Jag är väl cynisk när det gäller SD:areJag tror inte alls att det har att göra med hudfärg. Det har att göra med kultur och religion. Ukrainare är kristna och kommer från en europeisk kulturbakgrund. Precis som vi i Sverige.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är väl cynisk när det gäller SD:areJag tror inte alls att det har att göra med hudfärg. Det har att göra med kultur och religion. Ukrainare är kristna och kommer från en europeisk kulturbakgrund. Precis som vi i Sverige.
Alla asylsökande som beviljas uppehållstillstånd får inte permanent direkt. De måste ha haft tillfälligt uppehållstillstånd i tre år innan de kan ansöka om PUT.Det är väl ändå rätt rimligt att man skiljer på vilket paket med integreringsstöd man ger till de som har beslut om att stanna permanent, respektive de som ska vara här under en begränsad tidsperiod.
Att de inte är förbjudna att arbeta innebär snarare att de redan är i en bättre sits än asylsökande flyktningar, inte att det är konstigt att det inte är ännu mer som skiljer de grupperna åt?
Det var relativt nya regler. Men oavsett så gäller resonemanget om att en får stanna utan prövning av om en har skäl eller inte, jämfört med den som prövats ha skäl. (jfr mitt inlägg #38)Alla asylsökande som beviljas uppehållstillstånd får inte permanent direkt. De måste ha haft tillfälligt uppehållstillstånd i tre år innan de kan ansöka om PUT.
Så de som inte är från Ukraina och har TUT borde då inte få SFI-undervisning heller, de är ju också här tillfälligt …
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Forlanga-tillstand.html
”För att kunna få permanent uppehållstillstånd måste du
Varje person måste själv uppfylla kraven för permanent uppehållstillstånd, oavsett om du har tidsbegränsat uppehållstillstånd som flykting eller alternativt skyddsbehövande, på grund av verkställighetshinder, på grund särskilt eller synnerligen ömmande omständigheter, eller om du har uppehållstillstånd som anhörig till en person som har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd av något av dessa skäl.”
- ha bott i Sverige med uppehållstillstånd i minst tre år
- uppfylla kraven för förlängt uppehållstillstånd
- kunna försörja dig själv genom inkomster från anställning eller eget företag om du är 18 år eller äldre
- leva ett skötsamt liv om du är 15 år eller äldre (du kan få avslag på din ansökan om du till exempel har begått brott).
Edit: Asylsökande kan få undantag från kravet på arbetstillstånd.
Ukrainarna har ju fått en kollektiv prövning iom massflyktsdirektivet.Det var relativt nya regler. Men oavsett så gäller resonemanget om att en får stanna utan prövning av om en har skäl eller inte, jämfört med den som prövats ha skäl. (jfr mitt inlägg #38)
Och den som prövats ha skäl måste väl anses stå närmare att bli kvar permanent, även om det finns administrativa krav att uppfylla (nu har jag inte läst allt, men det handlar väl inte om att rutinmässigt avgöra ifall asylskälen som sådana fortfarande kvarstår vid förlängningen/permanentningen?)
Varför skulle just ukrainarna få mer utbildning än asylsökande? Och varför skulle de jämställas med de som ändå prövats och fått ett beslut om att Sverige gör större långsiktiga utfästelser?
Jag säger inte att det ena eller andra är mer rätt. Men där finns hål i argumentationen om en bara säger att de borde få det som en annan grupp får, utan att göra jämförelser med andra grupper och motivera varför de ska jämställas med just den gruppen, samt problematisera gränsdragningarna mellan grupperna.
Fast är det verkligen horribelt att behandla personer olika beroende på vad de har för bakgrund i arbetslivet och hur enkelt det är för dom att integreras?Min cyniska sida vill säga att det är för att de kommer ifrån en kultur som är mindre främmande för oss. Min ännu mer cyniska sida vill säga 'för att de är vita'.
Om särbehandling baserat på dessa grunder är fullständigt horribelt? Absolut. Om särbehandling baserat på dessa grunder ändå lite tyst accepteras av, jag vet inte, folk runtom oss? Chansen finns.
Det är ju ren katastrof att man inaktiverar flyktingar på det sätt vi gör. Varför inte kasta in dem i skolbänken dag 1 de är här?Många som kom från Syrien 2015, pratade ju helt okej engelska och hade nog kunnat ta sig ut i arbetslivet fortare om de fått chansen.
Det är ju ren katastrof att man inaktiverar flyktingar på det sätt vi gör. Varför inte kasta in dem i skolbänken dag 1 de är här?
Av någon anledning klarar en flykting av att gå utan sysselsättning hur länge som helst men en sjuk svensk måste tillbaka till jobbet innan den är frisk för att inte bli passiviserad. Retoriken i systemet går inte ihop och alla lider av motsägelsen.
Nja, grejen är väl att det inte görs några prövningar, utan att folk får en begränsad tid med automatik, bara för att man genom administrativt beslut klassat situationen så att andra regler ska tillämpas för att avlasta asylsystemet. Så oavsett hur du vänder på det så finns det en formell skillnad i hanteringsprocessen. Sen kan man diskutera vilka andra skillnader som ska komma av det eller inte. Men att det trots allt är grupper som är här baserat på olika förutsättningar kvarstår.Ukrainarna har ju fått en kollektiv prövning iom massflyktsdirektivet.
Fakta: Det är krig i Ukraina - många måste fly utomlands - massflyktsdirektivet i EU godkänner alla som flyktingar.
Var har jag skrivit att ukrainarna borde få mer utbildning än asylsökande? Jag anser att de ska ha samma rätt till SFI som andra flyktingar eftersom de är flyktingar.
Jag är väl cynisk när det gäller SD:are
Vilka kulturer är inte vana vid att jobba?Tror det är lättare med dem eftersom de kommer från en kultur där de ofta kan engelska och är vana vid att jobba, medan många kvinnor från Mellanöstern inte alltid har gått i skolan och inte har jobbat tidigare heller. Det är lättare att få ut någon i jobb om de har ett språk redan och är vana vid att jobba.
Det är väl också så att det har uttryckts att det man har lärt sig av flyktingkrisen 2015 så att det är därför det går fortare nu.
Vilka kulturer är inte vana vid att jobba?
(de iranier jag känner är rejält mycket högre utbildade än de svenskar jag känner)
Iran är inte eftersatt vad gäller utbildning. Barnen går i skola och som jag förstått så funkar universitet som här. Jag stötte inte på en enda iranier som inte pratade engelska när jag var där.Rent krasst, är det inte för att det är de rika och välutbildade iranierna som haft möjlighet att ta dig till Sverige? Det är knappast de lågutbildade fattiga iranierna som kunnat flytta hit.
Iran är inte eftersatt vad gäller utbildning. Barnen går i skola och som jag förstått så funkar universitet som här. Jag stötte inte på en enda iranier som inte pratade engelska när jag var där.
Givetvis finns det folk som har lägre utbildning där precis som här men utbredd analfabetism är inget stort problem i det landet.
Fast det där är en sanning med mycket modifikation. Det kommer hit rätt många som är både fattiga och lågutbildade. Det är ju inte ovanligt med analfabeter. Visst är pengar en faktor i att ta sig hit men knappast den enda.Det sa jag inte. Men generellt sett är det inte de fattiga och lågutbildade som flyttar utomlands (frivilligt eller som flykting).
Men då faller tesen om att det skulle handla om utbildningsnivå eller engelskakunskaper. Och vi återgår till att det handlar om just rasism.Det sa jag inte. Men generellt sett är det inte de fattiga och lågutbildade som flyttar utomlands (frivilligt eller som flykting).
Men då faller tesen om att det skulle handla om utbildningsnivå eller engelskakunskaper. Och vi återgår till att det handlar om just rasism.
Men då faller tesen om att det skulle handla om utbildningsnivå eller engelskakunskaper. Och vi återgår till att det handlar om just rasism.