Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En orsak till att studierna oftast görs på just vin är attdet är enklare att få anslag då.
Förstår faktiskt inte varför ni försvarar alkoholkonsumtion öht, är totalt ofattbart..
Är det bevisat att paprika inte ger ADHD?Så länge det INTE är bevisat att det inte skadar så tycker jag inte att man skall rek folk att dricka alkohol.
Jag antar att du inte träffat på så många alkoholskadade barn
[min rödmarkering]Cirka 2-4 procent av all cancer tros vara orsakad direkt eller indirekt av alkohol
Leverskador
Hjärnskador
Alkoholkonsumtion ökar risken för missfall och missbildningar under graviditeten. I vetenskapligt sammanhang uppmärksammades problemet på allvar 1973 då Lemoine och medarbetare rapporterade 127 fall i Frankrike. Trots detta så fortsätter var 10:e kvinna att dricka alkohol under graviditeten.
Fetalt alkoholsyndrom är en sjukdom med permanenta fosterskador som uppstått efter att mamman druckit alkohol under graviditeten. Det är okänt hur mängd, frekvens och tidpunkt som alkoholintaget äger rum spelar in på allvarlighets graden av missbildningarna och därför är rekommendationen att helt avhålla sig från alkoholen under graviditeten. Alkoholen passerar placentan och skadar därigenom det växande fostret; vikt och tillväxt drabbas liksom ansiktsförändringar, skador på nervsystemet vilket kan skapa mentala, psykiska eller beteendemässiga problem.
Frågan är om det skadar tidigt eller inte..
Jag säger det igen bokstavsdiagnoserna har ökat, orsaken till det vet man ju inte men att det har är ju ganska klart..
Min mamma drack inget liksom hennes väninnor inte heller gjorde när de var gravida så jag vet inte var du får det ifrån??
Och en enhet i veckan gör nog kanske vare sig till eller från men det är också ganska långt ifrån att rek gravida till att dricka alkohol då väldigt många idag nog dricker betydligt mer än vad du gjorde om man ansåg det som ok och då har man kanske inte turen att få ett friskt barn
Alkoholkonsumtion är inget hälsoproblem – förrän man dricker för mycket. Det är samma sak med det mesta, inklusive energirik mat.
Tror du verkligen på detta själv? Alkohol ställer till väldigt mkt i samhället hur kan du missa det?
Är det bevisat att paprika inte ger ADHD?
Tror du verkligen på detta själv? Alkohol ställer till väldigt mkt i samhället hur kan du missa det?
[min rödmarkering]
Precis, alkohol passerar placenta. TS embryo delar inte blod och påverkas därmed inte heller. Missförstå mig inte, jag förespråkar inte alkoholintag undergraviditet, men att skuldbelägga kvinnor medelst moralpanik finner jag rent kontraproduktivt.
De fakta du redovisar här, kommer de alla från Lemoine 1973? Annars är det på sin plats att du redovisar källa för påståenden, det är lite oklart.
Ja. Ett svar på den frågan skulle ta diskussionen ett snäpp till. Eftersom denna diskussion inte längre rör just TS utan alkohol kontra graviditet i allmänhet kan det vara av intresse att veta vad mer blivande mödrar ska undvika bara för att det inte är bevisat ofarligt.Spelar det någon roll [om paprika är bevisat ofarligt] i sakfrågan?
Var kan jag läsa mer om detta?Alkohol är en grund till den diagnosen [ADHD]
Givetvis är det en faktor, vare sig du ser det så eller ej.Har inget med att skuldbelägga någon [...]
Alkohol är en grund till den diagnosen,
Oj, detta får du hemskt gärna komma med en källa på, eller annan läsning! Mycket nyfiken!
Det gör fetma med .
Lite KL, men ganska mkt till Olga-Klara: Lugna ner er ett par hekto brudar o inse att det är en Jä....a skillnad på att smutta på ett vinglas på ett kalas för att ingen ska behöva fundera på om man kanske är gravid jämfört med att dricka sig onykter. Det måste väl ändå alla inse!?
Lemoine?Källan finns redan i tråden..