Sv: gravid? alkohol?
Det är ju det jag menar. Man skall ju inte säga att något är ok när man inte vet.
Fast det är i princip omöjligt att bevisa att
något är ofarligt.
Och som sagt bokstavsdiagnoserna har ju ökat markant bara sedan jag var liten
Det finns ofta skäl att vara försktig när man hävdar att det finns samband mellan statiska resultat. Att två statistiska kurvor följer samma linje, betyder oftast inte att man kan påvisa ett samband mellan dem. Korrelation är riktigt svåra saker.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag är född i mitten på sextiotalet, och vad jag har förstått var gravida kvinnor mindre försiktiga med alkohol då än vad de är nu. Så då borde det ju enligt din teori finnas fler med bokstavsdiagnoser i min ålder.
Sen säger det där med bokstavsdiagnoser möjligen mer om en tendens att diagnosticera saker och ting, än om en ökning av olika tillstånd. Det är typiskt en sådan sak som inte riktigt låter sig visas med statistik och till synes samband. Det finns en hel del historiska faser bakom oss då man diagnosticerat många fler med än det ena än det andra tillståndet, och sedan lägger det sig igen. Hur det går med bokstavsdiagnoserna på den punkten vet vi inte ännu. Förr i tiden fanns det tex en diagnos för sådana som gillade att resa! Det finns det inte nu, men ändå reser ju fler av oss mer nu, så egentligen borde ju den diagnosen ha blivit vanligare.
Åh, menar du mig? Stort tack, det var väldigt rart sagt!
Klart jag menar dig! Jag hamnade i "etikettsbryderi" för jag visste inte om man "fick" gratulera redan på det här stadiet, vilket jag som du såg löste elegant genom att både gratulera och lyckönska.
Om du är intresserad så hade jag en policy om en enhet alkohol i veckan när jag var gravid, och sonen var perfekt i alla avseenden när han föddes. MVC gillade inte alls min policy, men jag visste ju att MVC ofta är väldigt moralistiska, och följde mitt eget omdöme.
Du vet kändisprästen Annika Borg? Som också är forskare, i teologi, tror jag. Jag träffade henne för ett tag sedan, och hon hade en massa intressanta saker att säga om det här med den moralistiska mödra- och barnavården. Det var så jäkla kul och oväntat på något vis med en präst som var arg på sådant. Jag måste ha underliga fördomar om präster.
Hon lovade att ta upp det i sitt radioprogram, men jag vet inte om hon har gjort det.