Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Tror det är lättare med dem eftersom de kommer från en kultur där de ofta kan engelska och är vana vid att jobba, medan många kvinnor från Mellanöstern inte alltid har gått i skolan och inte har jobbat tidigare heller. Det är lättare att få ut någon i jobb om de har ett språk redan och är vana vid att jobba.

Det är väl också så att det har uttryckts att det man har lärt sig av flyktingkrisen 2015 så att det är därför det går fortare nu.

Jag tror samma sak. Dessutom kommer de från en kultur som är mer lik vår än flyktingarna från Mellanöstern. Det är helt enkelt lättare gör ukrainare att anpassa sig till Sverige än det är för en flykting från Mellanöstern. De är ju européer precis som vi.
 
Det finns nog en hel del anledningar rent politiskt och ekonomiskt, som andra har skrivit på bra sätt här.

Men på nivån varför SD inte klagar över detta - folk från ukraina ser ofta ut som "svenskar", de kan inte särskiljas så lätt ut från mängden i offentliga områden, vilket innebär att dessa SD-svenskar slipper känna sig hotade om att hamna i minoritet (vilket är strunt såklart).
De är vita kort och slätt.

Jag tror inte alls att det har att göra med hudfärg. Det har att göra med kultur och religion. Ukrainare är kristna och kommer från en europeisk kulturbakgrund. Precis som vi i Sverige.
 
Sen har ju EU fattat beslut om att flyktingarna från Ukraina ska tas emot. Specialregler som kom till efter förra flyktingvågen och som aktiverats iom kriget i Ukraina.
 
Har också funderat på varför det vart så "enkelt" för Ukrainas flyktingar att bli väl mottagna till skillnad från andra flyktingar. Är inne på samma spår som fler i tråden, att dom är vita och har "vår" religion. Inte samma kulturkrockar och språkbarriärer som med flyktingar från Mellanöstern. Tyvärr.
Jag jobbade på asylboende 2016, och då var det väldigt många som uttrycke oro om det inte var farligt, men nu öppnar alla sina hem och hjärtan 🙄
 
De har ju inte rätt till SFI-undervisning, vilket är jättekonstigt. Fast de får arbeta. Borde man inte erbjuda SFI så de får lättare att hitta jobb. :confused:
 
De är utbildade och pratar engelska, de hittar jobb ändå. Och regeringens plan är ju att de skall åka hem så snart som möjligt, det är inte meningen de skall stanna här
Inte alla pratar engelska. Det är pga massflyktsdirektivet de inte har rätt till SFI.
De har ändå rätt att i stället söka asyl.
Jag undrar vad det är med detta krig som gör att de förväntas åka tillbaka ”snart”, ingen vet hur länge det kommer pågå.
Lika lite som andra krig.
 
De har ju inte rätt till SFI-undervisning, vilket är jättekonstigt. Fast de får arbeta. Borde man inte erbjuda SFI så de får lättare att hitta jobb. :confused:
Det är väl ändå rätt rimligt att man skiljer på vilket paket med integreringsstöd man ger till de som har beslut om att stanna permanent, respektive de som ska vara här under en begränsad tidsperiod.
Att de inte är förbjudna att arbeta innebär snarare att de redan är i en bättre sits än asylsökande flyktningar, inte att det är konstigt att det inte är ännu mer som skiljer de grupperna åt?
 
Här i Tyskland är skillnaden att dels har många utbildning i yrken som här har en brist på srbetare och väldigt många ukrainare pratar tyska väldigt bra så det var bara att skicka ut dom i arbete direkt.

Blev win-win, tomma platser kunde fyllas i arbetslivet och de drar in pengar till landet via skatt istället för att kosta via bidrag utan att man behövde utbilda i språk eller jobb, därför har de en gräddfil här.
 
Inte alla pratar engelska. Det är pga massflyktsdirektivet de inte har rätt till SFI.
De har ändå rätt att i stället söka asyl.
Jag undrar vad det är med detta krig som gör att de förväntas åka tillbaka ”snart”, ingen vet hur länge det kommer pågå.
Lika lite som andra krig.
det är många som åkt tillbaka redan nu.
Och SFI är bra, men alla fick jobb nästan direkt för det är sån extrem brist på personal överallt, i alla branscher. Jag vet kommuner som erbjöd SFI men i skolan stod arbetsgivare och gav de jobb omedelbart.
Sen är väl de kända för att vara duktiga hantverkare överlag och arbeta hårt.
Svenskar verkar ju inte vara intresserade av att arbeta.
 
Att man får jobb lättare om man kan kommunicera enkelt och har arbetslivserfarenhet är inte så konstigt. Inte heller att man tar emot och hanterar flyktingar enligt de direktiv som finns.

Det jag reagerade över i mitt område var mer hur man tog emot människorna och medkänslan man visade.

Hade alla flyktingar bemötts med den omtanken, förståelsen och kärleken tror jag inte att vi hade haft hälften av de problem med integration som vi har idag.
 
Att man får jobb lättare om man kan kommunicera enkelt och har arbetslivserfarenhet är inte så konstigt. Inte heller att man tar emot och hanterar flyktingar enligt de direktiv som finns.

Det jag reagerade över i mitt område var mer hur man tog emot människorna och medkänslan man visade.

Hade alla flyktingar bemötts med den omtanken, förståelsen och kärleken tror jag inte att vi hade haft hälften av de problem med integration som vi har idag.

Detta är det jag reagerat mest över. Hoppas att flyiktingvågen från Ukraina kanske kan bidra med lite humanare inställning i framtiden gentemot alla flyktingar. Men tror det egentligen inte för i grunden är det mer hudfärg (och annat) som styr.
 
Närhetsprincipen tror jag är väldigt viktig här. Det gäller personer i vårt hyfsade närområde, därför är det lättare att känna sympati och förståelse.

När det gäller SFI har det att göra med att tanken är att de inte ska bli "en del av det svenska samhället" (eller hur jag ska uttrycka det) eftersom tanken är att de ska stanna i max tre år. Om jag förstått det rätt får de inte ett okej på tre år på en gång, utan det kan förnyas i upp till tre år. Dock har de flesta studieförbund fått tillskott till de så kallade riktade bidragen för att kunna erbjuda gratis kurser; Svenska från dag ett och Vardagssvenska.
 
När det gäller SFI har det att göra med att tanken är att de inte ska bli "en del av det svenska samhället" (eller hur jag ska uttrycka det) eftersom tanken är att de ska stanna i max tre år. Om jag förstått det rätt får de inte ett okej på tre år på en gång, utan det kan förnyas i upp till tre år.
Nyckeln vad gäller rätt till utbildning är väl prövningen. Ska en stanna permanent och få förmånerna som hänger ihop med det ska en också prövas innan en får den tillgången. (eller uppfylla andra ordinarie villkor om uppehållstillstånd som annat än flyktning).

Bara för att det går att få en begränsad vistelseperiod utan prövning så betyder inte det att en ska hanteras lika som de som genomgått en prövning.

Tycker diskussionen blir lite skev när gruppen framställs som missgynnad gentemot de som fått uppehållstillstånd av asylskäl. När de snarare bör jämställas med asylsökande och i relation till dem får väl möjlighet att arbeta och tre garanterade år ses som förmånliga villkor? Den som hellre vill få en prövning kan alltid välja att göra en asylansökan.

edit: Och som du säger så betyder att det inte är en rättighet inte automatiskt det samma som att det inte finns några möjligheter alls. (Var det inte någon fixade någon fri introduktionskurs på nätet också, som var specifikt riktad till ukrainskspråkiga?)
 
De har ju inte rätt till SFI-undervisning, vilket är jättekonstigt. Fast de får arbeta. Borde man inte erbjuda SFI så de får lättare att hitta jobb. :confused:
Det finns förslag på att de ska få det.
Det var det var det som väckte tanken hos mig, varför de men inte andra flyktinggrupper?
Känns än mer motiverat att de som inte ens kan engelska skulle få lära sig språket direkt..
 
Jag tror inte det handlar så mycket om att de är vita utan snarare att de inte är muslimer och att de kan förväntas integreras snabbt och väl i det svenska samhället och att det finns goda möjligheter för att de kan rösta på SD i framtiden.
Eh är inte så säker angående religionen, det finns kristna personer som kommit från Irak etc. Tror inte att man (de som är fördomsfulla åtminstone) sett en så mycket större skillnad mellan kristna och islamska flyktingar från det området.

Å andra sidan kanske för att man haft en tro på att "alla från mellanöstern är muslimer".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 733
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
917
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 918
Senast: Zaria
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 291
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp