Graman och hackamore, går det?

kopparberg

Trådstartare
Fick en fundering i helgen om det går att rida med graman om man har hackamore. Och vart drar man i så fall igenom gramanen? Remmen (jag har rem inte kedja) under hakan eller genom hålen i skänklarna på hacket?

Sv: Graman och hackamore, går det?

Eftersom hackamore inte är gjort för att ridas med gramma ska man inte heller göra det. Rida med hävstång och gramma är inget att rekomendera.

Min första tanke är att det borde bli alldeles för mycket tryck på hästen, med för tok många tryckpunkter både från hackamoret och gramanen.
Frågan är varför du vill rida med denna kombination? Det kanske finns bättre sätt att försöka få hästen i en bra form än att tvinga ner den med hårda bett och hjälptyglar? ( Oki, se det inte som ett påhopp, jag vet ju inte din situation:) Jag tycker bara det)

Jag ger mig inte in i en diskussion om graman är bra eller inte, men anledningen till att jag börjat undra om man kan kombinera gramanen med hacket är att min häst är oerhört känslig i munnen , hon får mkt lätt skav. Beror på problem med tänderna som veterinär har full koll på, men jag är rekommenderad att växla nosgrimma ofta och varva bett med hack.
Jag anser att om man använder en graman till att "dra ner huvudet" på hästen då ska man inte rida med graman, för då vet man inte varken varför man ska använda en sådan eller hur den fungerar. Nog diskuterat om gramanens vara eller inte vara, det finns ju "miljoner" trådar i det ämnet för de som är intresserade att debattera det.

Så då kom funderingen, går det att kombinera gramanen med hack?
Angående hävstångseffekt så har ju Pessoabett och gag också viss hävstång och tryck?

Jepp, det går:)

Gjort själv och vet andra som gjort.

Drog det genom ringarna på skänklarna har jag för mig (var ett tag sen).

Frågan är väl mest varför man ska göra det då hackamoret i sig ger ett tryck som gör att hästen tar ner huvudet..? Känns spontant kångligare än nödvändigt.

Men jag vet folk som har ridit med grimma och graman i desperat avsaknad av hackamore, hoppat terräng dessutom :D

Angående hävstångseffekt så har ju Pessoabett och gag också viss hävstång och tryck?

Stämmer. Det har även pelham, jaktkandar, kandarstång, hissbett mm. Enda skillnaden är att det påverkar hästen aningens olika.

Hur folk sedan använder betten och hur de BÖR användas är ju en annan sak.

ger mig direkt på pudelns kärna..

Har man en lite tunnare/smalare graman och ett sk ponnyhack kan man pilla igenom graman i hålet för sidostyckena. Eller något av de andra hålen på "bettskivan"
Vet att det inte existerar någon bettskiva, men den lilla plattan elelr vad man ska kalla det.

hmm så vitt jag vet så har Hackarmore och gramantygel, två helt olika intryck på hästar.!! JAG SKULLE ABSOLUT INTE UTESETTA ETT STACKARS DJUR FÖR DET!!! finns folk som gör det, men då ska man vara VÄLDIGT skicklig i sin ridning.!! är den känslig i munnen så ska du absolut inte använda graman ihop med något bett..

Terräng? Det känns modigt med grimma! :D

När jag var liten så var det en häst som min mentor ibland hade med på lektionerna som hade stora problem med bett. Hon reds med grimma, funkade väldigt bra och enligt de som red var det bara att rida som vanligt, som om hästen hade vanligt träns med bett.

hackamore är ju inget bett :grin: och påverkar därför inte munnen hur man än gör å vad man än använder.

Ingen aning om hack å graman funkar; det är väl bara att leta reda på nått bra ställe att lirka igenom gramanen på? som älgen beskriver. Men vore ju bra OM det funkar då gramanen kan vara en puff i rätt riktning OM man är DUKTIG och lyhörd .

Jag är övertygad om att älgen är just så skicklig som man måste vara! Eller har du belägg för annat?

ytterligare tips om du ska testa.
Är din graman för bred för hålen så kan du tillverka en egen av smala tyglar istället.Sätt ihop två par tyglar i varnadra i öglorna för bettet.

Vet inte varför du vill ha gramanen, men ytterligare alternativ om det ändast är sänka huvud,hals effekt du vill ha så går det rida med chambon också.

skillnaden om du drar gramanen genom ringarna på hacket (endera sidostyckena eller själva skänkeln) är att gramanen inte kan löpa på samma sätt som den kan när den träs genom bettringarna. dvs du får ett väldigt låst läge. Detta i kombination med hävstångseffekten på hacket, och gramanens kraft, så skulle jag själv aldrig använda det. Men visst - allt GÅR! :grin:

det är mitt svar.

en avsevärd skillnad dock på ett bett med hävstångseffekt och ett bett med hävstångseffekt KOPPLAT till en hjälptygel med detsamma.

Pessoabettet räknas inte som stångbett. det är en kombination av hiss och gagbett.

Tycker nog att om du har såna tankar -bör byta ridsätt istället.

Jag har en kompis vars alla 3 hästar som hon har ägt- har haft stora sår i munnen o hon ser fortfarande inte att det är hennes ridning som felet ligger i.
Betten kläs med skinn o diverse påhitt.

Hon hoppade min val. ett tag o på EN enda träning lyckades hon göra ett stort sår i lanen/ mungipan:eek:
Den har aldrig någonsin haft en tillstymmelse till skav i munnen- förr eller senare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 076
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar