Graman och hackamore, går det?

Sv: Graman och hackamore, går det?

Då är det ännu värre att rida med Hack- som drar ihop käkarna:eek:

Skaffa en tandnisse som utbildat sig i US med goda referenser.
min kan "fixa till" bett- vilket inte gjordes hos den mest meriterade tandläkaren.

Jag tänkte rida med graman då och då en kortare period för min häst börjar bli väl "oseriös" på uteritterna! Hon är pigg och glad, men har samtidigt börjat använda piggheten till att lyssna för dåligt, tex så tycker jag en häst som är så välutbildad som henne ska inte ha en stoppsträcka på 50 meter när man vill bryta av från galopp. Eller gång på gång leka rädd och hävda "ooops, nu blev jag rädd, MÅSTE öka på galoppen". Rider helst ut på hack, men det är ett förskräckligt "dragande" då i hacket, hon VET ju att det bara är att krulla ner skallen så kommer man undan hackets verkan då jag bara har en rem under hakan. Dessutom är hon när jag rider med hacket stenhård i ena tygeln, något som inte förekommer alls på bett? :confused:
Kunde ju göra det lätt och strunta i hack ute och köra på bett, men eftersom veterinären rekommenderade att ha hack ibland så började jag få dessa funderingar med hack och graman.

Men HUR tänker du då?
om du har dessa problem på hack ute (vilket är vanligt) dvs hästen bara krullar in sig och drar desto värre, och man kan inte få den mellan hjälperna för att den blir bakom. Hur sjutton skulle gramanen bli bra? då lägger du på ytterilgare en hjälp som inbjuder till detta beteende.

rid hellre på bett och graman isåfall ute om det är ur korrigerings synpunkt!
hack och graman blir bara värre om hästen har de symptom du skriver redan, på enbart hack.
och det ska mycket till för att jag ska säga "rid hellre på xxx och graman" - eftersom jag är negativ till graman ö.h.t : ) (Jag använder den aldrig, men har god erf. av den)

det bästa råd jag kan ge dig, som själv har en het häst utomhus, som annars är välriden: då får man anpassa sig i perioder och inte bränna på ute, utan skritta, trava och öva på broms och gas. det löser det, - jag lovar. och sen kan man rida som vanligt. även om man kanske behöver gå tillbaks och backa emellanåt, på såna hästar.

jag rider också gärna på hack ute just för omväxlingens skull. men då lägger jag på hacket de dagar hästen ska ridas, men inte tränas direkt, skrittar och travar lite, samt klättrar. man får anpassa det helt enkelt.

Senast ändrad:

Markarbete på hacket fungerar sådär. Går inte att få någon seriös samling, rent markarbete fungerar, alltså "jogga på i grundform".
Men att få upp nacken normalt så jag kan rida "seriös" dressyr funkar inte med hacket! Hon blir alldeles för lång och låg eller hur man säger.
Just lång och låg är något jag vill ha på uteritterna, vill sträcka ut ryggen utan någon speciell samling. Eller ibland på banan när jag inte ska rida "riktig dressyr". Därför väljer jag hacket ute och träns inne.

Hoppning på hack fungerar inte alls, har provat det, hon bara krullar ihop sig.

Hur kan hack dra ihop käkarna? :confused:

Nejtack till tandnissar som inte är veterinärer.

Jag tänker mig reaktionen på träns och graman, då går förhållningen igenom direkt, tänkte mig att den med hack och graman också kan göra det. Men eftersom jag inte har provat det hela så tänkte jag fråga om någon gjort det och då vad reaktionen "brukar bli".

Graman har jag då och då, det är inget jag anser konstigt. Jag anser det är för att jag inte vill bråka med hästen, bättre att använda en hjälp som gör att hästen mjukt inte blir uppjagad.
Så det är bara kombinationen graman och hack jag har funderingar om, graman med träns vet jag hur det fungerar.

Och att jag funderade på hacket är just för att jag vill kunna växla med hack och träns som "doktorn rekommenderat".

Hur kan hack dra ihop käkarna? :confused:

Nejtack till tandnissar som inte är veterinärer.

Det sitter runt nosen o dras åt- med hävstång.

Som jag fattar det så gissade din tandläkare o hoppades på det bästa.

min hästs frakturer o 2-3 cm djupa foderinpackningar i tandköttet fixade "min" tandnisse till- INTE i S-köping. Han kunde förklara varför de uppstod o vad han gjorde. Kvittot blev- nytt friskt tandkött, inga fler frakturer o raka bettrader- inga fler vassa kanter o flisor..

De veterinärer som följt med för att sedera är mäkta impade- såsom jag- som är mkt kritisk.

Okej, men om du vet hur graman på träns funkar så förstår jagi nte hur du kan tycka det verkar vara en bra ide på hack - särskilt inte så som du beskriver att din häst beter sig på hacket. du kommer att få trippel hack-effekt när gramamen kommer på, i fråga om din hästs beteende.

sen förstår jag inte riktigt att du vill rida på i samtliga gångarter ute när hästen beter sig så på hacket. den jobbar i en felaktig form och hamnar på bogarna. bättre då att bara skritta ut på hacket de dagar man ändå ska skritta. Jag har en häst som beter sig på hack precis som din, och att envisas med att rida i samtliga gångarter ute på hack på honom är idioti, för formen blir helt galen och otroligt slitsam för hästen.

Prova hellre ett s-hack, istället för ponny hacket, och skippa gramanen.

Vill förklara mer om raka tandrader.

min häst hade sneda tandytor- framifrån sett, så till den milda grad att underkäkens tänder inte bara var snedslitna utan även lite lagda inåt.

Det gjorde att den vassa ytterkanten av överkäken grävde ner skit i tandköttet o insidan i underkäken gick upp i själva gommen.

På den andra sidans underkäke fanns frakturerna, som den "vanliga" tandläkaren menade att den måste ha fått av en spark från en annan häst- vilket jag med bestämdhet avfärdade. Det kom sig av det helt felaktiga bettet.

Man gjorde inget alls åt bettet, utan avlastade tanden minimalt( men tillräckligt för stunden) som gick upp i gommen- bara:crazy:

Hästen var raspad på klinik en månad innan o sen bad jag tandnissen bara titta när jag var o tränade på en plats där han var för dagen. Hoppade av hästen o tog av tränset o han såg direkt problemet, men han hade inte tid, så jag åkte till S-köping.

Efter dessa behandlingar har hästen gått från att vara ytterst svårfödd- är megastor- till att ha blivit lättfödd.

Han har även gjort underverk med min andra häst- som jag inte trodde hade några problem alls, men ack vad fel jag hade. Den är väldigt matglad, men det blev stor skillnad vid ridning. Hans tänder gjorde en låsning. En tand i varje överkäke gick ner o slet ner de nedre motsvarande plus karies.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar