alla disk- och tvättmedel och tvålar och sånt skit direkt innanför dörren. Ingen chans att undvika det m a o. :crazy: Jag fick ha spypåse i fickan varje gång jag handlade. :smirk:
 
Sv: Gravid-illamående

Ja. Huff.. Inte ens en månad in i graviditeten och mår unk.
Det va dock oplanerat och en abort är planerad..
Är så nervös så jag vet inte vad.
Gjorde abort när jag va 17 efter att ha blivit tvingad till sex av min dåvarande, kirurgisk abort. Det va så enkelt, smidigt, blödde inte lr gjorde inte ont efteråt!
Nu vill de att jag gör medicinsk.. Vill inte.. :crazy:
Men vill inte må illa läääänga heller..
Är dock lite tveksam ang abort. Jag är lite bebis sugen.
Men vet att min sambo inte är det, han är på tok för omogen.
Förlorar garanterat honom då, tror jag..
Och hur det blir med hästarna o jobb osv osv.. Vad krångligt.
Nej det får bli om några år. :angel:

Oj, förlåt att jag var så snabb med att ropa grattis...:o

Hoppas du tänker igenom beslute barn vs abort noga så att du inte ångrar dig bara! Hoppas du får ordning på illamåendet också.
 
Sv: Gravid-illamående

Jag mådde illa tills ungen kom ut, men känner igen detdär med konstant. Det är SKÖÖÖÖÖNT att sova, för då känner man inte att man mår illa. :love:
Men jag vaknade ibland mitt i natten och hann inte alltid till toan när jag måste spy. Fick torka golv ibland. :crazy: Men lärde mig iaf att somna om igen. :D

Ja usch, jag hade det likadant! Var inlagd flera ggr under tiden för det. Illamåendet försvann inte förän ett par timmar efter att dottern var född! :crazy: Det är den största anledningen till att vi antagligen inte skaffar fler barn...
 
Sv: Gravid-illamående

Men du, den ene graviditeten är inte den andre lik. Inte ens för samma kvinna. Det finns ingenting som säger att du öht blir det minsta lilla illamående nästa gång. :)
 
Sv: Gravid-illamående

Jo jag förstår. Har ju en kompis som också bara har ett barn pga detta.
Själv måste jag vara masochist som har tre. ;)
 
Sv: Gravid-illamående

Men du, den ene graviditeten är inte den andre lik. Inte ens för samma kvinna. Det finns ingenting som säger att du öht blir det minsta lilla illamående nästa gång. :)
:rofl: Så har jag också tänkt. Tre gånger. :rofl:
Men å andra sidan. Jag HAR överlevt, tre gånger. ;) :D
(För mig har det blivit värre för varje gång.)
 
Sv: Gravid-illamående

Jag vet, men enl läkarna så är det vanligast att man mår minst lika dåligt vid nästa graviditet... Och eftersom jag sist var totalt handikappad och knappt kunde ta hand om mig själv... :crazy:
 
Sv: Gravid-illamående

Cocos: Inte sant? ;) :D

Och eftersom jag sist var totalt handikappad och knappt kunde ta hand om mig själv... :crazy:
Känner så väl igen detdär. :crazy:
Och jag hade inget vidare stöd heller. Var ensam hemma med två barn (2 och 4) när jag blev alldeles matt. Kunde inte stiga upp, fick tunnelseende. Ringde maken på jobbet (omkring lunch, han brukade kunna flexa) och sa att han MÅSTE komma hem. Han typ: "Jag slutar kl 16." :eek:
Sen betedde han sig ungefär som om JAG utsatte HONOM för besvärligheter genom att vara så dålig. :crazy:
(Ok, han har en morsa som jämt låtsas vara sjuk eller låtsas gråta el dyl för att få sin vilja igenom, så det var ju alltid ett problem igenom hela förhållandet.)
Han kom faktiskt hem sen och körde mig till sjukhuset, när jag hotade att annars ta barnen och åka ambulans in, och hur skulle det se ut. Men det var ju inte riktigt läge att vara tvungen att hota hem barnfadern. :crazy:

Hur som, så är dethär förlamande illamåendet en riktig självförtroendesänkare. :( Särskilt som vi lever i ett samhälle där en graviditet ses ungefär som att ha finnar. Man har det, men man fortsätter som vanligt. Förutom förstås att arbetsgivaren tycker att det är bökigt när man ska vara hemma med ungen lite.
Har man varit inne på dropp i omgångar, och kräkts utav attan, så är man inte direkt pigg efter förlossningen heller, även om man börjar må fysiskt bättre.
Det tar på självförtroendet så j-la mycket. :(
 
Sv: Gravid-illamående

Oki, det låter ju hemskt. Usch, stackars dig. Hur många läkare har du anlitat som har sagt det här till dig förresten?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 414
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 723
Senast: Gunnar
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
818
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp