Gravid-illamående

Lycanthrope

Trådstartare
Vad kan man göra åt det?
Finns det några tips och trix?

Jag är trött på att vara hungrig, men vara äcklad samtidigt.
Att vara trött och hängig men vilja göra!
Att inte kunna gå till jobbet på slakten för att jag är rädd att jag ska spy på kött bordet :o
 
Sv: Gravid-illamående

en kompis som är gravid fick i uppmaning att äta åksjuketabletter i förebyggande syfte, så prova det kanske?
 
Sv: Gravid-illamående

Vad kan man göra åt det?
Finns det några tips och trix?

Jag är trött på att vara hungrig, men vara äcklad samtidigt.
Att vara trött och hängig men vilja göra!
Att inte kunna gå till jobbet på slakten för att jag är rädd att jag ska spy på kött bordet :o

du har nog postat i fel forum....
 
Sv: Gravid-illamående

Jag går ingenstans utan Mariekex i fickan, när jag mår illa (vilket är konstant) så äter jag ett par kex, det hjälper för stunden.
Och dricker vatten, mycket vatten.
 
Sv: Gravid-illamående

Åksjuke tabletter, typ Prostafen fungerar för en del, jag mådde visserligen inte illa, men sov som 12 timmar... Men andra fungerar det jättebra för!
Seaband, finns att köpa på apoteket tror jag, eller hälsokostbutiker, det sätter man på handleden och så är det en kula som trycker på en viss punkt som gör att man inte mår ialla. För mig fungerade de när jag väntade Fredrik.
Akupunktur, prata med din BM om de har någon som utför det hos er, det fick jag när jag väntade Elin, visserligen två gånger i veckan, men det var det värt för att kunna fungera normalt...

Sen får man prova sig fram vad som fungerar att äta och dricka. Gröna äpplen fungerade bra för mig när jag väntade Elin, och cocacola... Med henne mådde jag uruselt på morgonen men på kvällen kunde jag äta ordentligt.
Med Fredrik så var jag tvungen att äta i princip hela tiden, men då gillade jag knäckebröd, morötter osv... Och mineralvatten med citron, jisses vad mycket sånt jag drack...

Ingefära säger rätt många ska fungera bra oxå, jag tål inte ens lukten av ingefära som icke gravid så det provade jag inte ens... Men jag såg på Mythbuster (säker källa va? ;) ) så var ingefäratabletter det enda som fungerade mot åksjuka...
 
Sv: Gravid-illamående

Lycanthrope, är du gravid?! Grattis! (men jag har bestämt för mig att du inte skulle ha några barn på lääänge?! :angel: )

Ingefära hjälper en del... Eller "seaband", eller postafen. Jag fick äta starkare, receptbelagda medeciner eftersom jag var illamående hela graviditeten...
 
Sv: Gravid-illamående

Ingefäratabletter fungerar faktiskt. Då slipper man även lukten. De är dessutom inte speciellt dyra! Jag köpte mina på GeKås i Ullared tex när jag var gravid.
 
Sv: Gravid-illamående

Prova att ligga när du äter, det fungerade för mig. Jag lade mig och fick mat serverad i soffan kväljdes inte så mycket då.
 
Sv: Gravid-illamående

Under min första graviditet fungerade Postafen (åksjuketabletter).

Under min andra graviditet ville jag inte ta några Postafen. Gjorde det enbart vid ett tillfälle och då sov jag i 15 timmar :eek:
Det som hjälpte bäst var nog att se till att man aldrig blev hungrig.
Jag hade alltid mariekex, russin, frukt m.m i väskan.
Jobbade (som tur var?) på McDonalds då och kunde lätt smuggla i mig lite frukt mellan gästerna eller mellan hamburgarna :cool:

Undvek allt som gjorde mig illamående; stekt mat, kryddad mat, fet mat, varm mat... och åt bara sånt som inte fick mig att spy; grapefrukt och gurka :p
 
Sv: Gravid-illamående

Färsk citron kan funka har jag hört. jag fick en klyfta att suga på när jag drabbades av akut illamående (graviditet påspätt med sjösjöka, mmm, härligt) på semester i vintras. Det smakar ju apa att käka citron rakt av, men det hjälpte faktiskt. fast jag provade det inte nån mer gång, det var för äckligt...

en av mina kompisar säger att sånt där grönt te med citron och ingefära (friggs, tror jag) hjälper henne. jag tycker det luktar kattpiss, men det kanks ekan vara värt att prova?

för mig funkade postafen, seaband och att äta varje timme (typ frukt) allra bäst. Men ingenting tog bort det helt förrän det bestämde sig för att gå över av sig självt:crazy: .
 
Sv: Gravid-illamående

Jag vill undvika att äta mediciner över huvudtaget.
Måste äta mina astma och allergi mediciner för att fungera, men det är det enda. Jag åt cipramil till i måndags och har jätte ångest för det, men så fort jag fick veta att jag var gravid så slutade jag med dom.
 
Sv: Gravid-illamående

Låter sunt!

Ju mindre tabletter desto bättre :)
 
Sv: Gravid-illamående

det enda som fungerade ganska bra för mig var lergigan comp.
 
Sv: Gravid-illamående

Jag går ingenstans utan Mariekex i fickan, när jag mår illa (vilket är konstant) så äter jag ett par kex, det hjälper för stunden.
Och dricker vatten, mycket vatten.
Mmm mariekex! :love: Ska genast inhandlas. Det är typ sånt jag är sugen på, enkla kex och skorpor. Äter skorpor just nu :D

Åksjuke tabletter, typ Prostafen fungerar för en del, jag mådde visserligen inte illa, men sov som 12 timmar... Men andra fungerar det jättebra för!
Seaband, finns att köpa på apoteket tror jag, eller hälsokostbutiker, det sätter man på handleden och så är det en kula som trycker på en viss punkt som gör att man inte mår ialla. För mig fungerade de när jag väntade Fredrik.
Akupunktur, prata med din BM om de har någon som utför det hos er, det fick jag när jag väntade Elin, visserligen två gånger i veckan, men det var det värt för att kunna fungera normalt...

Sen får man prova sig fram vad som fungerar att äta och dricka. Gröna äpplen fungerade bra för mig när jag väntade Elin, och cocacola... Med henne mådde jag uruselt på morgonen men på kvällen kunde jag äta ordentligt.
Med Fredrik så var jag tvungen att äta i princip hela tiden, men då gillade jag knäckebröd, morötter osv... Och mineralvatten med citron, jisses vad mycket sånt jag drack...

Ingefära säger rätt många ska fungera bra oxå, jag tål inte ens lukten av ingefära som icke gravid så det provade jag inte ens... Men jag såg på Mythbuster (säker källa va? ;) ) så var ingefäratabletter det enda som fungerade mot åksjuka...
Vad är det för läskig kula? Hur kan det funka så man inte mår illa? :eek:
Ska inhandla ingefära tabletter eftersom många verkar tycka det funkar :D

Lycanthrope, är du gravid?! Grattis! (men jag har bestämt för mig att du inte skulle ha några barn på lääänge?! :angel: )

Ingefära hjälper en del... Eller "seaband", eller postafen. Jag fick äta starkare, receptbelagda medeciner eftersom jag var illamående hela graviditeten...
Ja. Huff.. Inte ens en månad in i graviditeten och mår unk.
Det va dock oplanerat och en abort är planerad..
Är så nervös så jag vet inte vad.
Gjorde abort när jag va 17 efter att ha blivit tvingad till sex av min dåvarande, kirurgisk abort. Det va så enkelt, smidigt, blödde inte lr gjorde inte ont efteråt!
Nu vill de att jag gör medicinsk.. Vill inte.. :crazy:
Men vill inte må illa läääänga heller..
Är dock lite tveksam ang abort. Jag är lite bebis sugen.
Men vet att min sambo inte är det, han är på tok för omogen.
Förlorar garanterat honom då, tror jag..
Och hur det blir med hästarna o jobb osv osv.. Vad krångligt.
Nej det får bli om några år. :angel:
 
Sv: Gravid-illamående

Ingefära hjälper en del... Eller "seaband", eller postafen. Jag fick äta starkare, receptbelagda medeciner eftersom jag var illamående hela graviditeten...
Min läkare ville inte att jag skulle ta åksjukepiller el dyl. Jag blev så dålig så jag fick åka in på dropp. Fick då de starkare medicinerna, men slutade med dem när jag kom hem, för jag tyckte inte att de gjorde så stor skillnad, och dessutom stod det ju att man inte skulle ta dem om man var gravid. :eek: Samt att de hade några hundra biverkningar. :crazy: Den stora skillnaden för mig var att när jag låg inlagd så låg jag ner, ljuset var dämpat och rummet lagom svalt. Ingen hade några förväntningar på mig och jag fick ta det precis så j-la lugnt som jag ville. Då kräktes jag inte heller lika mycket. Men det är inte precis accepterat i samhället idag att vara så ineffektiv i nio (tio) månader. Så det var bara att åka hem och försöka överleva igen. Vakna mitt i natten och rusa till toan, men inte hinna ända fram utan kräkas ut mat över golvet.

Jag upptäckte också nåt konstigt. Säg att jag hade ätit spagetti som lunch och sedan grönsakssoppa som middag. Så spyr jag spagetti på kvällen, men inga grönsaker??? Det var som att viss mat stannade kvar i omkring tolv timmar och sedan kräktes upp, medan viss mat bara åkte rakt igenom. Mycket märkligt. :cool:

Jag testade hypnos, faktiskt, som tog bort den värsta överkänsligheten. Före hypnosen kräktes jag när jag gick från ett rum till nästa, för att lukten förändrades. Alla sinnen var överkänsliga, så jag kräktes av för skarpt ljus, för höga ljud, typ alla lukter... Tre gånger nio (tio) månader har jag gjort dethär. Vet inte om man ska känna sig stolt eller korkad. :smirk:
 
Sv: Gravid-illamående

jag körde med postafen och seaband.

seabandet är ett armband med en plastkula på. kulan trycker på en speciell punkt på handleden som ska ta bort illamåendet. (akupressur)

Seabandet funkade dock bara om jag satte på mig det i god tid innan jag började må illa.

samma sak med postafen. mådde jag redan illa när jag tog tabletten spydde jag upp den. så antingen fick jag skynda mig att få i mig den eller vänta tills jag spytt en gång. trots att jag använde dessa kunde jag inte leva normalt. jag låg däckad i sängen dygnet runt i två veckor. sen började illamåendet avta. så spydde jag bara på morgonen i några veckor. då använde jag ingenting.
 
Sv: Gravid-illamående

Usch!

När började detta för dig?

Jag har ju vart i högst 1 månad.
Började må illa förra veckan.
Jag har typ 2 gr haft smått spykänsla men inte spytt, inget spy hittils.
Så vet inte om jag bara mår illa.
Mår inte superilla, men lite sådär obehagligt hela tiden.
Det är inte bara morgonen, utan hela tiden!


Jag mår bättre när jag knaprar skorpor.. :love:
På tidningsjobbet kan jag ju göra det hela tiden, men på slakten är det svårt. Har "bara" rast varannan timme..
Jag är ju behovsanställd så ska minska slakten till ett par dgr/v och öka tidningsjobbet, tills detta är över.. Så blir det nog bättre.. :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 414
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 723
Senast: Gunnar
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
818
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp